Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBink
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:29
Ik zag wat druppels aan de beugel van het expansievat hangen. Bij nadere inspectie bleek er een bobbel op te zitten en was deze doorgeroest.

Nu heb ik een nieuwe beugel gekocht in de bouwmarkt en het viel mij op dat op de plaats waar het ontluchtingsventiel zit, er blijkbaar een busje ingelast is waarin de draad in is getapt. Echter deze rand loopt bijna 1 cm door aan de binnenkant. Op die manier zal er dus altijd bovenin 1cm lucht in de buis blijven staan die niet kan ontsnappen door dit kraantje. Ik terug naar de bouwmarkt, blijk dat ze dit allemaal hebben.

Mijn vraag is nu, is dit een ontwerpfoutje of heeft dit een functie? De oude beugel heb ik direct bij het oud ijzer gedaan, dus ik kan helaas niet meer zien of die dat ook had, maar ik zou denken dat dit wel eens de oorzaak van het doorroesten zou kunnen zijn? :X

Ik bedoel dit ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysl_usqI9534_GLwlqGq6qpPbXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klA2adR4eAKe84z3gnSOQ7gg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MMBriDdE3uQvdIzbgmW1F-dcac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwGhmviR9eATQxbXyy5mBG3w.jpg?f=fotoalbum_large

Even snel in paint een schetsje gemaakt van de dwarsdoorsnede:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScrdIiDZ0fmwW88LWz_Ohoe9p8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuIIMvOV4AwMTuFuSbAmNNrk.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie, mierenneukerij van mij of klopt er toch iets niet aan dit ontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:13

M2M

medicijnman

1. prima paint skills :)
2. kan geen kwaad, de lucht die daar zit zal heel langzaam oplossen in het water. Maar het is een dode arm, er stroomt geen water doorheen, dus de lucht die daar bovenin zit zal zich als een klein stukje "expansievat" gedragen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het is niet zozeer de lucht die het laat roesten, het is de zuurstof in die lucht. Zodra die zuurstof op is, is het klaar.

Dat kleine beetje lucht bevat nauwelijks zuurstof en zal dus hooguit een vlekje oid veroorzaken. Voor doorroesten heb je continu verse zuurstof nodig.

Ontluchten is dan ook niet tegen roesten, maar tegen problemen met warmteoverdracht en geluiden en andere vergelijkbare problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 15:28
Door beweging van het water en expansievat membraan verdwijnt al deze lucht. Daarom moet je ook een periode lang blijven ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
M2M schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:12:
1. prima paint skills :)
2. kan geen kwaad, de lucht die daar zit zal heel langzaam oplossen in het water. Maar het is een dode arm, er stroomt geen water doorheen, dus de lucht die daar bovenin zit zal zich als een klein stukje "expansievat" gedragen.
Water stroomt daar wel degelijk langs, als het expansievat membraan in beweging komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertBink
Aha, dus dat beetje zuurstof in die bel lucht is snel 'op' en zal niet tot extra roestvorming leiden zeggen jullie. Ik dacht dat het kwam op de grens tussen lucht en water. Mooi dan weet ik dat ook weer en hoef ik hem er niet weer af te halen.

Ik maak me dus zorgen om niets. Blijft wel raar dat dat ding doorgeroest is, misschien door de krachten die erop kwamen te staan? Het vat was namelijk ook lek en vol water, dus super zwaar bedenk ik me nu.

Al had ik zelf als ik deze dingen zou produceren, toch even die rand eraf gehaald op de een of andere manier, dat bij ontluchten direct alle lucht eruit gaat. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door RobbertBink op 26-03-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Waar zat de druppel dan? Was deze echt doorgeroest? Want dan zou de druk helemaal ontsnappen. Of was de afdichting met expansievat lek? Dit onderdeel hangt overigens al jaren in 100duizenden huishoudens. Productiefout kan, ontwerpfout sluit ik uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

pennywiser schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:17:
[...]

Water stroomt daar wel degelijk langs, als het expansievat membraan in beweging komt.
Ik vind 'stromen' en wat groot woord daarvoor eigenlijk. 't water daarin staat meer stil dan dat het stroomt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
M2M schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Ik vind 'stromen' en wat groot woord daarvoor eigenlijk. 't water daarin staat meer stil dan dat het stroomt.
Staat zeker niet stil, hoe kom je daar bij. Membraan beweegt nogal bij warmteschommeling. Dus er stroomt water door op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

mwoah, back of the napkin berekening met 100 liter water in het systeem schommelt het expansievat met 800ml over een temperatuursverschil van 40 graden. Die 800ml komt dan voorbij in de opwarm en afkoelperiode of nauwelijks als je bijna geen temperatuurschommelingen hebt in het water. In vergelijking met de CV ketel pomp van 50L/min en het feit dat het water dan alleen beweegt als er ook een opwarm of afkoel moment op zit, vind ik het eigenlijk reuze meevallen met de term 'stromen'.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

RobbertBink schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:27:
[...]

Al had ik zelf als ik deze dingen zou produceren, toch even die rand eraf gehaald op de een of andere manier, dat bij ontluchten direct alle lucht eruit gaat. O-)
Dat denk ik niet. Het is namelijk een heel stuk moeilijker om een stukje buis te maken en in te lassen dat precies de goede zadelvorm heeft om aan te sluiten bij een gat in de hoofdleiding. Dat moet je dan precies goed gedraaid en precies ver genoeg in (of op) de opening zetten, vasthouden en dan rondom lassen. Bij deze doorsteek knal je gewoon een stuje buis/ring in het gat. Hoe diep precies boeit niet, en hoe gedraaid ook niet. Rondom lassen en klaar is RobbertB. Veel makkelijker. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertBink
pennywiser schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:40:
Waar zat de druppel dan? Was deze echt doorgeroest? Want dan zou de druk helemaal ontsnappen. Of was de afdichting met expansievat lek?
Er zat een bobbel op de buis net ongeveer 1cm vanaf de 15mm aansluiting. Ik kon erop duwen en er kwam water uit. Drup drup drup, had ik het niet eerder gezien dan was het vast een groter gat geworden met alle gevolgen van dien.
pennywiser schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:40:
Dit onderdeel hangt overigens al jaren in 100duizenden huishoudens. Productiefout kan, ontwerpfout sluit ik uit.
Wie weet hoeveel CV installatie hierdoor defect raken elk jaar? Nog los van dat de lucht dus niet helemaal kan ontsnappen (wat dus niet echt een probleem is begrijp ik van jullie) was dit randje heel erg dun en zaten er bramen aan. Na verloop van tijd zullen er dus stukjes ijzer afbrokkelen en in de leiding terecht komen.

Of de boel daar stuk van gaat, geen idee. Het lijkt me niet heel goed voor de pomp en de kanaaltjes in de warmtewisselaar enzo.

Maar goed, de nieuwe hangt en ik ga me daar maar niet meer druk om maken :D

[ Voor 3% gewijzigd door RobbertBink op 28-03-2025 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobbertBink schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Wie weet hoeveel CV installatie hierdoor defect raken elk jaar? Nog los van dat de lucht dus niet helemaal kan ontsnappen (wat dus niet echt een probleem is begrijp ik van jullie) was dit randje heel erg dun en zaten er bramen aan. Na verloop van tijd zullen er dus stukjes ijzer afbrokkelen en in de leiding terecht komen.
Die metaal deeltjes zijn bij moderne pompen een probleem, daarom wordt een magneet filter aangeraden. Dat is dus een extra €100 omzet. En de monteur kan mooi de braampjes laten zien, 'die slopen je pomp' en de klant is extra blij met z'n magneet filter.

Overigens zou een betere oplossing kunnen zijn om een dikwandige buis te pakken en daarin de schroefdraad te tappen. Dan gaat het ding een leven lang mee, maar daar verdient dus niemand iets aan. ;)
Pagina: 1