Binnenkort gaat de tuin open en wil ik direct drie stroomkabels (XMVK-AS) en een netwerkkabel (S/FTP) naar de schuur trekken. De hovenier legt eerst zand, dan beton en daarop tegels, dus ik wil een duurzame oplossing waarbij kabels later eenvoudig te vervangen zijn.
Twijfel tussen PVC, mantelbuis of tyleenslang dit kwam uit m'n research
PVC is sterk en glad van binnen, maar kan bij vorst scheuren.
Tyleenslang is flexibeler, maar kan onder beton indeuken (dus moeilijker met nieuwe kabels trekken) kans is heel klein.
Mantelbuis lijkt me minder sterk dan tyleen?
Oranje rechts onder is de netwerkkabel in PVC die verlengd moet worden naar de schuur boven.
Een combinatie van brede PVC met tyleen zat ik ook nog te denken maar zit je weer te kutte met verloopstukken etc. Advies en ervaringen zijn welkom voordat ik een definitieve keuze maak! 😊
Extra info: de stroomkabels die naar links en rechts gaan zijn voor tuinlicht, degene die naar veranda (beneden) gaat is voor stopcontact en veranda licht en netwerkkabel voor camera's en projectjes.
Twijfel tussen PVC, mantelbuis of tyleenslang dit kwam uit m'n research
PVC is sterk en glad van binnen, maar kan bij vorst scheuren.
Tyleenslang is flexibeler, maar kan onder beton indeuken (dus moeilijker met nieuwe kabels trekken) kans is heel klein.
Mantelbuis lijkt me minder sterk dan tyleen?
Oranje rechts onder is de netwerkkabel in PVC die verlengd moet worden naar de schuur boven.
Een combinatie van brede PVC met tyleen zat ik ook nog te denken maar zit je weer te kutte met verloopstukken etc. Advies en ervaringen zijn welkom voordat ik een definitieve keuze maak! 😊
Extra info: de stroomkabels die naar links en rechts gaan zijn voor tuinlicht, degene die naar veranda (beneden) gaat is voor stopcontact en veranda licht en netwerkkabel voor camera's en projectjes.
/f/image/c89AWbzJTzzJWPdI0VjHC5Lp.png?f=fotoalbum_large)