Mantelzorgwoning en huur vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhenk76
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 23:46
In het kort is onze situatie als volgt:

Van onze schoonouders hebben we hun huis overgenomen, om vervolgens een mantelzorgwoning (kangoeroewoning) aan het huis te bouwen waar zij hun oude dag kunnen doorbrengen.

Om dit alles te financieren hebben we onze overwaarde in de aanbouw moeten stoppen en lenen zo'n 100k van schoonouders. Wij moeten deze lening terugbetalen in 10 jaar tijd, en het idee is dat zij huur gaan betalen voor de kangoeroewoning. De hoogte van de huur is nog nader te bepalen, maar de onderlinge relatie is goed en er is veel flexibiliteit om te zorgen dat alle partijen naar tevredenheid kunnen wonen.

Nu is mijn vraag wat slim zou zijn wat betreft belasting.

Mijn gedachte was om onderling de huur tegen de terugbetaling van de lening weg te strepen, en wat betreft het resterende huurbedrag dit als een jaarlijkse schenking aan te pakken (dus onder de belastingvrije grens te blijven).
Over 10 jaar lopen wij een stuk minder financieel risico (o.a. omdat de grote lening is afgelost naar de schoonouders), dus we zouden dan de huur kunnen verlagen met (heel toevallig) precies het bedrag dat wij maandelijks aan ze moesten terugbetalen.
Op deze manier blijven iedereens vaste lasten laag en het risico beperkt.

De vraag is alleen of de belastingdienst hier iets van gaat vinden, en of ik nog dingen over het hoofd zie.
Ik hoor graag het advies van mijn medetweakers.

Mocht ik nog belangrijke details zijn vergeten te noemen in bovenstaande, dan vul ik die graag nog aan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-05 21:59
Persoonlijk zou ik uit de verhuurhoek blijven omdat het een deel van je woning dan naar box 3 gaat. Ook zorgt verhuur voor bepaalde rechten en afwaardering van je vastgoed omdat het in verhuurde staat is. Ik weet niet of je een bank hypotheek hebt, maar vaak mag het ook niet mits goedkeuring voor de kangoeroe constructie.

Waar jij het over hebt is een familiebank lening, dat is een mooie constructie.

Is het momenteel nog 1 kadastraal nummer? Dan zou ik het zo laten als box 1.

Je leent van je familie met een marktconforme rente. Die betaal je elke maand terug en die schenken je op papier dan weer terug aan je partner, maximaal 6753 euro. Die rente kan je weer aftrekken in box 1 als hypotheekrente aftrek. Zet je bijvoorbeeld de lening op 15 jaar mits dat mogelijk is (ik zag de 10 jaar).

Alles goed vastleggen want dit soort constructies kan wel eens controle krijgen van de belastingdienst en een beetje advies is ook niet verkeerd, ook omdat de meeste mensen dit soort constructies 'spannend' vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door wm1234 op 27-03-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-05 16:46
qwa lening is hier boven al gezegd met terug schenk vrijstelling / gift.

qwa verhuur zou ik op papier een kamer verhuren en ook de vrijstelling gebruiken. hierdoor blijft de woning compleet in box 1 en de rente compleet aftrekbaar.

https://www.belastingdien...0wasmachine%20en%20droger.

Dus zoon 527 euro per maand kamerhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-04 08:49
Het is al gezegd...... begin eens bij je hypotheekverstrekker om te toetsen hoe die tegen zo'n constructie aankijkt. Als je die hebt tenminste. Daar zit het grootste knelpunt m.b.t. iets verhuren.

De belastingdienst is allemaal niet zo spannend zolang je binnen de grenzen van vrijstellingen blijft. Niemand die je bijvoorbeeld verplicht (vastgestelde) bedragen huur te vragen enzo.

Vanuit je schoonouders zou ik me wel kunnen voorstellen dat zij wat zekerheden willen hebben zoals een huurcontract waar ze een beroep op kunnen doen mocht er toch in de toekomst iets anders lopen dan gepland. En dan krijg je dus wel ook gewoon met dingen als vergunningen vanuit gemeente en eventuele toestemming vanuit hypotheekverstrekker te maken.

Een andere optie kan zijn gezamenlijk eigenaar worden van het huis met je schoonouders. Dan is het vaak een stuk eenvoudiger. Maar ook dan begint het met overleg met een eventuele hypotheekverstrekker als er die is.

[ Voor 12% gewijzigd door TweakGP op 28-03-2025 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhenk76
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 23:46
Bedankt voor bovenstaande reacties.
Wat ik inderdaad vergeten was toe te voegen is dat we de hypotheekverstrekker/gemeente in dit verhaal hebben meegenomen (vraag me niet wat voor idiote details ze allemaal wilden weten van ons, pfff...).
Een frustrerend lang, zeer bureaucratisch, verhaal kort: zij zijn akkoord met een verhuur-/kangoeroewoning-constructie.

Beide woningen hebben we inderdaad bewust op 1 adres gehouden, alles in het eigendom van mij en partner.

Ik weet niet zeker of we voldoen aan de voorwaarden voor kamerverhuur, omdat de woning dan wel aangesloten is op het huidige huis, maar volgens mij wel als zelfstandige woning wordt gezien: het heeft een eigen badkamer/WC/keuken. Een eigen voordeur is open voor discussie.
Ik lees wel dat de huuropbrengsten niet hoeven te worden aangegeven, ook als de woning niet aan de voorwaarden voldoet voor de kamerverhuurvrijstelling. Dit verbaast me enigszins.
Betekent dit dat de beste constructie inderdaad zou zijn: verhuur van een zeer ruime kamer + vrijgestelde jaarlijkse schenking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29
Een (simpele) hypotheek adviseur gaat je er echt niet bij kunnen helpen. Je moet met een financieel adviseur gaan praten. Die alles laten uitwerken en dan weet je wat verstandig is. En dat je misschien wat belasting moet betalen daar ontkom je misschien niet aan. Dat is nu eenmaal zo als je geld heen en weer duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:25

Fe2O3

Ja das roest

NIks wegstrepen, maar euros van rekening naar rekening. Dat dat dan toevallig hetzelfde bedrag is, soit.

Wel moeten de bedragen, en rentes, marktconform zijn anders kan de belastingdienst het als gift zien.

De rest zal je met een financiele man/vrouw moeten bespreken.

Dum de dum

Pagina: 1