Eerste keer een gaming PC kopen – Advies gevraagd!

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep van Mierlo
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-03 18:09
Hallo allemaal,

Ik ben voor het eerst in mijn leven een gaming PC aan het aanschaffen, maar ik heb zelf weinig kennis van alle technische componenten. Daarom ben ik langs een vriend gegaan die mij heeft geholpen met het samenstellen van de onderdelen. Hij heeft een systeem samengesteld dat volgens hem krachtig en toekomstbestendig is, maar omdat dit een flinke investering is, wil ik graag zeker weten of ik niets mis of misschien beter kan kiezen.

Dit is de huidige setup:

- Behuizing: Be Quiet! Shadow Base 800 FX, ARGB, Zwart

- Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D, AM5, 8-core, 104MB

- Moederbord: MSI MAG X870 TOMAHAWK WIFI, ATX, AM5, DDR5

- Geheugen: Kingston 96GB DDR5 6000MHz (2x 48GB), FURY Renegade

- Opslag: Samsung 990 Pro M.2 SSD, 2TB, PCIe 4.0, NVMe (zonder heatsink)

- Videokaart: INNO3D GeForce RTX 5080 X3 OC 16GB

- Koeling: Be Quiet! Dark Rock Elite, ARGB (luchtkoeling)

- Voeding: Be Quiet! Pure Power 12M 1000W, 80+ Gold, Full Mod, 12VHPWR (600W)

Ik heb een Philips 32 inch, 4k, 144 hz beeldscherm en wil de meeste nieuwe games die ik nu speel (Black Myth: Wukong, Path of Exile 2, Elden Ring, Warzone) op hoge kwaliteit en snelheid kunnen spelen.

Mijn vragen:

- Is deze samenstelling in balans? Of zijn er onderdelen die overkill zijn of juist tekortschieten?

- Is deze samenstelling voldoende om de meeste games in 4k te spelen?

- Koeling en airflow: Is de Dark Rock Elite voldoende voor deze CPU, of zou waterkoeling een betere optie zijn?

- Ventilatie: Is deze PC stil genoeg? Het mag bijna tot geen lawaai maken.

- Prijs-kwaliteit: Omdat dit een dure PC is, wil ik graag weten of ik ergens slimmer kan kiezen zonder in te leveren op prestaties.

Alle feedback en suggesties zijn welkom! 😊

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:10
Desktop koopadvies dit hoort thuis in desktop aankoopadvies :)

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:03
- Is deze samenstelling in balans? Of zijn er onderdelen die overkill zijn of juist tekortschieten?
Het is redelijk in balans. De meeste gekozen onderdelen zijn high-end, zonder te kiezen voor de absolute top waarbij je het dubbele betaalt voor een kleine prestatiewinst. Je zou eventueel kunnen kiezen voor meer opslagruimte, dat is het enige onderdeel waar je zinvol omhoog kan gaan zonder een absurde meerprijs te betalen. Opslagruimte later uitbreiden is natuurlijk ook goed mogelijk.
- Is deze samenstelling voldoende om de meeste games in 4k te spelen?
Ja, op 4k en hoge instellingen zal dit systeem de meeste games kunnen spelen, maar dat is wel erg veeleisend dus ook met een systeem als dit krijg je dan niet consequent heel hoge framerates. Als je heel hoge framerates wilt halen moet je in sommige games de instellingen omlaag zetten, of naar een lagere resolutie.
- Koeling en airflow: Is de Dark Rock Elite voldoende voor deze CPU, of zou waterkoeling een betere optie zijn?
Dark Rock Elite is prima. Een stevige waterkoeler koelt nog beter, maar geeft wel meer kans op gedoe en is door de aanwezigheid van een pomp potentieel niet stiller dan een goede luchtkoeler als de Dark Rock Elite.
- Ventilatie: Is deze PC stil genoeg? Het mag bijna tot geen lawaai maken.
Ja, je hebt een behuizing gekozen die standaard met vier fans van hoge kwaliteit geleverd wordt, dat ventileert goed zonder veel geluid te maken. Afhankelijk van hoe stil je het wilt, moet je mogelijk wat met fanprofielen spelen, of je videokaart op een stil profiel zetten.
- Prijs-kwaliteit: Omdat dit een dure PC is, wil ik graag weten of ik ergens slimmer kan kiezen zonder in te leveren op prestaties.
Zonder in te leveren op prestaties is er niet heel veel te besparen. Je zou iets kunnen besparen door in te leveren op het uiterlijk, maar dat prijsverschil is niet supergroot en ik neem aan dat je met opzet onderdelen met RGB-verlichting hebt gekozen. Wel is het zo dat je vrij bovenaan de prijscurve zit met dit systeem, dus als je bereid zou zijn om, bijvoorbeeld, 20% prestaties in te leveren, zou dat meer dan 20% goedkoper worden (wil je echter nog betere prestaties dan je nu hebt, gaat de prijs hard omhoog).

Kort gezegd: je hebt niet de beste prijs-prestatieverhouding, omdat je moderne games in 4k wil spelen.

Wil je het iets goedkoper, kan je bijvoorbeeld wisselen naar 64GB geheugen, een Ryzen 7 9700X en een Radeon 9070XT. Je levert dan wel wat in op prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep van Mierlo
Excuses, Ik zal dezelfde post aanmaken in deze sectie. DDeze post zal ik verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep van Mierlo
thomas_n schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:21:
[...]

Het is redelijk in balans. De meeste gekozen onderdelen zijn high-end, zonder te kiezen voor de absolute top waarbij je het dubbele betaalt voor een kleine prestatiewinst. Je zou eventueel kunnen kiezen voor meer opslagruimte, dat is het enige onderdeel waar je zinvol omhoog kan gaan zonder een absurde meerprijs te betalen. Opslagruimte later uitbreiden is natuurlijk ook goed mogelijk.

[...]

Ja, op 4k en hoge instellingen zal dit systeem de meeste games kunnen spelen, maar dat is wel erg veeleisend dus ook met een systeem als dit krijg je dan niet consequent heel hoge framerates. Als je heel hoge framerates wilt halen moet je in sommige games de instellingen omlaag zetten, of naar een lagere resolutie.

[...]

Dark Rock Elite is prima. Een stevige waterkoeler koelt nog beter, maar geeft wel meer kans op gedoe en is door de aanwezigheid van een pomp potentieel niet stiller dan een goede luchtkoeler als de Dark Rock Elite.

[...]

Ja, je hebt een behuizing gekozen die standaard met vier fans van hoge kwaliteit geleverd wordt, dat ventileert goed zonder veel geluid te maken. Afhankelijk van hoe stil je het wilt, moet je mogelijk wat met fanprofielen spelen, of je videokaart op een stil profiel zetten.

[...]

Zonder in te leveren op prestaties is er niet heel veel te besparen. Je zou iets kunnen besparen door in te leveren op het uiterlijk, maar dat prijsverschil is niet supergroot en ik neem aan dat je met opzet onderdelen met RGB-verlichting hebt gekozen. Wel is het zo dat je vrij bovenaan de prijscurve zit met dit systeem, dus als je bereid zou zijn om, bijvoorbeeld, 20% prestaties in te leveren, zou dat meer dan 20% goedkoper worden (wil je echter nog betere prestaties dan je nu hebt, gaat de prijs hard omhoog).

Kort gezegd: je hebt niet de beste prijs-prestatieverhouding, omdat je moderne games in 4k wil spelen.

Wil je het iets goedkoper, kan je bijvoorbeeld wisselen naar 64GB geheugen, een Ryzen 7 9700X en een Radeon 9070XT. Je levert dan wel wat in op prestaties.
Dankjewel voor de heldere uitleg, wellicht bereid ik het geheugen nog iets verder uit en verder houd ik het hierbi denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep van Mierlo
Ik heb geen idee hoe ik mijn post kan verwijderen, eerste keer dat ik mij hier bevind.
De post mag verwijderd wordxen aangezien ik het in de verkeerde sectie geplaatst heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Dubbel, slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.