Soort systeemvloer woning 1969

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 11:23
Beste Bouwtweakers,

Sinds afgelopen oktober ben ik de eigenaar van een 2 onder 1 kap woning uit omstreeks 1969. Nou staan er op de tekening die bij de bouwvergunning in het archief zaten NeHoBo vloeren getekend voor de beganegrond vloer en garage. Echter wordt het op een andere tekening weer "betonelementen" genoemd. Vanuit de kruipruimte is de onderkant van de vloer niet meer zichtbaar, want purschuim isolatie.. :| Maar goed het zit er netjes op en de kruipruimte is niet heel vochtig dus het is wat het is... De opening van het gat naar de kruipruimte deed me al vermoeden dat er een ander type vloer is toegepast.

Nu zijn ze deze week met gevelwerkzaamheden bezig, onder andere opnieuw voegen, reinigen en her en der beschadigde stenen vervangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fncZmX5i9Bb-9QkyxXqb-CCUPTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw6L3HPw7uyNiAcpMhIhEYIE.jpg?f=fotoalbum_large
En kon ik mooi even in de spouwmuur ter hoogte van de vloer koekeloeren....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcwPM5gdCNFQn664QqUixMFG794=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODZnKQhpmjjjH4DFz17yvBKv.jpg?f=fotoalbum_large
Nou lijkt me dit gewoon een kanaalplaten vloer en niet de kenmerkende rode NeHoBo elementen. Kan iemand met kennis van die bouwperiode dat bevestigen voor me? Werden kanaalplaten al toegepast eind jaren 60?

Ik zou er wel heel blij mee zijn als dit het geval is, scheelt me een hoop zorgen als ik nog een keer vloerverwarming wil laten aanleggen.

Bij voorbaat dank :*)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Ik heb geen kennis van de bouwperiode van kanaalplaatvloeren, maar dit is in elk geval geen NeHoBo-vloer. Daar zie je namelijk duidelijk de bakstenen en de specie om ze bij elkaar te houden. Zie plaatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KR53TeZfuMoDtctrku5BKjHrK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o70XiFMryq9jMy6Ogu92KumC.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik begrijp eigenlijk je zorg niet. Waarom zou je geen vvw op een NeHoBo mogen leggen?

[ Voor 7% gewijzigd door MaakErWatVan op 26-03-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-06 11:23
Bedankt voor je reactie. Wat ik er zo over gelezen heb is bij een nehobo vloer is de afwerklaag van 3 cm ook een constructieve druklaag en als je daar dan sleuven in gaat frezen verzwak je deze.. Ik weet dat er ook systemen zijn die je op de vloer kan leggen, maar die hebben over het algemeen best een behoorlijke totaal eigen gewicht, waardoor de nuttige belasting van de vloer ook weer afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Ik weet niet zeker wat je onder afwerklaag verstaat, maar ik vermoed dat je de dekvloer bedoelt en die is bij dit soort woningen meestal zandcement, dus minimaal 5 cm dik. Een sleuf is dan dus alweer minder erg.
Ik had ook ergens gelezen dat die dekvloer constructief iets doet, maar bij navraag heeft de constructeur mij verzekerd dat alleen de NeHoBo zelf constructief is.

[ Voor 15% gewijzigd door MaakErWatVan op 27-03-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:33
Hou er maar rekening mee dat (een deel van) de zandcementlaag los kan liggen. Dus voordat je sleuven gaat frezen moet je misschien eerst (een deel van) de dekvloer vernieuwen.

Engineering