Nieuw in smarthome: welke hardware kies ik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 15:14
Mijn vraag
Ik wil van start met home assistent, maar ik weet door de vele keuzes niet welke hardware ik moet kiezen.

Waar ik mee wil beginnen:
- aansturen verlichting (tot nu toe 3 zigbee dimmers, maar dit wordt later meer)
- aansturen laadpaal (alfen eve pro-line) zodat mijn auto wordt opgeladen als mijn 7 zonnepanelen stroom opwekken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik wil graag een kastje dat stil is en weinig energie verbruikt. Ik ben uitgekomen bij een thin client omdat deze goedkoop verkrijgbaar zijn op marktplaats en ik het zonde vind om een nieuw apparaat te kopen uit milieu overwegingen.

Op marktplaats veel advertenties gevonden voor t620 of t630 thin clients, maar er zijn vele configuraties. Wat heb ik nodig om enigszins toekomstbestendig te zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als ze weer eens beschikbaar zijn zou ik voor een odroid C4 gaan

Al meerdere stroomstoringen overleeft door betrouwbare emmc
Neem wel een 32 gb

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 17:59
Ik heb hier al een paar jaar een HP T620 waar Home Assistant op draait.
Stil, stabiel, met ssd, zuinig en heel goedkoop!

Maar voor een Home Aasistant Green of Yellow valt ook wat te zeggen. Iets duurder, maar wel officiële support.

[ Voor 32% gewijzigd door theshatter op 27-03-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:29
Wat @AUijtdehaag aanraadt heeft hij mij aangeraden, nadat ik iets nieuws nodig had omdat mijn rpi weer eens gecrasht was en het sd kaartje niet meer werkte.
Maar (niets ten nadele van @AUijtdehaag ) ik wilde een iets makkelijkere oplossing en heb toen een nuc gekocht, tweedehands. Naar aanleiding van deze review

Die werkt nu 1,5 jaar probleemloos, qua hardware. Ontzettend blij dat ik dat gedaan heb. Verbruik is heel aardig, zo'n 5-6 watt.

(Heb er wel een wat voor mij complexe installatie van proxmox met haos op staan. Maar dat kan ook anders).

[ Voor 9% gewijzigd door Adam1980 op 29-03-2025 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:07
Geen ervaring met thin clients. Wel met home assistent.

Als je toch meer wil dan enkel home assistent (bijvoorbeeld Jellyfin, de *arr suite of andere zaken) zou ik voor een mini-pc gaan. Ik heb zelf een N100 pc. Deze zijn vaak al rond de 100 euro te krijgen, verbruiken relatief weinig en hebben goede GPU encoding voor video.

Voor enkel home assistent is het overkill. Home assistent is niet zo heel zwaar. Al merkte ik wel een groot verschil toen ik van mijn NAS overstapte naar de N100. Laadtijden waren zoveel sneller.

Kwa installatie: proxmox instellen is de eerste keer wat meer werk, maar als je het hebt draaien zorgt het juist dat je heel makkelijk volledige backups/images kunt maken. Als je server dan stuk gaat, kun je het zo weer terug zetten. Ook als er iets mis gaat bij installatie zet je het in een minuut weer terug, omdat het in feite een VM is.

Maar installatie kan tegenwoordig vrij snel en simpel dankzij scripts:
https://tteck.github.io/P...e-assistant-container-lxc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er gebeurt bij een stroomstoring en of de nucs en de minipc weer normaal opstart en zonder problemen weer werkt.

Kunnen jullie dat eens testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 17:59
Het is bij mij al vaak genoeg gebeurd dat de stroom er in een keer af was. Dit heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Ik heb de bios ook zo ingesteld dat de PC weer vanzelf opstart wanneer er weer stroom is.
(Maar eigenlijk zou je dit soort zaken op een UPS willen aansluiten, maar dat heb ik nog steeds niet geregeld…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
gebruik hier een oude laptop (dell 7270)
proxmox er op en homeassistant.

Werkt goed, stabiel (2 jaar) hoef er nooit naar te kijken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Voor mij is het belangrijk dat het kastje niet al te groot is, dus een oude pc lijkt mij niet een handige oplossing. Verder ben ik benieuwd naar jullie advies tav het werkgeheugen en de opslagcapaciteit. Hoe veel zou voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Als je alleen Homeassistant wil, dan zou ik niet met Proxmox of zo gaan beginnen. Direct Hassio er op is veel simpeler en heb je volledig support.
Heb zelf eerst een HP T430 gehad en die heeft vele stroomstoringen overleeft tot een maand of wat geleden. Ben er nog niet zeker van, want het kan ook door opnieuw aansluiten van het stekkerblok, waardoor een vonk oversprong.
Nu een HP T530, iets groter en iets meer verbruik, maar ook iets sneller en moderner, en ook maar gelijk op een UPS gezet. Met een automatisering schakelt.HA zichzelf uit als de batterij leegraakt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 04:16:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat er gebeurt bij een stroomstoring en of de nucs en de minipc weer normaal opstart en zonder problemen weer werkt.

Nou, liever niet :) waar ik nu 9 jaar woon, is 2x onaangekondigd de stroom de onderbroken. Dat vind ik te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Flumer schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:14:
Voor mij is het belangrijk dat het kastje niet al te groot is, dus een oude pc lijkt mij niet een handige oplossing. Verder ben ik benieuwd naar jullie advies tav het werkgeheugen en de opslagcapaciteit. Hoe veel zou voldoende moeten zijn?
Blijf bij de N100 pc'tjes. Die zijn klein en passief gekoeld. Dus die zijn volledig stil.

Opslag is dan ruim zat. Met 32GB heb je al heel wat ruimte. Enige wat je opslaat is wat backups en logging. En de backups sla je natuurlijk het liefst extern op. 8Gb ram zou voldoende moeten zijn.

Een N100 begint met 8gb ram en 256GB SSD. En voor weinig extra heb je al 512GB en 16GB ram. Heb je genoeg ruimte om eventueel later het nog voor andere doeleinden te gebruiken mocht het kriebelen. Ben je rond de 100 euro klaar inclusief opslag en geheugen.

Genoeg USB poorten is wel handig. Als je bijvoorbeeld gebruik wil bijhouden via P1 op de slimme meter kost dat een USB poort. ZigBee? USB poort voor de ZigBee stick. En zo telt het al snel op. Al werkt een USB hub natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
JukeboxBill schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:27:
Als je alleen Homeassistant wil, dan zou ik niet met Proxmox of zo gaan beginnen. Direct Hassio er op is veel simpeler en heb je volledig support.
Proxmox draait gewoon wat je wil. Dus ook docker met home assistant. Of home assistant direct. Ook volledig gesupport.

Het is wat overkill misschien. Maar er is niets fijners dan bij een crash van je server gewoon een volledige image inclusief alle settings kunnen terugzetten en het draait weer. Niets backups vanuit home assistent terugzetten, alle instellingen terugzetten en er achter komen dat een backup misschien niet alle plugins terugzet.... Proxmox is dan gewoon erg handig.

Want als er iets niet werkt na een update van HA? Met 1 druk op de knop ben je terug naar hoe het was voor de update. SSD defect? Nieuwe SSD erin, proxmox erop en Vm terugzetten en je draait weer.

Misschien dat de HA backup nu beter is hoor. Maar ik vind het zelf ideaal en zou er zeker naar kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18

Als je de bios goed configureert dan start-ie vanzelf weer op na een stroomstoring.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waah schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:27:
[...]
Genoeg USB poorten is wel handig. Als je bijvoorbeeld gebruik wil bijhouden via P1 op de slimme meter kost dat een USB poort. ZigBee? USB poort voor de ZigBee stick. En zo telt het al snel op. Al werkt een USB hub natuurlijk ook.
Of je zet je netwerkspullen niet in een meterkast maar ergens in een rack op een verdieping, wat veel mensen ook hebben. Dan zul je dingen over het netwerk moeten doen.

In mijn geval: een Intel NUC. Niks aangesloten via USB, alles via het netwerk, zelfs BLE dingen gaan via proxies over het netwerk. Flexibeler wordt het niet aangezien het netwerk in huis prima voor elkaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
sypie schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:53:
[...]

Of je zet je netwerkspullen niet in een meterkast maar ergens in een rack op een verdieping, wat veel mensen ook hebben. Dan zul je dingen over het netwerk moeten doen.

In mijn geval: een Intel NUC. Niks aangesloten via USB, alles via het netwerk, zelfs BLE dingen gaan via proxies over het netwerk. Flexibeler wordt het niet aangezien het netwerk in huis prima voor elkaar is.
ZigBee receiver is toch vaak via een USB. Dus die is al handig. Idem voor zwave of 433mhz als je dat hebt.

Ik denk dat meer mensen het in de meterkast hebben, dan dat ze een serverrack hebben overigens. Als TS dat had, had hij de vraag hier niet gesteld verwacht ik.

Zelf wel gekeken om via netwerk de P1 poort uit te lezen. Maar je hebt veel meer complexiteit en point of failures via netwerk dan met een direct usb-verbinding van de meter naar je server. Als dan iets niet werkt kan het enkel de usb-kabel zijn, ipv een van je Bluetooth proxies... Of de netwerkkabels... Of een setting in je router... Etc.

NAS etc heb ik wel gewoon op zolder. Maar HA nuc-a-like staat in de meterkast. En gezien de omvang neemt dat ik geen ruimte in.

Maar met het gebruik van een usb-hub eigenlijk geen issue. Dus aantal USB poorten is niet zo heel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

Je kan in Windows write protection aan zetten om te voorkomen dat systeem bestanden corrupt raken bij een plotselinge power down.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flumer
Ik heb een alfen eve proline met load balancing gekocht. De loadbalancer gaat straks in de P1, dus de kleine computer kan in de woonkamer bij de router staan.

Ik ben nu wat meer aan het lezen over een eventuele oude NUC. Ik kan er vast meer mee, maar ik weet niet zeker of ik dat wel nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik gebruik mijn oude laptop. Proxmox erop en HA. Meteen ook kleine stroomstoring overleven (doet het nog ongeveer 30 op de oude accu met beeldscherm uit). Verbruikt is ook maar 4 watt.

Hiervoor zelfs een hele oude laptop (11 jaar oud) en daar ging dat ook prima op. Maar doordat bekende zijn laptop sloopte (scherm kapot), is die met pensioen en nu een redelijk nieuwe als 2de server.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 16:27
Ik heb zelf flink geïnvesteerd in de hardware.
Waarom, omdat ik een set and forget situatie wilde.
Als ik in de toekomst meer gebruik ga maken wil ik niet gelimiteerd worden door de hardware.
Niet omdat ik het dan niet aan kan schaffen, maar omdat ik niet de tijd heb om alles te migreren.

Draait nu op een HP G4 slim pc met een IT 8500T, 32gb ram 512gb nvme en 1tb ssd.
Zware overkill voor wat ik nu doe, maar het is verslavend als je eenmaal begint.
Als ik het later als NVR wil gaan gebruiken kan dat probleemloos.

Als je dus een beetje vooruit kijkt is een goede start misschien wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980

Volgens mij heb ik vandaag getest wat er gebeurd met de nuc als deze niet correct wordt afgesloten.
De elektricien kwam vandaag voor het verwisselen van de groepenkast. Ik moest dus de nuc uitschakelen. Deze staat headless in de gangkast en ik wist niet meer hoe deze op afstand uitgezet kan worden. Proxmox via de browser benaderd, maar het lukte me niet deze uit te zetten.

Daarom gewoon de stekker er uit. Startte daarna prima op, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 09:47
Ik heb ook besloten om aan de HA te beginnen en ben hard aan het twijfelen over de hardware. Initieel wat meer uitgeven is op zich geen probleem, ik wil vooral een betrouwbaar en stabiel systeem waar ik jaren op kan bouwen. Het liefst ook energie zuinig.

Mijn eerste gedachte gingen naar een home assistant green, recht uit de doos starten heeft zijn voordelen. Via hashop kan ik er zelfs zigbee2mqtt en nodered op laten zetten, om het nog iets makkelijker te maken. De rp4 en 5 zijn slecht leverbaar, en qua prijs/kwaliteit ben ik door diverse topics overtuigd dat een ha green zijn meerprijs zeker waard is. De twijfel zit meer in het feit of ik niet beter gelijk naar een minipc zoals een n100 kan gaan. @AUijtdehaag had het over odroid n2+ of c4, maar daar moet je minimaal tot 18 augustus op wachten bij sos solutions. Via andere kanalen zijn ze iets sneller leverbaar, maar dan moet ik zelf ha installeren en is hij een stuk duurder. Nadeel is dat ik niet erg goed ben in wachten, maar is dat misschien wel de beste keuze?

Qua n100 wordt het dan nog wel wat uitzoekwerk. Ik ben op dat gebied niet bekend en binnen Nederland krijg ik niet duidelijk iets onder de €200 gevonden. Maar deze :
https://www.robbshop.nl/h...ssd-8gb-intern-met-zigbee
Of deze:
https://www.hashop.nl/HAs...ome-Assistant-Superzuinig
Zouden in mijn ogen zeker toekomstproof moeten zijn. Daarbij heeft die van robbshop meer geheugen voor minder geld, dus dat lijkt mij de beste van die 2.

Ik loop een beetje vast in de vele mogelijkheden. Voor nu zou een green nog uit de voeten kunnen, maar wil er zeker meer mee gaan doen. Hij zal wel enkel voor ha gebruikt gaan worden, dus er hoeven geen andere programma's naast gedraaid te worden. Door meerdere topics door te lopen ben ik al redelijk wat meningen tegen gekomen, maar nog geen beslissing kunnen maken. Hopelijk kunnen jullie mij nog wat van voors en tegens voorzien, zodat ik binnenkort eindelijk de knoop kan doorhakken en aan de slag kan.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Geert h
Via antratek heb je hem sneller
Ik kan ook even een emmc kaartje voor je maken eventueel.

Ik heb zelfs al de C5 maar geen HA image :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Geert h Waarom niet een Intel NUC van Vraag&Aanbod? Voor een eurootje of 80 ben je koopman. Dingen zijn redelijk zuinig, draaien prima HAOS op 4GB RAM, hoeven alleen stroom en netwerk te hebben om te beginnen met Home Assistant (alleen tijdens installatie even een scherm en toetsenbord er aan hangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Of een oude laptop, wekt ook perfect als je die nog hebt liggen. Ook laag in stroomverbruik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
Bedankt voor jullie reacties. De oude laptop die @Cyberpope aandraagt gaat hem niet worden. Die is te lomp en lang niet zo zuinig in mijn geval.

Een tweedehands intel nuc zoals @sypie aanbeveelt is zeker ook een goede optie. Dat vergt wel een stuk verdieping met onder andere de vraag of ik er een eventuele Windows installatie op moet laten staan, maar is zeker goed betaalbaar en nog duurzaam ook. Ik ga daar goed over nadenken, of anders toch voor het aanbod van @AUijtdehaag

Edit: na een korte zoektocht weet ik dat ik geen vm wil draaien op een Windows installatie, dus die optie valt af. Nu vooral nog de vraag of ik geleerd krijg ha os op een intel nuc draaiende te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Geert h op 30-07-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 23:08
Nu vooral nog de vraag of ik geleerd krijg ha os op een intel nuc draaiende te krijgen.
Het lastige is dat HA geen eigen installer heeft of iets waarmee je een opstart-USB stick kunt maken.
Wat ik daarom doe is het volgende: ik maak een USB stick met Linux Mint (Ubuntu mag ook als je dat gewend bent), instructies staan op de Linux Mint Website. Heb je die USB stick klaar, dan kopieer je het HA image op diezelfde USB stick.
Vervolgens boot je de NUC (ik gebruik een HP T620 mini-PC maar dat werkt identiek aan een NUC) van de Linux USB stick. Dan kom je in een Live Linux omgeving. Gebruik de file-manager om het HA image op te zoeken en dubbelklik op dat bestand. Vervolgens kun je kiezen waar het image naar toe geschreven moet worden, kies de interne SSD in de NUC. Klik OK en de rest gaat vanzelf.
Zie ook hier hoe je HAOS installeert.
Succes hiermee!

[ Voor 5% gewijzigd door peterpv op 30-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Geert h In het geval van HAOS op een NUC zou ik er geen Windows op laten staan. Geen idee waarom dat zou moeten.

Wat je ook kunt doen, afhankelijk van je kennis en kunde en de grootte van de SSD is Proxmox draaien zodat je daarin je HA maar ook nog andere machines kunt laten draaien. Bijvoorbeeld PiHole en/of Ngunx Proxy Manager, of nog andere systemen (zoek even op selfhosted en je komt een heleboel opties tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Yep, proxmox. Is echte niet lastig (zeker niet als je het niet op een laptop draait) om mee te werken. Veel via grafische interface (backups en zo). Community script om dingen te installeren en als je het zelf wil doen net zo lastig als direct op je device. (laatst van laptop gewisseld. Afgezien van installeren proxmox en wat gehoe me USB stick, die heb ik 2, was ik in 10 minuten met mijn hele HA geswitched door proxmox backup terug te zetten op de ander laptop).

(overigens over zuinig: mijn laptop met proxmox waarop HA, wireguard en pihole verbruikt 9watt, mijn andere laptop met daarop veel selfhosting van uptime monitors, sterlingpdf, calibre web en andere zooi verbruikt 11watt. Dat gecombineerd dat deze mij niets gekosten hebben en geen mileubelasting omdat het anders e-waste was.... durf ik op zowel verbruik en mileu te stellen redelijk zuinig).

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 30-07-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:39
theshatter schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:04:
Het is bij mij al vaak genoeg gebeurd dat de stroom er in een keer af was. Dit heeft nog nooit problemen opgeleverd.
Ik heb de bios ook zo ingesteld dat de PC weer vanzelf opstart wanneer er weer stroom is.
(Maar eigenlijk zou je dit soort zaken op een UPS willen aansluiten, maar dat heb ik nog steeds niet geregeld…)
Ik gebruik een UPS. Als de stroom uitvalt blijft de proxmox server draaien. HA draait in VM op proxmox. In HA gebruik ik de NUT addon als client. Op proxmox staat ook NUT (server) geinstalleerd. Zodra de UPS aangeeft dat de stroom bijna op is krijgt ha client dat door en HA stuur mij een notificatie dat hij gaat afsluiten. zodra de stroom er weer op komt start de server weer automatisch door de instelling in t BIOS. en krijg vervolgens weer een melding dat ha weer up and running is.

Grappig feitje. als de stroom in de wijk uitvalt werkt het (glasvezel) internet doorgaans nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:39
Hoe zuinig een home automation server moet zijn is vrij relatief. als je vervolgens 20+ modules inbouwd in je huis om bijvoorbeeld de lampen te automatiseren, vreten die modules samen al meer idle stroom dan de server zal doen.
Staar je daar dus niet op blind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Ik heb deze aangeschaft.
Komt kant en klaar met HaOS geïnstalleerd, volkomen plug en play.

https://www.hashop.nl/HAs...-N4000-met-Home-Assistant

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
Wederom dank voor het meedenken en adviezen.

Mijn ervaring is ongeveer 0, vandaar dat ik in de topicstart al een aantal kant en klare producten voorstelde. Ik heb naar proxmox gekeken, maar dat wordt dan een erg stijle leercurve voor mij. Daarbij heb ik totaal geen ideeën om andere zaken op een nuc te gaan draaien dan ha, dus heb besloten niet aan proxmox te beginnen. Op de site van ha staat duidelijk uitgelegd hoe ik dat moet installeren, samen met de adviezen uit dit topic moet dat haalbaar zijn.

Het kant en klare kastje waar @Ben(V) naar linkt had ik ook gezien, maar met een gebruikte intel nuc heb je voor de helft van het geld een stuk betere specs. Tevens is gebruikt een stukje duurzamer, wat hier in huis ook wordt gewaardeerd. Ik heb mijn oog laten vallen op deze, verwacht dat ik daarmee voorlopig wel uit de voeten kan:
v&a aangeboden: Intel NUC Kit NUC6I3SYH compleet met RAM en SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:04
Nuc's hebben ook nogal wat problemen en vergeet niet het stroomverbruik.
Maar het belangrijkste is toch dat een Nuc volkomen overkill is voor een HA server.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
Bedankt @Ben(V) , dat nuc's ook nogal wat problemen hebben was ik nog niet tegen gekomen. Qua stroomverbruik zou een green het moeten winnen, dus dan zou dat een nog betere keuze zijn. Die jij hebt zal dan weer wel net wat stabieler draaien, dus vanuit dat oogpunt snap ik je keuze zeker.

Ik begrijp dat een nuc overkil is voor enkel home assistant, maar zijn daar nog praktische bezwaren tegen? Want het voordeel van een lagere milieu impact door tweedehands te kopen is wel een goed punt voor een nuc. Maar op voorkoombare problemen zit ik niet te wachten, vandaar ook dat ik hier raad vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
Na overleg thuis wordt het toch iets nieuws, dat beperkt de keuze al flink. En dan ook maar gelijk iets waar home assistant al op is geïnstalleerd, als we toch bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
Net deze besteld, ik verwacht daar ruimschoots mee vooruit te kunnen:
https://www.hashop.nl/HAs...ke-N95-met-Home-Assistant

Zal hopelijk maandag verzonden worden en door ervaring met de pakketpost woensdag geleverd worden. Gelijk maar een zigbee en z-wave dongle bij gedaan, dan kunnen we goed van start.

Iedereen die heeft gereageerd nogmaals dank voor jullie input, dat heeft mij zeker geholpen helder te krijgen wat ik wilde en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat gaat zeker lukken om daar een tijd mee vooruit te kunnen, maar damn wat een prijs voor een N95 met 8gb geheugen en geeen ssd.
Die wel...

en wat zijn het boefjes:
Het betreft hier een maatwerk-product dat specifiek voor je wordt ingericht. Om deze reden valt dit artikel dan ook buiten de wettelijke zichttermijn die normaal geldt bij webshop-bestellingen.
Even een image erop is geen maatwerkproduct. Maar oke.

[ Voor 55% gewijzigd door Cyberpope op 02-08-2025 07:23 ]

Pagina: 1