Houten vloer in oud huis 'egaliseren'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-05 16:09
We zijn ons huis met bouwjaar 1900 aan het renoveren. Eén van de klussen is het upgraden van de vloer op de eerste verdieping. Hier liggen 3 cm dikke gelakte grenen planken die direct aan de balken zijn geschroefd. Er is dus geen onder/bovenvloer; de ondervloer is ook gelijk de topvloer. Deze is echter niet de mooiste meer en sinds we katten hebben is dat er niet beter op geworden, omdat die er tot onze frustratie graag hun nagels in zetten. We willen daarom alsnog een topvloer leggen.

Ivm sloop van een stabiliteitswand adviseert de constructeur sowieso om de schijfwerking van de huidige verdiepingvloer (direct boven die stabiliteitswand die er deels uit gaat) te vergroten door hierop een constructievloer te installeren van OSB-platen, vastgeschroefd aan de balken. Daarop kan dan de nieuwe topvloer. Tussen de OSB en de balken mogen / kunnen we evt. nog latjes doen, zodat we in de vloer ook nog wat kabels kunnen wegwerken. Zo slaan we dan 2 vliegen in 1 klap.

De vloer is alleen verre van vlak. Loopt schuin af van links naar rechts, plus veel plaatselijke niveauverschillen van soms wel 1,5 cm. Als we daar latjes opleggen krijgen we die niet strak vastgeschroefd aan de ondervloer; er zal op veel plekken flink wat speling zijn. Sowieso zouden we die hobbels best kwijt willen, zodat de topvloer straks mooi vlak ligt. Volledig waterpas zou helemaal prachtig zijn, maar we zijn ook al blij als we de hobbels kwijt zijn.

Iemand hier een lumineus idee hoe dit slim op te lossen? Slim als in: robuust en niet al te bewerkelijk. Gaan we de latjes bijschaven zodat de vloer toch vrij recht wordt? Lijkt me bewerkelijk. Een wisselend aantal afstandhouders / moeren tussen latten en huidige vloer draaien? Maar: hoge puntbelasting? Of een soort wigjes ertussen schuiven?

Alles volstorten met egaline wordt, als je 2-3 cm moet egaliseren, niet alleen duur maar ook te zwaar voor de vloer om te dragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Purk80 op 27-03-2025 15:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 07:36

Dentheman

Zie signature

De beste optie lijkt mij om de houten vloerdelen te verwijderen, de balken waterpas maken door deze op te dikken en vervolgens OSB erover te plaatsen?

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:20
Hoe dik/hoog zijn je vloerbalken?

Je hebt meerdere opties (hieronder in willekeurige volgorde), afhankelijk van hoeveel hoogteverschil je moet oplossen (dit kun je al meten voordat je de grenen planken er af haalt).

- Met laser en schaafmachine het geheel vlak schaven. Een goede optie als er slechts hier en daar wat bijgeschaafd moet worden. Als je 2-3 cm moet uitvlakken gaat dat niet werken.

- Voor een kleine oppervlakte / kleine ruimtes kun je ook werken met het ophogen met latjes/afstandsblokjes. Dat heb ik hier gedaan op een ruimte van 6m². Het is even rekenen maar het is 'makkelijker' om op te hogen dan om te verlagen.

- Nieuwe/extra balken direct tegen de oude balken aan te monteren, maar dan waterpas. Of dat voor een hele verdieping een goed idee is, moet je even aan je constructeur plaatsen.

Neem ook in overweging om ipv 18mm OSB, 18 of (nog beter) 21mm underlayment WBP te nemen. Véél steviger voor slechts een paar euro per m² meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Dentheman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:58:
De beste optie lijkt mij om de houten vloerdelen te verwijderen, de balken waterpas maken door deze op te dikken en vervolgens OSB erover te plaatsen?
Er zitten 12 balken in van elk 5 meter lang, die allemaal op hun eigen manier een beetje doorhangen. Als je die wil opdikken, hoe dan? Lijkt me gruwelijk veel werk om dat allemaal met de hand bij te schaven, dus daar zit m'n zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Is het een monument? dan heb je nog wel wat extra uitdagingen. 3cm dikke vloerplanken zijn altijd het behouden waard en moet je zeker niet geheel verwijderen of af gaan schaven.
Zoiets kan gewoon uitgevlakt worden. je kan de bestaande vloerplanken uitvlakken door op de balken te verhogen met wiggen bijvoorbeeld. je kan ook de bestaande planken laten voor wat ze zijn en daarop uitvlakken en er een nieuwe laag underlayment op aan te brengen bijvoorbeeld.
Bewerkelijk wordt het zeker maar dan kun je daarna prima op een waterpas vlakke vloer verder wonen.

En uiteraard, een paar krabpalen, planken, matten voor je kat in huis hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:24

orf

Kun je op de constructievloer niet uitvullen met Fermacell egalisatie? Daar heb je wel wat opbouwhoogte voor nodig, maar daar kun je het zonder al te veel gewicht mee uitvlakken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Purk80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Er zitten 12 balken in van elk 5 meter lang, die allemaal op hun eigen manier een beetje doorhangen. Als je die wil opdikken, hoe dan? Lijkt me gruwelijk veel werk om dat allemaal met de hand bij te schaven, dus daar zit m'n zoektocht.
Je plaatst rechte balken naast de originele die een fractie boven de oude balken uitkomen en je hebt in een keer een vlakke vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05 07:36

Dentheman

Zie signature

Purk80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:05:
[...]

Zoals Bobmeister zegt:

Nieuwe/extra balken direct tegen de oude balken aan te monteren, maar dan waterpas. Of dat voor een hele verdieping een goed idee is, moet je even aan je constructeur plaatsen.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Bobmeister schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:01:
Hoe dik/hoog zijn je vloerbalken?

Je hebt meerdere opties (hieronder in willekeurige volgorde), afhankelijk van hoeveel hoogteverschil je moet oplossen (dit kun je al meten voordat je de grenen planken er af haalt).

- Met laser en schaafmachine het geheel vlak schaven. Een goede optie als er slechts hier en daar wat bijgeschaafd moet worden. Als je 2-3 cm moet uitvlakken gaat dat niet werken.

- Voor een kleine oppervlakte / kleine ruimtes kun je ook werken met het ophogen met latjes/afstandsblokjes. Dat heb ik hier gedaan op een ruimte van 6m². Het is even rekenen maar het is 'makkelijker' om op te hogen dan om te verlagen.

- Nieuwe/extra balken direct tegen de oude balken aan te monteren, maar dan waterpas. Of dat voor een hele verdieping een goed idee is, moet je even aan je constructeur plaatsen.

Neem ook in overweging om ipv 18mm OSB, 18 of (nog beter) 21mm underlayment WBP te nemen. Véél steviger voor slechts een paar euro per m² meer.
Optie 1 valt af omdat de vloerbalken net genoeg dikte hebben voor de overspanning (23x8 cm op 500 cm overspanning) en het hoogteverschil her en der wel oploopt tot 1,5 cm.

Optie 2 valt af in de zin dat het geen kleine ruimte is: zithoek + eettafel + keuken, bij elkaar 45 m2.

Optie 3 nog niet aan gedacht. Kan me voorstellen dat er dan wel flink wat kracht op de verankering in de muur wordt uitgeoefend als we aan 1 kant een balk schroeven. Maar mss links en rechts 2 balkjes. Ik ga m'n constructeur even vragen. Als we die hele ondervloer eruit slopen zou ik inderdaad voor underlayment gaan.

Vervelend lijkt me bij optie 3 wel dat alle vloerplanken eruit moeten. Bij 45 m2 lijkt me dat wel een monsterklus. Tussen de 23 cm hoge balken zit ook nog turf, best strak tegen elkaar. Liefst vind ik een manier waarbij we het merendeel of alle planken plus de turf (die perfect acoustisch isoleert) mooi kunnen laten zitten en daarop dan egaliseren. Maar dan kom ik dus uit op balken bijschaven en passend maken, waarvan ik weet dat het me ook enorm veel tijd gaat kosten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:06:
Is het een monument? dan heb je nog wel wat extra uitdagingen. 3cm dikke vloerplanken zijn altijd het behouden waard en moet je zeker niet geheel verwijderen of af gaan schaven.
Zoiets kan gewoon uitgevlakt worden. je kan de bestaande vloerplanken uitvlakken door op de balken te verhogen met wiggen bijvoorbeeld. je kan ook de bestaande planken laten voor wat ze zijn en daarop uitvlakken en er een nieuwe laag underlayment op aan te brengen bijvoorbeeld.
Bewerkelijk wordt het zeker maar dan kun je daarna prima op een waterpas vlakke vloer verder wonen.

En uiteraard, een paar krabpalen, planken, matten voor je kat in huis hebben.
Geen monument. Maar ik behoud de huidige planken inderdaad graag. Net als de 23 cm originele turf-isolatie die tussen de balken zit en naar beneden perfect acoustisch isoleert. Mijn voorkeur gaat dus inderdaad uit naar een opbouwconstructie, alleen: hoe doe je dat op een manier die niet al te bewerkelijk is.

Wiggen: had daar zelf ook aan gedacht, maar krijg het in mijn hoofd niet goed rond. Een hele reeks dunnen wigjes zagen, balk leggen, en dan wigjes eronder schuiven tot hij pas ligt; en dan een lange schroef door balk + wigjes + vloerplank + vloerbalk?

Krabpalen en matten hebben we het huis inmiddels vol mee liggen, maar ze talen er niet naar... De volgende keukentafel krijgt ook stalen poten, maar ik vraag me nu al af waar ze dan hun nagels in gaan zetten... we worden er raar van. Maar zolang ze de constructie van m'n huis niet vernachelen (zoals nu met die vloer) kan ik in elk geval weer rustig slapen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Purk80 op 27-03-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
orf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:08:
Kun je op de constructievloer niet uitvullen met Fermacell egalisatie? Daar heb je wel wat opbouwhoogte voor nodig, maar daar kun je het zonder al te veel gewicht mee uitvlakken.
Ah, die kende ik nog niet. Hoe werkt dat dan qua opbouw? OSB met balkjes (tbv leidingwerk) strak op huidige vloer schroeven, met hobbels en al; daarop dan de fermecelkorrels; en daarop dan... direct de topvloer? Maar die kun je dan toch niet meer nagelen of verlijmen? We willen er eiken planken op leggen.

Of eerst de balkjes, daarop dan de korrels... maar dan komen er korrels tussen de balkjes en de OSB? Het lukt me even niet om dit voor me te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Purk80 op 27-03-2025 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:20
Purk80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Optie 1 valt af omdat de vloerbalken net genoeg dikte hebben voor de overspanning (23x8 cm op 500 cm overspanning) en het hoogteverschil her en der wel oploopt tot 1,5 cm.

Optie 2 valt af in de zin dat het geen kleine ruimte is: zithoek + eettafel + keuken, bij elkaar 45 m2.

Optie 3 nog niet aan gedacht. Kan me voorstellen dat er dan wel flink wat kracht op de verankering in de muur wordt uitgeoefend als we aan 1 kant een balk schroeven. Maar mss links en rechts 2 balkjes. Ik ga m'n constructeur even vragen. Als we die hele ondervloer eruit slopen zou ik inderdaad voor underlayment gaan.

Vervelend lijkt me bij optie 3 wel dat alle vloerplanken eruit moeten. Bij 45 m2 lijkt me dat wel een monsterklus. Liefst vind ik een manier waarbij we het merendeel of alle planken kunnen laten zitten en daarop dan egaliseren. Maar dan kom ik dus uit op balken bijschaven en passend maken, waarvan ik weet dat het me ook enorm veel tijd gaat kosten....
Ik heb hier 17x7cm op 600cm en dat staat ook nog steeds. Hartafstand is ook belangrijk.

45m2 is prima te doen hoor. Dat is een dag lang uitmeten en opvullen en dan kun je de vloer leggen.

Optie 3 is ook mogelijk door op een aantal plekken (2 of 3 per ruimte) de balk er naast te zetten, en dan de rest op te vullen.

Alle vloerplanken er uit is ook < één dag werk. De meest nette oplossing is m.i. altijd om terug te gaan tot de laatste laag (vloerbalken in dit geval) en vanuit daar weer fatsoenlijk op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purk80
Bobmeister schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:18:
[...]

Ik heb hier 17x7cm op 600cm en dat staat ook nog steeds. Hartafstand is ook belangrijk.

45m2 is prima te doen hoor. Dat is een dag lang uitmeten en opvullen en dan kun je de vloer leggen.

Optie 3 is ook mogelijk door op een aantal plekken (2 of 3 per ruimte) de balk er naast te zetten, en dan de rest op te vullen.

Alle vloerplanken er uit is ook < één dag werk. De meest nette oplossing is m.i. altijd om terug te gaan tot de laatste laag (vloerbalken in dit geval) en vanuit daar weer fatsoenlijk op te bouwen.
Terug naar het origineel is mooi, maar ik vrees dat de 125-jaar oude planken het niet overleven, wat ik dan toch zonde vindt ook al zien we ze straks niet meer. En die planken leveren bovendien ook (wat) schijfwerking. Ik neig nu toch naar optie 2, de latjes/afstandshouders van wisselende dikte. Dan kan ik gelijk ook genoeg 'doorgang' creëren voor het leidingwerk. Ik begin in m'n hoofd een plaatje te krijgen. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Purk80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:12:

Vervelend lijkt me bij optie 3 wel dat alle vloerplanken eruit moeten. Bij 45 m2 lijkt me dat wel een monsterklus. Tussen de 23 cm hoge balken zit ook nog turf, best strak tegen elkaar. Liefst vind ik een manier waarbij we het merendeel of alle planken plus de turf (die perfect acoustisch isoleert) mooi kunnen laten zitten en daarop dan egaliseren. Maar dan kom ik dus uit op balken bijschaven en passend maken, waarvan ik weet dat het me ook enorm veel tijd gaat kosten....
Het verwijderen van die planken is een klein klusje met deze:
Afbeeldingslocatie: https://shop.screwfix.eu/cdn/shop/files/6765X_A4_1000x563.jpg?v=1695721734

En waarschijnlijk kun je gewoon de balken in de turf? duwen. Een 18mm dikke plank is waarschijnlijk al genoeg als je die aan beide kanten doet. Eventuele ruimte op de hoofdbalk kun je daarna opvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Misschien ook belangrijk, wil je het zelf gaan doen op vijf vrije zaterdagen en hoe handig ben je of zoek je alleen de mogelijkheden zodat als je het aan een timmerman ga vragen je op de hoogt bent van de mogelijkheden?
Als je een laserwaterpas neerzet dan kun je exact opmeten hoe dik je wiggen/latejs/watdanook moet zijn en als je die dan gezaagd/geschaafd hebt dan leg je dat er zo in, platen eroverheen en je afwerkvloer erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Is OSB sterk genoeg? De planken die er nu liggen zijn volledig hout, geen samengeperste vezels. Ofwel, zak je niet door de vloer met OSB-planken? Meer een vraag voor de constructeur.

Ander idee (hoe ik het nu zelf zou doen): de huidige ondervloer laten liggen. Diepe stukken opvullen met egalisatieparels. Daarop Fermacell 2E32 oid leggen, dan heb je een stabiele, redelijk vlakke vloer met contactsgeluidsdemping (heel fijn als je eronder een slaapkamer oid hebt).

Vervolgens kun je daarin sleuven frezen voor vloerverwarming. Je hebt ook dergelijke platen voorgefreesd, maar ik heb ze in combinatie met geluidsisolatie nog niet gezien.

Eventueel kun je daaroverheen nog egaline oid doen als je het precies vlak wilt hebben. maar je moet inderdaad even met je constructeur babbelen over de draagkracht met parels+gipsvezelplaat, hangt af hoe "zuinig" er gebouwd is.

Qua kabels: die kun je evt midden door de balken steken (gaatje boren), de impact op de balksterkte is nihil mits deze in het midden zit en niet te groot. Alternatief is onderdoor: bij een gipsplafond wil je toch de boel uitrachelen (extra latten) voor betere bevestiging van de gipsplaten. Daar past vaak wel een 19 mm buis naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:50:
Misschien ook belangrijk, wil je het zelf gaan doen op vijf vrije zaterdagen en hoe handig ben je of zoek je alleen de mogelijkheden zodat als je het aan een timmerman ga vragen je op de hoogt bent van de mogelijkheden?

Als je een laserwaterpas neerzet dan kun je exact opmeten hoe dik je wiggen/latejs/watdanook moet zijn en als je die dan gezaagd/geschaafd hebt dan leg je dat er zo in, platen eroverheen en je afwerkvloer erop.
Ik ga het zelf doen. Verbouw het huis komend half jaar. Ben ziek geweest, nu herstellende, kan inmiddels eigenlijk alles weer zolang ik elk uur pauze neem en langer zodra dat nodig is. Om weer m'n beroep op te pakken is dat niet fit genoeg. Maar ik merk dat ik op deze manier in huis eigenlijk de meeste klussen wel gedaan krijg.

Ik moet het wel alleen gaan doen omdat m'n lief wel fulltime werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
Zwartoog schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:42:
Is OSB sterk genoeg? De planken die er nu liggen zijn volledig hout, geen samengeperste vezels. Ofwel, zak je niet door de vloer met OSB-planken? Meer een vraag voor de constructeur.

Ander idee (hoe ik het nu zelf zou doen): de huidige ondervloer laten liggen. Diepe stukken opvullen met egalisatieparels. Daarop Fermacell 2E32 oid leggen, dan heb je een stabiele, redelijk vlakke vloer met contactsgeluidsdemping (heel fijn als je eronder een slaapkamer oid hebt).

Vervolgens kun je daarin sleuven frezen voor vloerverwarming. Je hebt ook dergelijke platen voorgefreesd, maar ik heb ze in combinatie met geluidsisolatie nog niet gezien.

Eventueel kun je daaroverheen nog egaline oid doen als je het precies vlak wilt hebben. maar je moet inderdaad even met je constructeur babbelen over de draagkracht met parels+gipsvezelplaat, hangt af hoe "zuinig" er gebouwd is.

Qua kabels: die kun je evt midden door de balken steken (gaatje boren), de impact op de balksterkte is nihil mits deze in het midden zit en niet te groot. Alternatief is onderdoor: bij een gipsplafond wil je toch de boel uitrachelen (extra latten) voor betere bevestiging van de gipsplaten. Daar past vaak wel een 19 mm buis naast.
De constructeur kwam zelf met OSB 18mm en kom dat elders ook wel tegen als dragende vloer. Neig zelf desondanks naar underlayment, klein prijsverschil zoals hierboven ook werd gezegd. Maar het veren valt ook met OSB wel mee weet ik hier in huis van een vloertje dat al ligt.

Fermecell is hier geen optie omdat de constructeur een constructievloer heeft geadviseerd ivm schijfwerking. OSB-platen 18mm met veer en groef. Vloerverwarming willen we er hier op de eerste verdieping niet in, dus in die zin is fermecell ook niet nodig. En het is natuurlijk ook flink duurder.

Constructeur gaf aan dat die schijfwerking op zich behouden blijft als we her en der ophogen om te egaliseren, maar de details kon hij me verder niet vertellen. Die moest ik maar met 'de aannemer' overleggen, maar ja die hebben we hiervoor niet en zo ingewikkeld is het ook niet lijkt me.

Man en ik hebben 2 jaar terug zelf op de BG de balkenvloer vervangen en toen weer waterpas gemaakt, geisoleerd tussen en op de balken. Dat was eigenlijk ook een koud kunstje. Waterpas was bewerkelijk, maar lastig was het niet. Deze keer wil ik dus alleen niet aan de balken komen, dat is nu even het puzzeltje.

Obv jullie input gister ook nog maar even aan bouwkundige gevraagd die ik toch langs had. Zijn advies was: latten paar dik over de volle lengte op de balken schroeven; en tussen de balken (hoh 40) nog een rij. En dan onder de latten voor het egaliseren kunststof egalisatieplaatjes schuiven (geen wigjes) met soort opening waar de schroef dan doorheen kan. Daarop dan de OSB. Op die manier behouden we nog een beetje schijfwerking van de originele vloer en voegt de OSB maximale schijfwerking toe terwijl we hem dan gelijk ook geëgaliseerd hebben. Zo gaan we het dan maar doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 13:55 ]

Pagina: 1