Telefoonnummer misbruikt door afhaalpunt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:24
Recentelijk krijg ik regelmatig SMSjes met promoties van een winkelketen waar ik totaal geen relatie mee heb, behalve het feit dat ze ook een pakketafhaalpunt zijn. En ik heb ooit op dat punt eens een pakket laten bezorgen. Berichten zijn in lijn met wat je zou verwachten van het bedrijf en eventuele links zijn conform de website, geen rare codes, wat phishing onwaarschijnlijk maakt.

Nu heb ik dus het vermoeden dat mijn telefoonnummer vanuit het afhaalpunt op een of andere manier bij de winkelketen in hun systeem is terechtgekomen (wat niet zou mogen gebeuren). Zijn er anderen die soortgelijke ervaringen hebben?

Het gaat mij specifiek of anderen dat vermoeden ook wel eens hebben gehad. Ik begrijp dat het lastig te bewijzen valt, en willekeur bestaat, maar het is wel zeer specifiek. Ik heb dit telefoonnummer al meer dan 15 jaar, maar nooit zo persistent berichten gehad van één (random) account.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05 12:11
Dit soort dingen gebeuren soms maar mogen niet. Ik zou contact opnemen met de AP en het melden, contact opnemen met de bezorgdienst met je vermoeden en contact opnemen met het bedrijf dat je het niet meer wil ontvangen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt onder verwijzing naar de AVG (samenvatting: https://www.autoriteitper...#5-deze-gegevens-krijgt-u) ze expliciet vragen hoe ze aan je nummer zijn gekomen, van wie ze het hebben gekregen, met welk doel, met wie ze het hebben gedeeld.

Afhankelijk daarvan zou je vervolgstappen kunnen nemen. Meteen naar de AP melden zou ik niet doen. Dan komt het, gegeven hun werkdruk, hooguit onderaan de grote hoop.

Edit: en pas nadat je de info hebt aangeven dat je geen reclame meer wil ontvangen van ze.

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 28-03-2025 11:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 17:08

kodak

FP ProMod
Ik lees niet dat ze de ongevraagde marketing op naam stellen. Als ze dat niet doen kan je eerst al je persoonlijke gegevens, inclusief waarvoor ze die nodig hebben en verwerken, bij ze opvragen zonder een reden op te geven. Zo kan je achterhalen of ze je telefoonnummer wel of niet verwerken.

Als ze je nummer bij je persoonlijke gegevens vermelden kun je ze (als ze dat nog niet hebben gedaan) om een specifieke uitleg vragen wanneer ze dat gebruit hebben en hoe ze er aan gekomen zijn.

Als ze je telefoonnummer niet verstrekken is er een kans dat ze je onvolledig geinformeerd hebben, maar ook dat iemand een tikfout heeft gemaakt en jou nummer bij een ander account staat. Dan kun je dus opmerken dat hun overzicht incompleet is en uitleg verschuldigd zijn hoe het komt dat ze toch je telefoonnummer verwerken.

Meteen een klacht indienen bij de toezichthouder heeft weinig zin. Niet alleen omdat de verwachtingen daar is dat mogelijke slachtoffers eerst zelf maar hun problemen proberen op te lossen maar ook omdat de toezichthouder niet zomaar je probleem gaat verhelpen.

Persoonlijk zie ik het nut niet om je telefoonnummer bij een verzending per post te gaan gebruiken. En zeker niet als een verzender dat ongevraagd op het verzendlabel print. Daar zijn de verzenders prima op aan te spreken.