Overstap Windows laptop naar Air M4: aan te raden voor M365?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
De komst van de nieuwe Macbook air M4 is een mooi moment om eens om te zien naar een nieuwe laptop. Nu zijn - behalve de iPhone - al mijn devices Windows machines en ben ik hoofdzakelijk een Microsoft 365 gebruiker.

Ik vraag me af of ik qua gebruik/-ersgemak van mijn M365 applicaties veel zal inleveren.

In mijn workflow gebruik ik hoofdzakelijk de webapplicaties. Lokaal draai ik (nu) bijv. geen email applicatie.

Ik zie grofweg drie opties:
A) De website van M365 online gebruiken op de macbook air, zoals ik nu op mijn windows laptop doe (toegang via Chrome). Weet iemand of ik dan iets inlever qua opties?
B) Lokaal de MacOffice suite installeren -> hier voel ik weinig voor, ik ben A) gewend.
C) De native apps inzetten: Mail, iCal en iContacts. -> hier heb ik geen ervaring mee i.c.m. M365.

Ik ben benieuwd naar mensen die al dan niet recent deze overstap hebben gemaakt, en wat hun ervaringen zijn. Met name wat betreft scenario A) en C).

[op internet zijn diverse threads te vinden - maar niet zoveel en niet specifiek genoeg. Vandaar deze vraag hier]

Beste antwoord (via dekeizer op 27-03-2025 21:31)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05
Ik werk native Mac met alles. De app heeft meer onderdelen dan de webversie, en synchroniseren met Agenda en andere dingen is prima.

Zelf gebruik ik Outlook voor zakelijke dingen en Apple Mail privé. Werkt prima.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb geen ervaring met Office 365 in Chrome op een Windows machine. Maar op de Mac werkt dat prima. En ik kan me niet voorstellen dat een web-based versie van 365 op een ander OS anders werkt.

Als je Office 365 native lokaal wilt draaien raad ik je aan om deze video te bekijken:

Ik gebruik nu geen Microsoft account meer, maar toen ik dat wel deed (vorig jaar) werkte dat prima met Mail, iCal etc.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 15:05
Ik werk native Mac met alles. De app heeft meer onderdelen dan de webversie, en synchroniseren met Agenda en andere dingen is prima.

Zelf gebruik ik Outlook voor zakelijke dingen en Apple Mail privé. Werkt prima.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 14:47
Hier alles zakelijk in Microsoft 365 alles in native apps op MacOS. Outlook en mail werken naast elkaar net zoals de agenda, zodat alles goed synct.

Geen idee waarom, maar ik vind M365 in een browser niet goed werken, zeker bij grote bewerkingen en macros in excel gaat er vaak wat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
M365 in een browser is onder windows al niet het meest fijne om te gebruiken, maar op een Mac ga je er niet veel op achteruit. De webversies zijn allemaal gewoon niet fijn.

Ik zou sowieso aanraden om geen chrome te gebruiken, want die slurpt echt al je resources weg, maar safari (integreert ook beter met je iPhone) of firefox (brave is ook wel lekker) en vooral de native apps van het platform te gebruiken voor dingen zoals Mail. Die hebben enorm veel voordelen qua meldingen en notificaties t.o.v. web outlook (ook in sleep mail alvast kunnen downloaden enzo).

Heel eerlijk. Software van MS is op windows al niet best, op mac wordt het niet beter, omdat ze hun windows filosofie willen behouden (en dat clashed dus best vaak). hoe meer native je kunt gaan met andere applicaties hoe beter voor je gemoedsrust.

Volgens mij is Outlook de enige app die echt nog serieus iets toevoegt, voor de rest zijn er betere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:00
supersnathan94 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:09:
Volgens mij is Outlook de enige app die echt nog serieus iets toevoegt, voor de rest zijn er betere alternatieven.
Kan jij je anti-MS rant ook weer lekker even kwijt..... het is niet de vraag dus waarom denk je dat iemand op zo'n verhaal zit te wachten :( .

Het antwoord is gewoon dat het voor de webversie niet echt uitmaakt wat je gebruikt, windows of mac.

[ Voor 23% gewijzigd door TweakGP op 27-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
TweakGP schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Kan jij je anti-MS rant ook weer lekker even kwijt..... het is niet de vraag dus waarom denk je dat iemand op zo'n verhaal zit te wachten :( .
Moet je de vraag nog maar een keertje lezen misschien. Scenario C is exact waar ik het dan over heb

edit: Je hebt trouwens echt de vraag niet gelezen he? Als je iets weet van MS365 dan weet je ook dat er wel degelijk grote verschillen zitten in de webversie en de native downloads. Sommige functies zijn gewoon niet bruikbaar in de webversie. Dus als je daadwerkelijk het meeste uit je MS abo wil halen dan zul je de native versies moeten gebruiken.

Wil je daarnaast ook nog gebruik maken van features van de Mac dan zul je ook daadwerkelijk de native apps moeten gebruiken.

Hoe je het ook went of keert, de beste optie is een combinatie van scenario B en C en dat is dus exact de vraag.

Vet irritant dan om zo'n kansloze reactie te plaatsen die helemaal niet ingaat op de nadelen van de webversies en de ervaringen met andere zaken. Dat is namelijk de vraag die wel relevant is. Wat jij nu doet is beantwoorden van de eerste drie regels. de rest van de post laat je volledig links liggen.

[ Voor 55% gewijzigd door supersnathan94 op 27-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekeizer
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Veel dank voor alle reacties!
Outlook voor Mac wordt mijn startpunt. De rest ga ik zoveel mogelijk online proberen te doen. Ik ga wel goed vergelijken tussen Safari en Chrome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

dekeizer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:32:
Veel dank voor alle reacties!
Outlook voor Mac wordt mijn startpunt. De rest ga ik zoveel mogelijk online proberen te doen. Ik ga wel goed vergelijken tussen Safari en Chrome.
Overweeg ook MS Edge als browser i.p.v. Chrome. De basis is hetzelfde, maar de integratie tussen Edge en MS365 werkt beter.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Ik ga terug naar Windows vanwege O365 op Mac; heb nu een MacBook Pro — de implementatie van Office op Mac is minder goed vergeleken met Windows — sommige zaken die ik veelvuldig gebruik ontbreken of zijn minder goed geïmplementeerd.
Pagina: 1