Advies beplanting voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 19:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
We hebben een warmtepomp staan en ik wil voor deze warmtepomp graag wat beplanting plaatsen. Hieronder een foto van de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jWfmk_NDUviD8EI3uMvT6ZHvWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kXT721JEa6XLt7WogmsLJSZh.png?f=fotoalbum_large

Er gaan 3 stenen uit de oprit (rood aangegeven op de foto) om hiermee een 'gat' van 180x30 cm te creeeren. Aan de binnenzijde hiervan komen opsluitbandjes van 5 cm dik, hierna blijft een 'gat' van 170x20 cm over waar de beplanting in geplaatst kan worden. Bovenste 20-25 cm van het gat zullen gevuld worden met tuinaarde, hieronder is het stevige (klei) grond. Zal iig zorgen dat ik uitgraaf tot voorbij de stol die voor de oprit gestort is (kijk nu al uit naar die leuke klus :P).

Liefst zou ik de beplanting over de gehele breedte hebben en groeiend tot 160 cm of hoger. Er is een mogelijkheid om de beplanting omhoog te leiden via bedrading die aan het balkon kan worden bevestigd.

Omstandigheden:
  • beplanting staat voor de warmtepomp met omgeveer 60cm afstand
  • vooral in de winter zal er (zeer) koude lucht uitgeblazen worden
  • er loopt condenswater van de warmtepomp, dit zal in het 'gat' lopen
Zou graag advies hebben over welke beplanting hier het meest geschikt voor is, liefst ook in de winter groen.

Zelf gevonden via google:
  • taxushaag - heb hier zelf grote twijfels bij vanwege koude lucht en vind het ook niet mooi
  • fargesiahaag - vraag me af of dit 'dik' genoeg groeit en je er niet langs/doorheen gaat kijken
  • klimop - kan naar balkon geleid worden, gaat alleen mogelijk woekeren / te snel groeien naar plekken waar ik het eigenlijk niet wil hebben = meer onderhoud

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:00
Vanuit efficiëntie wil je de uitblaas zo vrij als mogelijk houden… ik heb hier hem wat weg gestopt met aan de zijkanten wat struiken.

Zeker gezien het balkon wat er nog boven zit ga je met een obstakel ervoor heel snel de lucht “kortsluiten” wat erg nadelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat is de reden dat je graag wat beplanting wil plaatsen dan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

Reptile209

- gers -

Is het nog een optie om één rij tegels verder van de unit af te gaan? Dan worden alle problemen (kou en weerstand) al wat kleiner. Of -voor beide situaties - je kan er nog een scherm van wilgentenen of heiplaggen ofzo achter zetten, dat de planten een beetje uit de wind houdt. Helpt meteen tegen het doorkijken en je kan je planten er tegenaan laten groeien.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 12:36
Je kan beter je balkon schilderen als je t mooier wil hebben ;)

Condenswater voer je t best ondergronds af, b.v. met een grindput. Dat hoort niet over je straatwerk te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:02
rijtje portugese laurier, maar de nadelen di hierboven al genoemd zijn blijven van kracht. dat ding moet eenvoudig op volle kracht lucht kunnen verplaatsen. obstructies verminderen de efficiënte van het apparaat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 19:24

bebopper

I'm an absolute beginner...

Topicstarter
Er ontbrak dus nog wat informatie...de beplanting moet ervoor omdat dit vanuit de gemeente een vereiste is voor de vergunning, geen keuze van mijzelf. Ik zou de warmtepomp ook liever vrijhouden.

@Reptile209 dankjewel - goede tips! Ga inderdaad eens kijken of ik nog een rijtje kan opschuiven, helaas zijn dan de stenen die ik eruit haal ook gelijk minder breed/diep en wordt het gat daarmee ook weer kleiner (voor dezelfde breedte/diepte moet ik al 3 rijen opschuiven). Een scherm erachter is ook nog een optie als er toch teveel 'doorkijk'is.

@No Hands Portugese laurier is inderdaad ook een goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-05 16:17
Ik heb voor mijn warmtepomp portugese laurier geplaatst op ongeveer een halve meter van de unit. Hij blaast gewoon door de beplanting heen, dat is bij ons geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
bebopper schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:56:
Er ontbrak dus nog wat informatie...de beplanting moet ervoor omdat dit vanuit de gemeente een vereiste is voor de vergunning, geen keuze van mijzelf. Ik zou de warmtepomp ook liever vrijhouden.
een vergunning voor een WP op eigen terrein? Wat een bijzondere gemeente ;)

Dus je hogere doel is aan het zich onttrekken, is dan een ombouw met voldoende opening niet makkelijker?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:02
emielbf schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:36:
[...]

een vergunning voor een WP op eigen terrein? Wat een bijzondere gemeente ;)

Dus je hogere doel is aan het zich onttrekken, is dan een ombouw met voldoende opening niet makkelijker?
Zo bijzonder is dat niet. In de meeste NL'se gemeenten is een warmtepomp of airco buitenunit aan de voorgevel ook vergunning plichtig. Dat niemand dat aanvraagt en gewoon ophangt of neerzet is weer wat anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:28

elmo1

Kona Electric jan-2019

Misschien gek idee waarom geen haagbak op wielen ben je flexibel kan je precies wegzetten zoals je wil en kan ruimte maken wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Krijg je ook niet meer geluidsontwikkeling wanneer je iets voor die uitblaas zet?
Pagina: 1