Ryzen 3600 + x570 + Radeon RX5700 USB inputs en video freeze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik loop al een tijdje tegen een euvel aan. Iedere 5-10 minuten ongeveer dan werken de USB inputs van mijn PC niet, als in, ze verschijnen niet op het beeld. Als ik aan het typen ben kan ik doortypen, de letters verschijnen dan later op beeld. De muis staat stil en kan ik niet bewegen. Dit duurt zo'n 3-4 secondes en daarna werkt alles weer.

Audio loopt opmerkelijk gewoon door. Maar bijvoorbeeld een youtube speelt door qua geluid, maar het beeld staat stil.

Ik heb al een paar bios updates gedaan (maar Gigabyte is nogal matig qua upgrade path dus loop vast na F34)

AMD Adrenalin drivers versie 24 (al was dit probleem al met eerdere versies gaande), net naar 25.3.1 geupdate maar niet een verbetering.
Gigabyte X570 Aorus elite, bios F34 (uit 2021, maar lastig te updaten)
Ryzen 3600
4x8 GB ram
Radeon RX5700

Iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken? Begint na een paar jaar toch wel irritant te worden en voor mn gevoel vaker voor te komen of ik stop er nu pas energie in.

Een oud collega noemde op dat het een bekend euvel was, maar hij werkt niet meer bij ons en ik heb geen contact met hem.Volgens mij iets met een bios update te fixen, maarja, dat helpt dus niet of het zit in een nog nieuwere bios. Redelijk wat zitten googlen maar ik kan het niet vinden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudecomputer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09 19:18
ja er is een AMD freeze bug. soms is dat met een bios update op te lossen. soms is het een driver probleem en moet je de terug vallen op een oudere adrenaline software. in dit geval 23.xxx

Gezien de zero day bugs in AMD cpu's zou ik sterk aan raden de bios te upgraden en bij jouw moederboard zou dat juist super simpel moeten zijn. pc uit zetten dan usb stick met de bios er op bij de blauwe USB poorten in de witte USB poort stoppen waar bios bij staat . dan op het moederboard onder aan de qflash knop in drukken en wachten klaar is kees . of hem gewoon in de bios opstarten en hem daar upgraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Oudecomputer op 30-03-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Oudecomputer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:07:
ja er is een AMD freeze bug. soms is dat met een bios update op te lossen. soms is het een driver probleem en moet je de terug vallen op een oudere adrenaline software. in dit geval 23.xxx

Gezien de zero day bugs in AMD cpu's zou ik sterk aan raden de bios te upgraden en bij jouw moederboard zou dat juist super simpel moeten zijn. pc uit zetten dan usb stick met de bios er op bij de blauwe USB poorten in de witte USB poort stoppen waar bios bij staat . dan op het moederboard onder aan de qflash knop in drukken en wachten klaar is kees . of hem gewoon in de bios opstarten en hem daar upgraden.
Thanks, ik kan alleen regelmatig biossen niet flashen. Dan is ie niet goed en krijg ik foutmeldingen, ik doe het of uit windows of met een usb stick via de bios zelf. PC is dicht, dus knopje indrukken kan ik niet. Ik weet ook niet welke bios ik nodig heb vanaf waar het gefixt is. MSI heeft ook niet een upgrade path beschikbaar zodat ik weet welke versies ik kan overslaan want anders heb ik 30 keer biossen te updaten...

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 30-03-2025 13:45 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudecomputer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09 19:18
er is software om dat onder windows te doen ik raad het niet aan maar het kan beter om dat uit de bios te doen
omdat je dan ook checks hebt of je de juiste bios hebt je kunt gewoon de laatste versie nemen en flashen hoeft niet stapjes te nemen. MSI? ik dacht dat je een gigabyte moederboard had . of bedoel je de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Oudecomputer schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:53:
er is software om dat onder windows te doen ik raad het niet aan maar het kan beter om dat uit de bios te doen
omdat je dan ook checks hebt of je de juiste bios hebt je kunt gewoon de laatste versie nemen en flashen hoeft niet stapjes te nemen. MSI? ik dacht dat je een gigabyte moederboard had . of bedoel je de videokaart?
Ik heb een msi monitor en ben nog niet helemaal wakker, gigabyte mobo idd.