Nieuwe game-pc voor de komende jaren, 1440p

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlenSpey
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 22:49
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een gamesysteem worden, gemaakt om in elk geval een jaar of vijf mee voort te kunnen. Ik ga het systeem waarschijnlijk NIET upgraden in de toekomst omdat ik niet teveel aan een systeem durf te knutselen. Met andere woorden het moet dus echt een tijdje goed genoeg zijn. Mijn huidige systeem is zes jaar oud, draait op een rtx 2080 en ik merk dat het met de nieuwere spellen gewoon niet goed meer mee kan komen op hoge graphics.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ideaal rond de 2000 euro, maar voor significante upgrades mag het heus ook ietsje meer zijn. Max 2500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een 1440p monitor, de Acer nitro VG271u (144hz).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe geen voorkeuren. Heb in deze build gekozen voor AMD omdat dat nu de beste prijs/kwaliteit verhouding lijkt te hebben. Van de gpu's die ik in diverse benchmarks voorbij zag komen vond ik dat er in de top 10 maar weinig kaarten daadwerkelijk te krijgen waren. Het is een tijd geleden dat ik me hier voor het laatst in verdiept heb dus wist niet dat het zó lastig te verkrijgen is geworden allemaal :/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb de Fractal design north - mesh charcoal black behuizing uitgekozen omdat ik deze er mooi uit vind zien. Maar als deze kast toch onpraktisch of te klein blijkt voor deze build dan hoor ik graag wat een beter alternatief zou zijn.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik laat het systeem assembleren bij waarschijnlijk Azerty. Zelf heb ik er te weinig kaas van gegeten om dat aan te durven.
Ik zou graag willen weten in hoeverre dit systeem geschikt is. Passen de componenten bijelkaar? Heb ik belangrijke zaken over het hoofd gezien? Zijn er nog upgrades tegen weinig meerkosten? Is het genoeg koeling voor de processor? Voor wat betreft de voeding heb ik eerlijk gezegd maar wat aangeklikt, heb geen idee of het voldoende is of hoe ik dat moet berekenen. Als het wattage overkill is en het ook met een lagere voeding uit kan dan hoor ik het graag.
Ik maak me ook nog een beetje zorgen over de videokaart, omdat ik her en der lees dat de 9070xt series wat problemen hebben met lage fps-spikes waardoor ze -soms- nagenoeg bruikloos zijn. Schijnt dat dit probleem nog niet is opgelost, maar tegelijkertijd komt het bij maar een aantal kaarten voor.
Verder sta ik voor alle overige tips open, ik verdiep me slechts in componenten als mijn systeem aan vervanging toe is, voor de rest hou ik me er niet zo mee bezig :P

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 173,30€ 173,30
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 147,-€ 147,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 135,99€ 135,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,90€ 109,90
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 119,-€ 119,-
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 132,01€ 132,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.726,10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Perfect. Kan zo besteld worden.

Enige wat ik zou veranderen is de CPU koeler naar de Arctic Freezer 36. Die deed het laatst volgens een benchmark van Tweakers heel erg goed.
review: Budgetblazers voor centenschrapers - De beste processorkoelers tot 30...

[ Voor 45% gewijzigd door Dekar op 27-03-2025 18:36 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlenSpey
Wat grappig, zat toevallig ook een beetje met die koeler te twijfelen. Ik ga m omzetten en dank voor de feedback! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlenSpey
Denk dat ik de processor toch nog maar ietsje meer upgrade en er een AMD Ryzen 7 7800X3D van maak. Zag op de diverse benchmarks dat dit toch wel een redelijk grote upgrade nog is ten opzichte van de 7700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
ja, helaas is de prijs ook een redelijk grote sprong :)
PS - ik zou net andere voeding pakken, deze is erg prijzig, en 750W is voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlenSpey
Merci voor de feedback - en klopt het sprongetje is best pittig, gelukkig zag ik dat er package deals waren voor deze processor plus het moederbord waardoor er weer een klein stukje van het verschil af wordt gehaald.

Hoe kan je eigenlijk berekenen welk wattage je nodig hebt voor je voeding? Zag niet veel goedkopere voedingen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementThink
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-09 12:50
Het makkelijkste is door al je onderdelen in pcpartpicker te zetten, daar geven ze ook gelijk een verwachte wattage.
Pagina: 1