Hallo Tweakers,
Ik ben bezig met de overstap naar full electric en wil graag advies over de keuze voor een triple split airco / lucht-lucht warmtepomp. Op de benedenverdieping stap ik over naar LTV-radiatoren van Jaga. Op de bovenverdieping laat ik de huidige t11 radiatoren zitten, gezien ik een plat dak heb ligt er namelijk sowieso het plan om airco's te plaatsen. Hierbij wil ik deze inzetten om te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter wanneer ik in deze ruimtes ben. Gezien de beperkte ruimte op het dak wil ik gaan voor een triple split.
Mijn situatie kort samengevat:
1. Mitsubishi Heavy Industries Triple Split (SRK-serie) – €3700 (incl. installatie en materialen)
2. Bosch Climate 3000i Triple Split – €3200 (incl. installatie en materialen)
Mijn vragen:
Ik ben bezig met de overstap naar full electric en wil graag advies over de keuze voor een triple split airco / lucht-lucht warmtepomp. Op de benedenverdieping stap ik over naar LTV-radiatoren van Jaga. Op de bovenverdieping laat ik de huidige t11 radiatoren zitten, gezien ik een plat dak heb ligt er namelijk sowieso het plan om airco's te plaatsen. Hierbij wil ik deze inzetten om te koelen in de zomer en te verwarmen in de winter wanneer ik in deze ruimtes ben. Gezien de beperkte ruimte op het dak wil ik gaan voor een triple split.
Mijn situatie kort samengevat:
- Warmtepomp + warmtepompboiler voor verwarming en warm water.
- Benedenverdieping: LTV-radiatoren van Jaga.
- Bovenverdieping: Huidige T11-radiatoren blijven, maar vanwege een plat dak wil ik airco’s plaatsen voor zowel koelen in de zomer als verwarmen in de winter.
- Beperkte ruimte op het dak, dus een triple split is de meest praktische oplossing.
- Zonnepanelen: Momenteel 9 panelen (~2500 kWh/jaar). Plan om extra panelen te plaatsen voor het extra stroomverbruik.
- (eventuele tips welkom wat betreft 1 of 3 fase)
1. Mitsubishi Heavy Industries Triple Split (SRK-serie) – €3700 (incl. installatie en materialen)
2. Bosch Climate 3000i Triple Split – €3200 (incl. installatie en materialen)
Mijn vragen:
- Wat is de beste keuze met oog op de toekomst?
- Zijn er grote verschillen qua efficiëntie en levensduur?
- Welke van deze systemen is makkelijker slim te maken (integratie met domotica/Home Assistant)?
- Hoe presteren deze units bij verwarmen in de winter?
- Zijn er andere betere alternatieven die ik zou moeten overwegen?
[ Voor 3% gewijzigd door JoepBerk op 26-03-2025 12:14 ]