GOKIT? Wat kan ik rekenen als verbruik van apparaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:46
Hallo mensen.

Mij is gevraagd voor een project (fictief, Studie) een kostenberekening te maken van een huisinstallatie.
Nu zou ik middels een MoSCoW en GOKIT methode een overzicht moeten maken van de Must haves, Should Haves, Could haves en Would Haves, naast een overzicht van de kosten van de apparaten. De aanschaf, afschrijving en het verbruik.

Nu worstel ik een beetje met die laatste.
Hoe kan ik het verbruik berekenen van diverse apparaten?
In mijn optiek (Elektro achtergrond en deze studie is een verdieping op deze materie) kan ik een 2A/12V voeding van dus 24Watt NIET meenemen in een berekening waarbij deze 24Watt volledig wordt geleverd bij het gebruik.
De voedingen zijn geënt op de piekvermogens.
Een NAS, bijvoorbeeld, zal niet constant zijn 12V * 5A = 60Watt verbruiken maar dit alleen trekken wanneer de NAS op de toppen van z'n kunnen werkt.
Hoe kan ik dan een betrouwbaar overzicht maken van het verbruik? Zijn daar richtlijnen voor?

Hetzelfde gaat op voor de Tablets en de Smartphones. Die hang je (doorgaans) in de nacht aan een USB lader die daar X uren 5V 1A (=5Watt) in propt. En dat is natuurlijk alleen wanneer hij laadt.
Ook hier de vraag... Wat mag ik als stroomverbruik rekenen voor dit soort apparatuur?

Heeft iemand daar ervaring mee?

MvG

Fantomaz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe gewoon aannames over het gemiddelde gebruik van het device per dag. Het gaat om het proces en het denken, niet om de feitelijkheden.
Idem voor afschrijving, gewoon alles in 5 jaar afschrijven als basis. De hele reutel in excel en als je dan je formules goed hebt kun je ook een beetje spelen met wat basiswaarden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:05

Reptile209

- gers -

Voor wasmachines en koelkasten e.d. bestaat een rekenmethode voor het "jaarverbruik" (want die moet de winkel/fabrikant kunnen vermelden). Maar alles staat en valt natuurlijk met de aannames die je daarbij doet. Hoeveel wassen per week, hoe vaak op 60 graden, hoeveel kratten bier wil je koelen. Idem met de kleinere verbruikers.
Je kan denk ik twee dingen doen: een rekenmethode vinden of opstellen om er een slag naar te slaan. Of met een verbruiksmeter aan de slag gaan om praktijkgegevens te verzamelen. Dan ben je waarschijnlijk nauwkeuriger, maar ook meer afhankelijk van het daadwerkelijke gebruik (en model en weersomstandigheden, enz) van de meetperiode.

Voor een mobiel kan je kijken naar de accu-capaciteit (mAh) en dan bijvoorbeeld elke nacht uitgaan van 20->100%. Gooi er een verliesfactor overheen voor de oplader, plus het geschatte verbruik tijdens het opladen. En dan ben je een uur aan het rekenen geweest en heb je nog 30 apparaten te gaan :). Maw: hoe nauwkeurig wil je zijn en hoeveel tijd mag dat kosten?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Top!
Bedankt voor de reacties zover.
Ik heb alles inderdaad in een Excel bestand staan waarbij ik ook kan "schipperen" met de KWh prijs. Ik zie dat 5ct per KWh niet eens zoveel impact heeft op de totale kosten.
Ik denk dat ik een reeel verbruik kolom erin ga zetten. Met name Routers, NASsen, Camera's etc. Draaien 24/7 maar bij lange na niet op vol vermogen."
Ik zal het verbruik eens meten met een Ampéremeter. Al is het alleen maar voor het "weten".

Goed te horen dat het nooit heel zwaar weegt en dat het een indicatie is.
(tenminste... zo interpreteer ik de reacties. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mee eens, punten achter de komma zijn niet belangrijk. Documenteer je aannames (en overwegingen), zoek wat bronnen voor bekendere apparaten en dan komt het wel goed.
Grootverbruikers zoals koelkast, wasmachine, warmtepomp etc zijn prima te vinden.
We proberen geen bemanning die terugkomt van de maan veilig geland op aarde te krijgen ;)

Sanity check is daarbij ook wel goed te doen voor dit soort dingen. Kom je op een piekverbruik van 100kW en jaarlijks 25000kWh zou ik het nog eens goed bekijken, zelfs incl warmtepomp, elektrische kookplaat en 2 elektrische auto's.

Ik zit niet in de elektrotechniek dus weet niet of er richtlijnen zijn. Behalve de NEN1010 voor het veilig aanleggen.

[ Voor 18% gewijzigd door mitsumark op 25-03-2025 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

Als je een topic voor een schoolopdracht wilt openen, eerst even contact openemen.

In dit geval zie ik het even door de vingers omdat het wel een interessant onderwerp is waar anderen al op gereageerd hebben. Kan zijn dat het op gegeven moment wel richting andere subfora moet als het minder over computerhardware gaat en meer over tablets (of witgoed)...

En dan inhoudelijk:
Ben bekend met dit probleem aangezien ik verantwoordelijk ben voor flink wat apparaten wiens gebruik meetelt in klimaatdoelstellingen van mijn werkgever. Aantal apparaten is makkelijk te achterhalen, maar verbruik... een ouderwetse gloeilamp is makkelijk rekenen, maar computers (ook in draagbare of embedded vorm) doen sinds jaartje of 20 aan throttling waardoor verbruik sterk afhangt van gebruik. Idem voor netwerktechnologie: alles is packet-based, waardoor radio's alleen flink slurpen als er daadwerkelijk iets verzonden wordt. Kortom, exact zelfde apparaat gaat bij mij anders verbruiken dan bij jou.

Hoe doorbreek je dit? In mijn geval: wet van de grote getallen. Als je een steekproef van metingen van honderden apparaten kunt nemen bij een representatieve groep gebruikers kun je een heel goede indicatie krijgen. Maar goed, ervan utigaande dat jij niet de luxe hebt om een paar honderd voorbeelden van een paar miljoen apparaten kunt sampelen heb je iets anders nodig.

In dit geval is het gewoon een studieopdracht en boeit zoals anderen al zeiden veel minder exact welke cijfers er komen zolang je maar procesmatig correct ermee omgaat. In dat geval zou ik gewoon onlinebronnen gebruiken, dingen als dit:
https://www.elektra-info....huishoudelijke-apparaten/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 21:19
Fantomaz schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:57:
Mij is gevraagd voor een project (fictief, Studie) een kostenberekening te maken van een huisinstallatie.
Een huisinstallatie van een huis met cv of warmtepomp? En in geval het laatste, moet je dan ook rekening houden met hoe warm de bewoners het hebben, hoe uitgebreid ze koken en hoe vaak ze onder de douche staan?

En hoeveel elektrische auto's staan er op de oprit en hoe vaak worden die geladen?

Ik zie het vaker dat rekenmethodes voor huisaansluitingen nog steeds gaan over tv's, telefoons, koelkasten en de wasmachine als topverbruiker. Maar met de komst van gasloze woningen en elektrische auto's raken die methodes kant noch wal.

En dan laat ik de kosten en opbrengsten voor retourstromen van zonnepanelen en thuisaccu's nog buiten beschouwing.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomaz
Jongens, het is een avondstudie waar ik me wel doorheen worstel.
Punt is even dat van mij een GOKIT overzicht wordt gevraagd en als elektrotechnicus vraag ik mij af of ik een representatief overzicht kan maken van de vermogens die op de voedingsadapters staan of dat ik moet nadenken over het werkelijke verbruik.
Zeker bij een apparaat wat 24/7 draait, maakt het op jaarbasis nogal uit of hij structureel 60Watt vraagt, of alleen wanneer hij veel zaken tegelijk moet doen. Een NAS dus, bijvoorbeeld.

Ik wist niet dat er voor schoolopdrachten een apart topic met toestemming gelanceerd moest worden.
Voortaan zal ik het woordje "studie" even weglaten. Dat is gemakkelijker dan wachten op toestemming. ;)

Ik had het ook een wat onduidelijke werkopdracht kunnen noemen.
Overigens vind ik het wel leuk dat er zoveel inhoudelijke reacties komen. Ik verwachtte even dat iets als "GOKIT" misschien minder bekend of zelfs achterhaald zou zijn.

In ieder geval voor de participeerders, mijn dank voor jullie input.

Mijn vermoeden van ongeveer 60% van de indicatie op de apparatuur zal aardig in de buurt komen.
Pagina: 1