interpoleren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-05 12:14
Mijn vraag
...welke formule of formule zijn nodig

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
excel ms365 windows `11
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
wel filmpjes bekeken, maar niets wijzer

wat is mijn bedoeling.

ik heb een oppervlakte, transmissie verlies ventilatie verlies en opstartverlies van een ruimte
maar de transmissie is niet een rechtlijnige curve

vloeropp.m² - 50 - 100 - 150 - 200
transmissie - 1,67 - 2,51 - 3,23 - 3,87
ventilatie - 3,31 - 4,58 - 5,85 - 7,12
opstart - 0,81 - 1,61 - 2,42 - 3,22
vermogen kW - 5,79 - 8,7 - 11,5 - 14,21

wat de bedoeling is, is dat wanneer ik bijvoorbeeld een ruimte heb van 80 m², het programma een interpolatiegetal van de transmissie geeft en deze optelt met de getallen uit ventilatie en opstart om zo met 1 getal tot een totaal vermogen te komen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou het zelf met een vba macro doen. Maar er zijn meer wegen naar Rome zeker met office365, zie bijv https://spreadsheetplanet.com/interpolate-excel/

[ Voor 7% gewijzigd door KabouterSuper op 26-03-2025 08:33 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

Reptile209

- gers -

Als het alleen om dit setje getallen gaat (dus niet steeds verschillende datasets): zet de waarden in een scatterplot/spreidingsdiagram. Laat Excel de trendlijn bepalen, speel even met de verschillende vormen om een goede fit te vinden. Laat de formule van de trendlijn weergeven in de grafiek en gebruik die vervolgens om op basis van je vloeroppervlak de transmissie uit te rekenen.
Geen macro voor nodig, die formule kan je dan gewoon in je werkblad stoppen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
Dank je voor de reactie, maar is hier ook een you tube filmpje met enige visuele uitleg, want mijn kennis schiet hier tekort zie ik al, en het gaat helaas wel om een hele reeks van dit soort datasets.
maar die datasets kan ik wel opdelen zodat er 1 dataset gebruikt wordt per opdracht.

is het mogelijk om een formule te maken want ik kan dan wel een grafiek maken, maar ik zou niet weten hoe ik dan weer gegevens uit een grafiek krijg.

[ Voor 37% gewijzigd door saxzozie op 26-03-2025 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er gaat geen filmpje zijn die precies zou situatie omvat. Filmpjes zoeken voor een specifieke oplossing heeft dan geen zin. Je wilt eerst de concepten leren en dan pas nadenken over jouw specifieke probleem.
F_J_K schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:28:
offtopic:
@saxzozie je stelt hier af en toe een vraag over hoe een bepaald vraagstuk met Excel op te lossen. Helemaal prima, dat is een bestaansreden van het forum. Maar geef dan ajb bij openen van het topic meteen ook je eigen gedachten, probeersels over hoe je het in Excel probeert op te lossen. Waar je vastloopt.
We denken graag mee, maar ondertussen mogen we toch echt wel van je verwachten dat je in de topicstart begint met concrete geprobeerde formules.

Je gebruikt al de juiste term: ga ajb eerst via iets als zoeken bij google naar 'excel interpolatie formule' en varianten er op die concepten opzoeken, snappen en dan uitproberen (al dan niet met ook filmpjes als dat voor jou werkt). En dat duurt dan zeker uren, des te meer als je aangeeft dat je kennis tekort en het niet eenmalig 1 vraag is. De concepten leren zonder jouw specifieke vraag te willen in vullen. Dat komt pas daarna.

Als mogelijk alternatief is eerder ook al de Solver genoemd. Al zou ik beginnen met simpeler extrapoleren.

Maar kijk dus naar extrapolatie-mogelijkheden in Excel. In het algemeen, niet specifiek voor jouw probleem.

Pas daarna nadenken over jouw probleem, en een concept probreren. Als je dan concreet aangeeft waar je vastloopt, wat je overweegt, dan denken we graag mee. Maar een directe oplossing, nee.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
saxzozie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:23:
Dank je voor de reactie, maar is hier ook een you tube filmpje met enige visuele uitleg, want mijn kennis schiet hier tekort zie ik al, en het gaat helaas wel om een hele reeks van dit soort datasets.
maar die datasets kan ik wel opdelen zodat er 1 dataset gebruikt wordt per opdracht.

is het mogelijk om een formule te maken want ik kan dan wel een grafiek maken, maar ik zou niet weten hoe ik dan weer gegevens uit een grafiek krijg.
In de link die ik gaf is "Method #1.2: Use the FORECAST.LINEAR Function" wel behoorlijk duidelijk, met visuele uitleg (de bewegende beelden en reclame moet je er maar even bijbedenken). Het enige wat je moet doen is je twee reeksen erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
hallo fjk,
omdat ik meestal geen idee heb hoe te beginnen, vraag ik inderdaad op deze en andere sites om oplossingen.
temeer omdat ik het altijd moeilijk vindt een start te maken, mensen die op een forum zitten dit leuk vinden om het te maken in een fractie van de tijd die ik ervoor nodig heb. En als ik dan de formule heb bekijk ik het op logica en werking en pas het toe.
sluit dit topic maar af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:29

silverball

De wagen voor moderne mensen

saxzozie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:53:
hallo fjk,
omdat ik meestal geen idee heb hoe te beginnen, vraag ik inderdaad op deze en andere sites om oplossingen.
temeer omdat ik het altijd moeilijk vindt een start te maken, mensen die op een forum zitten dit leuk vinden om het te maken in een fractie van de tijd die ik ervoor nodig heb. En als ik dan de formule heb bekijk ik het op logica en werking en pas het toe.
sluit dit topic maar af
Vraag & aanbod is dan wellicht een betere plaats. Meestal is dit een matig advies; maar je kan een LLM vragen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 16:54

Reptile209

- gers -

hallo fjk,
sluit dit topic maar af
Als het enige probleem is dat je niet weet hoe je moet beginnen, dan heb je in mijn eerdere post alle steekwoorden staan die je nodig hebt om te gaan uitproberen of te gaan zoeken naar hoe dat dan precies werkt. Dus denk ik dat je er geen zin in hebt en een pasklare oplossing wil hebben, en die ga ik je niet geven (om de redenen die @F_J_K omschrijft). Want dan krijg je een oplossing die het over een half jaar niet meer doet (of erger: het lijkt te doen maar ongemerkt een verkeerd antwoord geeft) en dan heb je geen idee waarom.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
hallo fjk,
sluit dit topic maar af
We willen je met alle liefde helpen. We zijn zelf ook ooit begonnen...sommigen een jaar geleden, sommigen meer dan 30 jaar geleden. Het helpt wel om concrete voorbeelden te hebben en te laten zien wat je geprobeerd hebt.

Met een forecast functie kan je snel een lineaire fit maken. Maar ik vermoed dat je eigenlijk stuksgewijs wilt interpoleren. Dat is ingewikkelder (en je hebt dan al snel vba nodig al kan het ook met forecast, offset en match).

Heb je een getallenvoorbeeld wat je als uitkomst verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
KabouterSuper schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:08:
[...]

We willen je met alle liefde helpen. We zijn zelf ook ooit begonnen...sommigen een jaar geleden, sommigen meer dan 30 jaar geleden. Het helpt wel om concrete voorbeelden te hebben en te laten zien wat je geprobeerd hebt.

Met een forecast functie kan je snel een lineaire fit maken. Maar ik vermoed dat je eigenlijk stuksgewijs wilt interpoleren. Dat is ingewikkelder (en je hebt dan al snel vba nodig al kan het ook met forecast, offset en match).

Heb je een getallenvoorbeeld wat je als uitkomst verwacht?
ik heb als voorbeeld in het begin de waardes neergezet bij 50 m² en daaronder de getallen eronder die in totaal het warmteverlies weergeven 1,67+3.31+0.81 = 5.79 kW
en waardes bij 100 m², maar omdat een vloeroppervlak altijd ergens daartussen is, dacht ik dan te interpoleren en die dan bij elkaar op te tellen.

dus handmatig gerekent is er bij 75 m² 2.09 + 3.95 + 1.21 = 7.25 kW nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHWZM7TkuD6oYbJBWVUXl_2usJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeSP5kRZyrZRGGqwL9Zdj1i3.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
ja klopt, ik had gisteren op youtube ook een gelijkwaardige uitleg gezien, alleen moet ik de engelse termen omzetten naar nederlands, engels is geblokkeerd op ons bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
saxzozie schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:43:
ja klopt, ik had gisteren op youtube ook een gelijkwaardige uitleg gezien, alleen moet ik de engelse termen omzetten naar nederlands, engels is geblokkeerd op ons bedrijf
VOORSPELLEN, VERSCHUIVING, VERGELIJKEN

Pagina: 1