Eigen mailserver - Hoe zit het met het domein?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embeddaan
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-05 11:51
Leuk draadje. Ik zat toevallig zelf ook te denken een mailserver op te zetten op mijn eigen Synology maar begon me af te vragen - wat als je je domeinnaam om 1 of andere reden niet meer kan betalen? Dan heeft iedereen dus eigenlijk vanaf dat moment de kans jouw mail adres ‘over’ te kopen, klopt dat?

Zelf heb ik er maar vanaf gezien na het lezen van hoeveel gedoe het is op dit forum.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-06 18:39
embeddaan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 07:41:
Dan heeft iedereen dus eigenlijk vanaf dat moment de kans jouw mail adres ‘over’ te kopen, klopt dat?
Klopt! Als je domeinnaam weer vrijkomt kan iedereen hem registreren en gebruiken. Maar het ligt er even aan waar je je domeinnaam vastlegt. Want bij sommige aanbieders betaal je niet heel veel per jaar voor een .nl domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk draadje. Ik zat toevallig zelf ook te denken een mailserver op te zetten op mijn eigen Synology maar begon me af te vragen - wat als je je domeinnaam om 1 of andere reden niet meer kan betalen? Dan heeft iedereen dus eigenlijk vanaf dat moment de kans jouw mail adres ‘over’ te kopen, klopt dat?

Zelf heb ik er maar vanaf gezien na het lezen van hoeveel gedoe het is op dit forum.
Maar een domeinnaam kost 10-15 euro per jaar. En je hoeft er niet verplicht een hostingdienst aan te koppelen. Je kunt hem ook 'gereserveerd' laten, als je de andere diensten niet meer kunt betalen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:22

Jammer dat jij je zo laat afschrikken door een aantal azijnzeikers :/ eigen mailserver draaien is leerzaam en leuk.

Je moet als elke andere dienst die jezelf wilt hosten goed afschermen. Het enige waar je voor uit moet kijken is dat je geen open relay hebt, maar daar zijn oplossingen voor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• embeddaan
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-05 11:51
powerboat schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Jammer dat jij je zo laat afschrikken door een aantal azijnzeikers :/ eigen mailserver draaien is leerzaam en leuk.

Je moet als elke andere dienst die jezelf wilt hosten goed afschermen. Het enige waar je voor uit moet kijken is dat je geen open relay hebt, maar daar zijn oplossingen voor ;).
Dat begrijp ik - ik wilde initieel graag van mijn Hotmail af om over te gaan naar een self hosted e-mail, ik vind alleen het idee niet fijn dat dit betekent dat ik voor de rest van mijn leven vast zit aan een abonnement op een domein naam als ik dit daadwerkelijk oppak - als ik het domeinnaam loslaat kan iemand anders opeens mails ontvangen op het domein terwijl deze mails aan mij gericht zijn. Geen lekker idee.

Of weet je toevallig of daar omwegen voor te verzinnen zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-06 17:21

The Zep Man

🏴‍☠️

embeddaan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:56:
ik vind alleen het idee niet fijn dat dit betekent dat ik voor de rest van mijn leven vast zit aan een abonnement op een domein naam als ik dit daadwerkelijk oppak
Kosten voor enkel een domein (zeker met een goede naam) zijn minimaal, terwijl de baten zeker aanwezig zijn. Alleen dat het al een stuk professioneler oogt dan een @gmail.com, @hotmail.com, kpnmail.nl, etc., is voor mij beslissend om nooit meer terug te gaan naar mail waarvoor ik betaal met persoonsgegevens (Google of Microsoft) of ongemak (mail van provider).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:22
embeddaan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Dat begrijp ik - ik wilde initieel graag van mijn Hotmail af om over te gaan naar een self hosted e-mail, ik vind alleen het idee niet fijn dat dit betekent dat ik voor de rest van mijn leven vast zit aan een abonnement op een domein naam als ik dit daadwerkelijk oppak - als ik het domeinnaam loslaat kan iemand anders opeens mails ontvangen op het domein terwijl deze mails aan mij gericht zijn. Geen lekker idee.

Of weet je toevallig of daar omwegen voor te verzinnen zijn?
Afhankelijk van welke mailserver je gebruikt is het gewoon mogelijk om je mail van hotmail of outlook naar je mailserver te transporteren en dat deze beschikbaar is via je eigen server. Dat kan via een pop of imap connector.

Geen domein naam nodig voor de mail, je kan via dyndns, no-ip zo'n gratis domein aftikken puur voor je mailserver bereikbaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

powerboat schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:37:
Afhankelijk van welke mailserver je gebruikt is het gewoon mogelijk om je mail van hotmail of outlook naar je mailserver te transporteren en dat deze beschikbaar is via je eigen server. Dat kan via een pop of imap connector.
Klopt. Je moet in het geval van die twee providers wel in de meeste gevallen een app password maken, maar dat is een minuut werk. Verder kan je met de juiste mailserver Sieve filters gebruiken om die binnenkomende mail uit andere mailboxen in aparte mappen te plaatsen, indien gewenst.
Geen domein naam nodig voor de mail, je kan via dyndns, no-ip zo'n gratis domein aftikken puur voor je mailserver bereikbaar te maken.
Dat kan omdat MX records vaak worden ondersteund, maar je mist dan wel andere soorten DNS records (TXT, TLSA, wellicht SRV als je andere zaken wilt hosten) die je nodig hebt voor een optimale mailserver.

Bij gratis accounts betaal je met persoonsgegevens. Bij een domein betaal je wat geld. Een domein kost echt niet veel. TransIP heeft nu een aanbieding voor .nl: 50 cent voor het eerste jaar, en daarna 15 EUR/jaar. Andere aanbieders hebben regelmatig soortgelijke aanbiedingen. Gewoon na een jaar verhuizen al kan je die extra 14,50 EUR op jaarbasis echt niet betalen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
mijn.host €6,04 inclusief BTW per jaar voor een NL domein.
DNS onderbrengen bij desec.io ook helemaal gratis!
DNS is ook gratis bij mijn.host maar via Desec heb je ook api toegang om via "acme.sh" certificaten te krijgen.
Bij Desec kun je ook nog een gratis dydns account krijgen onder dedyn.io.
Op dit gratis dedyn domein kun je ook weer je MX records instellen.

[ Voor 19% gewijzigd door StaticZ op 26-03-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

StaticZ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:20:
mijn.host €6,04 inclusief BTW per jaar voor een NL domein.
DNS onderbrengen bij desec.io ook helemaal gratis!
Bij TransIP zit DNS inbegrepen voor 0,49 EUR voor het eerste jaar (en voor 15 EUR in opvolgende jaren). Daar heb je ook geen gezeur met beperkingen in soorten records of een gebrek aan DNSSEC.

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 26-03-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
The Zep Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Bij TransIP zit DNS inbegrepen voor 0,49 EUR voor het eerste jaar (en voor 15 EUR in opvolgende jaren). Daar heb je ook geen gezeur met beperkingen in soorten records of een gebrek aan DNSSEC.
DNS is ook gratis bij mijn.host maar via Desec heb je ook api toegang om via "acme.sh" certificaten te krijgen.
Desec zit in Europa en is er op gebrand dnssec te gebruiken!
Mocht je intussen weer gaan verhuizen naar een andere registrar kun je je records laten staan en alleen de namesevers bij de registrar aanpassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb het topic afgesplitst vanaf Eigen mailserver, aangezien het toch wel een eigen vraag betrof.
Pagina: 1