Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:51
Morgen is er een gedeeltelijke zonsverduistering. In het NOS artikel daarover staat:
Een speciaal team van Tennet is vier maanden met de voorbereiding van de verduistering bezig geweest. Bij hoogspanningsbeheerders en energiecentrales elders in Europa is reservevermogen gereserveerd, om een eventuele onbalans tussen vraag en aanbod in Nederland op te vangen.
Dit begrijp ik niet. Deze gedeeltelijke zonsverduistering heeft toch veel minder impact op de opbrengst van de zonnepanelen in Nederland dan een stevige wolkenpartij? En is bovendien veel beter voorspelbaar.

Het verschil tussen een volledig regenachtige en zonnige dag is bij mijn eigen zonnepanelen al snel 80% tot 90%. Toch ga ik ervan uit dat Tennet niet voor elke regenachtige dag vier maanden voorbereidingstijd nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:35

KoudeAardbei

Moderator

Lapa schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:50:
Morgen is er een gedeeltelijke zonsverduistering. In het NOS artikel daarover staat:

[...]

Dit begrijp ik niet. Deze gedeeltelijke zonsverduistering heeft toch veel minder impact op de opbrengst van de zonnepanelen in Nederland dan een stevige wolkenpartij? En is bovendien veel beter voorspelbaar.

Het verschil tussen een volledig regenachtige en zonnige dag is bij mijn eigen zonnepanelen al snel 80% tot 90%. Toch ga ik ervan uit dat Tennet niet voor elke regenachtige dag vier maanden voorbereidingstijd nodig heeft.
Wolkenpartij gaat natuurlijk niet over het gehele land en komt vaak langzaam op waardoor gascentrales makkelijker kunnen opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-06 09:01

JanB

Het ken rotter !!!

Wat ik tijdens een van de vorige verduisteringen heb begrepen, is dat wij veel stroom uit Duitsland importeren. De zonsverduistering schijnt best de nodige impact te hebben op de te verwachten stroomopbrengst van zonneparken in Duitsland. Daarmee is de invloed dus groter dan enkel de verduistering boven Nederlandse zonnepanelen.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het artikel spreekt van 25% minder zon in NL. Op een bewolkte dag is dat minimaal, maar op de (verwachte) zonnige dag morgen is dat al heel wat.
Nu valt het op zaterdagochtend, dus weekeinde en niet op een piekmoment .
Maar als ik naar de uurlijkse day-to-day prijzen kijk voor morgen is de stroomprijs tot 13:00 wel hoger dan je zou verwachten bij het voorspelde weerbeeld. Dus de markt lijkt toch ook wat risico in te prijzen.

Dat ze het onderzocht hebben om voorbereid te zijn is prima, maar het zal vast geen fulltime team van 10 personen zijn geweest denk ik.

Hier staan meer getallen https://www.tennet.eu/nl/...voor-op-zonsverduistering
Is uit 2022 en er is best wat bijgelegd.
Groeiend zonvermogen in elektriciteitsnet vraagt om voorzorgsmaatregelen bij eclips

Verlies vermogen in Nederland tot 800 Megawatt (op zeer zonnige dag). Meer dan verbruik van stad Amsterdam
Europese netbeheerders in opperste paraatheid voor zonsverduistering
Tijdelijk verlies van 7.300 Megawatt mogelijk in Europa
Dus gas en kerncentrales zullen paraat en startklaar staan om de dip op te vangen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:40
Ik denk dat dit volgende week maandag dinsdag wat duidelijker wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door upje op 28-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Ja, allemaal logisch antwoorden. Uiteraard heeft het impact, dat snap ik ook. Dat wordt gewoon meegenomen in de day-to-day prijzen. Maar waarom heeft het zoveel impact dat er een team vier maanden mee bezig moest?

Nogmaals: we hebben nu een dag met een korte, voorspelbare periode met 25% minder zonnestraling. Dat is toch niks vergeleken met de verschillen die er sowieso al van dag tot dag en van uur tot uur zijn door het veel minder voorspelbare weer?

Mijn eigen conclusie is dat dit gewoon een beetje sensationeel opgeschreven is door de NOS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
upje schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:18:
Ik denk dat dit volgende week maandag wat duidelijker wordt.
Bedoel je dinsdag? En dat het dus een 1 aprilgrap is? Zou wel weer een heel matige zijn dan, maar ik begin het steeds meer met Lubach eens te worden dat er geen leuke 1 aprilgrappen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:37
Wat ik heb begrepen is dat vooral gaat om de snelheid waarmee het zon-vermogen daalt en weer stijgt. De hoeveelheid opwek die wegvalt an sich is peanuts, maar als er x MW/minuut wegvalt of bijkomt, dan moeten andere bronnen met datzelfde tempo worden opgeregeld en afgeregeld.
En dat is wel uniek voor een zonsverduistering. Bij overtrekkende bewolking gaat dat allemaal veel geleidelijker.

Edit/aanvulling:
Hier staat meer informatie. Het gaat dus om 82 MW/min afname en daarna 138 MW/min toename, als het zonnig is. Dat zijn toch best forse getallen, in ieder geval veel meer dan in 2022.

[ Voor 26% gewijzigd door Out.of.Control op 28-03-2025 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ben wel benieuwd naar de spanning op het net.

Zijn vast wel tweakers die straks een grafiekje kunnen posten.
Wellicht laten ze de spanning vooraf iets oplopen, zodat er meer marge is?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik denk dat het ook juist interessant is om de netfrequentie te monitoren, daar kon je ook onbalans uit afmeten dacht ik?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Out.of.Control schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:49:
Wat ik heb begrepen is dat vooral gaat om de snelheid waarmee het zon-vermogen daalt en weer stijgt. De hoeveelheid opwek die wegvalt an sich is peanuts, maar als er x MW/minuut wegvalt of bijkomt, dan moeten andere bronnen met datzelfde tempo worden opgeregeld en afgeregeld.
...
Dat is inderdaad wel verhelderend. Het gaat nu om een snelle, algehele afname tegelijkertijd in het hele land. Dat is met bewolking natuurlijk heel anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ZeRoC00L schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:42:
Ben wel benieuwd naar de spanning op het net.

Zijn vast wel tweakers die straks een grafiekje kunnen posten.
Wellicht laten ze de spanning vooraf iets oplopen, zodat er meer marge is?
Valt (hier) niet eens op tussen de wolken dalingen iig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5W3YRIWJq9U_B0HauRvvbH7oV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MF2UyPxtfr2jGwi4E02MyCYR.jpg?f=fotoalbum_large

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1