Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 23:03
Situatie
Ik heb onlangs een huis gekocht, laadpaal geïnstalleerd en de meterkast futureproof laten maken door een elektricien. En ben me nu aan het oriënteren voor zonnepanelen. Met name om het energielabel van C naar A te krijgen en dubbel te besparen op de elektriciteitsrekening en op de hypotheek (ivm duurzaamheidsprijs).

Aan de andere kant vind ik het nu erg lastig om in te stappen op zonnepanelen omdat salderen per 2027 gaat eindigen zal er het een en ander gaan veranderen. Welke impact heeft dit op het te kiezen systeem? En welk systeem is geschikt voor mij? Dit zijn o.a. vragen die ik heb en graag jullie hulp voor zou willen, dankjewel alvast voor jullie tijd en inzichten!

Het schaduwvrije dak heeft een hellingshoek van 31 graden, is gericht op het Z/ZW en heeft een oppervlakte van 30m2+.
Dit is natuurlijk perfect wanneer je kan salderen, echter als de regeling straks stopt dan heb ik opwek op de momenten dat er juist een piek van stroom is. Hoe kan ik mijn mijn situatie hier handig op inspelen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGS5QCoyBDS43cRdbPcBDtNVEpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYh2ArZ0rTuqlS1q11wSGMfA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NaZAmMTIy4ijt9o9rEvEtkBhrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AqCKcCrQ1Cl5ND9e9A79zIq.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Hellingshoek van 31 graden, gericht op het Z/ZW en heeft een oppervlakte van 30m2+.
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Ik heb mijn verbruik de laatste maanden gemonitord en kom tot de conclusie dat er relatief onregelmatig verbruikt wordt. Dat past enigszins ook bij onze thuissituatie, we wonen er met twee personen en hebben een elektrische auto en sinds kort dus een laadpaal (die heeft het in december twee weken niet gedaan). Daarnaast verblijven wij ook regelmatig in het buitenland voor langere periodes (+- 30% op jaarbasis). Ik kom uit op een gemiddeld maandverbruik (gemeten van mid oktober 2024 tot en met maart 2025) 616 kWh per maand. Jaarlijks komt dat dan uit op 7400 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoqhHcW7ORlw75HggGFZG64XVMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfIg5haq3ENK8xIgfF3Db7Ra.jpg?f=fotoalbum_large
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
3 fase en in 2024 volledig vervangen met het oog op zonnepanelen en eventuele verdere verduurzaming in de toekomst (warmtepomp en of airco).
Budget en doel
Kosten zo laag mogelijk, belangrijk dat er een fijne partij achter zit die kwaliteit leveren. De installatie moet toekomstbestendig zijn, bijvoorbeeld geschikt zijn voor thuisopslag oid.
Wie gaat het project uitvoeren
Ntb
Bijhouden van data
Leuk, maar niet het aller belangrijkste, volgens mij biedt iedereen wel enige vorm van inzichten van opwek
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRsgGSh2k_r0qBetPxrq24zxm4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSnfEFuOHSlGbbA4YNYsgNZ8.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Gelderland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Advies is om te stoppen met het blindstaren op salderen, dat is vrijwel zeker een gepasseerd station. Kies een zo groot mogelijke installatie want later bijplaatsen is vaak lastig (en in verhouding duur) Kijk of je de netinvoer kunt regelen (dan ben je op bijna alle scenario's voorbereid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Offerte 2 zou mijn keuze zijn. Het systeem moet KISS zijn, 1 dak vlak, geen schaduw, dus gewoon string omvormer. Hoe goedkoper je het systeem houdt, des te sneller verdien je het ook zonder salderen terug. Gezien je EV heb je een behoorlijk energieverbruik, in de zomer ga je een overschot hebben, maar in het voor- en najaar ga je veel kosten kunnen besparen door eigen productie.

Voor het energielabel ken ik de rekensommen niet, maar veel panelen zal vast niet negatief werken.

Eventueel kan je de offerte met de Goodwe omvormer nog vragen om ook een offerte met 16 panelen op te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Zoveel mogelijk panelen, Aiko(Chinees kwaliteits paneel uit de AEG fabriek) of REC (Noorwegen/Singapore) nemen, omvormer -> Growatt, Goodwe of duurdere maar duurzame optie een SMA. Geen hybride of wat dan ook, accu wil je toch het liefst stand alone (Sessy of iets dergelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Dank voor jullie reacties en feedback!

@Jan Workum Wat versta je onder netinvoer regelen?

@Oilman Eens om voor een korte ROI te kiezen, ik heb een recht toe recht aan situatie en het gekozen systeem zou daar ook op in moeten spelen.

@RobertV70 Waarom geen hybride omvormer, ik dacht juist dit geeft mij meer flexibiliteit voor de toekomst? De goedkoopste optie van mijn offertes is ook nog eens een hybride (Growatt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
RobertV70 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:38:
Zoveel mogelijk panelen, Aiko(Chinees kwaliteits paneel uit de AEG fabriek) of REC (Noorwegen/Singapore) nemen, omvormer -> Growatt, Goodwe of duurdere maar duurzame optie een SMA. Geen hybride of wat dan ook, accu wil je toch het liefst stand alone (Sessy of iets dergelijks)
Op basis van welke data kom je tot de conclusie dat SMA een duurzamere oplossing is dan Growatt of GoodWe?

Voordeel van een hybride omvormer is dat je RTE een stuk beter is voor energie die vanuit PV komt. Van de DC naar AC in omvormer en vervolgens in de accu weer van AC naar DC vreet rendement.
Grootste probleem wat ik met een hybride omvormer als pro-actieve oplossing heb is dat je dan direct getrouwd bent met een leverancier, die mogelijk qua batterij helemaal niet zo gunstig is. Maar goed als er geen meerprijs is dan kan het ook geen kwaad dat een omvormer reeds hybride is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
veejee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:42:

@RobertV70 Waarom geen hybride omvormer, ik dacht juist dit geeft mij meer flexibiliteit voor de toekomst? De goedkoopste optie van mijn offertes is ook nog eens een hybride (Growatt).
Hybride van Growatt is ook vrijwel de enige optie, doelde meer op hybride van SMA, die is erg kostbaar t.o.v. de normale SMA. Hybride, prima hoor, maar voegt niet heel veel toe, enkel dan dat je toegang hebt tot de thuisbatterij oplossing van het omvormer merk. Het is een soort van koppelverkoop, je kan geen thuisbatterijen van een ander merk aan je hybride omvormer koppelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Oilman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:31:
[...]

Op basis van welke data kom je tot de conclusie dat SMA een duurzamere oplossing is dan Growatt of GoodWe?
De SMA is nu eenmaal een beter ontwikkeld apparaat. Zwaardere componenten, ontwikkeld in Duitsland en veelal Europese componenten. Weliswaar geproduceerd in China, maar wel met het oog op levensduur.

Ik weet dat Growatt ook wel refurbished omvormers verkocht als nieuw, heel erg flauw, wij maar denken dat we nieuwe in de doos kregen. Dit betrof met name zware 3 fase omvormers.

En ik kan stellig zeggen dat we toch wel geregeld defecte Growatt omvormers terug zagen komen, in al die jaren slechts één SMA terug zien komen, tegen tientallen Growatt. Uiteraad verkochten we ook meer Growatt, maar toch. En als je de forums nagaat kom je verhalen tegen van SMA omvormers die al 25 jaar meegaan of langer. Het merk bestaat ook al ruim 40 jaar. SMA heeft ook een andere instelling als veel Chinese merken, die hebben toch de focus op kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Netinvoer is wat we ook wel teruglevering noemen. Er zijn omvormers waarbij je dat kunt afregelen tot bijvoorbeeld 0 (nul) wat inhoudt dat je de dan alleen eigen verbruik hebt uit de zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 23:10

JT

VETAK y0

RobertV70 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:38:
Geen hybride of wat dan ook, accu wil je toch het liefst stand alone (Sessy of iets dergelijks)
Waarom in vredesnaam :? Wel eens gezien wat een Sessy of iets dergelijks kost? 10kwh met 6kw hybride omvormer heb je voor rond de 2500 euro. Daarbij komt nog eens dat je met een losse accu met eigen omvormer twee keer de stroom omzet en dus extra verlies hebt. Er zullen gerust situaties zijn waarin los handiger/beter is, maar een algemeen advies tegen hybride omvormers kan ik totaal _niet_ onderschrijven zonder enige vorm van onderbouwing.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
JT schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:45:
[...]

Waarom in vredesnaam :? Wel eens gezien wat een Sessy of iets dergelijks kost? 10kwh met 6kw hybride omvormer heb je voor rond de 2500 euro. Daarbij komt nog eens dat je met een losse accu met eigen omvormer twee keer de stroom omzet en dus extra verlies hebt. Er zullen gerust situaties zijn waarin los handiger/beter is, maar een algemeen advies tegen hybride omvormers kan ik totaal _niet_ onderschrijven zonder enige vorm van onderbouwing.
Omdat veel mensen de omvormer op de meest vreemde plaatsen hebben zitten. De thuisbatterij mag vanwege de ongezekerde bekabeling en garantievoorwaarden van de fabrikant er niet te ver vanaf zitten, vaak binnen 2 meter. Dus als de omvormer op zolder hangt moet de thuisbatterij daar ook komen te staan of hangen. Met bijvoorbeeld een Sessy ben je daar volledig vrij in.

En als jij een 10kWh thuisbatterij kan krijgen met een 6kW omvormer voor 2500 euro, dan wil ik dat graag zien. Ik kan een 10kWh thuisbatterij inkoop voor 2350 krijgen bij de groothandel, dus 2500 euro consumentenverkoop lijkt mij sterk, en dat is dus zonder een 3 fase 6 kW omvormer erbij, die komt er nog overheen.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertV70 op 01-04-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

RobertV70 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:03:
[...]

Omdat veel mensen de omvormer op de meest vreemde plaatsen hebben zitten. De thuisbatterij mag vanwege de ongezekerde bekabeling en garantievoorwaarden van de fabrikant er niet te ver vanaf zitten, vaak binnen 2 meter. Dus als de omvormer op zolder hangt moet de thuisbatterij daar ook komen te staan of hangen. Met bijvoorbeeld een Sessy ben je daar volledig vrij in.
Hier bevestig je eigenlijk mijn punt al, het is situatiegebonden. Het hoeft zeker niet voor iedereen te gelden. Daarnaast denk ik dat veel mensen de accu liever op zolder hebben dan op de eerste verdieping in de slaap/werk/badkamer of de begane grond in de woonkamer/gang/keuken. Want ik denk dat de meeste mensen met een eigen huis een "simpele" rijtjeswoning hebben en als die dan toch binnen komt te hangen dan het liefst op zolder denk ik zo ;) Maar dat is uiteraard persoonlijk per huishouden.
En als jij een 10kWh thuisbatterij kan krijgen met een 6kW omvormer voor 2500 euro, dan wil ik dat graag zien. Ik kan een 10kWh thuisbatterij inkoop voor 2350 krijgen bij de groothandel, dus 2500 euro consumentenverkoop lijkt mij sterk
Dyness Powerbox Pro, Solis 6kw hybride. Kun je zo bij elkaar zoeken.

Edit: vooruit, zelfs een 8kw omvormer voor dat geld + 100e:
https://etronixcenter.com...ormer-incl-3ph-meter.html
https://thuisaccuwebshop....ess-powerbox-g2-1024-kwh/

Top dat een Sessy flexibel is. Ze schijnen ook een open API en vrij goede firmware te hebben, dat moet ook gezegd worden. Wel 2,5 keer zo duur. Het is dus gewoon situatie-afhankelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door JT op 01-04-2025 19:18 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
JT schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:11:
[...]

Dyness Powerbox Pro, Solis 6kw hybride. Kun je zo bij elkaar zoeken.

Edit: vooruit, zelfs een 8kw omvormer voor dat geld + 100e:
https://etronixcenter.com...ormer-incl-3ph-meter.html
https://thuisaccuwebshop....ess-powerbox-g2-1024-kwh/
De thuisbatterij is ex btw, dus daar komt helaas nog 21% bij. En de omvormer wordt letterlijk weggegeven, ook daar zitten ze aan de inkoopprijs

Het is situatiegebonden, dat klopt, en we hebben het over een Nederlands fabricaat tegenover een chinees fabricaat, dat maakt ook verschil. Ik geef toe, ondanks de btw is hij alsnog goedkoop, rond de 2000 euro. Ook dan, vraag je je wel af hoe het zo goedkoop kan, wat is dan de kwaliteit nog van zo'n apparaat, hoe lang gaat zoiets mee. Uiteraard kun je dat wegstrepen tegen de aanschaf, maar dat is dan je keus die je maakt als consument.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertV70 op 01-04-2025 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

RobertV70 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:26:
[...]

De thuisbatterij is ex btw, dus daar komt helaas nog 21% bij.

Het is situatiegebonden, dat klopt, en we hebben het over een Nederlands fabricaat tegenover een chinees fabricaat, dat maakt ook verschil. Ik geef toe, ondanks de btw is hij alsnog goedkoop, rond de 2000 euro. Ook dan, vraag je je wel af hoe het zo goedkoop kan, wat is dan de kwaliteit nog van zo'n apparaat, hoe lang gaat zoiets mee. Uiteraard kun je dat wegstrepen tegen de aanschaf, maar dat is dan je keus die je maakt als consument.
Ah, btw had ik gemist. Als je de KOR nog niet hebt gebruikt of je hebt een partner dan kun je hem btw-vrij kopen.

Wat ik ervan lees is Dyness van ex-medewerkers van Pylontech. Garandeert dat iets? Nee. Geeft dat mij iets meer vertrouwen dat ze weten wat ze doen? Ja. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Verder snap ik juist niet dat Sessy nog steeds zo duur is, duurder zelfs dan in het begin, als je ziet hoe hard de prijzen voor cellen omlaag zijn gegaan. 15kwh grade A eve cellen kost mij 1000 euro. Zeg even 350 euro voor 5kwh. Je ziet zelf dat je onder de 1000 euro kwijt bent voor een omvormer en dan hoeven ze er ook geen MPPT in te hebben enzo. 2k voor een behuizing, bekabeling, display software en support vind ik dan wel veel. Inflatie ok, maar de celprijzen zijn zeker gehalveerd sinds ze begonnen zijn. Ik zou best iets meer uit willen geven voor een Nederlands product maar ik vind het verschil helaas te groot. Maar goed, het wordt ook wel een beetje offtopic zo.

Het is in ieder geval stof om over na te denken voor de topic starter - hybride omvormer in anticipatie op, of toch een gewone en uit gaan van flexibiliteit die bij z'n mogelijk wensen past.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 01-04-2025 19:34 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Dank voor alle reacties, uit de reacties maak ik op dat de goedkoopste offertes de voorkeur hebben ivm terugverdientijd. Ook interessant om bovenstaande discussie te volgen mbt opslag van energie, dank voor de reacties to zo ver, mochten er nog andere aanvullingen zijn dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
NOu alleen maar goedkoop is ook geen uitgangspunt. het moet ok nog netjes geïnstalleerd worden etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Uiteraard heb ik mijn research gedaan bij de leveranciers en de reviews nauwkeurig doorgenomen.
Pagina: 1