Behandelen van planken met houtworm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Recent mijn eerste woning gekocht, en daar hadden ze (imo) mooie, oude planken aan de muur in de woonkamer als versiering. Nu ik die er af heb gehaald om de muren te knunnen sauzen valt me op dat er houtworm in zit of heeft gezeten. Of het actief is weet ik niet, de woning is leeg opgeleverd en ik kan me niet herinneren dat ik zaagsel heb gezien o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tHGnXT4ftdFmVAx8X7c8MxsQdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJDNQA9Fq1YGPdsFSrA0yrkn.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst wil ik de planken terugplaatsen, maar dat gaat nog zeker weken duren voor het zover is. Het lijkt me daarom niet onverstandig om deze te behandelen. In andere topic op GoT zie ik permathrine genoemd, en een snelle zoektocht levert me dit middel op: https://pestor.nl/product...utworm-en-boktor-1000-ml/

Echter lees ik ook dat dit langdurig giftige dampen uitademt, en het hout komt wel terug in de woonkamer te hangen. Is het veilig om dit in te spuiten, en vervolgens een aantal weken onder de overkapping te laten uitdampen bijvoorbeeld? Of zijn er nog andere middelen aan te raden? Petroleum zag ik ook, maar dat werkt schijnbaar alleen oppervlakkig. Verder vroeg ik me af of ik dit spul gewoon in mijn drukspuit kan gebruiken, hier heb ik wel vaker gif in verwerkt (bijvoorbeeld tegen teken)?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Drukspuit zou ik niet doen, dan vernevelt het meer, verdampt en sta je in de lucht.
Gewoon dat middel er op kwasten (liefst in de buitenlucht) en dan onder de overkapping zetten.
Overigens, wanneer je nergens meel ziet dan is het onwaarschijnlijk dat de houtworm nog actief is.
Je kunt het controleren door de planken op een plaat zwart papier/karton te zetten en vervolgens een aantal weken niet te verplaatsen (houtworm heeft een hekel aan beweging). Wanneer je na die weken geen meel ziet dan zit er geen actieve houtworm in en zou je het niet hoeven te behandelen.
Overigens kun je (in het algemeen) al je hout het beste binnen opslaan, buiten is de kans groter dat er weer houtworm in komt (zeker in zacht hout).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:50:
Drukspuit zou ik niet doen, dan vernevelt het meer, verdampt en sta je in de lucht.
Gewoon dat middel er op kwasten (liefst in de buitenlucht) en dan onder de overkapping zetten.
Overigens, wanneer je nergens meel ziet dan is het onwaarschijnlijk dat de houtworm nog actief is.
Je kunt het controleren door de planken op een plaat zwart papier/karton te zetten en vervolgens een aantal weken niet te verplaatsen (houtworm heeft een hekel aan beweging). Wanneer je na die weken geen meel ziet dan zit er geen actieve houtworm in en zou je het niet hoeven te behandelen.
Overigens kun je (in het algemeen) al je hout het beste binnen opslaan, buiten is de kans groter dat er weer houtworm in komt (zeker in zacht hout).
Dat is een goede, ik kan dat wel checken want heb het de komende weken toch niet nodig. Alleen is dan de vraag hoe ik aan zwart papier/karton kom dat zo groot is. Zie het op bol.com voor 11 euro, maar dat kost dat bestrijdingsmiddel ook al bijna :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
LankHoar schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:56:
[...]Dat is een goede, ik kan dat wel checken want heb het de komende weken toch niet nodig. Alleen is dan de vraag hoe ik aan zwart papier/karton kom dat zo groot is. Zie het op bol.com voor 11 euro, maar dat kost dat bestrijdingsmiddel ook al bijna :P
Het feit dat het tegen de wand zat (en dus onbeweeglijk) en je met het weghalen geen meel hebt gezien zegt eigenlijk al dat er geen actieve houtworm in die planken zit. Ik heb zo'n vermoeden dat de vorige bewoners de planken behandeld hebben voordat ze de planken tegen de wand maakten. Of ze hebben de planken bij een reclaim houthandel gehaald en die behandelen zowat alles preventief tegen houtworm (anders wordt hun handel opgevroten).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:06
LankHoar schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:56:
[...]

Dat is een goede, ik kan dat wel checken want heb het de komende weken toch niet nodig. Alleen is dan de vraag hoe ik aan zwart papier/karton kom dat zo groot is. Zie het op bol.com voor 11 euro, maar dat kost dat bestrijdingsmiddel ook al bijna :P
een krant, een donkergekleurde theedoek, naar het winkelcentrum en daar een vel papier bij de hobbyzaak halen? Er is gelukkig nog meer in de wereld dan bol.com en bestellen op internet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Het feit dat het tegen de wand zat (en dus onbeweeglijk) en je met het weghalen geen meel hebt gezien zegt eigenlijk al dat er geen actieve houtworm in die planken zit. Ik heb zo'n vermoeden dat de vorige bewoners de planken behandeld hebben voordat ze de planken tegen de wand maakten. Of ze hebben de planken bij een reclaim houthandel gehaald en die behandelen zowat alles preventief tegen houtworm (anders wordt hun handel opgevroten).
Dat klinkt al positief! Het zal dan waarschijnlijk wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:15:
[...]

een krant, een donkergekleurde theedoek, naar het winkelcentrum en daar een vel papier bij de hobbyzaak halen? Er is gelukkig nog meer in de wereld dan bol.com en bestellen op internet.
Een krant is natuurlijk niet helemaal zwart. Maar hobbywinkel is wel een optie natuurlijk, zal eens kijken, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:06
LankHoar schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 23:31:
[...]

Een krant is natuurlijk niet helemaal zwart. Maar hobbywinkel is wel een optie natuurlijk, zal eens kijken, thanks.
Dan hou je het na twee weken op zijn kant boven je aanrechtblad, dan zie je toch ook of er meel afkomt. Zwart is geen bittere noodzaak, je hebt gewoon een oppervlak nodig om dat meel op te vangen. Paars werkt net zo goed. of blauw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-09 19:08
[...]

Niet moeilijk doen en gewoon een vuilniszak pakken. Is ook zwart he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 16:42
Stucloper is ook vaak wel donkergekleurd.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Een krant is natuurlijk niet helemaal zwart. Maar hobbywinkel is wel een optie natuurlijk, zal eens kijken, thanks.
Ga naar een veehouder in de buurt, die heeft vast nog wel een klein stukje zwart landbouwplastic liggen wat je zo mee mag nemen. Kom je ook weer 's op het erf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Jorn schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:46:
Stucloper is ook vaak wel donkergekleurd.
Dat is een goede, daar heb ik momenteel zat van! :) Morgen even neerleggen wanneer ik er weer ben om te klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Heb gisteren een aantal van de planken uitgeklopt boven stucloper. Er kwam wel wat stof af maar zeker geen fijn hout slijpsel ofzo. Het lijkt me dus dat het niet meer actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je de vorige bewoner al eens gecontacteerd met de vraag of ze die planken ooit nagekeken hebben op ongedierte?
Kan goed al gedaan zijn, is je probleem ook opgelost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decokerije
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 05-06 13:33
Er is ook een product op de markt dat volledig natuurlijk en veilig is zónder die vervelende stof Permethrin. Het zorgt ervoor dat het hout zo wordt veranderd dat de houtworm het niet meer als eetbaar ziet en dus van honger om komt. Geen last van gevaarlijke stoffen, uitdampen of andere narigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
decokerije schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:33:
Er is ook een product op de markt dat volledig natuurlijk en veilig is zónder die vervelende stof Permethrin. Het zorgt ervoor dat het hout zo wordt veranderd dat de houtworm het niet meer als eetbaar ziet en dus van honger om komt. Geen last van gevaarlijke stoffen, uitdampen of andere narigheid.
Dan is het misschien wel zo handig om te vermelden om welk product het gaat en waar je dat (als particulier) aan zou kunnen schaffen. Dan hebben de lezers die dit nu (en in de toekomst) bekijken er misschien baat bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Begur
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Hij wilde waarschijnlijk niet openlijk reclame maken voor zijn eigen bedrijf. Zoekend op zijn gebruikersnaam kon je hier uit: https://www.hout-olie.nl/...atie/houtworm-bestrijden/
Pagina: 1