Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik heb een paar maanden geleden de Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT gekocht. In eerste instantie is het me niet zo opgevallen, maar de laatste tijd merkte ik een irritant geluid als de ventilatoren op de kaart op laag toerental draaien. Ik heb toen wat onderzoek gedaan, en het blijkt dat de middelste ventilator een slepend/aanlopend geluid maakt. De voorste ventilator heeft dit ook, maar in véél mindere mate. Als ik met m'n vinger de middelste ventilator stop vermindert het geluid met 90%, als ik de voorste ook nog stop is het geluid 100% weg.

Ik heb Megekko gemaild met de vraag of dit onder garantie valt en of ze er überhaupt iets aan kunnen doen. Helaas kreeg ik (ondanks een duidelijke beschrijving) een mail terug dat coil whine niet onder de garantie valt. Ik heb nog een keer terug gemaild met een filmpje waarin het geluid te horen is, toen kreeg ik een generiek "Vervelend dat je problemen hebt, volg deze stappen voor een garantieaanvraag" mailtje.

Wat is jullie ervaring met dit soort zaken? Heeft het zin om de kaart op te sturen? Kan ik zelf iets proberen om het aanlopen te verminderen? Andere suggesties? Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:24
Sleept je ventilator er echt tegen of is het effectief coil whine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:49
Dit lees je ook heel veel over de huidige Powercolor 9070 en 9070XT generatie.
Het stoorde mij heel erg met de Reaper 9070XT, alle 3 de ventilatoren, de lagers en/of de aansturing (motortje/electro) daarvan deden dit.

Bij de Hellhound 9000 series is het alleen de middelste ventilator (zelfde al op de Reapers).
Misschien dus bij jou net zo'n soort euvel.
Die middelste ventilator is waarschijnlijk gewoon een heel ander type/soort.

Het is nou de vraag of dat het typisch is voor het soort fan/lager/aansturing en dan is het iets wat niet onder garantie valt net als dat coil whine dat vaak is (alle kaarten hebben dat in meer of mindere mate).
WKOA kan natuurlijk altijd maar daar val je buiten.

Hou er dus rekening mee dat de kans bestaat dat dit geen garantie kwestie is (geen defect is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-05 21:59
Ik zou mailen naar de fabrikant, kijken wat zij hier over zeggen.
Coil whine is dus inderdaad niet geldig op garantie, maar een defect natuurlijk wel.
Als het daadwerkelijk de fan is, is het gewoon een defect, volgens mij kun je geen coil whine hebben in een fan? dit gaat namelijk om een onderdeel van je gpu zelf, en dit zit niet in je fans. dacht ik.

Kortom, gewoon mailen naar fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmiej93
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-04 21:33
Loolladin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:02:
Sleept je ventilator er echt tegen of is het effectief coil whine?
Ik heb coil whine nog nooit in het echt meegemaakt, dus heb even wat voorbeelden online opgezocht, o.a. Linus z'n 12 jaar oude video, maar dat is het echt absoluut niet. Het geluid verandert bij mij niet van toonhoogte, alleen van snelheid. Het is erg lastig te horen, maar in dit filmpje hoor je rond de 4 seconden dat ik de ventilatoren van de GPU aanzet en het geluid begint. De geluiden vooraf zijn omgevingsgeluiden en komen niet van de PC. Het is in het echt overigens een stuk beter te horen.
https://drive.google.com/...qpox8/view?usp=drive_link

Ik zal PowerColor eens een bericht sturen, kijken wat zij ervan zeggen.