32GB RAM mixen met een 8GB stick S0 dim

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkeboktor
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-04 11:13
Mijn vraag

Ik heb 2x 8gb 3200mhz ddr4 in mijn laptop zitten. nu heb ik bij ons op werk een 32GB samsung stick gevonden ook 3200mhz. Ik weet niet of het echt een verbetering is om dual channel die 8gb te mixen met de 32GB en of het stabiel samen werkt.

De 32GB stick is 2Rx8 de sticks in mijn laptop weet ik niet heb ze er nog niet uit gehaald.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laptop HP omen 15 ryzen 7 4800h 2060 mobile.

Is het voordelig om deze stick te gebruiken of kan ik beter mijn 2 sticks van 8GB blijven gebruiken?

Beste antwoord (via Dikkeboktor op 27-03-2025 13:38)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:09
Als je wat wil doen, ga dan naar 2x 16GB, mixen en matchen van dimms kan bijvoorbeeld technisch gezien, maar praktisch gezien is het nooit aan te raden, geheugen is immers een kritiek onderdeel van de PC en je wil niet ineens tegen allerlei vage problemen aanlopen qua onverklaarbare instabiliteitsissues of erger, data corruptie, ook al is het zelfs soms supported in een flex mode setting.

De 32GB stick als enige stick gebruiken zal je ook niet helpen, immers halveer je dan je beschikbare bandbreedte omdat je dual channel verliest.

Als je het echt nodig hebt zou ik dus direct een 2x16GB kit kopen. Maar met het gebruik dat je aangeeft betwijfel ik of het geheugen in je laptop de limiterende factor is. Bijv. Hogwarts zou veel eerder een cpu of GPU bottleneck moeten laten zien dan een memory bottleneck met de hardware die je beschrijft afhankelijk van de settings, met een 6GB framebuffer bijvoorbeeld voor die GPU, terwijl Hogwarts graag (veel) vram lust.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Even kijken hoeveel RAM je gebruikt. Kom je niet boven de 14GB uit dan is meer vrij nutteloos. Als je geen hele zware dingen op je laptop doet is 16GB waarschijnlijk voldoende.

Op mijn PC moet ik zelfs met zware games erg mijn best doen om boven de 16GB uit te komen. Met normaal werk op de desktop kom ik nooit in de buurt van 12GB totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkeboktor
Dat is dus het ding ik heb hogwarts legacy gekocht en die pakt gewoon zoveel RAM als maar kan verder kom ik er ook niet vaak boven de 16 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je die 16GB gaat raken dan is meer wel nuttig. Alleen dual-channel opgeven is niet handig aangezien de snelheid die je dat kost. 2x 16GB zou dan de beste oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
Dikkeboktor schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:46:
De 32GB stick is 2Rx8 de sticks in mijn laptop weet ik niet heb ze er nog niet uit gehaald.

Is het voordelig om deze stick te gebruiken of kan ik beter mijn 2 sticks van 8GB blijven gebruiken?
Je kan een HW info tooltje gebruiken om de gegevens uit te lezen/testen zoals bijvoorbeeld CPU Z.

Als het niet teveel moeite/risico is (laptop openmaken) kan je het natuurlijk gewoon proberen? :)
Veel extra geheugen is natuurlijk altijd prettig.
Moderne computers ondersteunen trouwens ook de zogenaamde Flex Memory Mode.
Een deel van het geheugen draait dan in dual channel, de rest in single channel.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:09
Als je wat wil doen, ga dan naar 2x 16GB, mixen en matchen van dimms kan bijvoorbeeld technisch gezien, maar praktisch gezien is het nooit aan te raden, geheugen is immers een kritiek onderdeel van de PC en je wil niet ineens tegen allerlei vage problemen aanlopen qua onverklaarbare instabiliteitsissues of erger, data corruptie, ook al is het zelfs soms supported in een flex mode setting.

De 32GB stick als enige stick gebruiken zal je ook niet helpen, immers halveer je dan je beschikbare bandbreedte omdat je dual channel verliest.

Als je het echt nodig hebt zou ik dus direct een 2x16GB kit kopen. Maar met het gebruik dat je aangeeft betwijfel ik of het geheugen in je laptop de limiterende factor is. Bijv. Hogwarts zou veel eerder een cpu of GPU bottleneck moeten laten zien dan een memory bottleneck met de hardware die je beschrijft afhankelijk van de settings, met een 6GB framebuffer bijvoorbeeld voor die GPU, terwijl Hogwarts graag (veel) vram lust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:15
Ik heb zelf 32 GB en een AMD RX 5700XT.

Bij mij gebruikt Hogwarts misschien 3GB.

Wat ik er van kan vinden was het in 2023 een bekend probleem en van wat ik kon vinden vaak met Nvidia. Recente meldingen kwam ik niet echt tegen.

Maar ja, het spel komt uit 2023 en de meeste aparte GPU’s zijn van Nvidia, dus beiden zeggen niets.

Ik zou eens kijken of er nieuwe drivers zijn voor de gpu.

Ik neem aan dat je gewoon online bent en ook de nieuwste versie van Hogwarts hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dikkeboktor
@White Feather Ja ik ben gewoon online heb het nog maar net gedownload dus nieuwste versie zal het zijn.
Die drivers zou het nog wel eens kunnen zijn.
Pagina: 1