Dual color LED's met LM317 baybus?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Is het mogelijk om dualcolor leds (common Kathode) te gebruiken in combinatie met een LM317 voltage regulator?

Mijn bedoeling is dat de LED rood is bij een laag voltage, geel bij een middelmatig voltage en groen op full speed. Is dit mogelijk, en zo ja: hoe?

Verwijderd

Ja, maar als je het zelf wilt maken moet je wel redelijk wat verstand van electronica hebben.

Of je laat het iemand anders doen
ik kan wel ff wat voor je tekenen..

1 moment

Verwijderd

hey dit vroeg ik pas ook in dit topic:

[topic=223363/1/25]

en toen wist niemand het.

• Hielko
1 moment
Ik wacht in spanning af. Ik ben zelf al ff nagedacht, en de enige manier waarop het mogelijk is volgens mij een soort van schakeling die het voltage omkeerd.

Als op de ene kathode een hoge spanning staat moet er op de andere juist een lage komen en omgekeerd. De kathode van de groene led kan dus direct aan de uitgang van de LM317, maar de rode moet een soort van schakeling krijgen die het volgende doet.

Uitvoer voltage = 12 - Voltage_LM317

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/tweak/lm324.jpg

Erg lelijk getekent, maargoed.

Een comparator vergelijk spanningen.

als de + hoger is dan de - dan word de uitgang "hoog"

en andersom... blabla

Het kantelpunt is instelbaar met de potmeter

Met dit ding kan je heel veel andere nutting dingen maken. leef je uit zou ik zeggen :)

[EDIT]
w8 ff, dit werkt zo niet... oops (ledjes kloppen niet)

[EDIT2] Zo moet hij werken. ik zou het zelf mischien niet zo doen, maar dit is het simpelste wat ik zo snel ff kan bedenken.

[EDIT3] oops, ik had je post niet goed gelezen... je wil ook oranje. deze doet maar 2 kleuren.

Dat word al weer een stuk complexer

• Hielko
Het kan natuurlijk aan mij liggen: maar volgens mij gaat dat niet werken.

Als de uitgang laag is gaat er volgens mij nergens een ledje branden. En als de uitgang hoog is gaat dan gaat er ééntje branden. Daarnaast gebruik je een common anode ledje welke de electronica boer jammer genoeg niet heeft.

• Hielko
[EDIT3] oops, ik had je post niet goed gelezen... je wil ook oranje. deze doet maar 2 kleuren.

Ja, ik wil het graag ingewikkeld :) Maar zou je dit niet heel simpel kunnen doen. Werkt dit?

<table border=0 cellpadding=0 cellspacing=0><tr><td width=490><center>[img]'http://tweakers.net/ext/i.dsp/1000658749.jpg'[/img]</center></td></tr></table>

Var is een voltage tussen de 1.25 en 10.75. De bedoeling is dat groen bij een hogere spanning steeds helderder gaat branden en rood steeds minder helder. Werkt dit, of maak ik nu kortsluiting oid?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op zondag 16 september 2001 18:20 schreef TweaKERS het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/tweak/lm324.jpg

Erg lelijk getekent, maargoed.

Een comparator vergelijk spanningen.

als de + hoger is dan de - dan word de uitgang "hoog"

en andersom... blabla

Het kantelpunt is instelbaar met de potmeter

Met dit ding kan je heel veel andere nutting dingen maken. leef je uit zou ik zeggen :)

[EDIT]
w8 ff, dit werkt zo niet... oops (ledjes kloppen niet)

[EDIT2] Zo moet hij werken. ik zou het zelf mischien niet zo doen, maar dit is het simpelste wat ik zo snel ff kan bedenken.

Volgens mij is het hier OF geen leds aan OF beide leds aan...

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
ja, zou werkt het voor geen meter, die 2 ledjes gaan of samen of niet branden, je hebt ook dual ledjes met 2 polen, eigenlijk rood en groen ledje tegenover elkaar, ik denk dat daar meer me is te doen in deze opstelling, met een spanningdeler en die opamp.

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 21:00 schreef Da_Bink het volgende:
ja, zou werkt het voor geen meter, die 2 ledjes gaan of samen of niet branden, je hebt ook dual ledjes met 2 polen, eigenlijk rood en groen ledje tegenover elkaar, ik denk dat daar meer me is te doen in deze opstelling, met een spanningdeler en die opamp.
idd, dat zou wel eens kunnen werken maar zoals het schema hierboven niet

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

De meest eenvoudige oplossing is als volgt:

Voor de uitgang van een op-amp geldt:
e_out = G* (e+ - e-)
met versterkingsfactor G, inverterende ingang e-, niet-inverterende ingang e+ en uitgang e+.

Aangezien G gewoonlijk enorm hoog is voor een opamp zal snel verzadeging optreden. Ofwel: wanneer e+ groter is als e- wordt de uitgangsspanning van de opamp gelijk aan de positieve voedingsspanning can de opamp (bijvoorbeeld +5V) en wanneer e+ kleiner is als e- wordt de uitgang gelijk aan de negatieve voedingsspanning (bijvoorbeeld 0V).

Neem 2 opamps (bijvoorbeeld de LM324 die eerder is getoond).

1) Opamp waarvan uitgang hoog wordt als de spanning boven een bepaalde waarde uitkomt (duoled rood of geel):
sluit e+ aan op de te meten spanning.
sluit e- aan op de loper van een potmeter (bijvoorbeeld 47k). De andere aanlsluitingen van de potmeter verbinden met de 2 voedingsspanningen van de op-amp (waarschijnlijk 0 en 5V).
sluit de rode led van de duoled via een weerstand aan op de uitgang van de opamp.

2) Opamp waarvan de uitgang hoog is als de spanning onder een bepaalde waarde komt (duloed groen of geel):
sluit e- aan op de te meten spanning
sluit e+ aan op de loper van een potmeter (bijvoorbeeld 47k). De andere aanlsluitingen van de potmeter verbinden met de 2 voedingsspanningen van de op-amp (waarschijnlijk 0 en 5V).
sluit de groene led van de duoled via een weerstand aan op de uitgang van de opamp.

De kathode van de LED verbind je met de massa.
Voorzie de opamp van de juiste voedingsspanning.
Voor de weerstand voor de LED geldt ongeveer: R = (Vmax-2)/0.020

Met iets meer puzzelwerk kun je natuurlijk ook een goedkopere oplossing bedenken met enkele transistoren.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4284.GIF

Als je zo'n duoled kunt vinden (stuut en bruin zouden een common anode duoled verkopen) moet het werken, mits je de weerstanden enigzins aanpast (want de LM317 gaat maar tot 10 volt in de baybus).
Ik gok r3 470 en r4 330.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Op zondag 16 september 2001 23:44 schreef AFR het volgende:

De meest eenvoudige oplossing is als volgt:

Bla blabla blablabla... ;)
Noem je dat eenvoudig?

Ik heb wel een ander ideetje, heb ik vorige week bedacht, maar ik heb nog geen tijd gehad om het te testen of uit te werken:

Neem een NE555, een blokgolfgenerator. In de datasheet staat een standaardschema om een sstabile vibrator te maken. (klinkt moeilijk maar stelt niets voor). Sluit de uitgangsspanning aan op de positieve laadspanning van de condensator. De weerstand moet eventueel veranderd worden maar dat terzijde.

Door de rode led geinverteerd aan de groene te laten knipperen (bijv. op 5 kHz) en de duty cycle te regelen krijg je een absoluut traploze regeling.

SHIT, nou heb ik ook zo'n kloterig lang verhaal gebrouwd....
Ik kan nu geen plaatje geven, mijn schema-programma heeft geen 555 in de library, en ik heb geen tijd om een nieuw component aan te maken nu...

• Hielko
Op maandag 17 september 2001 12:46 schreef AcouSE het volgende:
Door de rode led geinverteerd aan de groene te laten knipperen (bijv. op 5 kHz) en de duty cycle te regelen krijg je een absoluut traploze regeling.
Dat lijkt me wel een handig methode, maar ik moet zeggen dat ik niet zou weten hoe ik dat zou moeten aansluiten...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op maandag 17 september 2001 14:33 schreef hielko het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel een handig methode, maar ik moet zeggen dat ik niet zou weten hoe ik dat zou moeten aansluiten...
Aansluiten is gewoon een kwestie van een schema volgen :)

Maar serieus, ik denk dat die methode er wel interessant uitziet.. Eigenlijk hetzelfde principe als een geschakelde voeding, maar dan regelbaar en voor lage vermogens.. Door de duty-cycle te regelen krijg je uiteindelijk na de condensator een instelbare gelijkspanning.. En door de inverter krijg je dus een precies tegenovergesteld signaal.. Goed gedacht..

Nu nog 'effe' een schema :)

Verwijderd

Sorry voor het brakke schema gisteren.

Ik was even niet helemaal bij de les.

Hier is een mooi schematje om het goed te maken:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/tweak/lm324-2.jpg

voorbeeldje,
meetpunt:
> 8 V = rood
< 8 V / > 4V = rood + groen (geel dus)
< 4 V = groen

Het is dus niet zo dat de ledjes feller of minder fel gaan branden bij een voltageverandering.

Hier een schema (aanpassing) voor het traploos veranderen van kleur:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rdj/tweak/opamp.jpg

Nu word het component niet als comparator gebruikt, maar als opamp (operatinal amplifier)

voorbeeld:
versterking van het spaningsverschil tussen + en - = 1+(R2/R1)
1+(10K/5K)= 3

als het spanningsverschil tussen + en - 2 volt is:
2V x 3 = 6 Volt uitgang.

Ik hoop dat je me kan volgen.

Ik weet wel zeker dat dit werkt.

Verwijderd

weggehaald, want overbodig

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 18:38 schreef augustus het volgende:
Zal deze werken?
Bovenste zijn losse leds (of zeners?), onderste is een common kathode duoled. Je kunt de kleuren waarschijnlijk omwisselen.
De linker tor moet de basis-emitter van de rechtertor kortsluiten: zal de duoled dat niet blokkeren?

[afbeelding]
Ik heb zo mijn twijfels of dat wel goed gaat.

De LM324 is beter "idiot-proof" dan een schema met transistors.
(no offence intended)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4764.gif

Zal deze werken?

Er staat spanning op de basis van de rechtertor: deze geleidt en de groene led brandt.
Stijgt de ventilatorspanning, dan staat er spanning op de basis van de linkertor. Deze geleidt steeds meer, waardoor de rode led gaat branden. Tegelijk wordt de basisspanning van de rechtertor weggetrokken: de groene led dooft (denk ik!!).

Met r4 regel je het omslagpunt.
r2 plus r4, en r3 plus r4 bepalen de ledspanning.
(12 volt -Vled (-Vtor) / 20 mA = r2+r4 of r3+r4)

Bouw het eens na: werkt het?

Verwijderd

Dat zou idd best wel kunnen werken.

Ik heb aleen geen zin om het na te bouwen en te testen :)

Verwijderd

Ik heb zo mijn twijfels of dat wel goed gaat.
Het eerste schema met de torren heb ik nagebouwd: het werkt!
De groene dooft vanaf 5 volt en is uit op 10 volt. De rode dooft onder de 10 volt en is uit onder de 5 volt.

Ik zal het laatste schema even uitproberen.

Update: YES! Het laatste schema werkt. :)
r1=15k
r2=470
r3=330
r4=100
Tot 7 volt brandt de groene LED, vanaf 4 volt de rode LED.

• Hielko
Update: YES! Het laatste schema werkt.
r1=15k
r2=470
r3=330
r4=100
Mooi, dan ga ik deze gebruiken denk ik :). Maar ff een paar vraagjes: wat is r1,2,3,4 enz? In het schema zie ik dat niet echt aangegeven.

En daarnaast: wat bedoel je met:
Brand de groene LED van 0-7V ?? en de rode van 4-12V??

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/4769.gif

Als je de leds (en hun voorschakelweerstanden) omwisselt krijg je een minder mooie overgang. Probeer maar even uit.
Misschien een diode in serie met de rode led?

• Hielko
Op maandag 17 september 2001 20:34 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]

Als je de leds (en hun voorschakelweerstanden) omwisselt krijg je een minder mooie overgang. Probeer maar even uit.
Misschien een diode in serie met de rode led?
Thanks dit is helemaal duidelijk. Omwisselen van kleuren wil ik eigenlijk wel doen; rood=langzaam en groen=snel is wat logischer dan het omgekeerde.

• Hielko
* Hielko heeft vandaag het schema van augustus in elkaar geknutseld zonder wijzigingen, maar hij werkt niet echt lekker. Ik zie de kleur van de ledjes wel lichtjes veranderen, maar het is meer tussen oranje en oranje en alleen groen of rood valt niet te zien.

• Hielko
trap

• asmoday
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05-2023

asmoday

1349

Neem gewoon een 2 kleurenledje en schakelaar met 3 standen. 7 volt, 12 volt en uit. Dat is een stuk makkelijker :)

http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_bicolor.jpg

Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul

Verwijderd

Dat schemaatje met die 2 transistoren is dan ook wel gru-we-lijk gevoelig voor de doorlaatspanningen van de LED's. 'k snap best dat het soms wel werkt en soms niet.

De best manier om zoiets te maken is toch dmv een opamp. 'k zal dadelijk wel eens ff kijken of ik een opamp symbooltje in Xfig heb (geen schemapakket hier).

Overigens doet mijn fancontroller (ergens op dabit.trybit.com bij elektronica) het wel netjes met een duocolor led, als het goed is.

Verwijderd

ff gauw ge-Xfigt:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/duocolor.gif

owja: de pinnummers zijn voor een LM324, waar 4 opamps inzitten. Je zou ook een TL081 kunnen gebruiken als opamp, maar daarvan weet ik zo gauw ff niet de aansluitingen uit m'n hoofd.

Door de 10k weerstanden in de spanningsdeler te vervagen door een 10k potmetertje kun je het 'oranje-punt' bepalen.

• Hielko
Misschien dat ik die ooit es inelkaar ga knutselen als ik tijd heb, maar kan ik dan dat transistor gevalletje niet aanpassen als het afhangt van de doorlaadspanningen van de leds? Ik denk bijvoorbeeld aan het verlagen van R2 en R3 en eventueel het verhogen van R4 (of een vergelijkbare actie).

Zou dat gaan werken?

Verwijderd

Wat dacht je van R2 en R3 vervangen door een potmetertje van 680Ohm ofzo, de loper aan de +, de twee poten naar de collectoren van de torren. Daarmee moet je er wel kunnen komen. De basisweerstand van de 2e tor aanpassen werkt niet echt, die 100Ohm weerstand varieren is alleen goed voor de algehele helderheid.

Owja, ben wel voorzichtig met de potmeter in de uiterste standen :) Dan kunnen er best grote stromen door de LED's lopen. Evt nog de aanwezige weerstanden laten zitten.

Verwijderd

Dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/ETAEOSPTHHE

(mediamonks had alle plaatjes gedelete :( )

Werkt bij mij goed zoals afgebeeld (rood=warm, groen=koud). Volgens mij werkt ie met rood-groen omgewisseld ook goed als je dan een of meer diodes in serie met de rode LED zet.
Pagina: 1