Elektra aansluiten in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Na meerdere dagen mijn hoofd breken over dit issue, probeer ik het toch maar weer eens aan mijn mede-Tweakers te vragen in de hoop dat iemand een lumineus idee heeft.

Ik heb vanuit mijn vorige woning een flink aantal meters met prikkabellampjes (je weet wel, die hippe lampjes aan zo'n zwarte kabel die je tegenwoordig bij een hoop restaurants ziet). Die hebben daar perfect gewerkt in combinatie met een dimmer en een Hue plug om de hele zooi te schakelen. Echter, daar zat alle elektra in de schuur en liep alleen het eerste stuk van die kabel naar buiten toe.

In mijn nieuwe woning heb ik geen schuur waar ik makkelijk dezelfde opstelling kan maken. Nu had ik het plan opgevat om de bestaande stroomkabel in de tuin door te trekken naar iets van een IP65/67 (in mijn optiek hoe hoger hoe beter) kastje/kabeldoos met wartels om de hele zwik op aan te sluiten. Ik heb net een proefopstelling gemaakt van het grootste gedeelte van de aansluitingen en ik heb een kastje nodig van ongeveer 30 x 20 x 10 cm om alles een beetje werkbaar aan te kunnen sluiten zonder dingen te ontleden en rare bochten te maken.

Nu ben ik al een aantal keer aan het zoeken geweest naar kabeldozen/aansluitdozen/kastjes met een hoge IP waarde, met die afmetingen EN met de mogelijkheden tot het gebruik van wartels voor de aansluitingen. Nu kan ik de boel wel bij elkaar zoeken en een hoop verzendkosten betalen bij verschillende webwinkels om een doosje met wartels te laten verzenden, maar ik zou graag een complete set bestellen bij 1 webwinkel.

Hebben jullie nog ideeën of rest mij niets anders om bijvoorbeeld deze doos bij een webshop te bestellen (waar ze geen M40 wartels hebben) en de wartels weer bij een andere webshop?

In mijn hoofd was deze casus niet zo lastig, maar ik kan nergens een hapklaar alternatief vinden :P

per aspera ad astra

Beste antwoord (via LAD93 op 26-03-2025 16:59)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:44

M2M

medicijnman

Of je doet het zonder wartels, kabels aan de onderkant eruit laten komen en dichtkitten. Klein gaatje maken voor condensafvoer aan de onderkant en dan gaat 't ook prima. Of het ding bestellen en even langs de bouwmarkt voor wartels.

-_-

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chantalcoolsma
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:02
Is een Eve Energy buitenstopcontact geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Het probleem is dat die dimmer die bij de lampjes hoort niet waterdicht is...

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
IS het geen optie om naar een doe het zelf winkel te lopen? Iets als een Gamma, Hornbach enz. Koop daar een waterdichte doos / behuizing waar alles in past. Meestal zitten daar ook wel wat wartels bij. Dan kun je zien hoe groot het is en of alles past en heb je alles meteen in huis.

Ik heb hetzelfde gedaan voor de voeding van de camera's en de aansturing voor de ledverlichting. Een net iets groter kastjes gekocht. Alles erin. wartels erin en voor de zekerheid nog extra dicht gemaakt met wat kit. Kastje ligt achter wat beplanting in de tuin.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:44

M2M

medicijnman

Of je doet het zonder wartels, kabels aan de onderkant eruit laten komen en dichtkitten. Klein gaatje maken voor condensafvoer aan de onderkant en dan gaat 't ook prima. Of het ding bestellen en even langs de bouwmarkt voor wartels.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:21
Je geeft een link naar een doos bij allekabels.nl en daar hebben ze ook allerlei wartels, dus alles daar bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Sparkiee schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:27:
IS het geen optie om naar een doe het zelf winkel te lopen? Iets als een Gamma, Hornbach enz. Koop daar een waterdichte doos / behuizing waar alles in past. Meestal zitten daar ook wel wat wartels bij. Dan kun je zien hoe groot het is en of alles past en heb je alles meteen in huis.

Ik heb hetzelfde gedaan voor de voeding van de camera's en de aansturing voor de ledverlichting. Een net iets groter kastjes gekocht. Alles erin. wartels erin en voor de zekerheid nog extra dicht gemaakt met wat kit. Kastje ligt achter wat beplanting in de tuin.
Ze hebben niks van die maat helaas, alles is veel kleiner dan 30x20x10cm…
M2M schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:29:
Klinkt inderdaad alsof het kitten wordt. M40 wartels hebben ze helaas niet bij de reguliere bouwmarkten.
KNed schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:31:
Je geeft een link naar een doos bij allekabels.nl en daar hebben ze ook allerlei wartels, dus alles daar bestellen?
Ja dat is dus het meest irritante, ze hebben wel de doos bij allekabels, maar de wartel M40 (die erin moet volgens de beschrijving) hebben ze niet.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Gezien ik een gaatje boren en een randje kit eraan niet als optie helder had, denk ik dat ik voor deze doos ga en er gewoon wat gaatjes in boor voor de kabel.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:21
Als je deze doos opzoekt in de officiële catalogus van de fabrikant dan staat er "Mit Kegeln" bij. Dus de wartels zitten erbij?
Ik zou het even navragen bij AlleKabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Volgens mij heb je bij zo'n aftakdoos geen wartels nodig. Die "Kegeln" zijn van soepel kunststof en daar kan je een kabel doorprikken. En als je toch wartels wil gebruiken, kan je ook kleinere nemen, dan maak je gewoon een kleiner gat in de aftakdoos (voor zover je kabels er doorheen passen natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Inmiddels heb ik het doosje via Elektramat binnen - ik had nog twee M20 wartels liggen, dus met een stappenboor was het zo gepiept :). Dank voor alle hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgSvVAQUbpPJ5pB-_4ySH1Sth_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2kA7M9Xhq5C4kLizdcbzSVL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door LAD93 op 27-03-2025 16:54 ]

per aspera ad astra

Pagina: 1