Goede kwaliteit USB-c kabels en verloopjes / adapters?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archive23
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-03 22:51
Hoi,

Ik loop al een tijdje met verschillende USB kabels in mijn EDC (Elke Dag Crapzooi), maar ik vroeg me af of het niet gewoon handiger zou zijn (vooral qua ruimtegebruik) als ik alleen overga op USB-c (M) kabels en vervolgens alleen werk met verloopjes / adapters (USB-c (F)) naar verschillende USB connector types.

Vraag is echter... welke verloopjes (en kabels?) zijn van voldoende kwaliteit om te garanderen dat:
1. Stroomoverdracht kan plaatsvinden (in acht nemende de maximum capaciteiten van de connector) en...
2. Dataoverdracht kan plaatsvinden

Dus zijn er certificeringen, merken of anderzijds (verloop)sets die aangeraden kunnen worden hiervoor? Of anders: Waar zou ik het op moeten letten?

Ik zou waarschijnlijk op bol.com een boel van dit soort adapters kunnen bestellen en testen, maar ik dacht het scheelt als ik eerst hier zou vragen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Deze materie is altijd wat moeilijker dan verwacht.
De meeste USB-C - USB-C kabels hebben een emarker chip die aangeeft wat de mogelijkheden zijn. Heel veel kabels op de markt kunnen wel een vrij hoge stroomsterkte om snel te kunnen laden maar ondersteunen qua datatransfer maximaal USB 2.0.

Als je één kabel wil om alles mee te kunnen doen dan zou ik zoeken naar actieve Thunderbolt 4 kabels. Daar kan je zowat alles mee doen: laden, snelle signaaloverdracht, video, enz.

Eenmaal je begint te werken met omvormers naar USB-A of micro USB dan speelt die emarker chip niet meer mee. Maar meestal spreek je dan over voldoende lage vermogens om veilig te zijn. Of het binnen de specificaties valt weet ik niet. Ik vermoed van niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Helaas is de USB standaard zo slecht bedacht of geïmplementeerd dat dit allemaal wazige problemen op gaat leveren.
Je zou denken dat een gecertificeerde kabel (zie https://www.usb.org/products ) overal mee zou werken maar dat is niet zo.
Je kunt zoals @Admiral Freebee zegt ook een Thunderbolt-gecertificeerde kabel proberen (die certificatie staat los van de USB certificatie) en soms werkt het dan wel, soms niet.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...