Gording verstevigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:29
Voor de kenners een vraag.

We hebben een tijd geleden een huis gekocht en op zolder kwamen we de volgende situatie tegen bij 2 gordingen. De vorige bewoner heeft dit met een latje proberen te repareren zoals jullie kunnen zien. Er zijn 3 gordingen en bij 2 is er een latje tussen gezet en bij de laagste ook laten onder gelegd.

Dit is zoals het er van voren uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/200k4jiTvFezKLfZd65j6yEXgnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R36TVKXWmiEwriCGEFROMDCn.jpg?f=fotoalbum_large

En zo van achter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4-KXC3v6FhFB9yu4ni1l27aMBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqbztDAu0CcRKPh4C2BW1LgJ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de onderste gording waar ze ook wat latten eronder hebben gelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjfEQrdaIi1YrxSh3GwdIwknNe4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJZKR0uRhRFfqR2teC4GyvgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu willen wij zonnepanelen op het dak gaan leggen maar we hebben het gevoel dat dit niet echt veilig is met de gordingen. Er is iemand komen kijken en die had het erover om een 1.5 meter balk er tegen te zetten, de gording omhoog drukken zodat hij weer recht zit en dan met 6 bouten weer vast te zetten. Dit zou ongeveer een dag werk zijn en ongeveer 1.000 euro kosten. Hierbij de vraag: is dit iets wat echt nodig is in jullie ogen en zijn de werkzaamheden en kosten correct en lost dit het beste het probleem op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:33
Ja, dat is de manier om zoiets op te lossen. Net als aan beide kanten iets dunnere balken plaatsen dan een enkele dikke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Netjes opklampen inderdaad, wat @jadjong zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gezien de op het oog grote afwijking denk ik eigenlijk dat de koppeling op de verkeerde plek zit en zou het in dat geval niet repareren met een balkje van 1,5 meter normaal zit deze koppeling waar het moment in de balk nagenoeg 0 is. dat lijkt hier niet het geval. ik zou overwegen om een langere reparatie te maken. ( van spant naar spant) maar als ik ongelijk heb is het voorstel wel goed. hoelang is de overspanning en hoever zit dit van het spant/de muur af?

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 28-03-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
De volledige overspan is ongeveer 7 meter, met na 2 meter een muurtje er tussen waar hij ook op rust. Dan heb je een lengte van 5 meter en tussen de buitenmuur en dat muurtje zitten deze breuken/lasnaden. Deze zitten ongeveer 1.5-2 meter van het tussenmuurtje om het zo te zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06 22:01
Ik vind de las ook nogal opportunistisch gemaakt. Normaal zie je toch een veel vlakkere hoek waarbij de twee delen meer steun aan elkaar hebben. En ook aan elkaar verbonden worden. De krachten van het dak duwen deze las blijkbaar gemakkelijk open.

Random plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b8uRZCy9YAdptBTc7AD9UTbuoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOIsy8X7i21B0EUVq0ALesuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Wij hebben ook het idee dat Picobello deze oplossing heeft aangebracht.

Is 1000 euro en een dag werk reëel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
supercrazy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:03:
De volledige overspan is ongeveer 7 meter, met na 2 meter een muurtje er tussen waar hij ook op rust. Dan heb je een lengte van 5 meter en tussen de buitenmuur en dat muurtje zitten deze breuken/lasnaden. Deze zitten ongeveer 1.5-2 meter van het tussenmuurtje om het zo te zeggen :).
Dan hebben we daar de oorzaak dat is gewoon de verkeerde plek. voor een las ( dat is op ongeveer 1/6 van het steunpunt) persoonlijk zou ik (zonder rekenen) de reparatie dus groter maken. en gewoon van steunpunt naar steunpunt gaan daar hoeft hij niet op te liggen en de balk moet uiteraard boven te krijgen zijn daar zou ik denk ik een ochtendje mee bezig zijn als het tegen zit. materiaal kosten zijn 100 euro 1000 euro is naar mijn mening prijzig. maargoed als daar je probleem mee is opgelost is het het wellicht wel waard.

Is zelf doen geen optie? moeilijk is het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:47
Tja, 9m vuren en wat bouten kost een paar tientjes.

900 / 60 (uurprijs incl btw, reiskosten, gereedschap) = 15 manuren oftewel werkdag met 2 man

Vraag is of het ook met 1 man kan.
En vraag is of het ook in een halve dag kan. (Klussen worden eigenlijk altijd weggezet als halve of hele dag. Korter dan dat betekent dat de uurprijs (incl btw) hoger ligt.

Het lijkt mij ruim voor 3x 1.5m. De 2e man zie ik ook niet terug in deze klus uitgezonderd kort iets aangeven of vasthouden.

Ik zou een timmerman bellen met de vraag om de 3 gordingen over de hele lengte op te dikken. 200 materiaal, 500 arbeid. Beide ruim gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-06 22:16
Als je in de buurt van leiden woont wil ik wel komen klussen voor een kleine vergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:35
De houten balk aan weerskanten een stalen strip monteren de maat zal ongeveer 200 x 10 mm zijn deze doorboren met een gat van 8 mm dit over lengte van 2 meter in totaal misschien 50 draadstangen plaatsen van n8 en deze lekker vastdraaien super stevig en niet al te duur valt zelf te doen waarschijnlijk voor €200 en lekker een dagje aan het knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-03 22:37
Wat is je gordingmaat want 5m is best veel, is er niet meer aan je constructie aangepast? Als je het niet weet kan je beter een constructeur erbij halen. Die foto's die je nu plaatst geven geen overzicht om een goede reactie te plaatsen.
dan moet je meer gegevens leveren, overzichtsfoto's en gemeten maatvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Morgen komt een aannemer de gordingen opdikken met ongeveer 3 meter lengte tot aan de muur, dan zou het weer een stuk veiliger moeten zijn :). Hij verwacht er zeker geen dag mee bezig te zijn. Ben blij dat het zo snel mogelijk was zodat we de zonnepanelen kunnen laten plaatsen.

Bedankt iedereen.
Pagina: 1