alpha innotec jersey juiste temperatuur instelling advies!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-05 13:14
Hallo,
Ik heb wat hulp nodig met het instellen van mijn warmtepomp hoop dat jullie me kunnen helpen. Ben absoluut geen expert dus hoop dat ik alles goed uitleg zo niet excuus!

Wat is de situatie, begin oktober heb ik een nieuwebouw appartement betrokken waar een warmtepomp in is geplaatst, een alpha innotec jersey tower ht7 met master-master voor de slaapkamers. De thermostaat is geplaatst in de woonkamer, met onafhankelijke thermostaten in de slaapkamers. De woonkamer is op de nok 4,5 m hoog met zeer veel ramen waarbij we de gehele dag de zon (als die schijnt) op de zijkant hebben, hier worden binnenkort screens geplaatst.

Nu hebben we vanuit de installateur al 5 a 6 keer iemand over de vloer gehad maar deze is geen expert met deze pompen, voor de beleving begin werkte het heel slecht na 2 keer langskomen (verschillende mensen) kwam de 3e er achter dat de leidingen niet ontlucht waren. De manne zullen goed werk doen alleen hebben weinig kennis van de pomp waardoor ze heel snel aangeven het is zoals het is.
Wat is het probleem, ik snap inmiddels stooklijnen en temperatuur vraag verhaal en is me ook geheel duidelijk, we zijn al van stooklijn 5 naar 3 gegaan ivm de koude winter en nu zachtere temperaturen, dit zal zich nog meer moeten inregelen en dat snap ik. Alleen wat ik niet begrijp is dat het s’morgens\snachts kouder is (de temperatuur die ik vraag 22 graden wordt prima gehaald) maar overdag’s als de zon schijnt mijn vloer vol gaat verwarmen, waardoor er temperaturen van 24\25 graden gehaald worden als ik geen raam open doe. Na veel gelezen te hebben pakt de sensor dus (denk ik) de temp vanuit buiten en blijft het huis warm stoken terwijl ik als leek zou verwachten dat hij de temp binnen zou moeten pakken, nu heb ik begrepen dat dit wel afgesteld kan worden, bij de Alpha zou dat middels factoor (van 0 t\m 6 ik heb hem nu op 2 gezet geen flauw idee) gaan echter ik heb geen flauw idee wat ik in moet stellen en wat de gevolgen zijn, heeft iemand tip’s of weet hoe, voor de duidelijkheid heb ik een aantal foto’s geplaatst alvast zeer veel dank voor advies\hulp gr Robin

Ik ben namelijk redelijk bezorgd wat er gaat gebeuren mocht het warmer worden (slaapkamer nu al gem 22 graden) en weet dus ook niet of de koeling goed staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfDSZDZTAvWWDSrd9nBmRzDSFBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU1E2YYxk8f6L4qfU0D2dhbE.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULU7TmjJ__o1igulGhK2InC4t-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY4xgqNXSNnqhzQwIjwrOC33.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRuWrt_X7RByCdFIbZzOHK1lk_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvpYj7pf5JqIlXxIAwcWDj5z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFcCsFO5HI1j9QjZGF06DyuCNjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m25kKUECTeFZfItUpsdXirLh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn3D-t9E-V903sgJtky82ZiwFiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKrWZaYTDRCoAzJOVKWxOrYH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cctykFGA6QbFmW1zaIkavRdhb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pI4mJEypal3wKJ7GIfpMucf7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FuE943LOxKoSqMNyhbK3W8HOcMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l22EywCHyiyCMHDKwgsgkrFj.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
Factor verwarmen ruimtecompensatie werk hiervoor als compensatie.
Die kun je eens heel hoog zetten bv op 6k

Tevens de uitschakeltemperatuur verwarming op T buiten controleren, bij nieuwbouw type huis mag die wel naar bv 15C

Koeling kun je in een menu automatisch laten inschakelen op buitentemperatuur.
Zit in menu bedrijfsmode dacht ik.

Je kunt ook zelf de warmtepomp in koelmodus gaan zetten in de zomer periode. En in de winter in verwarmingsmodus via menu bedrijfsmode.
Dat zou ik doen.

De Stooklijn koeling kun je niet aanpassen nu.
Daarvoor moet je eerst de minimale temperatuur koeling verlagen naar bv 17 of 16.
Zit ook ergens in het menu, zoek maar zelf op.

Maar verwacht niet teveel van de koeling, je hebt vloerverwarming en grote ramen. Vloerverwarming heeft maar een hele kleine koelcapaciteit.

Als je echt wil koelen zou je er een fancoil achter kunnen zetten.

Maar ik verwacht een zeer warm huis in de zomer bij jou. Ik zou dan ook investeren in een split airco ergens in de nok en deze zomers continue laten draaien op bv 22C setpoint, en zorgen voor raambedekking, screens, schaduwdoek enz

[ Voor 66% gewijzigd door Technician- op 26-03-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
Kijk daar kom ik al verder mee dan met alle expers bellen haha bedankt voor de reactie, begrijp ik onderstaand zo goed?
Factor verwarmen ruimtecompensatie werk hiervoor als compensatie.
Die kun je eens heel hoog zetten bv op 6k
Top ga ik dat doen, als ik het goed begrijp hoe hoger de factor hoe meer die binnen ipv buiten leidend maakt?

Tevens de uitschakeltemperatuur verwarming op T buiten controleren, bij nieuwbouw type huis mag die wel naar bv 15C
Waar zou ik dat kunnen vinden in het menu?

Koeling kun je in een menu automatisch laten inschakelen op buitentemperatuur.
Zit in menu bedrijfsmode dacht ik.

Je kunt ook zelf de warmtepomp in koelmodus gaan zetten in de zomer periode. En in de winter in verwarmingsmodus via menu bedrijfsmode.
Dat zou ik doen.
Dat is deze instelling toch, plaatje hieronder (heb ik nu zelf op koeling gezet, kwestie in de zomer deze inschakelen of zegt u beter op automatisch zetten?)

De Stooklijn koeling kun je niet aanpassen nu.
Daarvoor moet je eerst de minimale temperatuur koeling verlagen naar bv 17 of 16.
Zit ook ergens in het menu, zoek maar zelf op.
Die moet ik kunnen vinden denk haha thanx

Maar verwacht niet teveel van de koeling, je hebt vloerverwarming en grote ramen. Vloerverwarming heeft maar een hele kleine koelcapaciteit.

Als je echt wil koelen zou je er een fancoil achter kunnen zetten.

Maar ik verwacht een zeer warm huis in de zomer bij jou. Ik zou dan ook investeren in een split airco ergens in de nok en deze zomers continue laten draaien op bv 22C setpoint, en zorgen voor raambedekking, screens, schaduwdoek enz
Snap wat u zegt, screens worden eind april geplaatst voordeel is dat ik op noordoost zit dus weinig zon op de voorkant krijg, voor nu vanuit VVE geen besluit nog genomen op airco;s dus even de eerste zomer afwachten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHVkuGUChV1-x-JCRRlESYEwd_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGP3Og7mzdusgf5PX6wN0I8U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:19
Daarmee moet het lukken.
Menu is precies hetzelfde als Nibe.
Daarvan vind je wel goede beschrijvingen.
Lees je daar op in zou ik zeggen. Dan kom je er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
Bedankt, ik ben nu al heel ver (had alle handleidingen al doorgenomen)
misschien toch nog een laatste vraag
deze kan ik niet vinden (of ik zoek verkeerd of ik zou op de verkeerde benaming\uitleg)
Waar zou ik dat kunnen vinden in het menu?
Is dat bij de instelling modus auto de stop verwarming menu of zit ik compleet verkeerd?
waardeer uw reactie ben echt een stuk verder nu bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
Hi,
Nou gister thuis even alle instellingen nagelopen en daar waar ik kon veranderd, heb er alle vertrouwen in dat dit gaat verbeteren.
nu was ik alleen nog op zoek naar deze, en ik kon echt nergens vinden waar te zoeken mischien weten jullie het.

Ik heb onderstaand menu gevonden is dit hem?
alvast bedankt weer scheelt een hoop heen en weer gebel met de installateur (die het ook niet weet haha) gr Robin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_V1O5EnpEOlxeN3dvUWSkCTp0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6c5Wu2dBWpTpAYIKaKMoWjbb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
hoi
Ik heb onlangs de instellingen van mijn warmtepomp aangepast en zag een duidelijke verbetering in de werking. Nu wil ik graag weten of ik ook de instellingen voor koeling moet aanpassen, vooral met de warme dagen die eraan komen.
Specifiek vraag ik me af of de koelingsfactor dezelfde waarde moet krijgen als de verwarmingsfactor, of dat hier een andere aanpak nodig is. Daarnaast overweeg ik om de verwarmingscurve aan te passen en hoor graag wat hierin wordt aanbevolen.
Hopelijk kunt u hierover advies geven. Alvast bedankt voor uw hulp!
hoe krijg ik dus eigenlijk de meest effectieve instelling om mijn vloer te koelen.

alvast bedankt gr Robin
Pagina: 1