Graag hulp bij 3 AP's, OpenWRT en DAWN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:13
Beste experts,

Ik heb ooit 3x een Zyxel Multi M1 1800AX gekocht. Dacht, dat werkt vast als een zonnetje maar het bleek vooral erg instabiel en onbruikbaar met de originele firmware en app.

Later bleek dat je er ook OpenWRT op kan zetten, dus dat geflashed.

Ik vind OpenWRT wel wat intimiderend qua opties, maar voor elkaar gekregen dat een Multi met OpenWRT als AP kan functioneren. Dit met een kabel naar het modem van Odido (1Gbps/1Gbps glasvezel). DHCP in OpenWRT uitgezet want dat doet het Odido modem al.

Prima zou je denken. Enigszins. Want ik zou toch ook wel willen dat het geheel als een Mesh systeem werkt. Nu heb ik namelijk de volgende SSID's ingesteld:

1. Wifi_woonkamer_2.4G
2. Wifi_woonkamer_5G
3. Wifi_zolder_2.4G
4. Wifi_zolder_5G
5. Wifi_tuin_2.4G
6. Wifi_tuin_5G

Vragen
1. Ik heb in OpenWRT nu gekozen voor "AP (WDS)" maar je kan ook voor allerlei andere opties kiezen. Heb ik de goede gekozen? Ik las ergens dat inclusief WDS beter zou zijn?

2. Is het mogelijk om hier één SSID van te maken zonder onderscheid tussen 2.4 en 5G? Dual-band heet dat geloof ik? En dat mijn cliënts (telefoon, laptop etc.) gewoon het beste signaal pakken?

3. Ik las iets over een plugin genaamd DAWN die ervoor zou zorgen dat mijn cliënts automatisch gestuurd worden naar het beste signaal in de buurt? Kan iemand mij in lekentaal uitleggen hoe je dit makkelijk instelt?

4. Zijn er nog belangrijke andere dingen die je moet instellen in OpenWRT?

Ik dank u allen hartelijk bij voorbaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSH
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:56

RSH

Ik heb (vrijwel) geen directe ervaring met OpenWRT, maar neem op basis van je tekst aan dat je zoekt naar een oplossing waarbij clients automatisch schakelen tussen access points (roaming) en niet specifiek naar mesh (onbedrade AP’s die onderling draadloos als een soort “extender” functioneren)?

Als dit zo is, geef je normaliter de SSID’a dezelfde naam, hetzelfde wachtwoord en dezelfde beveiligingswijze. Als je roaming over de verschillende frequenties wilt hebben, geef je de verschillende frequenties dan ook deze zelfde instellingen. Hierbij dan wel rekening houdend dat AP’s zoveel mogelijk niet op hetzelfde of deels overlappende kanalen zitten, om te voorkomen dat ze elkaar wegdrukken.

De client (telefoon, laptop, tablet enz.) bepaalt dan zelf welke “aanbieder” (AP en band) het beste lijkt. Ik heb geen ervaring met DAWN, maar vriendelijk gezegd werken niet alle apparaten even goed als vanuit de kant van een AP geprobeerd wordt ze naar een ander AP/zender te forceren.

[ Voor 0% gewijzigd door RSH op 26-03-2025 20:06 . Reden: Zpellling en interpunctie. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:36
RSH schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:05:

Als dit zo is, geef je normaliter de SSID’a dezelfde naam, hetzelfde wachtwoord en dezelfde beveiligingswijze. Als je roaming over de verschillende frequenties wilt hebben, geef je de verschillende frequenties dan ook deze zelfde instellingen. Hierbij dan wel rekening houdend dat AP’s zoveel mogelijk niet op hetzelfde of deels overlappende kanalen zitten, om te voorkomen dat ze elkaar wegdrukken.
Dit is ook hoe ik het heb in een openwrt opstelling met meerdere AP’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 20:59

M2M

medicijnman

Voor alle wifi opstellingen met meerdere zendstations is het gebruikelijk om voor allemaal dezelfde instellingen te hanteren. De wifichip in je telefoon zoekt vanzelf het beste signaal.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zelfde SSIDs, maar zeker niet dezelfde kanalen. Voor 2,4Ghz wordt geadviseerd 1-6-11 te gebruiken. Voor 5Ghz is het maar net waar weinig op zit in je omgeving, maar ook daar zorgen dat je ver genoeg van de kanalen van je andere accespoints zit.

En de truuk om goed te roamen is ook: zendsterkte vooral niet te hoog.

Ga eens door huis lopen met een app op je telefoon om de signaalsterkte te meten van elk accespoint.
Ik moest mijn Ubiquiti accespoints juist terugschroeven, zelfs op de 'Medium' sterkte pakte hij in de woonkamer nog af en toe het accespoint op zolder (maar dan wel met dusdanig slecht bereik dat het niet snel was).

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2025 22:50 . Reden: 1-7-11 > 1-6-11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Dank allemaal!

Ik heb in OpenWRT nu AP ipv AP WDS gedaan en het werkt ook nog steeds.

Zowel 2,4 als 5 dezelfde SSID werkt ook!

Nu nog meerdere AP's instellen op hetzelfde SSID!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mesh met backhaul bedraad kan, maar lijkt niet heel simpel met openwrt.

https://github.com/openND...deployment-firmware-flash

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Atomius schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:10:
Dank allemaal!

Ik heb in OpenWRT nu AP ipv AP WDS gedaan en het werkt ook nog steeds.

Zowel 2,4 als 5 dezelfde SSID werkt ook!

Nu nog meerdere AP's instellen op hetzelfde SSID!
Let op dat je niet alleen SSID exact gelijk moet hebben, maar ook wachtwoord, beveiliging en encryptie.

Wat die laatste twee betreft: "WPA2/WPA3" is iets anders dan "WPA2" ook al is er overlap, het moet echt 100% hetzelfde zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RSH
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:56

RSH

ThinkPad schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:21:
Zelfde SSIDs, maar zeker niet dezelfde kanalen. Voor 2,4Ghz wordt geadviseerd 1-7-11 te gebruiken.
1-6-11 bedoel je denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
dion_b schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:36:
Wat die laatste twee betreft: "WPA2/WPA3" is iets anders dan "WPA2" ook al is er overlap, het moet echt 100% hetzelfde zijn.
Soms kan je niet helemaal precies hetzelfde kiezen.
Bij een TP-Link extender/AP uit een ander topic kan Ik alleen kiezen voor WPA/WPA2 of WPA2/WPA3
Het roamen blijft met met beide opties zonder problemen werken wat Ik zo kan zien.
Dus er is wel enige flexibiliteit.
Maar inderdaad, zoveel mogelijk deze instellingen gelijk zetten natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Soms kan je niet helemaal precies hetzelfde kiezen.
Bij een TP-Link extender/AP uit een ander topic kan Ik alleen kiezen voor WPA/WPA2 of WPA2/WPA3
Het roamen blijft met met beide opties zonder problemen werken wat Ik zo kan zien.
Dus er is wel enige flexibiliteit.
Die flexibiliteit valt tegen. Een client die een netwerk met zelfde SSID maar andere security tegenkomt (andere waardes in de RSN Information Element in de beacons van de AP) zal het zien als rogue AP en absoluut niet ermee verbinden. Als het bij jou wel werkt loop je eigenlijk (maar dan in onverwacht positieve zin) tegen nog een uitdaging aan: soms kun je wel iets instellen, maar zet het apparaat iets anders in de beacons die het uitzendt. Dus al kun je exact zelfde opties kiezen in een GUI, het is geen garantie dat je het krijgt. Of in jouw geval: al kun je niet dezelfde opties kiezen, je kunt zomaar alsnog dezelfde krijgen.

Dit soort gedonder is een van de redenen dat WIFi-systemen zo populair zijn omdat je dan gegarandeerd alle relevante instellingen op alle AP's gelijk hebt. Vaak denken mensen dat er dan een of andere magische 'mesh' technologie speelt, maar 99% van reden voor de positieve ervaringen is gewoon dat instellingen overal gelijk goed staan.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 26-03-2025 23:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
dion_b schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 23:20:
[...]

Die flexibiliteit valt tegen. Een client die een netwerk met zelfde SSID maar andere security tegenkomt (andere waardes in de RSN Information Element in de beacons van de AP) zal het zien als rogue AP en absoluut niet ermee verbinden. Als het bij jou wel werkt loop je eigenlijk (maar dan in onverwacht positieve zin) tegen nog een uitdaging aan: soms kun je wel iets instellen, maar zet het apparaat iets anders in de beacons die het uitzendt. Dus al kun je exact zelfde opties kiezen in een GUI, het is geen garantie dat je het krijgt. Of in jouw geval: al kun je niet dezelfde opties kiezen, je kunt zomaar alsnog dezelfde krijgen.

Dit soort gedonder is een van de redenen dat WIFi-systemen zo populair zijn omdat je dan gegarandeerd alle relevante instellingen op alle AP's gelijk hebt. Vaak denken mensen dat er dan een of andere magische 'mesh' technologie speelt, maar 99% van reden voor de positieve ervaringen is gewoon dat instellingen overal gelijk goed staan.
Grappig, dit dacht ik inderdaad ook. Een soort magisch ongrijpbaar iets wat ervoor zorgt dat alles Mesh wordt, maar nu met losse AP's met precies dezelfde instellingen lukt het ook. Mesh is dus gewoon een verkoopdingetje? Of doet het wel iets met bepaalde channels stroomlijnen?

Want je channels op al die AP's op automatic zetten is dus niet optimaal begrijp ik?

Wat wel bijzonder is is dat ik in OpenWRT op die AP's DHCP uitgezet heb, maar nog steeds een rij cliënts zie staan onder "Active DHCPv6 Leases". Gek toch? Bij "gewone" DHCP staan geen active leases.

Dus als ik het goed begrijp krijgen cliënts nu een IP4 adres van mijn modem maar stiekem toch ook nog een IP6 adres van de AP's?
Opgelost, DHCPv6 stond ergens nog aan in een ander tabblad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:27
mesh is niets anders dan dat ze een backhaul over wifi gebruiken ofwel gewone repeaters.

En verder hebben de meeste mesh setjes een centrale manager die ervoor zorgt dat al zijn clients dezelfde settings gebruiken en je dat niet apart hoef in te stellen.

Voor de rest is mesh enkel marketing.

En uiteraard moet je maar een dhcp server in je netwerk hebben en niet dat elk AP als dhcp server gaat functioneren.
Normaal gesproken is dat de dhcp server in de odido router(dat is dus geen modem).

Waarschijnlijk heb je de die WRT nog steeds in router mode staan, waardoor die een eigen netwerk maakt en je dus twee routers achter elkaar hebt met twee netwerken.
Daardoor kunnen je devices de dhcp server van die odido niet meer bereiken via ipv4 maar wel via ipv6.

Als je al je AP's bekabelt hebt aangesloten moet je die WRT in AP mode zetten en niet in router mode.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ben(V) schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:33:
mesh is niets anders dan dat ze een backhaul over wifi gebruiken ofwel gewone repeaters.

En verder hebben de meeste mesh setjes een centrale manager die ervoor zorgt dat al zijn clients dezelfde settings gebruiken en je dat niet apart hoef in te stellen.

Voor de rest is mesh enkel marketing.

En uiteraard moet je maar een dhcp server in je netwerk hebben en niet dat elk AP als dhcp server gaat functioneren.
Normaal gesproken is dat de dhcp server in de odido router(dat is dus geen modem).

Waarschijnlijk heb je de die WRT nog steeds in router mode staan, waardoor die een eigen netwerk maakt en je dus twee routers achter elkaar hebt met twee netwerken.
Daardoor kunnen je devices de dhcp server van die odido niet meer bereiken via ipv4 maar wel via ipv6.

Als je al je AP's bekabelt hebt aangesloten moet je die WRT in AP mode zetten en niet in router mode.
Nou weer een illusie armer :)

Vooral een kwestie van in alledrie de AP's dezelfde instellingen toepassen dus.

Ik had idd nog de IP6 router instelling aanstaan. Die staat nu uit. Nu geen last meer van 2 routers.

Nog wel een vraag. Ik zat daarstraks op zolder en toen bleef ie toch nog wat langer dan gewenst verbonden met de woonkamer AP. Terwijl de AP op zolder op 1 meter afstand zit.

Kan je dit nog optimizen?

En zijn die 20/40/80 mhz instellingen bij 2.4 en 5Ghz nog interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Roaming wordt door je telefoon zelf gedaan, sommige telefoons doen het beter dan andere.

De 2,4Ghz band helemaal uitzetten werkt meestal het beste, maar ik weet niet of je devices hebt die alleen in die band kunen werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ben(V) schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:26:
Roaming wordt door je telefoon zelf gedaan, sommige telefoons doen het beter dan andere.

De 2,4Ghz band helemaal uitzetten werkt meestal het beste, maar ik weet niet of je devices hebt die alleen in die band kunen werken.
Helaas, Sonos alleen al werkt op 2,4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt ook gewoon twee SSID's gebruiken een voor de 2,4Ghz en een voor de 5Ghz en op je telefoon alleen connectie naar de 5Ghz band toestaan.
Je telefoon zal dan waarschijnlijk niet meer blijven "plakken" op het AP in de woonkamar.

En voor die Sonos gebruik je dan de 2,4Ghz SSID.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Atomius schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:30:
Nog wel een vraag. Ik zat daarstraks op zolder en toen bleef ie toch nog wat langer dan gewenst verbonden met de woonkamer AP. Terwijl de AP op zolder op 1 meter afstand zit.

Kan je dit nog optimizen?
Tja, is dat echt een probleem?
Zelf maak ik mij er niet meer zo druk om, zolang de verbinding maar voldoende is.
Uitzetten of aparte SSID's voor 2,4 GHz is (voor mij) vreselijk onpraktisch/irritant.
Ik heb maar één extra AP en zie op mijn mobiele apparaten dat deze al heel snel overschakelen naar het veel sterkere/grotere bereik van 2,4Ghz als de afstand wat groter wordt (tuin/schuur etc).
Ik vind dat dus geen probleem zelf.

Het is inderdaad wel vreemd dat je bij android niets kan instellen wat betreft de roaming opties.
Bij laptops kan dat dan juist weer wel, maar daarmee loop je nou juist niet zo (veel) mee rond.

TheWindowsClub: Change WiFi Roaming Sensitivity or Aggressiveness to improve Wi-Fi reception & performance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-QF28qIEbCogKiQphkzW9nHrVE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3q2HrUipKuIm8SqFMI0cU6n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oGKBEltwLNeEUZdOmBn5JNcQmc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jz6zZFGPcELeGN8rmEUglAzS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Atomius schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Helaas, Sonos alleen al werkt op 2,4
2,4 GHz apart SSID geven zodat alleen je Sonos erop zit - ervan uitgaande dat die apparatuur niet roamt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1