Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-07 00:29
Hey,

Ik heb een laptop met 32gb ram en wil zeker zijn dat het toestel de nodige ram gebruikt maar ik zie wat lag in sommige software zoals intelij en orange.

Ik heb eens gekeken bij systeeminfo en daar zie ik dat virtual memory maar rond de 5000mb ram gebruikt wat best wel weinig is.

Enig advies wat ik nog kan doen om ervoor te zorgen dat mijn laptop het nodige ram gebruikt?

Zie foto's voor alle info:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/risDRZdczdW9f0J25ZeRPwU8QsY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UqGpx6f1nQ4nvIDPtbJcx3y6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihfS_hi45OnCDfMaqt1cXEAfnB8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o4LwjdRyWd3WartZSveUAFk8.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door teamkhaleesi op 28-03-2025 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:42
Virtuele ram is niet gelijk aan je geheugen.

virtuele ram is geheugen wat weg geschreven wordt op de disk. en wordt ingezet als je eigen geheugen niet toereikend is.

https://www.indeed.com/ca...%2Dstate%20disk%20storage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Je vage "lag" kan aan heel veel zaken liggen. In je eerste screenshot (welke je ondertussen gewijzigd hebt in een ander) staat gewoon dat er 32GB in zit en ook bruikbaar is. Je tweede screenshot is een scherm waar je nooit hoort te komen als je geen basaal begrip hebt van wat het doet. Virtueel geheugen en RAM zijn twee verschillende zaken, je wisselbestand is in ieder geval geen RAM en of van "gebruikt" sprake is kan je niet opmaken uit dat venster.

Je zal op andere manieren moeten uitzoeken wat deze "lag" veroorzaakt, bijvoorbeeld andere processen die CPU/RAM opslokken, missende drivers, kapotte hardware, en ga zo maar door. Om te beginnen kan je eens taakbeheer openen en kijken wat er daar opvalt.

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 28-03-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:33
1. Je ram word waarschijnlijk ook gebruikt als videogeheugen te minste op sommige laptops kan dat.
2. Virtueel geheugen is geheugen op je disk waar spullen naar toe worden geschreven die voorlopig niet nodig zijn.
3. Zoek uit wat er gebeurt op het moment dat je lag ervaart zet je system monitor open en start een programma waar met je lag ervaart. Zie je dat je ram uit zijn geheugen loopt moet je meer ram kopen. is het de cpu of gpu dan is dat wat lastiger.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Je processor, een i5 8265U uit het jaar 2018 (7 jaar oud), met 4 cores en max 25W TDP is niet bepaald een snelheidsmonster.
Gezien de leeftijd en de lage TDP (U is een lager geclockte variant) kan het wellicht ook hieraan liggen.
Wellicht een keertje kijken voor een nieuwe laptop?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
GarBaGe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:43:
Je processor, een i5 8265U uit het jaar 2018 (7 jaar oud), met 4 cores en max 25W TDP is niet bepaald een snelheidsmonster.
Gezien de leeftijd en de lage TDP (U is een lager geclockte variant) kan het wellicht ook hieraan liggen.
Wellicht een keertje kijken voor een nieuwe laptop?
Nieuwe laptop met snelle NVMe SSD doet ook wonderen voor de performance, alleen kunnen we niet in de portemonnee van TS kijken.

Zo te zien heeft laptop van TS ook geen dedicated GPU, daar is ook al winst te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door targaryanwolf op 28-03-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Druk eens op ctrl+shift+esc en kijk naar het geheugen gebruik in task manager, daar zie je het totale plaatje, zoals hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEO_IlYHXM9xB5KMdG0mjTSGNbQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IKucZNNqrCRBAl204hjN2M5F.png?f=fotoalbum_large

Wat je hier ziet is het werkelijke beeld rondom geheugen. De grafiek maakt het geheel duidelijk, maar ook de in used/available doet dat, uiteraard. Daarnaast heb je ook "committed", en dát is juist een reflectie samen met paged wat er werkelijk met de pagefile (virtueel geheugen) wordt gedaan.

Lag is natuurlijk een super breed aspect. Ik bedoel, IntelliJ is natuurlijk een IDE die dynamisch libraries called, maar ook dynamisch linting/linking uitvoerd, en dus zaken moet laden. Je CPU is natuurlijk een 7 jaar oude "zuinig"-CPU, die meer gericht is op 15W gebruiken dan echt performance (en komt nogal uit een tijd dat 14nm echt veel te oud was én 4 cores nogal normaal was). Maar als je IntelliJ snapt, kun je vast je resource stall ook met resource monitor diagnosticeren.
Pagina: 1