Goede kwaliteit USB-c kabels en verloopjes / adapters?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• archive23
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-02 12:54
Hoi,

Ik loop al een tijdje met verschillende USB kabels in mijn EDC (Elke Dag Crapzooi), maar ik vroeg me af of het niet gewoon handiger zou zijn (vooral qua ruimtegebruik) als ik alleen overga op USB-c (M) kabels en vervolgens alleen werk met verloopjes / adapters (USB-c (F)) naar verschillende USB connector types.

Vraag is echter... welke verloopjes (en kabels?) zijn van voldoende kwaliteit om te garanderen dat:
1. Stroomoverdracht kan plaatsvinden (in acht nemende de maximum capaciteiten van de connector) en...
2. Dataoverdracht kan plaatsvinden

Dus zijn er certificeringen, merken of anderzijds (verloop)sets die aangeraden kunnen worden hiervoor? Of anders: Waar zou ik het op moeten letten?

Ik zou waarschijnlijk op bol.com een boel van dit soort adapters kunnen bestellen en testen, maar ik dacht het scheelt als ik eerst hier zou vragen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Deze materie is altijd wat moeilijker dan verwacht.
De meeste USB-C - USB-C kabels hebben een emarker chip die aangeeft wat de mogelijkheden zijn. Heel veel kabels op de markt kunnen wel een vrij hoge stroomsterkte om snel te kunnen laden maar ondersteunen qua datatransfer maximaal USB 2.0.

Als je één kabel wil om alles mee te kunnen doen dan zou ik zoeken naar actieve Thunderbolt 4 kabels. Daar kan je zowat alles mee doen: laden, snelle signaaloverdracht, video, enz.

Eenmaal je begint te werken met omvormers naar USB-A of micro USB dan speelt die emarker chip niet meer mee. Maar meestal spreek je dan over voldoende lage vermogens om veilig te zijn. Of het binnen de specificaties valt weet ik niet. Ik vermoed van niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-03-2025 14:08 ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Helaas is de USB standaard zo slecht bedacht of geïmplementeerd dat dit allemaal wazige problemen op gaat leveren.
Je zou denken dat een gecertificeerde kabel (zie https://www.usb.org/products ) overal mee zou werken maar dat is niet zo.
Je kunt zoals @Admiral Freebee zegt ook een Thunderbolt-gecertificeerde kabel proberen (die certificatie staat los van de USB certificatie) en soms werkt het dan wel, soms niet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-02 05:08
Geen reactie maar een vraag die hieraan raakt en die misschien niet een nieuw topic rechtvaardigt.

Welke adapter is beter voor het aansluiten van een harde schijf met USB-A kabel op een usb-C poort?
De een kost 20Euro de ander 7Euro en dan zijn er nog adaptertjes van 2/3 Euro.
Hoeveel stroom erdoor kan staat niet altijd in de advertentie.

Bv:
"Duur": https://www.coolblue.nl/p...r-usb-a-mini-adapter.html

Goedkoper: https://www.bol.com/nl/nl...st_Middle.18.ProductTitle

Deze zou zelfs 1,8 meter lang zijn wat moet ik daarmee :?
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Vooral niet de titel te serieus nemen bij die laatste, check de plaatjes. Tenzij dat een enorme laptop is van een paar meter doorsnede, is die laatste eerder 18cm dan 180 cm ;) .

En de goedkope is waarschijnlijk prima voor wat je ermee wil doen. Hell hoewel het natuurlijk kan dat de bouwkwaliteit minder is, is algemeen Coolblue ook relatief duur in zulk soort dingen. Hun idee is dat je bij hun een USB-C apparaat koopt die redelijk wat kost, en dat je dan ook maar direct het verloopstukje bij ze besteld, want op het totaal is het toch niet veel extra. Dit is diegene: uitvoering: Sitecom AD-1011 Grijs, Zwart. Coolblue heeft gratis verzenden, wat ook in de prijs verwerkt zit natuurlijk. Maar de 'echte' prijs van dat ding is meer een €10.

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 05-02 05:08
Op Belkin stond inderdaad iets van 14 cm.
Adroitgoods zegt mij niks, ga dan liever voor een bekend merk.
Bedankt. Kwam in de duizenden resultaten op Bol even in de stress.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:30
Ik heb op een niet nader te noemen Aziatische online website een lading kabels van Essager gekocht, met van die displaytjes erop, en ik ben er niet ontevreden over. Verder gebruik ik her en der uGreen kabels. Alles wel gevlochten. Adapters ed zou ik niet aan beginnen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 16:26
Waarom adapters en verloopjes?
USB C komt uit 2015, dus al 11 jaar oud.
Alles wat geen USB C heeft in de kliko en vervangen door een nieuwer model :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:17:
Waarom adapters en verloopjes?
USB C komt uit 2015, dus al 11 jaar oud.
Alles wat geen USB C heeft in de kliko en vervangen door een nieuwer model :)
Dus prima apparaten waar niks mis mee is wil jij weggooien omdat het stekkertje anders is? Wat je met een adaptertje van een paar Euro kan oplossen? Tot zover waarom de afvalberg nodeloos groot wordt.

En USB-A is natuurlijk ook gewoon nog een compleet normale standaard die absoluut niet end of life is.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 16:26
Sissors schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Dus prima apparaten waar niks mis mee is wil jij weggooien omdat het stekkertje anders is? Wat je met een adaptertje van een paar Euro kan oplossen? Tot zover waarom de afvalberg nodeloos groot wordt.

En USB-A is natuurlijk ook gewoon nog een compleet normale standaard die absoluut niet end of life is.
Ja, beetje flauw van mij.
Overigens, ik denk wel dat USB-A er langzaam aan uit gaat.
Waarom?
USB-A heeft geen ondersteuning voor USB-PD, want mist de 2 extra pins in USB-C die hiervoor gebruikt worden. Dus maximaal 5A, 3A (15W) op USB-A
USB-A ondersteunt maximaal 10Gbps. Voor al het snellere moet je USB-C hebben.
USB 4 vereist ook USB-C.

Anyway, zelf mix ik bijna nooit hoge snelheid laden (USB-PD) met hoge snelheid data overdracht.
In de woonkamer heb ik een centraal punt om al mijn draadloze zooi op te laden.
Hoewel de lader tot 120W ondersteunt, trekt mijn zwaarste apparaat net aan 45W.
Dat is ruim onder de 3A limiet.
Speciale kabels met emarkers voor hoge capaciteit laden heb je eigenlijk nodig indien de stroomsterkte hoger is dan 3A, zoals de 5A profiel van USB-PD.
Daar krijg je pas mee te maken als je meer dan 60W oplaadt (20V, 3A).

Hoge datatransfer doe ik vrijwel altijd icm een laptop of PC, maar deze ondersteunen eigenlijk nooit USB-PD (maximaal 15W).
Ik heb vrijwel geen devices meer met USB-B stekkers (zoals mini of micro)

edit.
Ik haal mijn kabels bij usb-c-adapters.nl en vind deze prima.
wil je gegarandeerde USB-C kabels, dan ken ik maar 1 bron: lttstore.com (de LTT TrueSpec cables)
alternatief kan je Thunderbolt kabels proberen, omdat Thunderbolt effectief een superset van USB is.
Let wel op dat hogere data transfer snelheden (zeker bij 40 en 80Gbps) ook de lengte van de kabel hard achteruit gaat.
Het is heel moeilijk deze extreem hoge snelheid over lange afstand te garanderen.

[ Voor 13% gewijzigd door GarBaGe op 03-02-2026 11:22 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-02 14:41

Baakster

Dislectie enzo... succes!

GarBaGe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
[...]

edit.
Ik haal mijn kabels bij usb-c-adapters.nl en vind deze prima.
wil je gegarandeerde USB-C kabels, dan ken ik maar 1 bron: lttstore.com (de LTT TrueSpec cables)
alternatief kan je Thunderbolt kabels proberen, omdat Thunderbolt effectief een superset van USB is.
Let wel op dat hogere data transfer snelheden (zeker bij 40 en 80Gbps) ook de lengte van de kabel hard achteruit gaat.
Het is heel moeilijk deze extreem hoge snelheid over lange afstand te garanderen.
Wil hier toch even op inhaken. Die LTT kabels zijn 1 week op de markt, niet gecertificeerd door USB-IF. "Dude trust me" verhaal van Linus en veel te duur.
Je kan ook USB4 kabels proberen ipv TB4/5 scheelt ook weer in prijs.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
GarBaGe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:16:
Nee, kijk gewoon in de officiele database of een kabel gecertificeerd is:
https://www.usb.org/products

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:21:
Precies dat dus.
USB-C is mooi en handig voor je lichte/portable apparaten maar zodra je aan de gang gaat met wat grotere apparaten zoals WiFi /Capture/dongles/DAC's etc die toch meestal permanent aan je PC hangen en niet de maximale snelheid nodig hebben is de veel robuustere USB-A connector daarvoor veel geschikter.

Google: USB-C leverage problem

[ Voor 43% gewijzigd door The_Doman op 05-02-2026 13:55 ]

• Baakster

Baakster

The_Doman schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Precies dat dus.
USB-C is mooi en handig voor je lichte/portable apparaten maar zodra je aan de gang gaat met wat grotere apparaten zoals WiFi /Capture/dongles/DAC's etc die toch meestal permanent aan je PC hangen en niet de maximale snelheid nodig hebben is de veel robuustere USB-A connector daarvoor veel geschikter.

Google: USB-C leverage problem

[...]
Non argument; als je daar USB-A van maakt genereert Google's AI soort gelijk antwoord...
https://www.google.com/search?q=USB-A+leverage+problem

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:32
[quote]Baakster schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:15:
Verkeerd begrepen

[ Voor 65% gewijzigd door Yaksa op 05-02-2026 14:44 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Baakster

Baakster

Yaksa schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:29:
[...]

Je gaat ons toch niet vertellen dat je AI meer vertrouwt dan een gebruiker van een product?
De USB-A constructie is gewoon veel robuuster, zowel in de stekker in de kabel zelf alsook de verbinding op het moederbord van het aangesloten apparaat (mits goed gesoldeerd).
Ik zeg absoluut niet dat ik AI vertrouw. Heb je de link die ik quote bekeken? Die linkt naar google AI. Ik duid juist aan dat je daar niet vanuit moet gaan als je de letter C naar A veranderd.
Pagina: 1