AIO cooler met watertemperatuursensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:45
Ik zoek een?
Ter vervanging van mijn NZXT X62 2x140mm all-in-one koeler, ben ik op zoek naar een 360mm 3x120mm aio.
De koeler komt op een andere plaats in de kast en daar past de x62 door de 140mm breedte niet.

De fans worden op dit moment geregeld op de koelvloeistof temperatuur via Argus monitor, dit geeft een rustiger fancurve dan via cpu temperatuur.
Hierom ben ik dus op zoek naar een koeler met watertemperatuursensor.
Er zijn fabrikanten die deze sensor in hun systemen monteren, maar helaas geven ze het niet aan in welke types en zijn het voornamelijk de RGB types waar het staat aangegeven
Ik ben geen liefhebber van RGB en kleurtjes, dus een zwarte heeft mijn voorkeur.

Wat is je budget?
Ik had max €250 in gedachten, de prijzen van aio's zijn behoorlijk de hoogte in gegaan zag ik al.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk. Het zit in de kast en het moet goed zijn werk doen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een AMD Ryzen 9800x3d in een Phanteks full tower kast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31
Budget zat lijkt mij.

De oudeuitvoering: Fractal Design Celsius S36 Blackout is onder de 100 euro en heeft een temperatuur sensor. Er zullen vast nog meer koelers zijn met zo’n sensor en een soortgelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
Djarune schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:30:
Er zullen vast nog meer koelers zijn met zo’n sensor en een soortgelijke prijs.
Het probleem is dat het nergens vermeld wordt en in de pricewatch niet te filteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Geen idee welke AIOs dit hebben, maar als je je fans op minimale speed laat draaien, en je pump afhankelijk van de CPU temps, hoe warm wordt die 9800X3D dan? Voor mijn gevoel is die erg makkelijk te koelen met zeer lage fan speed.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbbrans
Dekar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:32:
Geen idee welke AIOs dit hebben, maar als je je fans op minimale speed laat draaien, en je pump afhankelijk van de CPU temps, hoe warm wordt die 9800X3D dan? Voor mijn gevoel is die erg makkelijk te koelen met zeer lage fan speed.
Temperaturen nu komen tijdens cinebench al tot 90C op de cpu en 36C watertemperatuur.

Ik heb een Arctic liquid freezer 3 pro 360 besteld. Een nieuwere versie van de ALF 3 met andere fans.

De fans daarvan hebben een minimaal toerental van 600rpm en dat is al hoger dan mijn huidige NZXT X62.
Ik zal ze pas laten optoeren bij een 10s gemiddelde cpu temperatuur >65C, wat ik tijdens gamen niet zo 1-2-3 zal halen.

Kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:11
Nice. Hoe regel je dat?

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
Via het programma Argus monitor.
Dat heeft de mogelijkheid om op alle sensoren te regelen. Cpu temp heeft een 10s gemiddelde en gpu een 15s gemiddelde.
Ook is het mogelijk om op een combinatie van temperaturen te regelen, een hysterese in te stellen of verschillende curves voor dezelfde temperatuur sensor.

Mijn intake en outtake fans reageren op zowel cpu als gpu temperatuur.
Pagina: 1