Avensis 2006 2.0 Benzine traag en houdt in.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgereend
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-05 21:56
Goedemiddag,

Mijn naam is Daan, ben nieuw op dit forum, en ik wil graag jullie mening, kennis gebruiken om te kijken wat er mis is met mijn auto.

Sinds eind januari heb ik een Avensis 2.0 vvti uit 2006.
Bij de proefrit leek alles goed, auto gekocht en ik tijdens mijn eerste rit naar huis begint het motorstoringslampje te branden. Via aliexpress heb ik ooit zo een obd2 reader gekocht. Hij gaf twee foutmeldingen op de lambdasondes. Hierop heb ik alle vier de lambdasondes vervangen. Vervolgens foutcodes verwijderd en motorstoringslampje brandt niet meer. Toch schokt de auto tijdens het rijden en accelereren. Ook heb ik het idee dat de auto niet goed reageert op het gaspendaal. Het lijkt alsof de auto wel wilt maar geen kracht heeft. Er branden nu geen storingslampjes, op de snelweg rij ik gemiddeld 1:13 en in de stad rijd ik 1:8.

Intussen heb ik de LMM vervangen, gasklephuis losgemaakt en gereinigd. Luchtfilter en ook alle vier de bougies heb ik vervangen. Mijn angst gaat uit naar een verstopte katalysator of een vacuumlek waardoor de motor niet goed presteert. Ik mis pit, felheid in de auto.
Als ik 120 rijd en ik druk mijn gas vol in, dan bromt de auto maar komt niet vooruit.

Vandaag heb ik de waardes opgezocht bij het stationair draaien van de auto, zie foto's.
Misschien dat een van jullie kunnen zien of er waardes afwijken van normaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsUqvnBO0zOiC2DlNNlB6mdwiic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9IOt6QfcwsETUoGsbQaoOE5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0fj3x-yh-gscnEhASViP3HA96c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a4MMJk6zmJbbfF5a2jAjIakm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag van jullie meningen zijn voor de luiheid van mijn auto. Thanx!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:41
@Tijgereend
Jaren terug had mijn huisgenootje een auto met exact dezelfde symptomen, toen was het een kat die verstopt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zie flink hoge fuel trims. Ik denk ergens valse lucht.

Bij een auto van 2006 is een verstopte kat ook niet raar, maar dan zou je motor moeten stikken ipv aangeven dat er veel extra benzine bij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kapotte lambdasondes? Toevallig een Avensis die geen E10 aankan?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:03

-tom-562

Oliesjeik

Jouw blok is een van de eerste modellen van Toyota met directe injectie. E10 tanken kan dus niet. Verder zijn deze modellen erg gevoelig "afgesteld" op foutcodes op de katalysator (dus het 2e paar lambdasondes achter de katalysator , je hebt er in totaal 4). P0420 foutcodes ga je er niet uit krijgen. Om die niet meer te zien moet je 2 lambdaspacers plaatsen.
De voorste 2 sondes kan je uit voorzorg vervangen maar zorg wel dat je de juiste koopt (geen imitaties , wss zitten er Denso sensoren in).
Het verbruik vind ik overigens zeer netjes

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgereend
Bedankt allen, de een zegt waarschijnlijk valse lucht, de ander zegt waarschijnlijk de katalysator. Is er een manier om te testen wat ik het beste kan vervangen, of hoe kan ik zelf op zoek naar valse lucht?

De lambdasensors zijn alle 4 vervangen door Denso's. Evenals de lmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

_JGC_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:05:
Ik zie flink hoge fuel trims. Ik denk ergens valse lucht.

Bij een auto van 2006 is een verstopte kat ook niet raar, maar dan zou je motor moeten stikken ipv aangeven dat er veel extra benzine bij moet.
Fuel trims van rond de 15% zijn niet ongebruikelijk stationair bij Toyota's, daar zie ik geen probleem in.
De ECUs geven ook de trims van de huidige load, dus je ziet dat getal altijd flink heen en weer gaan.
Ik bekijk de fuel trims altijd onder belasting of wat hogere toeren, dat geeft een beter beeld.

Verder lastig te zeggen wat er mis is, maar een verstopte uitlaat zou ik zeker niet uitsluiten.
Persoonlijk zou ik dan beginnen met de voorste lambda's eruit draaien en met een endoscoop naar de katalysator kijken.

Ook heeft deze motor directe injectie, maar de symptomen komen niet overeen met vervuiling van de inlaatpoorten.
Wat is trouwens de kilometerstand?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-09 13:33
Mijn kennis van auto's is beperkt, maar ik heb ooit exact dezelfde symptomen gehad met een Mondeo. Uiteindelijk bleek er een kleine scheur in de turboslang te zitten. Pas de derde garage vond het probleem en de reparatie kostte me slechts €60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DaWaN schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Fuel trims van rond de 15% zijn niet ongebruikelijk stationair bij Toyota's, daar zie ik geen probleem in.
De ECUs geven ook de trims van de huidige load, dus je ziet dat getal altijd flink heen en weer gaan.
Ik bekijk de fuel trims altijd onder belasting of wat hogere toeren, dat geeft een beter beeld.

Verder lastig te zeggen wat er mis is, maar een verstopte uitlaat zou ik zeker niet uitsluiten.
Persoonlijk zou ik dan beginnen met de voorste lambda's eruit draaien en met een endoscoop naar de katalysator kijken.

Ook heeft deze motor directe injectie, maar de symptomen komen niet overeen met vervuiling van de inlaatpoorten.
Wat is trouwens de kilometerstand?
Die 15% is dan wel de LTFT1 een LTFT2. Als het alleen om stationair zou gaan zou je verwachten dat je 15% bij STFT1 en STFT2 ziet, maar die zijn nagenoeg 0.

Ik vind 675 overigens een vrij laag stationair toerental, weet niet of dat normaal is bij deze motoren, maar als ik online wat zoek zou dat ergens bij de 800-900 moeten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Loolladin schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:43:
Mijn kennis van auto's is beperkt, maar ik heb ooit exact dezelfde symptomen gehad met een Mondeo. Uiteindelijk bleek er een kleine scheur in de turboslang te zitten. Pas de derde garage vond het probleem en de reparatie kostte me slechts €60.
Deze motor heeft geen turbo, dus dat is niet het probleem.
Tijgereend schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:24:
Bedankt allen, de een zegt waarschijnlijk valse lucht, de ander zegt waarschijnlijk de katalysator. Is er een manier om te testen wat ik het beste kan vervangen, of hoe kan ik zelf op zoek naar valse lucht?

De lambdasensors zijn alle 4 vervangen door Denso's. Evenals de lmm.
Het is beter om goed te begrijpen wat er misgaat voordat je dingen gaat vervangen.
Ik weet even niet hoe het uitlaatspruitstuk en katalysators eruit zien bij een 1AZ-FSE, maar in die tijd had Toyota veel modellen met meerdere katalysatoren. Wat ik zelf meerdere keren gezien heb is dat de voorste katalysator kapot ging en de hoofd katalysator verstopte. Met een endoscoop kun je en idee krijgen van de conditie van de katalysators, maar als er ook maar iets aan de hand is dan zul je de uitlaat en mogelijk ook het spruitstuk moeten uitbouwen.
Als je alles uitbouwt en inspecteert is het vrij snel duidelijk of de katalysator het probleem is.
Katalysatoren zijn erg duur nieuw, dus mocht het een probleem zijn, dan zou ik op zoek gaan naar 2e hands katalysatoren. Je kunt dan tijdelijk de originele leegmaken, dan kun je tijdelijk met verhoogde uitstoot en P0420 codes rijden en dan zou de auto weer zijn vermogen moeten hebben.

Oh en de 1AZ-FSE is alleen geleverd in Europe en Azië met directe injectie. Je zult dus niet alles even makkelijk op internet kunnen vinden in vergelijking met motoren die wereldwijd geleverd zijn. In Amerika hadden deze motoren alleen poort injectie.

[ Voor 6% gewijzigd door DaWaN op 28-03-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

_JGC_ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Die 15% is dan wel de LTFT1 een LTFT2. Als het alleen om stationair zou gaan zou je verwachten dat je 15% bij STFT1 en STFT2 ziet, maar die zijn nagenoeg 0.

Ik vind 675 overigens een vrij laag stationair toerental, weet niet of dat normaal is bij deze motoren, maar als ik online wat zoek zou dat ergens bij de 800-900 moeten liggen.
De short fuel trims veranderen iedere seconde, de long trims zie je ook in een minuut al flink veranderen.
Beide banks van 2 cylinders zijn in closed loop zonder foutcodes met trims die ik niet ongebruikelijk vind stationair. Ook 1.84g/s voor de MAF ziet er goed uit. Ik verwacht niet dat dit probleem te maken heeft met de lambda's of sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Eens, ik draai mijn mijn avensis 2.4 vtti stationair op 1100 toeren.

@Tijgereend , je schrijft dat je er ook op de snelweg last van hebt. Heb je er vooral last van met koude motor of ook als deze goed warm is? Overigens, ik heb ook problemen met foutcodes (lambdasondes) en soms met inhoudende motor (alleen bij koude motor). Elk jaar weer hopen dat de garage de motor warm laat lopen voordat de uitstoot gemeten wordt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:23
Zelf ook 2x een Avensis gehad en bij de laatste miste ik op een gegeven moment vermogen en duurde het lang voordat hij op snelheid was. Inhalen was drama.

Cat zat redelijk dicht maar was niet het probleem. De brandstofpomp had een kapotte seal dus lekkage waardoor er te weinig brandstof werd ingespoten dus minder vermogen.
redelijk wat uren verstookt voordat we er achter kwamen.

Nieuw seal setje en alles was weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:03

-tom-562

Oliesjeik

DaWaN schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Deze motor heeft geen turbo, dus dat is niet het probleem.

[...]

Het is beter om goed te begrijpen wat er misgaat voordat je dingen gaat vervangen.
Ik weet even niet hoe het uitlaatspruitstuk en katalysators eruit zien bij een 1AZ-FSE, maar in die tijd had Toyota veel modellen met meerdere katalysatoren. Wat ik zelf meerdere keren gezien heb is dat de voorste katalysator kapot ging en de hoofd katalysator verstopte. Met een endoscoop kun je en idee krijgen van de conditie van de katalysators, maar als er ook maar iets aan de hand is dan zul je de uitlaat en mogelijk ook het spruitstuk moeten uitbouwen.
Als je alles uitbouwt en inspecteert is het vrij snel duidelijk of de katalysator het probleem is.
Katalysatoren zijn erg duur nieuw, dus mocht het een probleem zijn, dan zou ik op zoek gaan naar 2e hands katalysatoren. Je kunt dan tijdelijk de originele leegmaken, dan kun je tijdelijk met verhoogde uitstoot en P0420 codes rijden en dan zou de auto weer zijn vermogen moeten hebben.

Oh en de 1AZ-FSE is alleen geleverd in Europe en Azië met directe injectie. Je zult dus niet alles even makkelijk op internet kunnen vinden in vergelijking met motoren die wereldwijd geleverd zijn. In Amerika hadden deze motoren alleen poort injectie.
Dit model heeft een dubbele katalysator, parallel aan elkaar. Dus 2 cilinders hebben een eigen katalysator :P Afbeeldingslocatie: https://www.kat-roetfilter24.nl/media/catalog/product/cache/7a6f88a4ef3533ecdff3007794eefe0c/C/A/CAT_KAT_31188_toyota_avensis_2.0vvti_rav4_2.0_t22_t25_ab_ct_29.jpg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgereend
Mr. Blonde schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:10:
Zelf ook 2x een Avensis gehad en bij de laatste miste ik op een gegeven moment vermogen en duurde het lang voordat hij op snelheid was. Inhalen was drama.

Cat zat redelijk dicht maar was niet het probleem. De brandstofpomp had een kapotte seal dus lekkage waardoor er te weinig brandstof werd ingespoten dus minder vermogen.
redelijk wat uren verstookt voordat we er achter kwamen.

Nieuw seal setje en alles was weer normaal.
Bedankt voor uw antwoord. Ik neem aan dat u de brandstofpomp in de tank bedoelt?
Zijn daar losse seals voor te koop? Op autodoc zie ik wel complete pompen zoals die van Ridex. (RIDEX 1382F0109 Brandstofpomp).

Graag hoor ik of ik ergens, en waar :) ik een losse seal kan bestellen en hoe deze te installeren is.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:23
Tijgereend schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:28:
[...]

Bedankt voor uw antwoord. Ik neem aan dat u de brandstofpomp in de tank bedoelt?
Zijn daar losse seals voor te koop? Op autodoc zie ik wel complete pompen zoals die van Ridex. (RIDEX 1382F0109 Brandstofpomp).

Graag hoor ik of ik ergens, en waar :) ik een losse seal kan bestellen en hoe deze te installeren is.

Bij voorbaat dank.
De pomp in de tank is enkel een toevoerpomp en de injectiepomp spuit de juiste hoeveelheid in onder hoge druk. Als deze lekt en niet meer de maximale druk haalt dan is het resulataat beperkt vermogen. De auto wil wel maar kan niet.
Heb het bij een lokale garage laten uitvoeren, zij hebben voor de originele pomp een nieuwe set seals besteld en gemonteerd.
Auto heeft daar enkele dagen gestaan voordat dit gevonden werd.
Pagina: 1