Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:46
Officiële waarschuwing gehad, verbetertraject begint over paar dagen. Google zegt dat waarschuwingen een gemiddelde houdbaarheid van 5 jaar hebben. Werkgever is niet verplicht hem uit je dossier te halen. Mijn (hopelijk onterechte) angst: Ook na het voldoen aan de eisen uit het traject en het dus succesvol afgerond te hebben, blijf ik 'verdacht' en zal me dus 5 jaar 8 uur per dag onveilig voelen omdat ik bang ben dat ik weer iets verkeerd doe of zeg. Overdenk ik dit? Ik hoop het!

Reacher said nothing / Everybody counts or nobody counts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Je hebt een waarschuwing met een reden gekregen, dus ja, die blijft 5 jaar in je HR dossier staan.

afhankelijk van type waarschuwing wordt hier makkelijker (je was vaak te laat, en nu ben je voortaan op tijd) of moeilijker (je hebt collegas onjuist bejegend) mee omgegaan.

Dus zonder meer info, ja de komende 5 jaar blijft je verdacht.

Maar ik neem aan dat ze erbij hebben gezegd waarvoor je een waarschuwing hebt gehad. Dus dan kan je zelf de ernst ervan beoordelen.

[ Voor 16% gewijzigd door 99ruud99 op 28-03-2025 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou me daar niet zo druk over maken en uitgaan van de goede insteek. Je krijgt een verbetertraject aangeboden. Als je de verbetering ook laat zien is er toch geen reden om alsnog van je af te komen?

Natuurlijk zijn er zat verhalen waarbij een werkgever via een verbetertraject iemand probeert te lozen, maar de meeste werkgevers willen graag hun personeel goed inzetbaar hebben. Dus nu daarover druk maken lijkt me niet goed.

Zijn er concrete verbeterpunten opgenomen? Zie je jezelf daaraan voldoen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
99ruud99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:42:
Je hebt een waarschuwing met een reden gekregen, dus ja, die blijft 5 jaar in je HR dossier staan.

afhankelijk van type waarschuwing wordt hier makkelijker (je was vaak te laat, en nu ben je voortaan op tijd) of moeilijker (je hebt collegas onjuist bejegend) mee omgegaan.

Dus zonder meer info, ja de komende 5 jaar blijft je verdacht.

Maar ik neem aan dat ze erbij hebben gezegd waarvoor je een waarschuwing hebt gehad. Dus dan kan je zelf de ernst ervan beoordelen.
Dank. Dan ga ik me daar dus op instellen. Het ging om bejegening en er werd meteen uit de hoge hoed ook kwaliteit van m'n werk bijgehaald. Ik voel me er toch ongemakkelijk bij; ik zit 5 jaar in limbo; iedereen kan HR bellen als er een scheet dwars zit... In traject zit ook werkcoaching, dus dat is positief. Waar ik nu uitgeleend zit, blijft de waarschuwing 3 jaar en kun je daarna zelf in je dossier controleren dat hij weg is. Keuze van werkgever. Ik vind het wel wat hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door Doane op 28-03-2025 08:50 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:47
Als er al meerdere zaken bij worden gehaald is het misschien voor jezelf ook belangrijk om na te gaan of je daar nog wil blijven of weg wilt gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-05 12:14
Doane schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:46:
[...]
Dank. Dan ga ik me daar dus op instellen. Het ging om bejegening en er werd meteen uit de hoge hoed ook kwaliteit van m'n werk bijgehaald. Ik voel me er toch ongemakkelijk bij; ik zit 5 jaar in limbo; iedereen kan HR bellen als er een scheet dwars zit... In traject zit ook werkcoaching, dus dat is positief.
Bij het onheus bejegenen van een collega blijft dat meestal wel een tijdje hangen ja. Hetzelfde zou gebeuren in een vriendengroep, familie, etc.

Je komt er het snelst vanaf door je gedrag zichtbaar aan te passen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doane
XelaRetak schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Bij het onheus bejegenen van een collega blijft dat meestal wel een tijdje hangen ja. Hetzelfde zou gebeuren in een vriendengroep, familie, etc.

Je komt er het snelst vanaf door je gedrag zichtbaar aan te passen.
True. Wordt aan gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

De meeste mensen zijn in principe vergevingsgezind. Er wordt vaak niet eens verwacht dat je van het ene op het andere moment een complete, volledig foutloze omslag maakt. Wat mensen willen zien is dat je je best doet en iets met de kritiek doet. Dat het alsnog wel eens verkeerd zal gaan is dan een stuk minder belangrijk even aangenomen dat 'verkeerd gaan' niet van dien orde is dat je een collega op z'n gezicht slaat

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-05 21:58
Ik zou toch voorzichtig om me heen gaan kijken naar een andere leuke baan. Hoewel niet altijd, maar vaak is een verbetertraject een opstapje voor een werkgever naar een ontslagprocedure toe. Dat is een proces dat de werkgever bijna altijd wint.

Wil je dan toch een kans maken: schrijf alle gesprekken die je met HR gehad hebt uit, en stuur die ook naar HR met 'ik heb even een verslagje gemaakt van het gesprek, wellicht hebben jullie er ook iets aan'. Zorg dat alle afspraken die je met HR maakt toetsbaar een meetbaar zijn, en leg ook dat allemaal nauwkeurig vast.

Een HR-afdeling 'wint' zo'n proces meestal omdat de werknemer niets vastlegt (of zelfs uitgaat van goed vertrouwen), terwijl HR aan dossier-vorming doet. De truc is dan dus om zelf ook een dossier aan te leggen. Door HR daar ook in te betrekken kunnen zij niet achteraf zeggen 'zo is het helemaal niet gegaan'.

Let ook op dat als HR iets naar je stuurt ter kennisgeving of ter ondertekening. Dat is hun onderdeel van het dossiervorming proces. Let er op dat er niets in staat waar je het ook maar een beetje mee oneens bent, of dat er dingen missen die in jouw voordeel spelen. Een HR-afdeling (hoe aardig ze ook overkomen) is niet per se je vriend in deze. Hoewel rot natuurlijk kan je ze beter beschouwen als juristen van een tegenpartij waar je tegen moet opboksen.

Mocht je lid zijn van een vakbond is dit wellicht ook een goed moment hen aan te haken.

Edit: Ter toevoeging: wees ook heel scherp op functioneringsgesprekken. Die vallen in hetzelfde stramien, en kan je komende tijd zeker niet als routine beschouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freeaqingme op 28-03-2025 09:07 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:08

bonzz.netninja

Niente baffi

Misschien nog iets om te overwegen. Het is het HR dossier van deze specifieke werkgever maar daar blijft het ook. Als het je niet zint allemaal daar is er niks dat je weerhoud om een andere werkgever te zoeken. Dat HR dossier mag niet worden overgedragen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

Qwerty-273

Meukposter

Doane schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:46:
.... Waar ik nu uitgeleend zit.....
Om het plaatje compleet te hebben, je werkt als een uitzendkracht of in de detachering?

De waarschuwing is zowel bij de klant als de werkgever geregistreerd? Welke partij biedt het verbetertraject aan en volgt de resultaten daarvan op?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doane
Qwerty-273 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Om het plaatje compleet te hebben, je werkt als een uitzendkracht of in de detachering?

De waarschuwing is zowel bij de klant als de werkgever geregistreerd? Welke partij biedt het verbetertraject aan en volgt de resultaten daarvan op?
Ik ben wat ze een 'structurele derde' noemen. ICT SD en Beheer zijn helemaal uitbesteed aan mijn werkgever. Waarschuwing staat alleen bij werkgever, niet bij 'klant'. Opvolging is door mijn teamleider.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Freeaqingme schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:59:
Ik zou toch voorzichtig om me heen gaan kijken naar een andere leuke baan. Hoewel niet altijd, maar vaak is een verbetertraject een opstapje voor een werkgever naar een ontslagprocedure toe. Dat is een proces dat de werkgever bijna altijd wint.
Ik zou ook voorzicht kijken of er misschien een kern van waarheid in de waarschuwing zit en of je ook niet iets uit het verbetertraject kan halen. Ook als je naar iets anders gaat zoeken. Er wordt op dit forum genoeg over werkgevers afgegeven maar er gaat bij werknemers ook genoeg mis. En ik heb heel succesvolle verbetertrajecten gezien in mijn leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57
P_de_B schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:45:
Ik zou me daar niet zo druk over maken en uitgaan van de goede insteek. Je krijgt een verbetertraject aangeboden. Als je de verbetering ook laat zien is er toch geen reden om alsnog van je af te komen?

Natuurlijk zijn er zat verhalen waarbij een werkgever via een verbetertraject iemand probeert te lozen, maar de meeste werkgevers willen graag hun personeel goed inzetbaar hebben. Dus nu daarover druk maken lijkt me niet goed.

Zijn er concrete verbeterpunten opgenomen? Zie je jezelf daaraan voldoen?
Maar waarom zou een werkgever bij een onheuse bejegening direct een verbetertraject starten? En ook andere zaken zoals kwaliteit van werk erbij halen? Dat doet mij meer denken dat werkgever is begonnen met dossier opbouw.

Of de onheuse bejegening was iets structureels. Maar als dit incidenteel is snap ik goed dat daar een officiële waarschuwing voor komt, maar zou ik verwachten dat het daar verder bij blijft.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
VidaR-9 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:35:
[...]

Maar waarom zou een werkgever bij een onheuse bejegening direct een verbetertraject starten? En ook andere zaken zoals kwaliteit van werk erbij halen? Dat doet mij meer denken dat werkgever is begonnen met dossier opbouw.

Of de onheuse bejegening was iets structureels. Maar als dit incidenteel is snap ik goed dat daar een officiële waarschuwing voor komt, maar zou ik verwachten dat het daar verder bij blijft.
Bejegening was 2 x in 4 maanden. Maar waar ik wel een beetje blindsided door was, was dat ze er ook de kwaliteit en kwantiteit van m'n werk bijhaalden. Ik werk overigens volledig mee aan het traject omdat ik er ook deels oprecht blij mee ben. En ik raad echt iedereen af om meteen na zo'n gesprek 'verbetertraject' te Googlen, want daar krijg je alleen te zien dat je op weg naar buiten bent. Is hier gelukkig niet zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Doane op 28-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:33
Dus het is een patroon dat zich herhaalt , ik ben positief verrast dat ze nog een verbetertraject opstarten - nietes te nadelen van jou, maar ik zie vaak genoeg dat in zulke gevallen je ontslagprocedure wordt opgestart.
Zeker omdat je veel bij klanten over de vloer komt...

Tegelijkertijd, wie heeft er niet gezegd "ik werk wel even door tot het af is" en schrijft vervolgens maar tot 17u, en neemt op vrijdag half uurtje eerder vrij. Vroeger noemde je dat uren voor uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doane
99ruud99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:46:
Dus het is een patroon dat zich herhaalt , ik ben positief verrast dat ze nog een verbetertraject opstarten - nietes te nadelen van jou, maar ik zie vaak genoeg dat in zulke gevallen je ontslagprocedure wordt opgestart.
Ik kom maar bij 1 klant over de vloer. Dat patroon is een aanname ;). Het was in november en in maart. Het is (altijd) stressgerelateerd en ik had stress genoeg; in januari beide ouders naar verzorgingshuis, mei vader overleden, twee mensen moeten inwerken waarvan er 1 meteen weer wegging. Maar ik heb nu dus de naam dat ik een tikkende tijdbom/Hulk ben. En dat vind ik gewoon eng. Mensen zouden zich 'onveilig' bij me voelen en dat wordt mij te makkelijk gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Doane op 28-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Doane schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:43:
[...]
Maar waar ik wel een beetje blindsided door was, was dat ze er ook de kwaliteit en kwantiteit van m'n werk bijhaalden.
Dit vind ik wel wat zorgelijk: tijdens functioneringsgesprekken zijn er geen aanmerkingen geweest over deze zaken? Of was je blindsided omdat je niet verwachtte dat ze dit bij dit incident erbij zouden halen?
Ik werk overigens volledig mee aan het traject omdat ik er ook deels oprecht blij mee ben. En ik raad echt iedereen af om meteen na zo'n gesprek 'verbetertraject' te Googlen, want daar krijg je alleen te zien dat je op weg naar buiten bent. Is hier gelukkig niet zo.
Mooi dat je er positief in staat, ik hoop ook echt dat dit ook de insteek van je werkgever is (gezien de krapte op de IT arbeidsmarkt op dit moment geloof ik dat overigens wel).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20

Dido

heforshe

Doane schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:43:
En ik raad echt iedereen af om meteen na zo'n gesprek 'verbetertraject' te Googlen, want daar krijg je alleen te zien dat je op weg naar buiten bent. Is hier gelukkig niet zo.
Heel goed dat je er zo positief in staat, maar @Freeaqingme al aangeeft, wees niet te optimistisch.

Niet alleen de waarschuwing, maar ook dat verbetertraject zelf zijn heel zwaarwegende zaken in je dossier, die het voor je werkgever alleen maar makkelijker maken om van je af te komen als ze dat, om wat voor reden dan ook, zouden willen.

Natuurlijk is het mogelijk dat er in dit geval echt alleen maar sprake is van goede intenties, maar dat zou een uitzonderlijke situatie zijn. De reden dat je op Google zoveel negativiteit vindt is omdat een verbetertraject in heel veel gevallen daadwerkelijk de opmaat is naar het einde van het dienstverband.

Overigens hoeft dat laatste ook helemaal niet het einde van de wereld te betekenen. Als jij je werk goed doet, kun je zonder problemen elders aan de bak - maar het is wel makkelijker om vanuit een baan te solliciteren dan te wachten tot je ontslagen wordt.
Doane schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:03:
Ik kom maar bij 1 klant over de vloer. Dat patroon is een aanname ;). Het was in november en in maart. Het is (altijd) stressgerelateerd en ik had stress genoeg; in januari beide ouders naar verzorgingshuis, mei vader overleden, twee mensen moeten inwerken waarvan er 1 meteen weer wegging.
Misschien een heel lullige opmerking, maar jouw persoonlijke stress (die heel begrijpelijk kan zijn!) afreageren op je werk is een hele grote no-go.
Als persoonlijke omstandigheden het moeilijk of onmogelijk maken om normaal te functioneren op je werk (en dat is dus inclusief hoe je collega's bejegent), kun je het beste met je werkgever in gesprek gaan [i]voordat het escaleert, en desnoods meldt je je ziek.
Maar ik heb nu dus de naam dat ik een tikkende tijdbom/Hulk ben. En dat vind ik gewoon eng. Mensen zouden zich 'onveilig' bij me voelen en dat wordt mij te makkelijk gebruikt.
Ja, dat wordt volgens jou te makkelijk gebruikt?
Ik hoop oprecht voor je dat je zelf nooit in een onveilige werksituatie terecht komt, maar ik denk dat je schromelijk onderschat wat de impact op ieman dis die zich niet veilig voelt op zijn of haar werk.

Ik heb het van dichtbij meerdere malken meegemaakt, en de stress die het met zich meebrengt kan leiden tot psychische problemen, burn-out of het opzeggen van de baan. Wat belangrijk is om je te realiseren is dat jij, persoonlijk, daar niet eens in je eentje voor verantwoordelijk hoeft te zijn, maar dat jouw gedrag er wel substantieel aan kan bijdragen zonder dat je je daar volledig van bewust bent.

Anyways, denk daar eens goed over na. Overweeg ook om eens rustig rond te kijken wat de arbeidsmarkt je verder te bieden heeft. En ik wens je sterkte met het maken van de - voor jou - juiste beslissingen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:28
Ben je al naar de POH geweest om je problemen voor te leggen? Dat die 'uitbarstingen' gebeuren zou eigenlijk al genoeg reden moeten zijn om goed naar jezelf te kijken en een POH (en eventueel basis GGZ) kan daar heel goed bij helpen. Onderschat niet hoe goed ze zijn in het aanwijzen van je valkuilen waardoor je veel sneller tot inzichten gaat komen.

Een verbetertraject vanuit werk is op zich behulpzaam maar dat is meer een pleister plakken op een wond die misschien door blijft etteren bij ook je volgende baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-05 21:50
Ik denk ook dat je wel klaar bent bij deze werkgever. Ook al zal je niet direct ontslagen worden, als er een grote kans komt (bijv. een interessante nieuwe klant) dan zal jij deze niet snel krijgen. Het is voor de werkgever een te groot risico dat je bij de nieuwe klant ook een keer een 'uitbarsting' hebt.

Als het verbetertraject van je werkgever bijv. coaching inhoudt, dan kun je eventueel nog wel kijken of je hier gebruik van kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:46:
Zonder verbetertraject is ontslag nog moeilijker. Je moet aantonen dat je iemand een kans geeft om te verbeteren, uiteraard afhankelijk vd ernst.

@TS heb je geen beoordelingsgesprekken gehad? Dat is de plek/moment om je werk te beoordelen, en staat los van je bejegening. Apart dat ze dat er nu bij betrekken... Als je enigszins recent een positieve beoordeling hebt gehad is het zeker vreemd dat dat erbij komt.

Maar ja, moeilijk inschatten op afstand of ze je daadwerkelijk een 2e kans gunnen of van je af willen. Zorg iig dat je e.e.a. goed bijhoudt voor het ergste geval.

Geen vakbond die je van advies kan voorzien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
Zelf heb ik drie keer in een enigszins vergelijkbare situatie gezeten… alle drie de keren was ik binnen een paar maanden weg.

Ik denk ook dat een waarschuwing en verbetertraject vooral voor de dossieropbouw zijn om iemand er makkelijker uit te kunnen gooien.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01:04
Koos Werkloos schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:03:
Zelf heb ik drie keer in een enigszins vergelijkbare situatie gezeten… alle drie de keren was ik binnen een paar maanden weg.

Ik denk ook dat een waarschuwing en verbetertraject vooral voor de dossieropbouw zijn om iemand er makkelijker uit te kunnen gooien.
Misschien heel bot.. maar als je drie keer in zon traject komt is het dan niet tijd om eens goed in de spiegel te kijken waarom het je altijd overkomt?

Voor de TS:
Zoals ik het kan lezen heb je wel een verklaring en enig inzicht waarom je de uitbarstingen hebt gehad. Als ik in jou schoenen zou staan zou ik het vooral zien als een goed moment om te reflecteren en het traject te gebruiken om aan jezelf te werken. Misschien dat je verhaal bij de poh neerleggen ook kan helpen om de 'root cause' te vinden.

Ik zou me in jouw sector niet direct al te druk maken over ontslag of dergelijke, en als je het gevoelt hebt dat de werkgever je daadwerkelijk wil hebben en dit niet gebruikt voor dossieropbouw kun je er wellicht nog sterker uitkomen ook.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:38

Fordox

00101010

Ik ben in ieder geval al trots op TS dat hij inziet dat hij de fout in is gegaan en begrijpt waar de waarschuwing vandaan komt. Dat is al een vrij grote stap.

Succes!

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:21
PrimaPlan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Misschien heel bot.. maar als je drie keer in zon traject komt is het dan niet tijd om eens goed in de spiegel te kijken waarom het je altijd overkomt?
Daar heb je zeker een goed punt. Ik ben me er van jongs af aan van bewust dat er “wat” met me is. En daardoor liep ik zeker aan het begin van mijn carrière tegen de nodige problemen aan. Gelukkig heb ik de laatste jaren mijn carrière redelijk op orde. Ik ben ouder en wijzer geworden, weet waar ik goed in ben en waarin niet en heb de nodige werkervaring opgedaan. Hopelijk komt er dus geen vierde keer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:42
Ik heb al vier van zulke begeleidende trajecten gehad, alle vier werken ze nog prima. Ligt aan hoe je werkgever erin staat natuurlijk en hoe ernstig het probleem was/is. Wil je werkgever je echt helpen, of is het een "moetje"? Moeilijk in te schatten vanuit de andere kant natuurlijk.
De vier die ik heb moeten begeleiden waren trouwens puur werkgerelateerd, ik zou niet zo snel weten hoe ik erin had gestaan als ze echt (meermaals) onacceptabel gedrag hadden vertoond. Werkgerelateerde problemen kun je meestal oplossen, karakter/gedrag is een stuk moeilijker. Een dergelijk traject wordt meestal niet zomaar ingezet, kost erg veel tijd en energie.

Zonder er diep op in te gaan valt er helaas niet veel over een specifiek geval te zeggen. Ik zou er in ieder geval niet ingaan met het idee dat je al half ontslagen bent, al begrijp ik het gevoel. Wees er ook open en eerlijk over met je leidinggevende, deel je angst en twijfels. Als je het goed hebt en je nog steeds op je plek voelt, doe dan je best :)

[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 28-03-2025 16:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:37
Ik wil toch een kritische noot plaatsen. Ik vind het fantastisch hoe positief je hier in staat, en hoe je er van probeert te leren. Dit is uniek, en waarschijnlijk is mijn volgende alinia slecht van toepassing, maar:

Ik spreek veel met managers, en "hoe kom ik van X af" is een typisch manager gesprek. De meest gebruikte tactiek: opstellen wat er fout gaat, verbetertraject aanbieden dat nagenoeg onhaalbaar is. Dit 2 x doen, en dan heb je genoeg grond om iemand te ontslaan. Ik hoop oprecht dat het bij jouw anders is, maar ken de tactiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 14:52
Ik heb het ook nog nooit positief weten eindigen. Vergeet ook promoties en loonopslag de komende tijd. Dat nadeel heb je niet als je ergens anders begint en je begint met een schone lei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Officiële berisping vanwege bejegening? Je moet dus mensen echt "uitgekafferd" hebben en in hun ogen ook nog onheus bejegend hebben. Opeens ook kwalitatief en kwantitatief slecht werk? Geen gesprekken over het waarom? Was je privé probleem wel bekend?
Het lijkt me beter voor je om een andere werkgever te zoeken.
Ik ben mijn collega aan het voorbereiden op mijn pensioen en heb al gewaarschuwd dat ik keihard ga "afzeiken". En helaas is dat ook nodig, het besef waarom is er ook, maar voor sommigen ben ik altijd een zeer harde leermeester geweest en daar kan menig persoon niet mee omgaan, maar na tig maal heb je dat snel in de gaten en ga je dat anders doen. Ook bij hopeloze gevallen. Mij lijkt de afhaker een van de klagers. Tussentijdse evaluatie met je teamleider en opleidende is ook nodig bij opleiden. Een en ander lijkt me niet in place te zijn, gezien jouw frustratie bij die vermelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HummerHealey
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 21:21
Doane schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:50:
[...]

True. Wordt aan gewerkt.
Heb je een collega onheus bejegend? Ik vraag dit, omdat deze truuk vaker wordt gebruikt om mensen relatief gemakkelijk het bedrijf uit te werken. Ze hoeven het in principe alleen te melden. Vanuit privacy mag HR niet vertellen wie en wat er aan de hand was. Dan volgt de keuze tussen een traject en een envelopje met geld.

Ik heb dat van dicht bij gezien. Net als jij overschreidend gedrag en een lijstje verwijten dat (in dit geval) zo van tafel geveegd kon worden. Alleen maar omdat een manager een zondebok voor z’n eigen gestuntel zocht. En HR ging er vrolijk in mee. Ik ben toen ook bij het bedrijf vertrokken, omdat ik dat soort praktijken niet duld. Een paar maanden later viel de manager door de mand en mocht ook vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:42
Nou, ben ik even blij dat ik wel wat positieve ervaring hiermee heb :) Voor zover mogelijk in zo'n situatie uiteraard.

[ Voor 25% gewijzigd door mister_S op 28-03-2025 21:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:54
n8tur3 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:36:
Officiële berisping vanwege bejegening? Je moet dus mensen echt "uitgekafferd" hebben en in hun ogen ook nog onheus bejegend hebben. Opeens ook kwalitatief en kwantitatief slecht werk? Geen gesprekken over het waarom? Was je privé probleem wel bekend?
Het lijkt me beter voor je om een andere werkgever te zoeken.
Ik ben mijn collega aan het voorbereiden op mijn pensioen en heb al gewaarschuwd dat ik keihard ga "afzeiken". En helaas is dat ook nodig, het besef waarom is er ook, maar voor sommigen ben ik altijd een zeer harde leermeester geweest en daar kan menig persoon niet mee omgaan, maar na tig maal heb je dat snel in de gaten en ga je dat anders doen. Ook bij hopeloze gevallen. Mij lijkt de afhaker een van de klagers. Tussentijdse evaluatie met je teamleider en opleidende is ook nodig bij opleiden. Een en ander lijkt me niet in place te zijn, gezien jouw frustratie bij die vermelding.
We leven niet meer in de jaren 70. Als ik een “zeer harde leermeester” zou krijgen, was ik er snel klaar mee. Ik denk dus eerder dat menig persoon er niet mee om wil gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Been there done that. Niet omdat ik mensen uitgekafferd heb. Maar kwestie van niet klikken met manager wegens culturele verschillen (internationale manager die Nederlandse directheid niet goed kon plaatsen)

Ben er gewoon door gerold. Was wel knauw /deuk in mijn ego in eerste instantie. Maar uiteindelijk ook wel van geleerd.
Maar belangrijk is dat je zelf stuur in handen neemt. Anders eindig je in de situatie dat je doelen krijgt die je niet kan halen.

Dus zoek naar bv in jouw geval naar cursussen omgaan met stress of herkennen van stress bv. En stel voor dat je die gaat doen. Dan leer je er ook wat van.

In mijn geval heb ik zelf een cursus gevonden over culturele verschillen op de werkvloer en hoe daar Feedback in te geven. Mijn manager en HR waren positief verrast hierover en hebben deze cursus verder het bedrijf in genomen/gepromoot.

En uiteindelijk heeft dit mijn carrière meer goed gedaan dan kwaad/verwacht. Want meestal waren de verbeter trajecten in ons bedrijf een garandeert enkeltje exit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 00:00
Als je trouwens behoorlijk uit je stekker bent gegaan, dan kan een woede-beheersingscursus je wellicht qua persoonlijkheid ook nog goed helpen. Maakt je ook een fijner persoon.

https://woededebaas.nl/

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
heb al gewaarschuwd dat ik keihard ga "afzeiken". En helaas is dat ook nodig, het besef waarom is er ook,
Toch wel benieuwd waarom je dat keihard afzeiken nodig acht?

Uiteraard is het niet zo zwart-wit maar ik zie het doorgaans als:
- persoon heeft de capaciteit maar nog niet alle benodigde ervaring / skills. Die bouw je niet op met afzeiken maar met constructieve feedback.
- persoon beschikt niet over de juiste capaciteiten voor de functie. De ongeschiktheid verander je ook niet afzeiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:27
Jouw collega luistert maar half naar je, knikt nog een paar keer bevestigend en zit simpelweg te wachten totdat jij je laatste dag hebt gehad. Jij gaat genieten van je pensioen met het idee dat je het werk hebt overgedragen, maar de maandag erop gaat de schop erin.

Het feit dat je woorden als 'leermeester' en 'hopeloze gevallen' gebruikt zegt al genoeg. Denk je echt dat dit de beste manier is om met je collega's om te gaan? O-)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 22:35
henri86 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Toch wel benieuwd waarom je dat keihard afzeiken nodig acht?

Uiteraard is het niet zo zwart-wit maar ik zie het doorgaans als:
- persoon heeft de capaciteit maar nog niet alle benodigde ervaring / skills. Die bouw je niet op met afzeiken maar met constructieve feedback.
- persoon beschikt niet over de juiste capaciteiten voor de functie. De ongeschiktheid verander je ook niet afzeiken.
Soms is afzeiken de meest constructieve feedback die je kan geven. :+ Ik zou het niet als default tactiek inzetten, maar dat doe je ook niet met handje vast houden en doodknuffelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:42
Hopelijk geeft het verbetertraject je nieuwe inzichten . Wel herkenbaar , en zelf heel betrokken en perfectionistisch typje. Moeder overleden , broertje weggedragen met nog geen 50 jaar op de klok , drukte op het werk en heel heel veel aan je hoofd . .....gevolg burnout. Dat je werkelijk waar van niks meer kan genieten , en de stress van het kleinste iets (als je er in zit zelfs om helemaal niks ...) je al kan verlammen .

Hoop dat je goed op zoek kan naar jezelf , en ik vind het niet raar dat iemand om een gegeven moment "over de lijn "gaat hoor , je kan als persoon maar x hoeveelheid bagger aan !

Dus sterkte gewenst , een open houding , geen streven doet een hoop goed ! Plus het besef wat je nu precies aan het doen bent he ? :+) ik kijk er nu ook anders naar namelijk ;) BTDT

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05 19:42
Hoi, los van of het terecht is, maar ze zitten denk ik al langer met jou in hun maag. Zo lees ik het, als je werkkwaliteit en -kwantiteit er gelijk bij wordt gehaald. Een verbetertraject leidt in 9/10 gevallen tot vertrek, ook met dat doel, dat is vaak waar ze naar toe willen sturen. Reputaties komen te voet en gaan te paard. Je privé houden de meesten mensen zich niet zo mee bezig, vooral diegene die aan het andere uiteinde van jouw bejegening staan. Mensen moeten inwerken zou ook geen stress moeten opleveren, althans dat argument houdt bij je wg geen steek en dat vind ik ook wel terecht. Zoek wat anders en neem deze ervaring mee als leermoment.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 30-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
jadjong schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Soms is afzeiken de meest constructieve feedback die je kan geven. :+ Ik zou het niet als default tactiek inzetten, maar dat doe je ook niet met handje vast houden en doodknuffelen.
Incidenteel, maar niet structureel imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:20
Het zoeken van een nieuwe werkgever is de veiligste manier om hier goede invulling aan te geven, eventueel na het volgen van (een deel van) het verbetertraject. Je hebt nu toch een stempel opgedrukt gekregen wat zich lastig laat wegpoetsen. Misschien een terecht stempel, misschien onterecht, maar dat is eigenlijk het minst belangrijke. Je imago is beschadigd, dat is heel lastig te repareren.

Ben je het op zich eens met de kritiek, pak dan dat traject mee, leer ervan en pas het elders toe. Al is het maar omdat in je huidige omgeving, met je huidige imago, de kans op herhaling juist groter is. Er zijn altijd mensen die even willen testen. Dat kun je beter voor zijn, waarbij je ook bij het zoeken van een andere werkgever een beetje rekening kunt houden met je eigen belastbaarheid op dit soort gebieden.
Pagina: 1