Voorgespannen kanaalplaatvloer en gewicht egaline

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderbofficial
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-06 22:50
Ik heb een woning uit 74, de woning heeft 3 woonlagen. De woonlagen zijn gemaakt met voorgespannen kanaalplaatvloeren.

Nu wil ik op de 1e verdieping (tevens woonkamer verdieping want drive in woning) de boel laten egaliseren voor een nieuwe vloer.

De huidige vloer geplaatst op de cementdekvloer, en is met ondervloer ongeveer 15 mm hoog. We willen dus om hoogtes met o.a. de trapafwerking e.d. netjes te houden, 13 mm egaline gebruiken.

Kan dit qua gewicht? Of is dat echt te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:51
Waar ben je bang voor? Een kanaalplaat kan best wat hebben zeker bij een egale verdeling van gewicht.

Mocht je het zeker willen weten: constructeur of je originele bouwtekeningen opzoeken, daar staan misschien drukwaarden of de fabrikant, die kan je benaderen.

Dat laatste heb ik ooit ook eens gedaan voor een ventilatiegat en erg goed geholpen. Zijn gewoon constructeurs die graag meedenken vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sanderbofficial schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:07:
Ik heb een woning uit 74, de woning heeft 3 woonlagen. De woonlagen zijn gemaakt met voorgespannen kanaalplaatvloeren.

Nu wil ik op de 1e verdieping (tevens woonkamer verdieping want drive in woning) de boel laten egaliseren voor een nieuwe vloer.

De huidige vloer geplaatst op de cementdekvloer, en is met ondervloer ongeveer 15 mm hoog. We willen dus om hoogtes met o.a. de trapafwerking e.d. netjes te houden, 13 mm egaline gebruiken.

Kan dit qua gewicht? Of is dat echt te veel?
Opzich goed dat je erbij stil staat (zouden meer mensen moeten doen) maar het is met tegen zekerheid aan schurende waarschijnlijkheid geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 26-03-2025 07:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je de originele stukken van de woning opvraagt bij het gemeentelijk archief, kun je ook de constructieberekening van de kanaalplaat terugvinden als het goed is.

Daarin staan 3 soorten belasting aangegeven:
- permanente belasting, gewicht van de vloer en dingen die er op vast staan (muren bijvoorbeeld)
- variabele belasting, van de meubels die er op kunnen (ca. 100 tot 200 kg / m² rekenwaarde als gemiddelde)
- semi-permanente belasting, min of meer vaste zaken die mogelijk zijn zoals tegels of een opgemetselde bar. Hier valt een laag egaline onder.

Andersom denkend:
De egaline weegt ca. 2300kg / m³. Met 13mm dikte (0,013m) maakt dat 30 kg / m².
Ga jij 100 kg/m² toevoegen aan meubels? Dat lijkt me sterk. Daar kun je ook nog mee 'spelen'.

Overigens is die egaline ca. 7 tot 10% van het totale gewicht op de vloer straks, die marge zit er altijd nog in op veiligheidsfactoren (ja die waren er in de jaren '70 ook al).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ferry1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 04-06 18:27
13mm egaline voldoet zeker.
Indienje woning ouder is dan 15 jaar mag je in de constructieberekening ook nog gebruik maken van gereduceerde belastingsfactoren tot niveau van verbouw (ipv nieuwbouw, waar de woning op uitgerekend is).
De 13mm is dusdanig weinig dat dit hier al in ondervangen wordt.

Grt,

Ferry