Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-07 16:51
Hallo Tweakers,

Ik ben bezig met de overstap naar full electric en wil graag advies over de keuze voor een triple split airco / lucht-lucht warmtepomp. Op de benedenverdieping stap ik over naar LTV-radiatoren van Jaga. Op de bovenverdieping laat ik de huidige t11 radiatoren zitten, gezien ik een plat dak heb ligt er namelijk sowieso het plan om airco's te plaatsen. Hierbij wil ik deze inzetten om te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter wanneer ik in deze ruimtes ben. Gezien de beperkte ruimte op het dak wil ik gaan voor een triple split.

Mijn situatie kort samengevat:
  • Warmtepomp + warmtepompboiler voor verwarming en warm water.
  • Benedenverdieping: LTV-radiatoren van Jaga.
  • Bovenverdieping: Huidige T11-radiatoren blijven, maar vanwege een plat dak wil ik airco’s plaatsen voor zowel koelen in de zomer als verwarmen in de winter.
  • Beperkte ruimte op het dak, dus een triple split is de meest praktische oplossing.
  • Zonnepanelen: Momenteel 9 panelen (~2500 kWh/jaar). Plan om extra panelen te plaatsen voor het extra stroomverbruik.
  • (eventuele tips welkom wat betreft 1 of 3 fase)
Van mijn installateur heb ik twee opties gekregen:
1. Mitsubishi Heavy Industries Triple Split (SRK-serie) – €3700 (incl. installatie en materialen)
2. Bosch Climate 3000i Triple Split – €3200 (incl. installatie en materialen)

Mijn vragen:
  • Wat is de beste keuze met oog op de toekomst?
  • Zijn er grote verschillen qua efficiëntie en levensduur?
  • Welke van deze systemen is makkelijker slim te maken (integratie met domotica/Home Assistant)?
  • Hoe presteren deze units bij verwarmen in de winter?
  • Zijn er andere betere alternatieven die ik zou moeten overwegen?
Alle input en ervaringen zijn welkom! Alvast bedankt! 😃

[ Voor 3% gewijzigd door JoepBerk op 26-03-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-09 10:18
Ze zullen het beide goed doen denk ik. Persoonlijk zou ik bij Airco altijd voor MHI kiezen.

Maar het hangt van de specifieke unit af wat ze doen qua efficiency en (niet onbelangrijk) geluid.

Pak niet te zwaar ivm pendelen, aangezien koelen prio 1 is, zit je qua vermogen al snel aan de hoge kant.

Al is pendelen alleen een issue als je de units langer aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
Icebear1079 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:25:
Ze zullen het beide goed doen denk ik. Persoonlijk zou ik bij Airco altijd voor MHI kiezen.

Maar het hangt van de specifieke unit af wat ze doen qua efficiency en (niet onbelangrijk) geluid.

Pak niet te zwaar ivm pendelen, aangezien koelen prio 1 is, zit je qua vermogen al snel aan de hoge kant.

Al is pendelen alleen een issue als je de units langer aan zet.
Dank voor je reactie. Wellicht heb ik het niet geheel duidelijk gemaakt, maar in feite zullen de airco's in de winter de hoofdverwarming zijn op de bovenverdieping (zeker voor mijn partner erg belangrijk haha).

Echter ben ik zeker met het oog op de toekomst (na verdwijnen salderingsregeling) ook geïnteresseerd in hoe ik mijn zelf opgewekte stroom via de airco's en smart oplossingen zo goed mogelijk kan benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
JoepBerk schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Dank voor je reactie. Wellicht heb ik het niet geheel duidelijk gemaakt, maar in feite zullen de airco's in de winter de hoofdverwarming zijn op de bovenverdieping (zeker voor mijn partner erg belangrijk haha).

Echter ben ik zeker met het oog op de toekomst (na verdwijnen salderingsregeling) ook geïnteresseerd in hoe ik mijn zelf opgewekte stroom via de airco's en smart oplossingen zo goed mogelijk kan benutten.
In alle gevallen zou ik meerdere offertes aanvragen bij verschillende installsteurs.
Niet alleen qua prijs, maar vooral over wat handig is qua dimensionering, leidingen, plaatsing buitenunit, trillingen/geluid.

Standaard dimensioneren die jongens wat aan de grote kant is mijn ervaring.

Zolang we geen specs hebben van units en ruimtes kunnen we je verder hier niet zo verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
Icebear1079 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:11:
[...]

In alle gevallen zou ik meerdere offertes aanvragen bij verschillende installsteurs.
Niet alleen qua prijs, maar vooral over wat handig is qua dimensionering, leidingen, plaatsing buitenunit, trillingen/geluid.

Standaard dimensioneren die jongens wat aan de grote kant is mijn ervaring.

Zolang we geen specs hebben van units en ruimtes kunnen we je verder hier niet zo verder helpen.
Wederom dank voor je reactie.

Het betreft 3 slaapkamers met een plafondhoogte van +- 2,70m en de +- de volgende afmetingen:
- 2,0 x 3,6m (opberg/logeerkamer)
- 3,0 x 4,3m (slaapkamer)
- 2,5 x 4,5m (studeerkamer)

Het advies wat ik heb gekregen is een 5 kW buitenunit, met vervolgens 2x 2.5 kW en 1x 3.5 kW binnenunit. De 3,5kW zou ik dan plaatsen in de slaap- of studeerkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
@JoepBerk Ik heb een 2.5 kW op een slaapkamer van ruim 36m3 (jij zit op 30m3) en dat doet een 2.5 kW al met twee vingers in z'n neus. Je kan gerust 3 keer een 2.5 kW pakken.

Uit deze twee keuzes absoluut voor MHI gaan. Is ook goed te integreren met ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen of via een esp32 bordje met daarop MHI-AC-Ctrl. Daarover kan je in het MHI topic ook genoeg lezen.

Huis uit '78 zonder naisolatie trouwens. Ik verwarm hier een woonkamer van ruim 150m3, deze slaapkamer van 36m3 en een zolder met de 6kW variant en zelfs dat gaat al 4 stookseizoenen zonder bijstoken met de ketel. Dus een paar slaapkamers gaan makkelijk :)

[ Voor 81% gewijzigd door GermanPivo op 26-03-2025 15:44 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Ja, met 3 binnenunits is die 5 kW de kleineste optie, dus daar doe je niets aan.
Qua vermogen op de binnenunits, de 2, 2,5 en 3,5 kW zijn technisch ongeveer hetzelfde, dus dat maakt elkaar allemaal niet zoveel. Ook aan 3x2kW heb je genoeg, maar het scheelt qua kosten vrij weinig.
Kortom, prima setup zo. De zwaarste unit hangen op de ruimte waar de meeste zon op staat.

Die 3700€ vind ik zelf een prima prijs overigens. Al hangt dit voor een groot deel af van het leidingwerk en dakdoorvoeren ed.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepBerk
GermanPivo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:39:
@JoepBerk Ik heb een 2.5 kW op een slaapkamer van ruim 36m3 (jij zit op 30m3) en dat doet een 2.5 kW al met twee vingers in z'n neus. Je kan gerust 3 keer een 2.5 kW pakken.

Uit deze twee keuzes absoluut voor MHI gaan. Is ook goed te integreren met ClimaControl voor Mitsubishi Airco & Ecodan warmtepompen of via een esp32 bordje met daarop MHI-AC-Ctrl. Daarover kan je in het MHI topic ook genoeg lezen.

Huis uit '78 zonder naisolatie trouwens. Ik verwarm hier een woonkamer van ruim 150m3, deze slaapkamer van 36m3 en een zolder met de 6kW variant en zelfs dat gaat al 4 stookseizoenen zonder bijstoken met de ketel. Dus een paar slaapkamers gaan makkelijk :)
Dank voor je reactie en de tips, met name wat betreft de aansturing. Goed om te horen dat in jouw geval je gehele huis ermee verwarmd wordt, geeft weer wat extra vertrouwen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepBerk
Icebear1079 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:04:
Ja, met 3 binnenunits is die 5 kW de kleineste optie, dus daar doe je niets aan.
Qua vermogen op de binnenunits, de 2, 2,5 en 3,5 kW zijn technisch ongeveer hetzelfde, dus dat maakt elkaar allemaal niet zoveel. Ook aan 3x2kW heb je genoeg, maar het scheelt qua kosten vrij weinig.
Kortom, prima setup zo. De zwaarste unit hangen op de ruimte waar de meeste zon op staat.

Die 3700€ vind ik zelf een prima prijs overigens. Al hangt dit voor een groot deel af van het leidingwerk en dakdoorvoeren ed.

Succes!
Dank voor je hulp in dit topic. Ik ga ermee aan de slag. _/-\o_
Pagina: 1