Situatie
Ik heb onlangs een huis gekocht, laadpaal geïnstalleerd en de meterkast futureproof laten maken door een elektricien. En ben me nu aan het oriënteren voor zonnepanelen. Met name om het energielabel van C naar A te krijgen en dubbel te besparen op de elektriciteitsrekening en op de hypotheek (ivm duurzaamheidsprijs).Aan de andere kant vind ik het nu erg lastig om in te stappen op zonnepanelen omdat salderen per 2027 gaat eindigen zal er het een en ander gaan veranderen. Welke impact heeft dit op het te kiezen systeem? En welk systeem is geschikt voor mij? Dit zijn o.a. vragen die ik heb en graag jullie hulp voor zou willen, dankjewel alvast voor jullie tijd en inzichten!
Het schaduwvrije dak heeft een hellingshoek van 31 graden, is gericht op het Z/ZW en heeft een oppervlakte van 30m2+.
Dit is natuurlijk perfect wanneer je kan salderen, echter als de regeling straks stopt dan heb ik opwek op de momenten dat er juist een piek van stroom is. Hoe kan ik mijn mijn situatie hier handig op inspelen?
Foto's
:strip_exif()/f/image/uYh2ArZ0rTuqlS1q11wSGMfA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6AqCKcCrQ1Cl5ND9e9A79zIq.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Hellingshoek van 31 graden, gericht op het Z/ZW en heeft een oppervlakte van 30m2+.Schaduw
GeenJaarverbruik
Ik heb mijn verbruik de laatste maanden gemonitord en kom tot de conclusie dat er relatief onregelmatig verbruikt wordt. Dat past enigszins ook bij onze thuissituatie, we wonen er met twee personen en hebben een elektrische auto en sinds kort dus een laadpaal (die heeft het in december twee weken niet gedaan). Daarnaast verblijven wij ook regelmatig in het buitenland voor langere periodes (+- 30% op jaarbasis). Ik kom uit op een gemiddeld maandverbruik (gemeten van mid oktober 2024 tot en met maart 2025) 616 kWh per maand. Jaarlijks komt dat dan uit op 7400 kWh.:strip_exif()/f/image/yfIg5haq3ENK8xIgfF3Db7Ra.jpg?f=fotoalbum_large)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x253 fase en in 2024 volledig vervangen met het oog op zonnepanelen en eventuele verdere verduurzaming in de toekomst (warmtepomp en of airco).
Budget en doel
Kosten zo laag mogelijk, belangrijk dat er een fijne partij achter zit die kwaliteit leveren. De installatie moet toekomstbestendig zijn, bijvoorbeeld geschikt zijn voor thuisopslag oid.Wie gaat het project uitvoeren
NtbBijhouden van data
Leuk, maar niet het aller belangrijkste, volgens mij biedt iedereen wel enige vorm van inzichten van opwekReeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/FSnfEFuOHSlGbbA4YNYsgNZ8.jpg?f=fotoalbum_large)