Morgen is er een gedeeltelijke zonsverduistering. In het NOS artikel daarover staat:
Het verschil tussen een volledig regenachtige en zonnige dag is bij mijn eigen zonnepanelen al snel 80% tot 90%. Toch ga ik ervan uit dat Tennet niet voor elke regenachtige dag vier maanden voorbereidingstijd nodig heeft.
Dit begrijp ik niet. Deze gedeeltelijke zonsverduistering heeft toch veel minder impact op de opbrengst van de zonnepanelen in Nederland dan een stevige wolkenpartij? En is bovendien veel beter voorspelbaar.Een speciaal team van Tennet is vier maanden met de voorbereiding van de verduistering bezig geweest. Bij hoogspanningsbeheerders en energiecentrales elders in Europa is reservevermogen gereserveerd, om een eventuele onbalans tussen vraag en aanbod in Nederland op te vangen.
Het verschil tussen een volledig regenachtige en zonnige dag is bij mijn eigen zonnepanelen al snel 80% tot 90%. Toch ga ik ervan uit dat Tennet niet voor elke regenachtige dag vier maanden voorbereidingstijd nodig heeft.