Rijkswaterstaat wil met nieuwe methode.. leesbarheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
nieuws: Rijkswaterstaat wil met nieuwe methode tijd besparen bij softwareontw...

ik zie veel buzzwords & afkortingen, maar in alle eerlijkheid, dit artikel is toch niet leesbaar? waar gaat dit over? wat is er nieuw aan?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvelineM
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:30

EvelineM

Nieuwsredacteur
Dank voor de tag @Juup! Dan zie ik het ook :)

@Yalopa Er staan inderdaad wat afkortingen in, zoals die van de verschillende partijen. Die zal ik nog even nader toelichten in het artikel, als dat helpt. Sbe staat al in het begin genoemd.

Wat er nieuw aan is: het is een andere methode om besturingseisen om te zetten naar software. Eenvoudig gezegd: zo'n brug moet aan wat eisen voldoen, zodat er geen ongelukken gebeuren. Denk aan niet open gaan als er auto's over rijden. Of eerst de slagboom naar beneden gooien als je open wil gaan. Niet dichtgaan als er een schip onder door vaart, etc.

Van wat ik begrijp moeten die eisen nu steeds met de hand worden omgezet naar logica. Met andere woorden: engineers moeten nadenken over hoe je zo'n eis kan verwerken in logica, zodat de software aan de eis voldoet. AKA: dat de software de brug niet opengooit als er een auto overheen rijdt. Met de nieuwe methode moet dat eenvoudiger worden, omdat die logica automatisch gegenereerd wordt op basis van de eisen. Daarnaast kun je direct simulaties maken, zodat je het kan tonen aan de mensen die de boel moeten bedienen. Dat scheelt tijd.

Ik zal eens kijken of ik dit nog wat duidelijker kan verwoorden in het artikel!

[ Voor 3% gewijzigd door EvelineM op 27-03-2025 11:19 . Reden: Ik schreef 'beveiligingseisen', maar dat zijn 'besturingseisen'. Even aangepast. ]