Advies i.v.m. aansluiting muis/toetsenbord op game pc/laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvp123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 22:09
Ik zoek een nette oplossing om 1 toetsenbord en 1 muis te gebruiken op zowel mijn game pc als mijn laptop voor het werk.

Ik heb momenteel een setup met 2x schermen, waarbij de beide schermen momenteel zowel aan de game pc zijn aangesloten als aan een docking station. Vanuit elk scherm starten er dus 2 kabeltjes naar beide. Daarnaast is mijn 2k game scherm uitgerust met een USB poort, waar ik vooral mijn muis en toetsenbord inplu.

Wanneer ik werk, trek ik die 2 usb kabeltjes uit en steek ik ze in de docking. 's avonds steek ik ze iedere keer terug.

Ik ben het intussen zo wel wat gewoon, maar mijn partner veranderd van werk en moet onze docking teruggeven aan de werkgever. Tijd dus om deze setup onder de loop te nemen. De aankoop van een nieuwe docking staat gepland.

Daarnaast wil ik een oplossing voor het telkens versteken van de kabeltjes.

- Ik heb gedacht aan een draadloos toetsenbord/muis combinatie. Hiermee heb ik ook een nettere bureau met minder kabeltjes. Ik zou dan wel 2x USB ontvangertjes nodig hebben om zowel in de desktop te steken als een tweede in de docking. Op een of andere manier is dit niet te vinden op websites als coolblue.
- Ik moet werken met een USB hub of switch, die het signaal opsplitst naar de pc en naar de docking. Naargelang wat ik aanzet, zou dan aangestuurd moeten worden. Hiermee creëer ik echter nog meer kabeltjes om alles aan te sluiten.

Indien ik kies voor een draadloze muis mag het niet eender welke zijn. Ik heb een groot formaat nodig dat ook ergonomisch is.

Beste antwoord (via Bvp123 op 27-03-2025 19:19)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvp123
Ik zoek eigenlijk een docking station met ingebouwde KVM switch, iemand die iets kan aanraden? Vind ze niet meteen op coolblue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Croga

The Unreasonable Man

Bluetooth ontvanger in de PC steken.
Toetsenbord en muis die geschikt zijn om met meerdere bluetooth systemen te werken. Zie, bijvoorbeeld, de Logitech MX Ergo.
Schermen hebben waarschijnlijk meerdere inputs. Ene input naar laptop, andere naar game PC.

Wisselen wordt dan:
- Schakel toetsenbord naar ander apparaat
- Schakel muis naar ander apparaat
- Wissel van input op beide schermen
- Profit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:57

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik had dezelfde uitdaging. En in het verleden inderdaad KVM switches gebruikt in de goede oude ps2 tijd, maar ik heb tegenwoordig een goede dockingstation met USB C laadmogelijkheid (HP USB-C G5), een usb hub waarin muis, toetsenbord, headset dongel etc inzitten, een usb verlengkabeltje naar mijn gamepc, en zowel pc als dockingstation altijd bedraad aangesloten op monitor.

Enige switch wat ik hoef te doen is de usbhubkabel uit het verlengkabeltje halen, in dockingstation stoppen, usb c in laptop en ik ben in werk mode.

Het is low tech, maar werkt gewoon. Je hebt niet 2x zoveel kabels over je bureau lopen, je monitoren beginnen niet automagisch te switchen omdat ze opeens toch een signaal detecteren op de KVM switch etc etc.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:15:
- Wissel van input op beide schermen
Dan heb je wel twee tot vier kabels (twee schermen, power?, audio?) naar je laptop lopen. En heb je waarschijnlijk USB-C -> DP support nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Olaf van der Spek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:34:
Dan heb je wel twee tot vier kabels (twee schermen, power?, audio?) naar je laptop lopen. En heb je waarschijnlijk USB-C -> DP support nodig.
USBC-DP support is niet persé nodig hoewel 2 schermen op 1 laptop anders waarschijnlijk wel een uitdaging is.

Ik heb voor m'n laptop een USB-C dock die dit ondervangt. 1 kabel van laptop naar USB-C dock waar power en schermen aan hangen. Audio is uiteraard ook allemaal bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Croga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:36:
Audio is uiteraard ook allemaal bluetooth.
Dan moet je dat wel in je stappenplan opnemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is Mouse Without Borders geen optie? :) Daarmee kun je ook toetsenborden kkoppelen, in elk geval met de optie binnen de Windows Powertoys.

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CH4OS schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:43:
Is Mouse Without Borders geen optie? :) Daarmee kun je ook toetsenborden kkoppelen, in elk geval met de optie binnen de Windows Powertoys.
Dat werkt alleen zolang beide systemen aan staan. Vond ik indertijd niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Croga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:46:
Dat werkt alleen zolang beide systemen aan staan. Vond ik indertijd niet wenselijk.
Je kunt MWB als service installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:32
@Bvp123
Ik heb een vergelijkbare situatie met mijn prive pc en werk pc.
Gebruik nu een logitech MX3 en MX Keys. Die hebben de optie om te wisselen tussen 3 systemen met een simpele knop. Ook de software van Logi heeft nog handige opties.
Is met een dongle en met bluetooth aan te sluiten.
Voor nu werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 16:22

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik denk redelijk met hetzelfde "probleem" gezeten te hebben. Zelf heb ik een IIyama scherm met USB C charging port die ook fungeerd als "docking". mijn USB muis/toetsenbord gaan via een KVM switch naar zowel de monitor als de PC. In dit geval gaat bij de laptop aan het signaal via de USB C naar de monitor naar het toetsenbord; terwijl bij de PC muis/tobo rechtstreeks erop zitten. Zo heb ik 1 kabel power delivery en zit de rest achter/onder mijn bureau

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

CH4OS schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:49:
[...]
Je kunt MWB als service installeren. :)
Dat verandert weinig aan mijn stelling.... Het systeem waar de muis en keyboard ingeplugd zitten zal altijd aan moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:10
Twee PC's met 1 set om te bedienen zou kunnen met een KVM switch
Op AliE zelf een model besteld voor USB setup.
Aan de voorkant zitten de USB poorten voor wireless keyb en muis (of bedraad ;) )
Aan de achterkant HDMI en USB voor naar de devices.

Zoeken op "4K HD USB KVM SWITCH 2x1"

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Croga schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Dat verandert weinig aan mijn stelling.... Het systeem waar de muis en keyboard ingeplugd zitten zal altijd aan moeten staan...
Maar dat het voor jou niet werkt(e) betekend niet dat het voor anderen dan ook niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 22:50
Ik zou voor een usb switch gaan als je enkel muis en KB wil wisselen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvp123
NLBUURMAN schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:55:
Ik denk redelijk met hetzelfde "probleem" gezeten te hebben. Zelf heb ik een IIyama scherm met USB C charging port die ook fungeerd als "docking". mijn USB muis/toetsenbord gaan via een KVM switch naar zowel de monitor als de PC. In dit geval gaat bij de laptop aan het signaal via de USB C naar de monitor naar het toetsenbord; terwijl bij de PC muis/tobo rechtstreeks erop zitten. Zo heb ik 1 kabel power delivery en zit de rest achter/onder mijn bureau
Ik heb een Gigabyte G27Q schem gekocht een paar jaar geleden waar al USB poorten in het scherm zaten, een jaar later kwam de volgende versie uit met een KVM switch. Maarja, ik ga niet nog een nieuw scherm daarvoor kopen.

Ik heb woensdag tot een gat in de nacht aan het googelen geweest en plots kwam ik op dit uit op Amazon (= https://www.amazon.nl/AV-...rageCustomerReviewsAnchor).

Iets gelijkaardigs als wat gelinkt werd naar https://www.usb-c-adapters.nl/ maar lijkt me net iets degelijker. Er zijn verschillende fimpjes (door de fabrikant gemaakt) op YT te vinden en het lijkt me allemaal vrij eenvoudig. Wel prijzig in een aankoop.

Maar dan denk ik dat een docking + usb hub op net ongeveer hetzelfde zou neerkomen.

Ik heb helaas niet de luxe op de werk laptop bluetooth dongles en dergelijke te installeren. Al die dingen worden automatisch geblokkeerd door security.
Pagina: 1