Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:45
Hoi,

ivm het verbouwen van het huis en ik wil graag bijna overal spotjes in het plafond wil. Maar nu is de vraag wat is de beste aansturing en schakeling ervan ivm aan uit en schakelen van verschillende zone's en het switchen van kleur.
ik zat te kijken naar de hue tap switch maar ik weet niet of dat lekker werkt met de ikea dirigera. of is het makkelijker om via home assistant met mqtt alles aan te sturen?

afbeelding links begane grond en rechts 1e verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hT8wEAELeucR-3-NwfYRi8oDUbc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/anKxCkiV8Blr1JdRmW13th0l.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXdSPK9nyrVEfRyVokD4AYD_FBI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jLAShqbU8hXYfnWWNkLelm8M.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hoe meer flexibiliteit je wil, hoe logischer de stap naar home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is niet makkelijker om met Home Assistant aan te sturen maar wel een flink stuk flexibeler en beter te automatiseren. Mochten de lampen aan te sturen zijn via wifi dan kun je met MQTT aan de slag, anders wordt het ZigBee met een antenne daarvoor. Je kunt scene's aanmaken (net als in de IKEA app) die je ook nog eens aan je TV of versterker kunt koppelen, op welke manier dan ook. Dus bij TV kijken -> lampjes op halve kracht laten branden.

Daarbij kun je met Home Assistant ook meteen andere zaken integreren zodat je allerlei losse apps niet meer hoeft te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03
Bij zulke hoeveelheden zou ik slimme schakelaars overwegen om
  1. De hoeveelheid netwerk devices en storing te beperken
  2. Beter overzicht te houden.
  3. Je hoeft alleen de groep te koppelen, ipv elk individuele spotje en dan nog in te delen in een groep (hoe weet je ooit welk device waar hangt)
Dan zou je die groepen achter 1 of meerdere (fysieke) schakelaar(s) kunnen zetten. Hier zouden wel dimmers in kunnen, maar dan verlies je de kleurkeuze.

Qua aansturing ben ik groot fan van home-assistant. Hierbij gebruik ik zelf een oude conbee 2 USB stick voor zigbee. Zorg dat die USB op een goede plek hangt en het werkt prachtig. Ik heb een 3tal van die ikea spotjes (niet rgb, maar gewoon aan/uit/dimmen) en die werken perfect. Het grote voordeel van home-assistant: Je gebruikt de lampen van het merk dat je wilt en de schakelaars van het merk dat je wilt. Home-Assistant zorgt wel dat die samen kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-04 23:29

_PM

Wat is je afweging om voor deze spotjes te gaan? Alternatief zouden bijvoorbeeld, groepen van, gewone led spotjes zijn en deze schakelen met b.v. een Fibaro Dimmer (deze bouw je achter je schakelaar of een achter een spotje. Dan kan je gewoon nog je knop op de muur gebruiken en bedienen met....
Waarbij ik los van de oplossing zelf altijd voor home assistant zou gaan, flexibel, ondersteund veel apparaten mocht je er hobby in gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

gysman11 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:45:
Hoe meer flexibiliteit je wil, hoe logischer de stap naar home assistant.
Wel meer kwetsbaar, dan onderling gebonden knop en lampjes.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1