Complete renovatie jaren 60 woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:34
Na vele topics te hebben gelezen heb ik nu de eer om ook een eigen topic te openen.
De verbouwing van onze nieuw aangekochte jaren 60 woning.
De woning is vrijstaand en is 223m2 groot met Energielabel C.

Op dit moment wonen we in een tweekapper uit 2016 met Energielabel A++.
Dit topic is om onze ervaringen te delen en wellicht ook om tips en ervaringen van mede tweakers uit te wisselen. _/-\o_

Uiteindelijk doel

Woning waar we met ons gezin nog lang kunnen wonen. O-)
In de nabije toekomst ook een plek aan de woning (aanbouw) en deel van de woning waar mantelwonen gerealiseerd kan worden voor schoonmoeder.
Energieklasse A++ (of hoger).
De volgende werkzaamheden zijn we van plan:
Begane grond vloer
  • Begane grond vloer compleet verwijderen, ontgraven, isoleren en opnieuw aanbrengen. Inclusief vloerverwarming.
Gevel
  • Kozijnen en deuren vervangen voor kunststof kozijnen met min. HR++ glas.
  • Bestaande gevel en isolatie verwijderen. Nieuwe gevel metselen incl. nieuwe isolatie en raamdorpels
  • Nieuwe vensterbanken composiet
Dak
  • Bestaande dakpannen verwijderen en hergebruiken.
  • Nieuw dakopbouw
  • Houten spant vervangen voor stalen spant is advies architect.
  • In nieuw dak 2x 2in1 dakraam plaatsen.
  • Bestaande zonnepanelen demonteren en op nieuw dak monteren
Installaties
  • Bestaande cv-ketel en radiatoren verwijderen.
  • Warmtepomp voor begane grond incl. boiler voor warmwater. Mantelwoning aparte warmtepomp en boiler.
  • WTW-ventilatiesysteem, zie ook tekening architect.
  • Meterkast vervangen inclusief bedrading en diverse stopcontacten en schakelaars verplaatsen.
  • Omvormer zonnepanelen verplaatsen van 2e verdieping naar technische ruimte op de 1e verdieping.

Wat is er al gebeurd?

• Huis gekocht. ;)
  • Hypotheek is rond
  • Architect heeft huidige situatie ingemeten + nieuw ontwerp gemaakt

Huidige status

• Vergunning traject gemeente loopt
  • Op zoek naar aannemers die een (globale) offerte willen uitbrengen.
    Members only:
    Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een aannemer zal tegenwoordig niet zomaar een globale offerte gaan maken, dat kost best wat tijd namelijk.
Ik zou via een onafhankelijk bureau een kostenraming laten maken.
bijvoorbeeld via https://rijking.nl/bouwkosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57
Mooie, ingrijpende, plannen. Wat zijn je verwachtingen omtrent het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Ernemmer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:36:
Een aannemer zal tegenwoordig niet zomaar een globale offerte gaan maken, dat kost best wat tijd namelijk.
Ik zou via een onafhankelijk bureau een kostenraming laten maken.
bijvoorbeeld via https://rijking.nl/bouwkosten/
Maar je moet toch weten hoeveel partij A of B vraagt om een keuze te maken.

Ik schrijf toch geen blanco cheque uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
marcelcee schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 05:54:
Mooie, ingrijpende, plannen. Wat zijn je verwachtingen omtrent het budget?
250.000 euro voor de renovatie werkzaamheden.
De aanbouw laat ik hierbij buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

is sloop en herbouw geen beter idee?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:27
R20141016 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:56:
[...]

Maar je moet toch weten hoeveel partij A of B vraagt om een keuze te maken.

Ik schrijf toch geen blanco cheque uit?
Je weet pas echt wat er moet gebeuren als je de boel gaat slopen, en een aannemer gaat die tegenvallers niet betalen. Dus je moet zeker rekening houden met een hoop onvoorziene kosten.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Leuk, ik wens je veel plezier en gefeliciteerd met je aankoop en project !

Voor een globale kostenraming heb je een architect , maar een tip. Doende bedrag x 1,5 want ze schatten het altijd veel te laag in. En dan nog 10% onvoorzien. Reken je niet te rijk.

Weet wat je wilt , werk dat uit in een lijst en benader 2/3 bouwpartijeen. Dan ga je met hen het offertetraject in. Bedenk je wel dat dit veel tijd kost voor hen en jou, doorlooptijden zijn vaak zo 2 a3 maand van eerste belletje tot offerte. Planning en voorbereiding is key!

Waarom verwijder je het dak en de gevel? Ik lees niet dat je gaat uitbouwen dus waarom zou je dat doen? Als je geen m2 toevoegt lijken mij dat hele dure m2. Kun je niet vanuit binnen isoleren of begrijp ik je niet goed ?

[ Voor 21% gewijzigd door Waypoint op 29-03-2025 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
bombadil schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:03:
is sloop en herbouw geen beter idee?
Nee, dat is nog duuder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Tupolev schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:15:
[...]

Je weet pas echt wat er moet gebeuren als je de boel gaat slopen, en een aannemer gaat die tegenvallers niet betalen. Dus je moet zeker rekening houden met een hoop onvoorziene kosten.
We hebben 10% onvoorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Waypoint schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:16:
Leuk, ik wens je veel plezier en gefeliciteerd met je aankoop en project !

Voor een globale kostenraming heb je een architect , maar een tip. Doende bedrag x 1,5 want ze schatten het altijd veel te laag in. En dan nog 10% onvoorzien. Reken je niet te rijk.

Weet wat je wilt , werk dat uit in een lijst en benader 2/3 bouwpartijeen. Dan ga je met hen het offertetraject in. Bedenk je wel dat dit veel tijd kost voor hen en jou, doorlooptijden zijn vaak zo 2 a3 maand van eerste belletje tot offerte. Planning en voorbereiding is key!

Waarom verwijder je het dak en de gevel? Ik lees niet dat je gaat uitbouwen dus waarom zou je dat doen? Als je geen m2 toevoegt lijken mij dat hele dure m2. Kun je niet vanuit binnen isoleren of begrijp ik je niet goed ?
We willen inderdaad meerdere offertes. Maar niet als elke offerte een paar duizend kost.

Van buiten isoleren is altijd beter. Tevens worden een aantal kozijnen verplaatst waardoor het beter loont om de gevel van buiten te isoleren. Van binnen isoleren wordt de woning van binnen ook kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 07:45
Tof project, zelf vorig jaar iets soortgelijks doorlopen, dus ik ga deze zeker volgen!

Betrof een 125m2 hoekwoning uit 1967, originele staat dus alles kon eruit, label G. Nu eerder A++, 20m2 erbij aangezet, voor de rest identiek aan jouw omschrijving.

Zelfs met een bevriende aannemer die flink lager offreerde dan een via-via aannemer, zelf warmtepomp en wpboiler geïnstalleerd, uiteindelijk rond jouw beoogde budget uitgekomen.

Tenzij je badkamer, toiletten en keukens niet verwacht te hoeven renoveren (direct of in nabije toekomst), verwacht ik niet dat je dit binnen 250K gaat halen. Des te meer als je op slopers hoogte bent, en extras toch beter meepakt als het open ligt (denk bijv alle waterleidingen vervangen, isolatie vernieuwen etc).
Tel vooral ook de subsidies mee, die trekken weer wat recht (zeker triple glas laten plaatsen bijv!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:40
250k wat een geld! Wat was de aankoopprijs van de woning in huidige staat? Ga dit topic zeker volgen, tof project

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
qua111 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:06:
Tof project, zelf vorig jaar iets soortgelijks doorlopen, dus ik ga deze zeker volgen!

Betrof een 125m2 hoekwoning uit 1967, originele staat dus alles kon eruit, label G. Nu eerder A++, 20m2 erbij aangezet, voor de rest identiek aan jouw omschrijving.

Zelfs met een bevriende aannemer die flink lager offreerde dan een via-via aannemer, zelf warmtepomp en wpboiler geïnstalleerd, uiteindelijk rond jouw beoogde budget uitgekomen.

Tenzij je badkamer, toiletten en keukens niet verwacht te hoeven renoveren (direct of in nabije toekomst), verwacht ik niet dat je dit binnen 250K gaat halen. Des te meer als je op slopers hoogte bent, en extras toch beter meepakt als het open ligt (denk bijv alle waterleidingen vervangen, isolatie vernieuwen etc).
Tel vooral ook de subsidies mee, die trekken weer wat recht (zeker triple glas laten plaatsen bijv!)
Badkamer, keuken en toilet gaan we nog niet mee pakken. Keuken is nog maar 2 jaar oud. Badkamer is netjes maar oud. Maar hebben we nu niet het geld voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
CryptoNL schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:08:
250k wat een geld! Wat was de aankoopprijs van de woning in huidige staat? Ga dit topic zeker volgen, tof project
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Je kunt ook overwegen om zelf voor aannemer te spelen en deelopdrachten uit te zetten. De diverse onderdelen hebben maar beperkt relatie met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:40
Poeh had ik er nooit voor betaald om eerlijk te zijn. Wat is de waarde denk je na taxatie?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:23
Ik mis een beetje de relatie tussen dat huis, de genoemde werkzaamheden en 2.5ton.

Ik heb een jaren '90 woning gekocht en de eerste ton was weg in no-time.

Ik zie een gare schoorsteen (saneren?), heel veel schrootjes (maar geen stucadoorwerkzaamheden?), muur met bubbels (lekkage?), oud schakelmateriaal zonder aarde, goudkleurig deurbeslag, etc., etc.

Mooi project, maar dubbel en triple check wat je moet / gaat doen. Zeker omdat je aangeeft dat nu al voor bepaalde zaken geen budget hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 29-03-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
CryptoNL schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:36:
[...]

Poeh had ik er nooit voor betaald om eerlijk te zijn. Wat is de waarde denk je na taxatie?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Rukapul schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:42:
Ik mis een beetje de relatie tussen dat huis, de genoemde werkzaamheden en 2.5ton.

Ik heb een jaren '90 woning gekocht en de eerste ton was weg in no-time.

Ik zie een gare schoorsteen (saneren?), heel veel schrootjes (maar geen stucadoorwerkzaamheden?), muur met bubbels (lekkage?), oud schakelmateriaal zonder aarde, goudkleurig deurbeslag, etc., etc.

Mooi project, maar dubbel en triple check wat je moet / gaat doen. Zeker omdat je aangeeft dat nu al voor bepaalde zaken geen budget hebt.
Schoorsteen gaat weg. En bovengenoemde werkzaamheden is wat de aannemer moet doen.

Daarna komt idd de stukadoor enzo.
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 23:52
Als ik de foto's goed bekijk heeft de buurman al een upgrade doorlopen, babbeltje maken.

En zelf aannemer worden, lokale zzp ers inhuren ook een goeie optie.

En je gaat zeker veel zaken tegen komen die buiten je 1e scoop vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
yoga schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:52:
Als ik de foto's goed bekijk heeft de buurman al een upgrade doorlopen, babbeltje maken.
Welke foto's bedoel je ? Heb je een foto nummer waarop dit blijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:57
yoga schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:52:
Met de buren links wordt dat lastig ;)
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59
Ik ben nu een huis uit '78 aan het verbouwen en heb een mengeling van werkzaamheden via een aannemer en dingen die ik zelf coördineer (vervangen dak, vervangen dakkapel, vloerverwarming infrezen, warmtepomp). Dit ook met de aannemer besproken, die moet namelijk wel af een toe afstemmen met de anderen over bijv kraanhuur (delen ze soms strategisch), afvalcontainers, etc. Sloopwerk heb ik zelf voor een groot deel gedaan.

Een tip: sloop zelf al strategisch (baksteen buitenspouwblad eruit geeft veel info met het plan dat je wilt maken), ik heb veel verassingen voorkomen op die manier en de aannemer/partijen kunnen veel concretere offerte maken omdat ze geen/minder aannames hoeven te doen. Ik laat overigens van binnenuit isoleren met voorzetwanden, dat scheelt veel kosten vergeleken met buiten, zeker als je de wanden toch al opnieuw wilt afwerken binnen maak je die kosten toch al.
De pilaar in de keuken wekt de suggestie dat er binnen al eerder werk is gedaan. Heb je daar de plannen van bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-05 23:14
je wilt nogal heftige dingen en hebt (logisch) een grens aan je budget. Ik.zou een aantal dingen overwegen/uitzoeken:

hoeveel goedkoper is t om de bestaande vloer van onder te (laten of zelf doen) isoleren en daar dan vloerverwarming op te laten leggen? hier was ik met huis uit de 60s voor 45m2 ongeveer 5k kwijt voor isolatie, vvw en nieuwe dekvloer (zandcement)

hoeveel scheelt t als je gevelisolatie aan de binnenkant doet? buitenisolatie is DUUR en je huis is >220m2 groot dus wat binnenruimte missen lijkt me prima

ga sowieso voor triple glas, het is echt onzin om 2 ton uit te geven en dan met HR++ te blijven zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
Fr33z schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:15:
je wilt nogal heftige dingen en hebt (logisch) een grens aan je budget. Ik.zou een aantal dingen overwegen/uitzoeken:

hoeveel goedkoper is t om de bestaande vloer van onder te (laten of zelf doen) isoleren en daar dan vloerverwarming op te laten leggen? hier was ik met huis uit de 60s voor 45m2 ongeveer 5k kwijt voor isolatie, vvw en nieuwe dekvloer (zandcement)

hoeveel scheelt t als je gevelisolatie aan de binnenkant doet? buitenisolatie is DUUR en je huis is >220m2 groot dus wat binnenruimte missen lijkt me prima

ga sowieso voor triple glas, het is echt onzin om 2 ton uit te geven en dan met HR++ te blijven zitten
De woning heeft geen kruipruimte, dus van onder de vloer isoleren is geen optie.
We willen graag een aantal kozijnen aanpassen op de begane grond. Dus het buitenblad moet toch voor een deel wijken. Ook vinden we de huidige gevel niet heel mooi. Daarom hadden we gekozen voor isoleren vanaf buiten. Of zijn er nog andere opties rekening houdend met bovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
Masterlans schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:27:

De pilaar in de keuken wekt de suggestie dat er binnen al eerder werk is gedaan. Heb je daar de plannen van bijvoorbeeld?
De pilaar stond al op de 1e bouwtekening in 1963 al ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 20:41
Heb je enig idee hoe oud het dak is? Persoonlijk zou ik nieuwe pannen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
WhatsMyUsername schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:38:
Heb je enig idee hoe oud het dak is? Persoonlijk zou ik nieuwe pannen gebruiken.
Volgens de bouwkundige keurder waren dit nog kwalitatieve goede dakpannen. Ze moesten alleen worden schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:04

MJV

R20141016 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:41:
[...]

Volgens de bouwkundige keurder waren dit nog kwalitatieve goede dakpannen. Ze moesten alleen worden schoongemaakt.
Ik heb me laatst verdiept in schoonmaken, maar dat lijkt puur voor de esthetiek te zijn. Schoonmaken betekent impregneren, en het verlengt de levensduur van pannen niet.
Pagina: 1