Nieuw provider...slecht verbinding op de 2e. Help :(

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Hallo allemaal,

Vorige situatie:
Ik had voorheen Ziggo en een ouderwetse aansluiting midden in de woonkamer. Vanuit de muur naar mijn eigen router (nieuw\modern apparaat). Dit werkte perfect.

Nieuwe situatie:
I.v.m. 20 euro pm verschil ben ik overgestapt naar Odido. Echter deze verbinding bevindt zich plaatst in de meterkast ipv midden in de woonkamer. Ik maak ook gebruik van mijn eigen router. Dezelfde als de vorige situatie.

Probleem:
1. Op de begaande grond zijn er geen issues. Alles werkt naar behoren
2. Op de 2e heb ik slecht verbinding. Mijn mobiel pakt bijv. amper WiFi.

Oplossingen?:
1. Mijn router hangt op de vloer in de meterkast. Moet deze hoog ergens gehangen worden? Dan moet ik wel boren en een hangertje ofzo maken. Indien dit nut heeft.
2. Moet ik een versterker achtig iets kopen? Dus meer devices? Zoja wat voor soort? Geen idee wat.
3. Of zijn er nog andere mogelijkheden? Tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:35
Heb je glasvezel of een koperverbinding?
Is er een mogelijkheid om vanuit de meterkast een utp kabel te leggen naar de plek waar de router vroeger stond? Bijvoorbeeld door de oude telefoonkabel of coax te vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 28-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
Een router met ingebouwd AP (voor wifi) zijn geinige consumenten instap producten, maar niet erg praktisch.
Je AP voor fatsoenlijke dekking, moet een beetje strategisch geplaatst zijn en niet in een hoekje in de meterkast hangen.
In jouw geval, zou ik gaan kijken voor een extra AP op de zolder en die dan bedraad aansluiten op je router in de meterkast.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
devriesjande schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:26:
Heb je glasvezel of een koperverbinding?
Is er een mogelijkheid om vanuit de meterkast een utp kabel te leggen naar de plek waar de router vroeger stond? Bijvoorbeeld door de oude telefoonkabel of coax te vervangen.
Glasvezel buiten. Binnenhuis niet.

Geen mogelijkheden om een UTP kabel te trekken, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
GarBaGe schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:27:
Een router met ingebouwd AP (voor wifi) zijn geinige consumenten instap producten, maar niet erg praktisch.
Je AP voor fatsoenlijke dekking, moet een beetje strategisch geplaatst zijn en niet in een hoekje in de meterkast hangen.
In jouw geval, zou ik gaan kijken voor een extra AP op de zolder en die dan bedraad aansluiten op je router in de meterkast.
Dit lijkt me ook een handige optie.

Geen idee hoe ik de bedrading van de meterkast omhoog kan krijgen. Is dit makkelijk/veilig te doen als onhandige leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Atsiz schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Dit lijkt me ook een handige optie.

Geen idee hoe ik de bedrading van de meterkast omhoog kan krijgen. Is dit makkelijk/veilig te doen als onhandige leek?
Wij kunnen niet inschatten hoe jouw huis eruit ziet en of er (loze) leidingen/pvc buizen van de meterkast naar de zolder gaan.

In mijn huis is een grote open ruimte bijv. van zolder tot en met de begane grond waar de MV buizen, waterleidingen en verwarmingsbuizen doorheen lopen waar ik gewoon een UTP kabel naar beneden heb gesodemieterd de meterkast in, maar ja, dat zal zeker niet overal zo zijn of kunnen.

Als jij ook zoiets hebt haal je gewoon een kant en klare UTP (patch)kabel bij de bouwmarkt oid van 20meter en doe je hetzelfde :+

If it’s stupid but it works, it’s not stupid :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Als snelheid niet veel uit maakt, halverwege een wifi repeater.

Snelheid belangrijker:
Kabel trekken. Je zegt niet mogelijk, dan eventueel een powerline. Maar die zijn niet altijd even stabiel..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of als er coax ook in je meterkast uitkomt is MoCa ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Het hangt er een beetje af of je provider onafhankelijk wilt zijn voor bv een volgende wissel.

Zo ja: koop een set van 2 mesh accesspoints, plaats er 1 bij de router en 1 op bv de 1e. Bv deco x50

Zo nee: koop/huur een zyxel versterker en plaats die op de 1e. Deze koppelt met je odido modem dus heb je er maar 1 nodig

Ben je tevreden met het signaal? Prima :)
Zo niet, trek een kabel naar waar het 2e ap staat en sluit die bekabeld aan.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 28-03-2025 23:40 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1