5000,- desktop PC als een server voor draaien Digital Human

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:57
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga een digital human ontwikkelen die draait in Unreal Engine 5.4. Het systeem moet de NVIDIA Audio-to-Face technologie benutten om realtime lip-sync en gezichtsanimaties te genereren. Daarnaast wil ik ollama inzetten met een specifiek LLM om natuurlijke interacties in de applicatie mogelijk te maken. Tevens overweeg ik de implementatie van spraakherkennings- en tekst-naar-spraak modules om een volledig interactieve ervaring te creëren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn doel is een robuust systeem binnen een budget van ongeveer €5.000, inclusief de opties voor extra betrouwbaarheid zoals ECC-geheugen. Ik ben bereid een iets hoger bedrag te investerren als dit ten goede komt aan de stabiliteit en 24/7 bedrijfszekerheid van de machine.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Voor dit project start ik met een geheel nieuwe build. Er zijn geen bestaande componenten of randapparatuur (zoals monitor, toetsenbord of externe apparaten) die ik mee wil nemen. Bijvoorbeeld een touchscreen zal ik apart aanschaffen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor mijn toepassing is het essentieel dat het systeem intensieve grafische en AI-taken realtime kan verwerken. De gekozen AMD Ryzen 9 9950X in combinatie met de MSI GeForce RTX 5090 biedt daarvoor de benodigde capaciteit. Ik begreep dat de NVIDIA software aardig wat CPU cores nodig heeft, dus vandaar de keuze van de AMD Ryzen 9 9950X.

Hier de requirements volgens UneeQ waarvan ik de Digital Human wil gaan draaien:
https://docs.uneeq.io/miniprem

Hier de componentenlijst:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 253,99€ 253,99
1MoederbordenMSI MPG X870E CARBON WIFI€ 472,99€ 472,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G Vanguard SOC Launch Edition€ 3.099,-€ 3.099,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 179,-€ 179,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 56,95€ 56,95
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G720C34K€ 113,90€ 113,90
1VoedingenNZXT C1500 Platinum ATX 3.1 Zwart€ 279,90€ 279,90
1SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 117,68€ 117,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.172,41

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar leveranciers met een bewezen staat van dienst voor performance en betrouwbaarheid:

CPU: Ik kies voor AMD vanwege de prestaties in multi-core toepassingen.
GPU: NVIDIA is hierbij de logische keuze, mede door de integratie met NVIDIA Audio-to-Face technologie en het draaien van LLM's en andere AI applicaties.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enkele belangrijke eisen en wensen voor de build zijn:

Continuïteit & betrouwbaarheid: Het systeem moet 24/7 draaien, waardoor de keuze voor ECC-geheugen en hoogwaardige voeding cruciaal is.
Prestaties & latency: Voor de real-time rendering in Unreal Engine is het essentieel dat er minimale vertraging is en dat de framerate op peil blijft, zodat de digitale mens vloeiend reageert.
Compacte behuizing: Een behuizing die goede luchtstroom garandeert maar toch compact is, is een pluspunt.

Ga je overklokken?
Nee, overklokken zou de kans op instabiliteit verhogen en is daarom niet de voorkeur voor dit systeem.

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht dat jullie mij helpen bij het optimaliseren van deze build zodat het systeem moeiteloos voldoet aan de eisen voor een digitale human applicatie in Unreal Engine 5.4. Concreet gaat het om advies over:

De geschiktheid van de huidige componenten, met name op het gebied van continue belasting en stabiliteit.
De meerwaarde van ECC-geheugen en eventuele alternatieven voor de huidige geheugenkeuze.

Kortom, ik zoek een check op dit systeem en dat ik het binnen mijn budget kan realiseren, met oog voor zowel maximale performance als kosten-efficiëntie.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In geen enkele desktop (zover ik weet) werkt ECC geheugen. In workstations werkt dat wel. Gezien hetgeen je wilt gaan doen, lijkt een focus op workstation mij dan ook wat meer gepast dan een simpele desktop. Daarnaast heb je geheugen dat Intel XMP is aldus de Pricewatch, terwijl AMD EXPO heeft.

Voor de rest zou ik niet heel veel waarde aan ECC hechten, het is niet dat berekeningen dan opeens preciezer zijn of zo. Enige is dat de kans op fouten kleiner is, maar of dat nu veelvuldig nodig is? Als dat zo was, zouden ook 'normale' desktops wel ECC only RAM hebben. Ik denk dat het wel losloopt met ECC. Een systeem wordt ook niet per se stabieler ervan.
Nee, overklokken zou de kans op instabiliteit verhogen en is daarom niet de voorkeur voor dit systeem.
Is wat kort door de bocht. Je kunt prima overclocken en toch een stabiel systeem hebben. Dat is echter wel een kwestie van veel testen en ondervinden wat wel en niet werkt. Voor een zakelijk systeem niet de moeite waard, maar overklokken = instabiel systeem is niet per definitie waar. Ik heb een niet overgeklokt systeem en die wil ik eigenlijk ook niet super stabiel noemen, dus ook niet overklokte systemen kunnen stabiliteits issues hebben. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
CH4OS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:16:
In geen enkele desktop (zover ik weet) werkt ECC geheugen. In workstations werkt dat wel. Gezien hetgeen je wilt gaan doen, lijkt een focus op workstation mij dan ook wat meer gepast dan een simpele desktop. Daarnaast heb je geheugen dat Intel XMP is aldus de Pricewatch, terwijl AMD EXPO heeft.

Voor de rest zou ik niet heel veel waarde aan ECC hechten, het is niet dat berekeningen dan opeens preciezer zijn of zo. Enige is dat de kans op fouten kleiner is, maar of dat nu veelvuldig nodig is? Als dat zo was, zouden ook 'normale' desktops wel ECC only RAM hebben. Ik denk dat het wel losloopt met ECC. Een systeem wordt ook niet per se stabieler ervan.

[...]
Is wat kort door de bocht. Je kunt prima overclocken en toch een stabiel systeem hebben. Dat is echter wel een kwestie van veel testen en ondervinden wat wel en niet werkt. Voor een zakelijk systeem niet de moeite waard, maar overklokken = instabiel systeem is niet per definitie waar. Ik heb een niet overgeklokt systeem en die wil ik eigenlijk ook niet super stabiel noemen, dus ook niet overklokte systemen kunnen stabiliteits issues hebben. ;)
Dank voor het snelle antwoord! Ik kan dus qua geheugen beter iets als uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 nemen?

Edit: Ik zie nu ook dat ik het B850 mobo nog in de lijst had staan. Die moet er uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door bobberg op 26-03-2025 14:23 ]

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
https://www.amd.com/en/pr...es/amd-ryzen-9-9950x.html

Max Memory Speed
2x1R
DDR5-5600
2x2R
DDR5-5600
4x1R
DDR5-3600
4x2R
DDR5-3600

ECC Support
Yes (Requires mobo support)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bobberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:21:
Dank voor het snelle antwoord! Ik kan dus qua geheugen beter iets als uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 nemen?
Ik heb het idee dat je je focust op stabiliteit, dan zou ik vooral geheugen kiezen dat sowieso op de QVL van het moederbord staat; waarvan je dus 100% zeker weet dat het getest is en werkt door de fabrikant van het moederbord.

EDIT:
Ook lijkt 1500W mij een 'klein beetje' overkill, in elk geval als je ook niet gaat overklokken, en met 280 euro voor een voeding... 8)7 Kijk dan bijvoorbeeld naar de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart, die zit ook in het 4K gamesysteem met een RTX 5080 in de best buy guide van onlangs; Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 26-03-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
CH4OS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:24:
[...]
Ik heb het idee dat je je focust op stabiliteit, dan zou ik vooral geheugen kiezen dat sowieso op de QVL van het moederbord staat; waarvan je dus 100% zeker weet dat het getest is en werkt door de fabrikant van het moederbord.

EDIT:
Ook lijkt 1500W mij een 'klein beetje' overkill, zeker als je ook niet wilt overklokken, helemaal met 280 euro voor een voeding... Kijk dan bijvoorbeeld naar de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart, die zit ook in het 4K gamesysteem met een RTX 5080 in de best buy guide van onlangs; Best Buy Guide: De beste 4k-game-pc
Goede. De 1500 Watt was gekozen, mocht er ooit nog een grafische kaart uiteindelijk nodig zijn om nog wat meer power toe te voegen. Ik ga het even bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave

[...]
Wel stres je je componenten meer waardoor later wel onstabiliteit kan ontstaan.
Waarom zou je dat risico willen lopen voor een paar procent meer winst?
Servers worden ook niet overclockt vanwege dat deze super stabiel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

bobberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:31:
Goede. De 1500 Watt was gekozen, mocht er ooit nog een grafische kaart uiteindelijk nodig zijn om nog wat meer power toe te voegen. Ik ga het even bekijken!
Volgens mij ondersteund nVidia geen SLI meer, dus een tweede videokaart erbij zal denk ik niet heel veel meer doen, qua performance en met de huidige prijzen...

Kun je wellicht beter het geld uitsparen voor een dergelijke voedeing en het gebruiken om in een paar jaar de RTX 5090 te vervangen voor wat anders, dat lijkt mij veel zinniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hell-Slave schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:32:
Wel stres je je componenten meer waardoor later wel onstabiliteit kan ontstaan.
Waarom zou je dat risico willen lopen voor een paar procent meer winst?
Servers worden ook niet overclockt vanwege dat deze super stabiel moeten zijn.
Daarom dat ik aangeef dat je veel tijd en moeite erin moet steken om het met de overklok stabiel te krijgen en te houden. Ook niet overklokte systemen kunnen best moeite hebben met stabiel te zijn, dus overklokken is ook zeker niet altijd handig of verstandig. Maar dat betekend niet dat een overklok gelijk staat aan instabiliteit, want dat is gewoon niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
CH4OS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:32:
[...]
Volgens mij ondersteund nVidia geen SLI meer, dus een tweede videokaart erbij zal denk ik niet heel veel meer doen, qua performance en met de huidige prijzen...

Kun je wellicht beter het geld uitsparen voor een dergelijke voedeing en het gebruiken om in een paar jaar de RTX 5090 te vervangen voor wat anders, dat lijkt mij veel zinniger.
Heeft niks met SLI te maken, je kan gpu's inzetten voor meer dan alleen gamen.
Bijvoorbeeld renderen van 3d objecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

In geen enkele desktop (zover ik weet) werkt ECC geheugen. In workstations werkt dat wel. Gezien hetgeen je wilt gaan doen, lijkt een focus op workstation mij dan ook wat meer gepast dan een simpele desktop.
Voor zover ik weet werkt dat op alle Ryzen CPU's, de geheugencontroller zit namelijk in de CPU. Heb je alleen nog support van het moederbord nodig en bijv. Asrock support dat op de meeste (of alle?) boards gewoon, bijvoorbeeld op de B850 Steel Legend WiFi:
- Supports DDR5 ECC/non-ECC, un-buffered memory up to 8000+(OC)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 11:07

DataGhost

iPL dev

bobberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Met een GPU van 3k is het ongeveer wisselgeld om tegen die tijd de juiste voeding bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
CH4OS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:34:
[...]
Daarom dat ik aangeef dat je veel tijd en moeite erin moet steken om het met de overklok stabiel te krijgen en te houden. Ook niet overklokte systemen kunnen best moeite hebben met stabiel te zijn, dus overklokken is ook zeker niet altijd handig of verstandig. Maar dat betekend niet dat een overklok gelijk staat aan instabiliteit, want dat is gewoon niet waar.
Sommige mensen hebben geen zin om dit uit te zoeken en dagen kwijt te zijn.
Soms is een pc om mee te werken en tijd is geld.
Een overklok kan wel een instabiliteit geven na een bepaalde tijd, de silicon lottery is niet altijd gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19
Zolang voltages en temperaturen onder een gezonde grens blijven is overklokken prima en zal dat geen extra schade en instabiliteit brengen. EXPO en PBO worden met name veel gebruikt vanwege het gebruiksgemak.

Ik denk dat een 1000W voeding beter is. Dat is recommended voor de 5090 en dan heb je voldoende ruimte voor overklokken.
uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart

[ Voor 38% gewijzigd door Dekar op 26-03-2025 15:16 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:30

Theo

moederbord

De RTX5090 is erg snel, maar ook extreem prijzig. Ondersteunt je softwarepakket om de berekeningen over meerdere videokaarten te verdelen? Want dan kun je voor 3.000 euro heel veel meer rekenkracht krijgen; vier kaarten van 750 euro elk kunnen dan best ruim tweemaal zo krachtig zijn als die ene RTX5090. En mogelijk kun je zelfs met dat budget richting de performance gaan van driemaal een RT5090 wanneer je meer dan vier videokaarten kunt plaatsen in het systeem.

Voor games is SLI een stille dood gestorven. Maar gezien het bitcoinminen bijv ook gerust kan gebeuren op één systeem met daarin veel videokaarten is het niet onlogisch dat jouw LLM ook zeer goed schaalbaar is over meerdere videokaarten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 12:15
@Theo Volgensmij ben je met LLM's wel gelimiteerd tot de hoeveelheid VRAM per kaart. VRAM stapelt in de regel niet.
82 AM5 moederborden in de PW supporten officieel ECC. De goedkoopste is maar 100 euro. Geen ECC op de desktop is puur een Intel ding. Die willen gewoon dat mensen die ECC willen en Xeon kopen zodat ze 5x de prijs kunnen aftikken voor dezelfde rekenkracht.
CH4OS schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:32:
[...]
SLI heeft niets te maken met multi GPU in non gaming toepassingen

[ Voor 86% gewijzigd door youridv1 op 27-03-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

youridv1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:16:
SLI heeft niets te maken met multi GPU in non gaming toepassingen
Volgens mij kun je dan ook niet meerdere GPU's combineren om 1 taak uit te voeren voor bijvoorbeeld LLM's. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-05 12:15
CH4OS schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Volgens mij kun je dan ook niet meerdere GPU's combineren om 1 taak uit te voeren voor bijvoorbeeld LLM's. ;)
Als je 5 seconde op google besteed had, dan had je geweten dat multi GPU wel gebruikt wordt voor LLM's en dat dat niks met SLI te maken heeft.

SLI en NVLink waren gewoon manieren om meerdere GPU's te laten communiceren via een andere bus dan het PCIe slot, om bandbreedte te besparen. SLI is gestorven omdat multi GPU support in games moeilijker is in DX12 en Vulkan dan het in oudere API's is, omdat de API minder werk voor je doet. Dus devs dachten "oke, mooi niet dus"

NVLink wordt nog wel gebruikt in exotische toepassingen, maar de toegevoegde waarde ervan is beperkt, omdat GPU's tegenwoordig veelal via PCIe5.0 communiceren in moderne multiGPU systemen en dus sowieso bandbreedte genoeg hebben.

De notie dat twee Nvidia GPU's niet samen kunnen werken zonder SLI/NVlink is de reinste vorm van onzin. Sterker nog, bij llm inference levert NVLink of SLI helemaal geen performance improvement tov multiGPU zonder externe bridge. Zelfs niet wanneer de GPU's over een x8 link communiceren.

[ Voor 60% gewijzigd door youridv1 op 27-03-2025 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:47
Interessant onderwerp, Ik heb iets vergelijkbaars gedaan met ollama TTS/STT en RAG via chromadb en de nodige tweaks. Dat begint nu een beetje vorm te krijgen. Ik draai dit op een AMD Ryzen 5 7600 en 64GB RAM en een redelijk snelle SSD. maw ik zit aan de onderkant van de performance en dan draai ik ook nog alles virtueel (proxomox). Ik gebruik een RTX 4070 van Nvidia met 12GB RAM. Nvidia is zeker aan te raden en ik zou daar niet op besparen.

Ik stream continue audio/spraak, dat legt wel wat extra belasting op de hardware. Voordeel is wel dat je dan ook andere geluiden kan detecteren. Wake en sleepwords included. Hopelijk heb je hier wat aan, advies qua HW kan ik niet geven verder.

Ik ga toch wat toevoegen, staar je niet blind op de stabiliteit van de HW, dat zit over het algemeen wel goed als je de hcl volgt. Investeer ook in GOEDE backup methodes.

[ Voor 11% gewijzigd door O085105116N op 30-03-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobberg
Dit is m uiteindelijk geworden voor nu:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenASRock X870E Taichi Lite€ 425,54€ 425,54
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5090 X3 OC 32GB€ 2.999,-€ 2.999,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 200,07€ 200,07
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 112,20€ 112,20
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 217,91€ 217,91
1VoedingenNZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart€ 149,90€ 149,90
1SSD'sCrucial T700 (zonder heatsink) 1TB€ 134,90€ 134,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.838,52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:29
Bij de Taichi lijkt het onderste slot alleen geschikt voor een compacte Quadro kaart. Een grote RTX videokaart hangt over de onderste rij connectoren en komt onder je moederbord uit. Dat moet maar net passen in je behuizing. Dit zijn moederborden met een x8/x8 verdeling, een een 3-slots afstand en meer ruimte aan de onderkant: https://tweakers.net/pric.../2159942;2113520;2113304/

Als je een Noctua koeler kiest, dan zou ik ook de nieuwste met 8 heatpipes kiezen, speciaal voor AM5: https://tweakers.net/pric...noctua-nh-d15-g2-lbc.html

Voor een PCIe5.0 SSD zou ik de nieuwe 9100 kiezen, die minder warm wordt, waardoor je geen extreme koeling nodig hebt. https://tweakers.net/revi...gen5-drive-conclusie.html
Pagina: 1