Materiaalkosten uitbouw zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-07 12:24
We zitten te kijken naar een kleine uitbouw voor de badkamer, 2 meter breed bij 280 diep. Eén lange zijde grenst aan de uitbouw van de buren van dezelfde lengte. 1 zijde aan huis. 1 zijde aan schutting van buurman, en dan nog 1 open zijde waarin we over 1,8 meter een schuifpui zouden willen. Daarnaast een dakraam.

HSB met plaatfundering (huis is ook op staal gebouwd).

Offertes kwamen binnen rond de 35k. Eigenlijk min of meer wat ik verwacht had, maar voor ons geen optie om zoveel uit te geven aan nog geen 6m2 extra woonoppervlak. We zouden er zo'n 22.000 aan willen besteden. Prijs/m2 hier in de buurt schommelt zo tussen de 3500-4400.

Ik heb een bouwkundige gevonden om te begeleiden, die ik volgende week spreek. Wellicht besteden we specifieke klussen uit, bijv. dakbedekking, maar volledig zelf bouwen is ook een optie. We zijn redelijk ervaren klussers en ik heb op het moment wel de tijd.

Ben nu vooral benieuwd naar ervaringen van anderen die zelf een uitbouw hebben gebouwd.

Wat was je kwijt aan materiaalkosten per m2?

En, niet onbelangrijk: hoe het is bevallen. Viel het mee of tegen, qua kosten / uren / gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:56
Kun je niet beter direct wat meer uitbouwen? Dan gaat de prijs per m2 waarschijnlijk een stuk omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:59
Kleine aanname? Plat dak, lekker voor EPDM gaan. Redelijk eenvoudig aanbrengen.
Als je zelfbouw aandurft, dan kan je ook EPDM plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Schuifpui in de badkamer of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Nielson schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:34:
Kun je niet beter direct wat meer uitbouwen? Dan gaat de prijs per m2 waarschijnlijk een stuk omlaag.
Dan houden we geen buitenruimte over. Tuin is 2,8 diep bij 5 breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
PROnline schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:34:
Kleine aanname? Plat dak, lekker voor EPDM gaan. Redelijk eenvoudig aanbrengen.
Als je zelfbouw aandurft, dan kan je ook EPDM plakken.
Plat dak met EPDM inderdaad. Best eenvoudig dus? Mooi, doen we dat. Kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purk80
Groningerkoek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:53:
Yes. Lekker badderen met de luxaflex half naar beneden. Geen inkijk van buren, wel veel licht en zicht op tuintje met joekel van een rozenstruik. In de zomer de schuifpui open, lekker badderen in de buitenlucht. Kan gelijk ook functioneren als zwembadje 'in de tuin' voor de kinders, waar ik dan op tuinbankje met boek bij kan zitten. Lijkt me heerlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Purk80 op 27-03-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kan je niet beter gewoon specifiek berekenen wat je nodig hebt? Lijkt me te overzien voor dergelijke aanbouw. Prijzen per meter zeggen niet altijd zo veel, vooral niet als de aanbouw relatief klein is.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:59
Zelfbouw; heb je ervaring in bouwen?.. bouwkundige tekeningen, fundament, vloer, wanden/ muren, dak-konstruktie, schuifpui, je wil wel hebben dat het over 15 jaar nog steeds (recht) staat.
Mss dat een simpele gesloten veranda op betonpoeren met buitenschuifdeuren ook kan, kun je zo lux maken als je maar wil.. met een Jacuzzi bijvoorbeeld

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 27-03-2025 19:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:49
10k -> https://www.youtube.com/@Renofaasie

Niemand kan jou vertellen hoeveel het kost zonder de locatie, eisen en wensen te weten. De offerte die je hebt liggen is niet gemaakt door LxBx€X=35k te doen.

Maak voor jezelf eens een kostencalculatie. Veel kan je op internet wel vinden wat het kost, lastigere zaken kan je eerst gokken (fundering, kozijnen, staalconstructie, etc.) Vraag daarna offertes op voor wat je gegokt hebt. Te gelijk met het maken van een kosten calculatie ''ontstaat'' een plan. Elke stap die je zet om de uitbouw concreter te maken weet je ook beter of het zelf te doen is of niet.

Beginnen met LxBx€X=uitbouw en een droom is geheid een fiasco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Groningerkoek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:53:
In bad en onder de douche in de buitenlucht is prettig ja. Dus dit snap ik wel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
decipherer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 18:41:
Kan je niet beter gewoon specifiek berekenen wat je nodig hebt? Lijkt me te overzien voor dergelijke aanbouw. Prijzen per meter zeggen niet altijd zo veel, vooral niet als de aanbouw relatief klein is.
Ja dat moet misschien maar. Alleen dan eerst bouwtekeningen laten maken door constructeur. Terwijl ik nog wat op de wip zit of het qua budget uberhaupt gaat passen. Is 20k materiaalkosten nou ruim of krap, voor 6 m2 hsb-uitbouw op staal met 5000 euro aan ramen...?

Mijn gevoel zegt dat dat wel ruim moet lukken, maar ik weet in praktijk ook dat als ik in detail ga narekenen (waarvoor ik in dit geval dus eerst bouwtekeningen zou moeten laten maken, dus alweer 750 verder ben) dat het dan toch in praktijk heel anders kan uitpakken. Goedkoper of duurder, maar het verschil kan wel flink zijn.

Als ik naast die 20k dan nog max 2000 euro uitgeef om constructeur bouwtekeningen te laten maken plus bouwkundige mee te laten kijken bij de uitvoering, komen we op zo'n 22k, dat vind ik prima. En minder ook. Maar als het meer dan dat wordt, dan vind ik het toch zondegeld geloof ik

[ Voor 17% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
natural colour schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:00:
Zelfbouw; heb je ervaring in bouwen?.. bouwkundige tekeningen, fundament, vloer, wanden/ muren, dak-konstruktie, schuifpui, je wil wel hebben dat het over 15 jaar nog steeds (recht) staat.
Mss dat een simpele gesloten veranda op betonpoeren met buitenschuifdeuren ook kan, kun je zo lux maken als je maar wil.. met een Jacuzzi bijvoorbeeld
Tsja, wat is ervaring. 2 jaar terug hebben we hier op de BG de balkenvloer vervangen (waterpas + Rd van 5 erin). Onlangs schoorsteen van dak gehaald, dakbeschot dicht, en elders dakraam geplaatst. Ik zoek vooraf goed uit hoe je iets goed aanpakt en als ik daar niet uitkom, zoek ik advies, eerst vaak hier en daarna bij bouwkundige/constructeur/vakman. Verder rustig doorwerken (geen haast). Ben fysiek wel echt handig, maar dat was al zo voordat ik hier in huis ging klussen, het is meer dat ik bij het klussen merk dat ik daar voordeel van heb. Maar of me dat een ervaren klusser maakt? Ik spreek wel mensen die zichzelf 'ervaren klusser' noemen en minder hebben gedaan ;) dat wel

Ik zou sowieso een bouwkundige laten meekijken en adviseren voor de aansluitingen. En als er stukjes werk bijzitten die je pas goed in de vingers krijgt als je ze 20x hebt gedaan, dan besteed ik die uit. Bouwkundige die ik gister langshad was wel tevreden over wat ik inhoudelijk wist en hij me niet meer hoefde te vertellen, vond de plannen allemaal vrij degelijk klinken en had eigenlijk weinig op- en aanmerkingen. Ik denk dat ik mezelf al met al eerder onderschat dan overschat. Maar helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:06
Purk80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:57:
[...]

Dan houden we geen buitenruimte over. Tuin is 2,8 diep bij 5 breed.
Dan schat ik wel in dat je vergunningstraject in moet wat complex kan worden, iets om rekening mee te houden; ook qua kosten.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Purk80
Gwindorian schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:10:
[...]

Dan schat ik wel in dat je vergunningstraject in moet wat complex kan worden, iets om rekening mee te houden; ook qua kosten.
Nee dan begon ik er niet aan. Uitbouw wordt 6 m2 buitenmaten (binnen 4,8 schat ik), tuin is 15m2. Uitbouw blijft dus onder de 50%.Tuin loopt een beetje schuin van het huis weg, de uitbouw kan om aantal redenen alleen komen aan de ondiepe kant.

Heb het verhaal (HSB + oppervlak + hoogte) al voorgelegd aan gemeente, zij geven ook aan dat het vergunningsvrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10
Gwindorian schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:10:
[...]

Maar als je tuin 14 m2 is, wil je daar echt 6 m2 van bebouwen? Je houdt een strookje van 2,8*3m over als tuin...

:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
t14wo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:18:
[...]

Maar als je tuin 14 m2 is, wil je daar echt 6 m2 van bebouwen? Je houdt een strookje van 2,8*3m over als tuin...

:X
Hebben we ook over getwijfeld. Maar anderzijds: het is al niet veel. En we zitten ingebouwd tussen een achterbuurman (2 meter van ons huis af) en 2 uitbouwen van buren. We verliezen er dus ook niet echt een mooie tuin aan zeg maar, alleen de helft van een dichtgebouwd binnenplaatsje.

Een zitje buiten wil ik wel graag houden, maar daarvoor hoeft dat binnenplaatsje geen 15m2 te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-07 14:52
Purk80 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:18:
[...]

Nee dan begon ik er niet aan. Uitbouw wordt 6 m2 buitenmaten (binnen 4,8 schat ik), tuin is 15m2. Uitbouw blijft dus onder de 50%.Tuin loopt een beetje schuin van het huis weg, de uitbouw kan om aantal redenen alleen komen aan de ondiepe kant.

Heb het verhaal (HSB + oppervlak + hoogte) al voorgelegd aan gemeente, zij geven ook aan dat het vergunningsvrij is.
Let op dat als je perceel onder 100m2 is je 50% van je perceel vergunningsvrij mag bebouwen. Niet 50% van je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:59
Chatman313 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:51:
[...]

Let op dat als je perceel onder 100m2 is je 50% van je perceel vergunningsvrij mag bebouwen. Niet 50% van je tuin.
@TS ik volg dit topic met interesse. Ben benieuwd hoe jij het gaat realiseren, heel begrijpelijk wil je het liefst vergunningsvrij.
Zelf zit ik in een vergelijkbare situatie en vind het 50% verhaal bebouwen nog lastiger rekenen dan ik dacht.
Je moet blijkbaar 1 meter achter je voorgevel beginnen met meten. Dus wat er al op je perceel staat minus 1*gevel breedte (in M2) is je bebouwing gebied. Niet 50% van je tuin die er nu is idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Chatman313 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:51:
[...]

Serieus? Dat is niet wat de gemeente zei. En ook niet wat ik hier in de buurt zie gebeuren. Allemaal kleinere percelen met van die halve uitbouwtjes.

Als ik even google lees ik ook wat anders eerlijk gezegd: "het bebouwingsgebied is jouw gehele perceel minus de grond onder het oorspronkelijke hoofdgebouw". Van dit bebouwingsgebied mag je, als het achter je huis ligt, 50% vergunningsvrij bebouwen. En als je meer dan 100 m2 hebt mag je daar bovenop nog 20% bebouwen van het gebied dat groter is dan 100m2.

[ Voor 40% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
GeeEs schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:13:
[...]

@TS ik volg dit topic met interesse. Ben benieuwd hoe jij het gaat realiseren, heel begrijpelijk wil je het liefst vergunningsvrij.
Zelf zit ik in een vergelijkbare situatie en vind het 50% verhaal bebouwen nog lastiger rekenen dan ik dacht.
Je moet blijkbaar 1 meter achter je voorgevel beginnen met meten. Dus wat er al op je perceel staat minus 1*gevel breedte (in M2) is je bebouwing gebied. Niet 50% van je tuin die er nu is idd.
Die 1 meter ga ik dan ook eens verder induiken... Wonderlijk wonderlijk. Heb letterlijk aan de gemeente hier de situatie voorgelegd, met hoofdgebouw 45 m2, tuin 15 m2 waarvan we (toen nog) 7 m2 wilden bebouwen. Geen probleem volgens de gemeente....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Hier zie ik dezelfde definitie van bebouwingsgebied. Is dus wel echt expliciet origineel hoofdgebouw, gelukkig: https://iplo.nl/thema/bou...ing-vergunningvrij-bouwen Alleen zie ik daar inderaad wél dat het bebouwingsgebied begint op 1 meter achter de achtergevel!

Die 1 m2 zal in ons geval gelukkig dan weer niet wezenlijk uitmaken. Uitbouw kan max 2 breed (anders blokkeert hij een openslaande deur die we graag behouden) en de tuin is aan die kant 2,7 diep. Oppervlakte wordt dus maar 5,4 m2. Tuin minus 1 meter achter de gevel is 10m2, daarvan is die 5,4 m2 net wat meer dan de helft, maar ook weer niet schokkend.

Het curieuze geval wil dan nog dat ons perceel bij het kadaster en volgens koopakte officieel 67 m2 is, terwijl we zelf maar op 62 m2 komen. Mogelijk heeft de huisbaas hierachter ooit een stukje van dit perceel ingepikt. Wil ik ook nog eens induiken. Hoe dan ook, met die extra 5 m2 perceel in koopakte en in kadaster komen we met die 5,4 m2 uitbouw al helemaal niet in de knel.

Dat dan nog afgezien van het gegeven dat de helft van de huisbazen om ons heen (huisbazenland, deze straat) dakkapellen op hun huizen knallen die op geen enkele manier aan de regels voor een beschermd stadsgezicht voldoen (als in: 3x groter dan toegestaan), waarop de gemeente uberhaupt niet ingrijpt. Dus zelfs als de gemeente de perceelgrootte geregistreerd bij kadaster en in koopakte niet erkend (wat me sterk lijkt) dan zal het nog niet zo'n vaart lopen.

Maarrrr ik wist het niet, die 1 meter uit de gevel. En de gemeenteambtenaar die ik erover mailde kennelijk ook niet! Wel interessant om te weten voor een volgend huis sowieso!

[ Voor 15% gewijzigd door Purk80 op 03-04-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 11:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat nog extra fijn is aan zelf bouwen, is dat de uitgaven zo langzaam gaan als je bouwt :P

Ik ben hier ook ook op mijn gemakje aan het aanbouwen waardoor ik de helft van onze lopende rekening heb kunnen betalen en maar de helft van bouwdepot. Maargoed dan praten we over 2+ jaar en een grotere aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Purk80 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:06:
[...]

Die 1 meter ga ik dan ook eens verder induiken... Wonderlijk wonderlijk. Heb letterlijk aan de gemeente hier de situatie voorgelegd, met hoofdgebouw 45 m2, tuin 15 m2 waarvan we (toen nog) 7 m2 wilden bebouwen. Geen probleem volgens de gemeente....
Ja, is ook vaag.
Het is overigens 1 meter achter de voorgevel. Vraag me niet waarom. Bij mij zou ik er 4m2 af moeten trekken ofzo, want voorgel is 4 meter breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1xL11qskC9o6xwIWyPN8yZquL8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ryNeQNwVDuBKupexJBTf8UUa.jpg?f=user_large

Mijn gevoel zegt bij jou 65m2 perceel en er staat al 45m2 op...?
Dat is dan toch al ruim 50%?
Ik heb vergelijkbaar verhaal met 80m2 wat al voor 50m2 vol zou staan. Zelf zou ik echter graag ook nog 6/7m2 aan de bestaande uitbouw plakken. En kan ook makkelijk in de tuin. Is toch al niks en volledig ommuurd.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 03-04-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
AtomicShockwave schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:01:
Wat nog extra fijn is aan zelf bouwen, is dat de uitgaven zo langzaam gaan als je bouwt :P

Ik ben hier ook ook op mijn gemakje aan het aanbouwen waardoor ik de helft van onze lopende rekening heb kunnen betalen en maar de helft van bouwdepot. Maargoed dan praten we over 2+ jaar en een grotere aanbouw.
Ook wel een aandachtspuntje inderdaad. Sowieso wil ik eerst de rest van de verbouwing doen. Tot einde zomer heb ik fulltime de tijd. Ergens in de zomer wil ik kijken hoe het er dan voorstaat en of ik er nog lol in heb en hoeveel geld er over is. Dan de knoop doorhakken of ik de aanbouw daarna dan oppak, of dat we hem laten schieten. Evt. plak ik er nog 2 maanden achteraan voordat ik m'n werk weer oppak.

Alleen: dan wil ik niet op dat moment nog bouwtekeningen moeten laten maken, materialen berekenen etc. want zeker in de zomer weet ik dat ik dan zo 2 maanden verder ben. Naast rest van de verbouwing die dan ook wel m'n aandacht vraag. Dus kosten in kaart wil ik graag nu doen.

Bouwdepot loopt hier sinds januari, dus op zich hebben we nog even.

Hoe groot wordt jouw aanbouw? Op staal of palen? En doe je alles zelf of besteed je nog wat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
GeeEs schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:15:
[...]

Mijn gevoel zegt bij jou 65m2 perceel en er staat al 45m2 op...?
Dat is dan toch al ruim 50%?
Ik heb vergelijkbaar verhaal met 80m2 wat al voor 50m2 vol zou staan. Zelf zou ik echter graag ook nog 6/7m2 aan de bestaande uitbouw plakken. En kan ook makkelijk in de tuin. Is toch al niks en volledig ommuurd.
Maar dat klopt dus niet als ik het online lees.

Het verhaal dat je moet rekenen met 50% van je totale perceel (inclusief origineel woonhuis) vind ik online niet terug op website van rijksoverheid en andere experts. Daar wordt het echt steeds uitgelegd als: bebouwingsgebied is totaal perceel minus oppervlak oorspronkelijk hoofdgebouw. Dat je er vanaf achtergevel nog 1 meter vanaf moet trekken vind ik daar wel terug. Zie bijv. https://iplo.nl/thema/bou...ing-vergunningvrij-bouwen

Ons totale perceel is in kadadster 67 m2. Ons (niet eerder uitgebouwde) huis beslaat hiervan 45 m2. Geen voortuin. Huis is 5 meter breed, dus 5 m2 gaat eraf. Bebouwbaar perceel is dan dus 67-45 - 5 = 17m2. Daarvan 50% is 8,5 m2. Dat komt dan dus wel goed.

[ Voor 32% gewijzigd door Purk80 op 04-04-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Inderdaad. Al twijfel ik toch over die 5m2 aftrek van je bebouwingsgebied.
Het achtererfgebied begint wel 1 meter achter de voorgevel, maar bij een tussenwoning is het achtererfgebied simpelweg de tuin. Ik twijfel dus toch of je die in jou geval nog moet aftrekken van je bebouwingsgebied.

Tot 100m2:

Bij een tussenwoning is het bebouwingsgebied 50% van je tuin, aangenomen dat er inderdaad nog nooit iets is bij/aangebouwd vanaf de nulsituatie. Anders kan je altijd opnieuw 50% blijven volbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-07 14:52
Purk80 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:58:
[...]

Serieus? Dat is niet wat de gemeente zei. En ook niet wat ik hier in de buurt zie gebeuren. Allemaal kleinere percelen met van die halve uitbouwtjes.
Verscheelt inderdaad wel wat per site hoe het verwoord staan. Maar ik denk dat je hem misschien toch juist opvat en dat het wel vergunningsvrij mag.

Van deze site:
https://iplo.nl/thema/bou...9d-4788-a96a-9f8ea167589e

Had ik de zin "Zolang de oppervlakte van bijbehorende bouwwerken bij het oorspronkelijke hoofdgebouw de berekende limiet niet overschrijdt, kan er nog worden bijgebouwd." verkeerd opgevat denk ik. Ik las hier dat ze de som bedoelde van oppervlakte bijbouwwerken en het oorspronkelijke hoofdgebouw. Maar het oppervlak van het oorspronkelijke hoofdgebouw doet er denk ik in heel de som niet toe.

Dan is namelijk het bebouwingsgebied:
Bijgebouw gebied = Het achtererfgebied + al bijgebouwde na vergunning hoofdbouwwerk

In dat geval zal dat bij jou inderdaad 14m2 zijn en kan je dus (50%) 7m2 nog volbouwen. Als de gemeente ook aangaf dat het goed zal zijn denk ik dan toch dat je inderdaad de juiste opvatting had.

Dat je er 1 meter af moet halen zie ik inderdaad wel terug maar niet bij een tussenwoning. Daar staat "Voor een tussenwoning is dit eenvoudig. De grond die achter de woning ligt, is het achtererfgebied.".

Verschillende websites gebruiken wat dat betreft niet allemaal de juiste terminologie wat verwarring schept.

[ Voor 6% gewijzigd door Chatman313 op 04-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:16
Als je de uitbouw van hout (skelet) maakt kun je het helemaal zelf doen. Fundering van deze oppervlakte kun je makkelijk zelf doen en hoeft voor houtskelet niet heel speciaal te zijn, wel meteen goed isoleren onder de vloer. Binnenwanden van osb platen en watervaste gipsplaten, goede isolatie ertussen, buitenwanden van Redwood of kunststof gevelplaten. Schuifpui kun je op maat bestellen en zelf plaatsen of laten doen.
Eventueel een zzp-er inhuren en zelf meehelpen dan moet deze klus wel voor 22k te realiseren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Chatman313 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:26:
[...]

Dat je er 1 meter af moet halen zie ik inderdaad wel terug maar niet bij een tussenwoning. Daar staat "Voor een tussenwoning is dit eenvoudig. De grond die achter de woning ligt, is het achtererfgebied.".

Verschillende websites gebruiken wat dat betreft niet allemaal de juiste terminologie wat verwarring schept.
Ah, die zin over tussenwoningen had ik dan weer gemist. Dan wordt het inderdaad helemaal simpel. En is het ook weer logisch dat de gemeente aangaf dat bij een tuinoppervlak van 15 m2 een uitbouw van 7,5 m2 in principe kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
vogelmans schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:46:
Als je de uitbouw van hout (skelet) maakt kun je het helemaal zelf doen. Fundering van deze oppervlakte kun je makkelijk zelf doen en hoeft voor houtskelet niet heel speciaal te zijn, wel meteen goed isoleren onder de vloer. Binnenwanden van osb platen en watervaste gipsplaten, goede isolatie ertussen, buitenwanden van Redwood of kunststof gevelplaten. Schuifpui kun je op maat bestellen en zelf plaatsen of laten doen.
Eventueel een zzp-er inhuren en zelf meehelpen dan moet deze klus wel voor 22k te realiseren zijn.
Dankjewel. Dat was inderdaad m'n plan. Met EPDM dak. Afvoer stukje doortrekken, regenpijp van schuin dak 2 verdieping hoger verslepen en samenvoegen met afvoer van uitbouw.

Schuifpui lukt voor 4500 nieuw, dakraam voor 1500. Bouwkundige en tekeningen ruim begroot op 2000. De rest zou dan voor 14k moeten. Als ik dat vergelijk met gangbare prijzen voor uitbouwen dan is dat natuurlijk enorm laag. Als ik daarentegen ga rekenen met het materiaal waarvan ik nu denk dat ik het nodig ga hebben, kom ik nog niet op de helft uit... waardoor ik wat twijfels krijg of ik geen wezenlijke (dure) materialen over het hoofd zie.

Die wanden (houten regels + OSB + gips + watervaste plaat + gevelbekleding) daar zit inderdaad denk ik de prijs niet in. Dit systeem gebruiken we ook voor binnen, muv de buitenafwerking, maar daar kom ik (nu puur voor de calculatie) wel uit.

Waar de twijfel bij mij zit is in het dak, de fundering en de aansluitingen met bestaande bouw:
houten balken, 2 meter overspanning, maar regenwater erop... Met een balk 20 hoog kom je dan wel toe? Hebben we gelijk meeeer dan genoeg ruimte voor dikke PIR.
Dan PIR ertussen... houten dakbeschot erop en dan direct daarop de EPDM? Schuin klassiek pannendak ken ik goed, onlangs nog stuk dakbeschot dichtgemaakt, maar van plat dak nog geen kaas gegeten.
[list]
Fundering: dat is als je het op staal voor HSB doet toch simpelweg kwestie van: 70 cm uitgraven, langs randen bekisting maken tot 70 diep, daar dan beton in storten? Alleen, hoe breed? Maakt voor volume, dus prijs, nog wel uit. En moet je zo'n sleuvenfundering voor HSB dan nog wapenen
Hoe isoleer ik die fundering naar boven (muren) toe, zowel qua vocht als warmte? Dwz welk materiaal ervoor nodig. Foamglass? Simpelweg PIR, PUR?
Aansluiting op gevel, idem, hoe krijg je dat netjes geisoleerd voor vocht en kou

In de rest van het huis komt schuimbeton met vloerverwarming in cementgietvloer, liefst doe ik dat in 1x ook in de uitbouw, maar constructeur die ik erover sprak had het over betonnen plaat die over het volledige oppervlak gestort moest worden. Dan heb je dus geen ruimte voor schuimbeton, alleen nog voor PIR vloerplaten.

Overwoog zelf in eerste instantie ook nog om met de bakstenen die vrijkomen van de muurdoorbraken trapfundering 70 cm diep metselen zoals waar de rest van het huis van 2 verdiepingen ook op staat... Het lijkt me dat dit dan toch ook stevig genoeg moet zijn... en er komen straks genoeg stenen vrij. Zijn alleen wel vnl stenen uit binnenmuren

[ Voor 15% gewijzigd door Purk80 op 05-04-2025 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Als je de beton zelf draait/mengt dan zijn dat ook niet de onkosten. Een krimpnetje zou ik er zeker vanwege de vloerverwarming wel in verwerken. De betonnen plaat zelf hoeft maar ongeveer 10 cm dik te zijn. De vorstranden 30 cm breed en 60cm diep is ruim voldoende voor een houten constructie. In de vorstrand kun je een paar staven betonstaal doen of zoals ik het zelf ooit heb gedaan, restanten van krimpnetten verticaal in de rand verwerkt. Fundering van mijn aanbouw ligt er al ruim 30 jaar probleemloos in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
vogelmans schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:43:
Als je de beton zelf draait/mengt dan zijn dat ook niet de onkosten. Een krimpnetje zou ik er zeker vanwege de vloerverwarming wel in verwerken. De betonnen plaat zelf hoeft maar ongeveer 10 cm dik te zijn. De vorstranden 30 cm breed en 60cm diep is ruim voldoende voor een houten constructie. In de vorstrand kun je een paar staven betonstaal doen of zoals ik het zelf ooit heb gedaan, restanten van krimpnetten verticaal in de rand verwerkt. Fundering van mijn aanbouw ligt er al ruim 30 jaar probleemloos in.
dus wel plaat in het midden? strokenfundering alleen onder de muren niet afdoende?

rest vh huis is op staal gwbouwd op bakstenen trapfundering van aan de onderzijde 70 breed. ik denk dan, als dat al 3 verdiepingen kan dragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Als jij kunt metselen dan kan je de rand ook van bakstenen maken. Zal niet meevallen want je moet in een kuil op minstens 60cm diep beginnen. Zelf zou ik wel voor een betonnen plaat gaan voor de stabiliteit, het licht ook aan de grond die er onder zit. Maar je gaat toch een constructeur inschakelen, die weet er alles van, die weet ook hoe je de aanbouw zonder koudebrug op de bestaande bouw aansluit. Als je veel zelf doet dan kun je heel veel besparen want arbeid is de grootste kostenpost.
De elektricien is ook nog een kostenplaatje om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
vogelmans schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:58:
Als jij kunt metselen dan kan je de rand ook van bakstenen maken. Zal niet meevallen want je moet in een kuil op minstens 60cm diep beginnen. Zelf zou ik wel voor een betonnen plaat gaan voor de stabiliteit, het licht ook aan de grond die er onder zit. Maar je gaat toch een constructeur inschakelen, die weet er alles van, die weet ook hoe je de aanbouw zonder koudebrug op de bestaande bouw aansluit. Als je veel zelf doet dan kun je heel veel besparen want arbeid is de grootste kostenpost.
De elektricien is ook nog een kostenplaatje om rekening mee te houden.
Installatiewerk incl. electra doen we denk ik in de uitbouw wel zelf, net als meeste in het huidige huis. Alleen de meterkast doet de electricien en dat is m'n zwager. Die rekent familieprijs.

Metselen kan ik vooralsnog niet. Een betonnen plaat biedt dus extra stabiliteit, aha. Onze trapfundering zit natuurlijk aan 2 kanten ingeklemd tussen de buurhuizen terwijl de uitbouw 2 aan elkaar grenzende zijden zonder buren heeft. In die zin wordt de fundering vd uitbouw sowieso anders belast en mss meer naar buiten of binnen gedrukt,

Daarnaast vraag ik me ook wel af of de bakstenen die vrijkomen bij de doorbraken in huis, geschikt zouden zijn voor een fundering. Bij bakstenen heb je tegenwoordig ook binnen- en buitenkwaliteit. Of dat vroeger ook zo was weet ik niet.

De constructeur die ik voor de muurdoorbraak had, wist alles over draagconstructies maar toen ik polste kwam er weinig zinnigs uit over koudebruggen... Ook bij de latei in de achtergevel komt hij niet met foamglass of wat dan ook. Mijn indruk was dus dat je voor de constructie (dat het niet omvalt) bij een constructeur moet zijn en daarna voor de instructies over kierdicht/aansluitingen bij een bouwkundige moet zijn... Maar mss had ik dan gewoon een ongewoon slecht ingevoerde constructeur?

[ Voor 43% gewijzigd door Purk80 op 06-04-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Purk80 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:58:
[...]

Ja dat moet misschien maar. Alleen dan eerst bouwtekeningen laten maken door constructeur. Terwijl ik nog wat op de wip zit of het qua budget uberhaupt gaat passen. Is 20k materiaalkosten nou ruim of krap, voor 6 m2 hsb-uitbouw op staal met 5000 euro aan ramen...?
Als je zelf eigenlijk nog niet weet wat je gaat bouwen, op welke basis zijn die offertes dan gemaakt? Hoe minder informatie je de bouwer geeft hoe groter de kans dat hij een offerte maakt met een vork.

kosten zitten hem in details, welk formaat kraan, dumper , shovel etc kan er komen om de fundering te graven, wordt grond afgevoerd of tussen je de rozen verdeeld. en dat is alleen het onderdeel grondwerk. Met 20k kom je doorgaans een heel eind. maar ik zou gewoon beginnen met begroten wat je nodig hebt en voor dingen die je niet weet een realistische stelpost opnemen. en dat vervolgens hier of met je bouwbegeleider bespreken.

Goede voorbereiding is het halve werk, je kan het meeste geld besparen in deze fase, een pir plaat van 2 euro goedkoper per meter tikt lang niet zo hard aan als verstandige ontwerp beslissingen. (dat kan ook zijn om te kiezen juist groter te bouwen)

Zelf bouwen zou ik al snel doen, maar ik heb veel bouwkundige ervaring. en ik heb het geluk dat mijn gezin goed tegen de chaos kan. ik heb ook genoeg situaties gezien waar het daar helemaal op stuk ging.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 06-04-2025 09:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Purk80 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:14:
[...]

Hoe groot wordt jouw aanbouw? Op staal of palen? En doe je alles zelf of besteed je nog wat uit?
Ik heb 40m2 aangezet achter de woning, met een doorbraak + stalen balk.

Alles zelf gedaan van fundering tot muren texen. Behalve het zetten van de kunsstof kozijnen, en ik heb eigenlijk spijt dat ik dat ook niet zelf gedaan heb.

Bouwtechnisch bureau in de hand genomen om de tekening mee goed te maken (en balk berekenen). Maargoed als je het zelf doet, en je hebt een tekening (ergo: je weet in detail hoe je het gaat maken). Dan kun je prima materialen tellen en een sluitende begroting maken.

Maar een baan en dan nog snel een bouw afmaken (haasten) zou ik je echt afraden. Ik heb me er bij neergelegd dat het lang duurt (2 koters rondlopen) en dat werkt veel prettiger. Geen deadline en werken als het je uitkomt. Het moet wel leuk blijven denk ik dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
twain4me schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:34:
[...]

Als je zelf eigenlijk nog niet weet wat je gaat bouwen, op welke basis zijn die offertes dan gemaakt? Hoe minder informatie je de bouwer geeft hoe groter de kans dat hij een offerte maakt met een vork.

kosten zitten hem in details, welk formaat kraan, dumper , shovel etc kan er komen om de fundering te graven, wordt grond afgevoerd of tussen je de rozen verdeeld. en dat is alleen het onderdeel grondwerk. Met 20k kom je doorgaans een heel eind. maar ik zou gewoon beginnen met begroten wat je nodig hebt en voor dingen die je niet weet een realistische stelpost opnemen. en dat vervolgens hier of met je bouwbegeleider bespreken.

Goede voorbereiding is het halve werk, je kan het meeste geld besparen in deze fase, een pir plaat van 2 euro goedkoper per meter tikt lang niet zo hard aan als verstandige ontwerp beslissingen. (dat kan ook zijn om te kiezen juist groter te bouwen)

Zelf bouwen zou ik al snel doen, maar ik heb veel bouwkundige ervaring. en ik heb het geluk dat mijn gezin goed tegen de chaos kan. ik heb ook genoeg situaties gezien waar het daar helemaal op stuk ging.
Eerste offertes die ik heb opgevraagd zijn op basis van prefab. Fundering obv fundering op staal, vorstrand met plaat. Hen daarnaast meegegeven wat we aan ramen willen + materiaal. Zo'n prefabber weet zelf hoe zwaar wanden en daken moeten zijn uitgevoerd om overeind te blijven. Grondwerk doen we sowieso zelf.

Als ik de bouwtekeningen heb, ga ik aannemers hier in de buurt ook nog even vragen. Wie weet zetten zij hem neer voor 22k, maar obv wat ik tot dusver aan prijzen zie en hoog heb ik wel m'n twijfels. Dat ik eerst verken (offertes bij prefab obv aantal standaardwaarden en bijv. ook dit topic) is omdat ik ook geen 800 euro wil uitgeven aan bouwtekeningen als de uitvoering per definitie boven budget gaat zijn. Maar afgaand op wat ik hier aan input krijg, moet 22k wel lukken. Dus de volgende stap is nu om bouwtekeningen te laten maken en dan inderdaad eens in detail te gaan calculeren en aannemers vragen.

Fundering wil ik sowieso zelf afgraven, riolering verleggen idem (riolering binnenshuis ga ik toch al vervangen voordat schuimbeton komt, er ligt nu nog gres uit 1930). En de grond voeren we ook zelf af. Of als we wat overhouden regel ik daarvoor even iemand van werkspot.

Handig zo'n gezin dat tegen chaos kan :D Ik ben ze hier nog aan het trainen ;) Gelukkig zal de uitbouw relatief voor hen de minste overlast geven. Het wordt voor hen meer sappelen bij de verbouwing van het huidige woonhuis, die eerst komt

Kun je me meer keuzes noemen waarmee je aanzienlijk budget kunt besparen?

[ Voor 4% gewijzigd door Purk80 op 08-04-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
AtomicShockwave schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:31:
[...]

Ik heb 40m2 aangezet achter de woning, met een doorbraak + stalen balk.

Alles zelf gedaan van fundering tot muren texen. Behalve het zetten van de kunsstof kozijnen, en ik heb eigenlijk spijt dat ik dat ook niet zelf gedaan heb.

Bouwtechnisch bureau in de hand genomen om de tekening mee goed te maken (en balk berekenen). Maargoed als je het zelf doet, en je hebt een tekening (ergo: je weet in detail hoe je het gaat maken). Dan kun je prima materialen tellen en een sluitende begroting maken.

Maar een baan en dan nog snel een bouw afmaken (haasten) zou ik je echt afraden. Ik heb me er bij neergelegd dat het lang duurt (2 koters rondlopen) en dat werkt veel prettiger. Geen deadline en werken als het je uitkomt. Het moet wel leuk blijven denk ik dan :P
Dank! 40 m2, dat is ook wel een flinke zeg. Hoeveel uur heb je er uiteindelijk ingestoken denk je? Gewoon nieuwsgierig. Zal niet vergelijkbaar zijn met uren voor uitbouw van 6m2, maar desondanks.

Hier ook 2 ukken inderdaad. Geen baan, postcovid, gelukkig wel met stijgend lijntje. Veel pauzeren dus, eigen tempo, maar gestaag kom ik wel vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Ik heb indertijd een uitbouw(tje) van 6m x 1m (bijna) zelf gedaan. Hele achtergevel eruit gesloopt en H balk in plafond gemaakt. Zelf fundering gegraven en gestort. Aan 1 kant muurtje laten metselen (zou ook van gevelplaat hebben gekunt) en andere kant tegen bestaande stenen schutting (alles wel geïsoleerd). Achtergevel weer dichtgemaakt met schuifpui en schuin glazen dakje, alles hr++ glas. Mooi uitzicht op de tuin en gigantisch veel licht. Nooit spijt van gehad en de rotzooi viel reuze mee.
De schuifpui was de grootste investering maar viel achteraf ook nog mee.
De bouwtekening zat bij de prijs van schuifpui en glazen dak inclusief en ook de vergunningaanvraag bij de gemeente.
Ondertussen zijn alle prijzen, vooral arbeid, flink gestegen maar als je handig bent en veel zelf doet dan bespaar je heel veel.
Fundering (gewoon met schop en kruiwagen) graven en storten vond ik leuk om te doen. De balk in plafond (6m!) was heel spannend en heb ik van wakker gelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Purk80 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:44:
[...]

Dank! 40 m2, dat is ook wel een flinke zeg. Hoeveel uur heb je er uiteindelijk ingestoken denk je? Gewoon nieuwsgierig. Zal niet vergelijkbaar zijn met uren voor uitbouw van 6m2, maar desondanks.

Hier ook 2 ukken inderdaad. Geen baan, postcovid, gelukkig wel met stijgend lijntje. Veel pauzeren dus, eigen tempo, maar gestaag kom ik wel vooruit.
2 jaar lang gem 12 - 16 uur/wk, met wat pauze hier en daar.

1200 - 1600 uur?

Grappig, Ik had dit nog nooit berekend. Maar eigenlijk helemaal niet gek als je het zo telt. Meer dan een ton in mijn zak gehouden denk ik. Dat verdien ik niet bij de baas in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Brrr wat een gribusbuurt kleine huizen met ienieminie tuintjes
Ik zou verhuizen naar een grotere woning met meer tuin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
Hunegaart schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:40:
Dat is echt een praktische oplossing voor het probleem van TS 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:41
.

[ Voor 99% gewijzigd door Davidrrr op 10-04-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Hunegaart schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:40:
Haha. Wie weet doen we dat nog eens. Upside: vlakbij centrum met alle voorzieningen, groot park en toegang tot snelweg vlakbij.

En tsja, wat is klein. 120 m2 is hier in de stad aardig gangbaar formaat voor eensgezinswoning. Buiten de stad of in buitenwijken natuurlijk ander verhaal.
Pagina: 1