Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 16:08
Hallo

Sinds een paar jaar heb ik een Zonneplan omvormer (Huawei, "one optimized") met zonnepanelen.
Nu wil ik de omvormer toe gaan voegen aan mijn Homewizard en Home assistant echter kom ik erachter dat de open API is afgesloten vanuit Zonneplan. Daarna met ze gebeld om te vragen of ze dit vrij konden geven, antwoord was duidelijk nee. Ze gaven wel aan dat dit eventueel zelf te doen is echter heb ik geen idee hoe.
Iemand hier die dit al heeft gedaan met een Zonneplan omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 19:30
Welk type omvormer heb je?
Zonneplan voert verschillende allemaal onder de noemer ONE.

De SUN2000 kan je op verschillende manieren doen. Zelf overgestapt op modbus via serial sinds vandaag.
Voorheen via MODBUS over TCP rechtstreeks tegen de omvormer via WIFI.

[ Voor 51% gewijzigd door M.Koers op 04-05-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 22:19
Er is onofficiele integratie, naar de app, heb je die al geprobeerd?

https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 21:57
M.Koers schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:18:
Welk type omvormer heb je?
Zonneplan voert verschillende allemaal onder de noemer ONE.

De SUN2000 kan je op verschillende manieren doen. Zelf overgestapt op modbus via serial sinds vandaag.
Voorheen via MODBUS over TCP rechtstreeks tegen de omvormer via WIFI.
Zou je meer inzicht kunnen geven hoe je dit gedaan hebt zonder de 4G dongle eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 19:30
@rusman zeker. Ik heb altijd (nog steeds) gebruik gemaakt van: https://github.com/wlcrs/huawei_solar/wiki

Qua connectie gebruik gemaakt van een Raspberry pi met DD-WRT om deze manier van verbinden mogelijk te maken. Zodra de omvormer aan gaat en zijn lokale wifi begint uit te zenden verbind die PI. HA kan dan tegen de PI aanpraten om de data uit te lezen. Als je de omvormer wel op je eigen wifi hebt (was bij mij er onstabiel ondanks goed signaal kan je dit ook rechtstreeks doen mits modbus via die L&O optie is opengezet.

Nu ben ik onlangs overgestapt op een directe modbus verbinding over die Serial connection to USB port adapter. Dat is stabiel, snel en je kan de omvormer aansturen om uit te schakelen of vermogen te verminderen als je dat wilt. De Zonneplan Dongle moet er dan wel uit want die wil ook MASTER zijn en dat levert rare dingen op. Sinds die eruit is werkt het top. De zonneplan app toont niks meer maar alles zit toch in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashboarder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-08 10:51
Goedemiddag,

Sinds begin 2023 heb ik een zonnepaneleninstallatie van Zonneplan: 35 panelen met een Huawei-omvormer. Alles werkt naar behoren en ik ben zeer tevreden.

Ik heb nog een contract zonder terugleverkosten tot 2027, dus tot nu toe is het financieel erg gunstig.

Omdat de salderingsregeling in 2027 vervalt, ben ik me alvast aan het oriënteren op hoe ik mijn systeem toekomstbestendiger kan maken. Voorlopig wil ik nog geen thuisbatterij aanschaffen.

Wat ik wél graag zou willen, is de mogelijkheid om zero-export in te stellen.

Weet iemand of de Huawei-omvormer van Zonneplan hiervoor geschikt is, bijvoorbeeld via een update of instellingen? Of is het noodzakelijk om een nieuwe omvormer te plaatsen?

Ik hoor graag of anderen hier al aanpassingen in hebben gedaan en wat jullie ervaringen zijn.
Pagina: 1