Opel Meriva B (2010): Code 4 blijft terugkomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:13
Ik heb een hele ''mooie'' Opel Meriva B uit 2010. Nu is het geval dat ik sinds een aantal weken de foutcode 4 op het display zie verschijnen, en de motortemperatuur meter ligt plat. En als ik hem dan uitlees krijg ik melding: P0128. Hierna startte de auto niet meer, en bleek de bobinerail kapot te zijn. Deze is vervangen, samen met de temperatuursensor voor de motortemperatuur.

Het heeft te maken met de thermostaat volgens die melding, echter de motorkoelvloeistoftemperatuur is volgens mij netjes onder controle. (OBD2 kastje eraan tijdens het rijden, en een temp van 90-95 graden).

Na 2 dagen kwam code 4 weer op, en na een reset met het OBD kastje bleef deze weer +-500km weg. Nu kwam hij maandag weer opzetten, en iedere keer bij het starten komt hij direct met die code. Dus ik gisteren na het werk richting de garage, en je gelooft het niet. De code bleef weg, en de temperatuurmeter ging ook weer netjes richting die 90 graden. Bij de garage hebben ze de ''pending'' code weer gewist, maar ik ben bang dat hij weer gaat terugkomen.

Iemand bekend met dit probleem? Vervelende is namelijk dat de airco het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:20

Onbekend

...

Bij dit soort problemen vermoed ik meer dat je een draadbreuk of een slecht contact ergens hebt.
Aangezien je motor netjes warm wordt en ook geen oververhitte motor hebt, lijkt dat gewoon in orde.

Maar had je het OBD-kastje tijdens het rijden aangesloten die de juiste temperatuur aangaf terwijl de meter op het dashboard een te lage temperatuur toonde?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
Onbekend schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 19:01:
Bij dit soort problemen vermoed ik meer dat je een draadbreuk of een slecht contact ergens hebt.
Aangezien je motor netjes warm wordt en ook geen oververhitte motor hebt, lijkt dat gewoon in orde.

Maar had je het OBD-kastje tijdens het rijden aangesloten die de juiste temperatuur aangaf terwijl de meter op het dashboard een te lage temperatuur toonde?
De meter op het dashboard lag helemaal op "0" (50) en komt niet van zijn plek. OBD zegt dan netjes oplopende temp. tot 95 en schommelt dan tussen 90-95.

Dat is zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Code 4 staat in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_0il4cbzFnLY7BU1g_dipHpS-4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mmJ3y7tp1M5uku2VSWcOA3Cs.png?f=user_large
Dus an sich logisch dat de airco het niet doet :+

V.z.i.w komt deze melding in een aantal gevallen, waaronder als de temperatuur van de motor buiten de "veilige waarden" ligt.

Mij lijkt dit een kapotte thermostaat. Deze meet nu (soms wel, soms niet) een foutieve waarde of geen waarde. Vandaar blijft je temperatuurmeter op 0 staan, en schakelt de airco zich ook met regelmaat uit (uit voorzorg om niet extra last te leggen op een motor waarvan de temperatuur niet bekend is).

Er zijn trouwens 2 temperatuursensoren bij deze blokken. Dus mogelijks is de waarde die je afleest via OBD van een van die sensoren. Eentje zit op het blok, eentje zit bij je radiator.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
MK_ schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:51:
Code 4 staat in de handleiding:
[Afbeelding]
Dus an sich logisch dat de airco het niet doet :+

V.z.i.w komt deze melding in een aantal gevallen, waaronder als de temperatuur van de motor buiten de "veilige waarden" ligt.

Mij lijkt dit een kapotte thermostaat. Deze meet nu (soms wel, soms niet) een foutieve waarde of geen waarde. Vandaar blijft je temperatuurmeter op 0 staan, en schakelt de airco zich ook met regelmaat uit (uit voorzorg om niet extra last te leggen op een motor waarvan de temperatuur niet bekend is).

Er zijn trouwens 2 temperatuursensoren bij deze blokken. Dus mogelijks is de waarde die je afleest via OBD van een van die sensoren. Eentje zit op het blok, eentje zit bij je radiator.
Daar ging ik eigenlijk al van uit maar ik kon niet precies vinden welke 2 sensoren het zouden moeten zijn. De garage heeft er 1 vervangen, maar wellicht de verkeerde, of de thermostaat hapert af en toe.

Ik ga weer terug naar de garage, aangezien het na resetten blijft terugkomen.