Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-07 10:53
Hoi allemaal!

Ik loop al enige tijd vast met het Amazon Affiliate Program. Al een aantal jaar maak ik video's via YouTube en bepaalde producten neem ik op in een link zodat mensen naar de juiste Amazon-pagina worden gestuurd. Ik heb op dit moment een account op:

Amazon.com
Amazon.de
Amazon.fr
Amazon.es
Amazon.it
Amazon.nl

Een Amerikaan wordt door die link naar .com verwezen en een Nederlander zal naar .nl verwezen worden etc. Nu verdien ik daar al wat geld mee, maar sinds kort heb ik het serieuzer aangepakt met een bedrijfje en zijn ook de uitbetalingen wat frequenter. Ik loop nu alleen tegen de rompslomp van het verwerken in administratie aan en ik heb ik nog geen antwoord kunnen vinden/kunnen krijgen.

Het is goed om te weten dat ik ook Google AdSense inkomsten krijg en dat is vrij simpel. Ik krijg het bedrag als inkomsten en ik heb de VAT van Google (in Ierland gevestigd). Factuur maken met Google gegevens + VAT reversed etc. en uiteindelijk bij belastingaangifte opnemen in ICP. Geregeld!

Nu komt alleen Amazon om de hoek kijken en die zijn niet zo duidelijk. Ik kan namelijk niet eens een adres vinden van waar Amazon die affiliates uitbetaald en een VAT is al helemaal niet te vinden. De enige aanwijzing is dat ze het uitbetalen via een bankrekening uit Ierland (begint met IE). Ze betalen ook de inkomsten van Amazon.com uit via dit Ierse bankrekeningnummer (vroeger, zeg een paar jaar geleden, was dit nog Bank of America zag ik).

Dus mijn eerste vraag is: Hoe kan ik dit het best verwerken in een factuur of hebben mensen hier toevallig ervaring mee?

Als ik naar de support pagina's van Amazon.de of Amazon.uk ga zie ik opeens wel wat informatie staan over een VAT. Daar delen ze dan opeens deze gegevens voor mensen uit de EU, maar die niet uit Luxemburg komen:

Amazon Europe Core Sarl

38 Avenue John F. Kennedy
L-1855 Luxembourg
Luxembourg
Btw-nummer Amazon: LU 26375245

Ik word alleen helemaal niet uitbetaald van een bankrekening uit Luxemburg, maar uit Ieland :? Deze informatie staat ook weer niet op de support pagina's van Amazon.com, maar daar kennen ze natuurlijk ook geen VAT.

Amazon weet zelf ook niet veel antwoorden te geven en ik heb al een boekhouder gevraagd/ingehuurd, maar die wist na een uur eigenlijk net zoveel als dat ik weet 8)7

Wie zou mij verder kunnen helpen? Ik wil graag dit factuur format erin zetten en vervolgens niet meer naar om hoeven kijken :'(

Alvast bedankt voor jullie tijd en de eventuele reageerders! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
https://partnernet.amazon...rd_r=H34Z48ATJ457VR7JFP9N

Schedule 2 en 3. Op de inkomsten zijn geen vat/btw gerekend, alleen als je zelf in Luxemburg zit kun je hun een btw factuur sturen. Btw is dus in principe altijd verlegd naar jou, wat je direct als voorbelasting weer aftrekt.

Kortom, de overeenkomst die je bent aangegaan eens goed doorlezen.

[ Voor 7% gewijzigd door barbarbar op 27-03-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
barbarbar schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:43:
https://partnernet.amazon...rd_r=H34Z48ATJ457VR7JFP9N

Schedule 2 en 3. Op de inkomsten zijn geen vat/btw gerekend, alleen als je zelf in Luxemburg zit kun je hun een btw factuur sturen. Btw is dus in principe altijd verlegd naar jou, wat je direct als voorbelasting weer aftrekt.

Kortom, de overeenkomst die je bent aangegaan eens goed doorlezen.
Hi! Thanks voor je reactie!

Ik heb het zeker doorgelezen, maar het was nog onduidelijk. Vandaar dit topic 😁

Als ik het dus goed begrijp klopt het stukje uit m'n post over Luxemburg en moet ik voor de Europese affiliates die gegevens gebruiken. Ik moet zelf BTW verleggen voor die inkomsten (zij verleggen geen BTW naar mij want zij zijn als het ware de 'afnemer').

Nu blijft voor mij de vraag hoe het zit met Amazon.com (US). Staat naar mijn weten niet vermeld in de link. Is dit dan toch de gegevens van Amazon.com Services LLC gebruiken en dan het verwerken als dienst naar buiten de EU 0%?

In ieder geval thanks voor je tijd en reactie! Had die tabel niet gevonden, maar geeft wel een goed overzicht 👍😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 16:17
Ik zou een andere boekhouder zoeken en die even de overeenkomsten sturen die je bent aangegaan. Als ik het met één google zoekopdracht en de tweede link klikken al heb, dan moet een boekhouder dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inception10
barbarbar schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:32:
Ik zou een andere boekhouder zoeken en die even de overeenkomsten sturen die je bent aangegaan. Als ik het met één google zoekopdracht en de tweede link klikken al heb, dan moet een boekhouder dat ook kunnen.
Je zal het vast goed bedoelen, maar dat is helaas geen antwoord op m'n vraag. Zoals gezegd heb ik er al één ingeschakeld die het ook niet precies wist (alleen maar 'ongeveer'). Boekhouders zijn natuurlijk ook niet gratis want het is hun werk. Vandaar dat ik het eerst even op wat community sites probeer en hoop ik iemand te treffen die precies dezelfde inkomsten krijgt of daar ervaring mee heeft ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Persoonlijk zou ik de factuur richten naar Amazon luxemburg. Dit werkt het makkelijkst.
Gezien je bedrijf gevestigd is in NL (denk ik) betaal je dan VAT in luxemburg en omzetbelasting (of hoe heet die ook al weer) in NL.
Als je precies wilt zijn moet je per regio eigen factuur op maken, en voor die regio VAT betalen... daar wordt je boekhouder blij van, want levert hem veel werk op.

ps- met welk bedrijf heb je een contract, toch gewoon amazon luxemburg? dan richt je gewoon daar je facturen aan - of die nu vanuit kenia of australie of ierland betalen maakt in die zin niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:31
99ruud99 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:27:
Persoonlijk zou ik de factuur richten naar Amazon luxemburg. Dit werkt het makkelijkst.
Gezien je bedrijf gevestigd is in NL (denk ik) betaal je dan VAT in luxemburg en omzetbelasting (of hoe heet die ook al weer) in NL.
Als je precies wilt zijn moet je per regio eigen factuur op maken, en voor die regio VAT betalen... daar wordt je boekhouder blij van, want levert hem veel werk op.

ps- met welk bedrijf heb je een contract, toch gewoon amazon luxemburg? dan richt je gewoon daar je facturen aan - of die nu vanuit kenia of australie of ierland betalen maakt in die zin niet uit.
@Inception10
Enige dat ik weet waar de belasting dienst naar kijkt is

1. de heffingsoorsprong ( locatie ) - Afhankelijk van wat je verkoopt (goederen of diensten) en of het een B2B of B2C transactie is, kunnen er toch BTW-verplichtingen in een van de landen zijn.

2. UBO - Uiteindelijke begunstigde

Uiteraard weet ik niet wat bedrijven zoals Amazon of Bol afgesproken hebben met de 'De Belastingdienst'
Mocht je eruit zijn laat het hier even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inception10
Lord Anubis schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:40:
[...]

@Inception10
Enige dat ik weet waar de belasting dienst naar kijkt is

1. de heffingsoorsprong ( locatie ) - Afhankelijk van wat je verkoopt (goederen of diensten) en of het een B2B of B2C transactie is, kunnen er toch BTW-verplichtingen in een van de landen zijn.

2. UBO - Uiteindelijke begunstigde

Uiteraard weet ik niet wat bedrijven zoals Amazon of Bol afgesproken hebben met de 'De Belastingdienst'
Mocht je eruit zijn laat het hier even weten.
Ik heb nog contact gehad met de Belastingdienst en een boekhouder. Uiteindelijk moet ik een factuur maken met het Amerikaanse adres van Amazon omdat ik een overeenkomst heb met het Amazon Partner Program van Amazon.com (Amerikaanse tak).

Een paar dingen die ik te weten ben gekomen die wellicht andere mensen kan helpen in de toekomst:
- Het is verplicht om het adres van de 'klant' (in dit geval Amazon.com Services, LLC) te vermelden op de factuur.
- Het gaat om de naam en de adresgegevens van het bedrijf/organisatie waar ik een overeenkomst mee heb.
- De Belastingdienst kijkt niet naar het rekeningnummer van de klant. Als het, in dit geval, om een overeenkomst gaat met een bedrijf uit Amerika (of in ieder geval de Amerikaanse tak), maakt het niet uit of ze met een Amerikaans of Iers rekeningnummer uitbetalen. Het blijft een overeenkomst met een Amerikaanse 'klant'.
- Als ik uitbetaald ga worden vanuit (bijvoorbeeld) de Duitse tak van het Amazon Partner Program (.de), moet ik de adresgegevens uit Luxemburg vermelden en dat VAT gebruiken voor het verleggen van de BTW. Dit is dan weer een overeenkomst met een bedrijf/organisatie uit de Europese tak.

Oftwel, ik heb wat meer duidelijkheid en kan weer vooruit! Bedankt iedereen die heeft gereageerd en nog een fijne avond! _/-\o_
Pagina: 1