Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Hoi, ik heb een situatie waar ik een klein dakje heb en toch met solaredge wil werken zodat het allemaal in 1 portal kan met de rest van de panelen en ook regelbaar is met solaredge energiemeter.
Mijn keuze viel dus op een SE2000M met M2640 optimizer.( https://knowledge-center....ential_solution_ds_nl.pdf) Zijn inmiddels uit productie maar in de markt gezet voor kleine systeempjes. 1 grote optimizer waar je dan al je panelen op aansluit.

Het gaat om 6 panelen. Ik was van plan om op 2 aansluiting van die optimizer twee panelen in serie te zetten maar met de aanwezige REC395 panelen gaat dat helaas net want dan kom ik in de knoei met voltage die te hoog worden als het koud is.
Nu heb ik bij iemand anders die deze omvormer en optimmer setup gebruikt gezien dat er naast de bijbehorende grote optimizer er ook nog 3 losse S440 optimizers zijn aangesloten en die zegt dat het werkt :)
Dat gaat tegen alles in wat ik ooit van SolarEdge geleerd heb. Heeft iemand hier ervaring mee die dat ook geprobeerd heeft of is er iemand die kan beargumenteren dat dat inderdaad probleemloos kan werken?

Alternatief is een se2200 van MP maar dan moet ik 6 nieuwe s500B optimizers erbij kopen, dan wordt het een duur setje en dat is nooit de insteek.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 27-03-2025 06:25 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Smoke

Maverick Reploid

Die installatie met extra optimizers zal misschien technisch wel werken, maar is volledig tegen de regels van SolarEdge en daar zal dus nul komma nul garantie op gegeven worden. Als er ooit iets mis gaat heb je dan ook gewoon pech, dus ik zou er niet aan beginnen.

Met de M2640 optimizer kom je met die panelen ook in de knoei vanwege maximaal toegelaten spanning/stroom/vermogen want er mag maximaal 660Wp per ingang worden aangesloten.

De enige echte oplossing is inderdaad een 2200 met S500B (Indien alle panelen in dezelfde orientatie liggen en liefst minimaal schaduw hebben want anders ga je productieproblemen hebben), maar er is momenteel niet echt iets vanuit SolarEdge voor dit soort kleine installaties.

Je hebt geen mogelijkheid die 6 panelen bij de bestaande installatie te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Smoke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:54:
Die installatie met extra optimizers zal misschien technisch wel werken, maar is volledig tegen de regels van SolarEdge en daar zal dus nul komma nul garantie op gegeven worden. Als er ooit iets mis gaat heb je dan ook gewoon pech, dus ik zou er niet aan beginnen.

Met de M2640 optimizer kom je met die panelen ook in de knoei vanwege maximaal toegelaten spanning/stroom/vermogen want er mag maximaal 660Wp per ingang worden aangesloten.

De enige echte oplossing is inderdaad een 2200 met S500B (Indien alle panelen in dezelfde orientatie liggen en liefst minimaal schaduw hebben want anders ga je productieproblemen hebben), maar er is momenteel niet echt iets vanuit SolarEdge voor dit soort kleine installaties.

Je hebt geen mogelijkheid die 6 panelen bij de bestaande installatie te zetten?
Er is nog geen bestaande installatie, die komt later op het dak van het woonhuis maar dat moet nog vervangen worden. Dan staat er een 3 fase short string SE set klaar. Ik zou dan een DC traject moeten trekken vanaf het huis, onder het erf door en naar de schuur. Dat vind ik niet optimaal. Voorkeur is dus een klein los systeempje en daar leek de mini omvormer ideaal voor te zijn maar dat moeten we wellicht laten varen dus.

Ik ben dus nieuwsgierig of er meer mensen zijn die met deze mini omvormers geëxperimenteerd hebben.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een paar jaar een se1500m met 4 paneeltjes op mn garagedak. Ook gebruikt bij elkaar gescharreld met wat incourante paneeltjes zodat het prijstechnisch nog een beetje uitkomt aangezien de zon daar pas laat op komt.

Waar je op moet letten is dat je onder de 10,5 Isc blijft. Zeg paneeltjes van 325wp die je voor een paar tientjes van marktplaats af haalt. Je kan er twee in serie per ingang kwijt. Enneh, die se2000m is ook wel op marktplaats te vinden. Wat montage- en installatiespul erbij en gaan.

Wat je kennis heeft geknutseld zou ik lekker laten voor wat het is.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 27-03-2025 17:55 ]

Wise enough to play the fool