PVC, Mantelbuis of Tyleenslang onder tuin?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mm3rt
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-05 16:48
Binnenkort gaat de tuin open en wil ik direct drie stroomkabels (XMVK-AS) en een netwerkkabel (S/FTP) naar de schuur trekken. De hovenier legt eerst zand, dan beton en daarop tegels, dus ik wil een duurzame oplossing waarbij kabels later eenvoudig te vervangen zijn.
Twijfel tussen PVC, mantelbuis of tyleenslang dit kwam uit m'n research
PVC is sterk en glad van binnen, maar kan bij vorst scheuren.
Tyleenslang is flexibeler, maar kan onder beton indeuken (dus moeilijker met nieuwe kabels trekken) kans is heel klein.
Mantelbuis lijkt me minder sterk dan tyleen?
Oranje rechts onder is de netwerkkabel in PVC die verlengd moet worden naar de schuur boven.
Een combinatie van brede PVC met tyleen zat ik ook nog te denken maar zit je weer te kutte met verloopstukken etc. Advies en ervaringen zijn welkom voordat ik een definitieve keuze maak! 😊

Extra info: de stroomkabels die naar links en rechts gaan zijn voor tuinlicht, degene die naar veranda (beneden) gaat is voor stopcontact en veranda licht en netwerkkabel voor camera's en projectjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pT_owNs2s3PJ6mfLuRtYj8ILqmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c89AWbzJTzzJWPdI0VjHC5Lp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Je bent bang dat de mantelbuis indeukt onder het gewicht? Dat gebeurt niet zomaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Mantelbuis. Glad van binnen, geribbeld van buiten...

Maar geen koppelstukken onder de grond.
Heb hier 2m2 beton lopen hakken omdat een koppelstuk was verschoven en het onmogelijk was een kabel te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 27-03-2025 07:11 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
PVC buis (met rubbers) van 110, gebruik enkel hoeken van 45°. Dat is écht glad vanbinnen (in tegenstelling tot van die rode mantelbuizen), blijft netjes in elkaar zitten (in tegenstelling tot van die rode mantelbuizen), is waterdicht en kan tegen een stootje (in tegenstelling tot van die rode mantelbuizen).
Als het nodig is, duw je er later zo een waterleiding door (in tegenstelling tot van die rode mantelbuizen).
En je kan het gemakkelijk uitbesteden aan een aannemer, die leggen het zoals ze riolering leggen.

Tyleen lijkt me erg moeilijk om achteraf een andere kabel door te trekken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:58
Even zoeken op 'Kabelbeschermbuis'. Dit gebruiken wij professioneel hiervoor en werkt perfect. Wel zorgen dat je de gladde binnenkant pakt of voldoende trekdraden.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:05
https://www.elektramat.nl...EnSt0hmzPfU57IaAqv1EALw_w Gewoon een Nova tube gebruiken. Zie je op elke bouwplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:16
Alle 3 de opties kunnen en ik heb met alle 3 gewerkt. Uiteindelijk vind ik PVC het prettigste als je geen ingewikkelde bochten hoeft te maken. Tyleen is handig als je 1 kabel per slang doet en dan kan je eenvoudig er een kabel bij trekken. Dat is wat lastiger als er al kabels in een mantelbuis ofnpvc buis liggen bijvoorbeeld.

Waarom zou je overigens een -as kabel gebruiken als die niet door de grond loopt, maar in een mantel? Dan is dat niet nodig.
Pagina: 1