Command line pictogrammen afbeelding voor autisme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
We zijn gezegend met twee schatten van kinderen, die helaas net als pappa autisme hebben. We proberen de planningen zo duidelijk mogelijk te maken met pictogrammen, blokken, uitleg, dubbele uitleg, planningen en digitale klokken op meerdere plaatsen, maar we lopen er tegenaan dat het handmatig wijzigen van een planning op bord 1 ook op bord 2 en 3 gedaan moet worden, en wel zo snel mogelijk omdat er anders onduidelijkheid ontstaat en 1 of beide kinderen ontsporen, ontploffen, kortom zeer hoog in hun emotie zitten en uren nodig hebben om weer tot rust te komen.

Ik wil daarom met wat automatisering het proces duidelijker / simpeler / direct aanpasbaar maken. Ik werk al meer dan 25 jaar met Linux met veel bash script ervaring en zit in die hoek te denken, alleen is dit een heel stuk anders dan ik voor mijn werk doe. Een raspberry pi en een scherm - beneden in de kamer waarschijnlijk een 32 tot 40" tv zodat alles direct duidelijk is en 15" schermen op de kamers van de kinderen. Raspbian met desktop (of ubuntu) waar 1 afbeelding groot getoond wordt, en dat dan maal 3. De afbeelding wil ik iedere minuut opnieuw opbouwen aan de hand van een aantal parameters: de tijd, de huidige activiteit en de komende activiteiten (2 tot max 5).

Een voorbeeld van hoe ik het voor me zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/SILvLT7uYKAACFSjJrxsAKvX.jpg

Op de centrale pi wil ik iedere minuut een script draaien die bovenstaande afbeelding opbouwt aan de hand van de actuele tijd en de planning. De centrale pi synchroniseert de afbeelding naar de 2 clients. Op alle 3 de pi's wil ik dan een afbeelding viewer draaien die iedere minuut OF de laatste afbeelding laadt OF afgesloten wordt en opgestart wordt met de laatste afbeelding, en dat natuurlijk full screen.
De pictogrammen en omschrijving wil ik uit een planningsbestand halen - 7 standaard bestanden voor iedere dag van de week - en wat handmatig aangepast kan worden bij aanpassingen in de planning. Dat bestand is simpel de tijd van begin van de activiteit, omschrijving van de activiteit en de bestandsnaam van de pictogram die gebruikt moet worden.

In het voorbeeld heb ik 4 rode vierkanten geplaatst met afzonderlijke blokken van informatie die ik in de afbeelding wil plaatsen: de tijd (hiervan denk ik ook een afbeelding te gebruiken - dus 1440 afbeeldingen met de digitale tijd per minuut), de header van de tabel met pictogrammen, tijden en omschrijving (het liefst zou ik dit stukje onderdeel van de template laten zijn die ik gebruik om de afbeelding op te bouwen), de pictogram en de omschrijving, eventueel nog met toevoeging van "Het is nu <dag>", alles op een vaste plek.

Ik ben in rustige momenten op het werk en in de avonduren al weken aan het zoeken hoe ik de afbeelding met tijd, picto's en omschrijving kan opbouwen. Het tonen van de afbeelding is bijv te doen met eye of gnome, dat is niet zo moeilijk. Het opbouwen van de afbeelding, daar loop ik op stuk.

Kan iemand mij in de juiste richting helpen voor het samenstellen van de afbeelding? Idealiter dus een template afbeelding waar ik 6 afbeeldingen (1 tijd en 5 picto's) en de teksten samen kan voegen.

Als ik in mijn bubble van het schrijven en onderzoek iets onduidelijk heb opgeschreven, stel rustig een vraag. Ik ben me bewust van de bubble maar het uit de bubble treden tijdens het schrijven is voor mij helaas zeer lastig.

Hier kon uw advertentie staan

Beste antwoord (via Nitroglycerine op 25-03-2025 22:17)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zat zelf aan 2 opties te denken:
- Je zet de betreffende afbeelding op een share en opent deze vanaf de andere twee systemen, wanneer de afbeelding overschreven wordt, wordt de nieuwe versie direct getoond. Deze afbeelding kan je met verschillende tools maken, zoals je die hierboven ook al hebt gemaakt. Gimp, Krita, Kolourpaint, noem maar op.
Ipv de afbeelding op een share zetten kan je ook een crontab hebben of een fnotify trigger dat de afbeelding naar de twee andere systemen stuurt via scp.

- Je zet een simpele webserver op en maakt hier eenvoudige html bestanden voor om te serveren. Deze worden dan in een browser venster, full screen, getoond. In het <head> stukje kan je javascript kwijt en daarmee laat je de pagina dan via een timer verversen (dit zou je ook via een browser add-on kunnen doen, mocht de pagina tijdens onderhoud even niet geladen kunnen worden). Omdat het een HTML bestand is, kan je tevens de tijd dynamisch weergeven. Ook de activiteiten zou je hiermee dynamisch kunnen vullen door bijvoorbeeld een database te raadplegen waar deze activiteiten in opgeslagen worden, of andere bestanden. Net wat jij zelf kan maken.

Heb er zelf niet direct naar gezocht, maar misschien zijn er ook bepaalde planningstools voor Linux beschikbaar die een vergelijkbaar overzicht kunnen tonen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zat zelf aan 2 opties te denken:
- Je zet de betreffende afbeelding op een share en opent deze vanaf de andere twee systemen, wanneer de afbeelding overschreven wordt, wordt de nieuwe versie direct getoond. Deze afbeelding kan je met verschillende tools maken, zoals je die hierboven ook al hebt gemaakt. Gimp, Krita, Kolourpaint, noem maar op.
Ipv de afbeelding op een share zetten kan je ook een crontab hebben of een fnotify trigger dat de afbeelding naar de twee andere systemen stuurt via scp.

- Je zet een simpele webserver op en maakt hier eenvoudige html bestanden voor om te serveren. Deze worden dan in een browser venster, full screen, getoond. In het <head> stukje kan je javascript kwijt en daarmee laat je de pagina dan via een timer verversen (dit zou je ook via een browser add-on kunnen doen, mocht de pagina tijdens onderhoud even niet geladen kunnen worden). Omdat het een HTML bestand is, kan je tevens de tijd dynamisch weergeven. Ook de activiteiten zou je hiermee dynamisch kunnen vullen door bijvoorbeeld een database te raadplegen waar deze activiteiten in opgeslagen worden, of andere bestanden. Net wat jij zelf kan maken.

Heb er zelf niet direct naar gezocht, maar misschien zijn er ook bepaalde planningstools voor Linux beschikbaar die een vergelijkbaar overzicht kunnen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
Een html pagina heb ik niet aan gedacht. Goede suggestie, vroeger niet verder dan frontpage 95 gekomen ;)
Ik ga me erin verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24

franssie

Save the albatross

Het moet dus echt in sync, dat is wel heftig dat magnetische picto's niet meer werken.
Dan is inderdaad iets met HTML en een servertje wel aan te raden.
Wellicht is het goed om je in te lezen in het hacken van (oude) e-readers die vaak gewoon op een arme android lopen. Je komt 'tech savy' genoeg over om dit te onderzoeken.

Mijn vriendin werkt met kinderen in dit spectrum dus ik volg het ook even.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
De kinderen hebben beiden een tablet, dus ik kan ook simpel chrome configureren dat die standaard de lokale website opent als ze het openen (niet dat ze mogen browsen, tablets zijn voor spelletjes, youtube, netflix en plex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om te het browsen te ontmoedigen maak je het systeem als een kiosk, geen tobo+muis, logt automatisch in en start dan de browser in fullscreen (of zelfs kiosk mode). Eventuele werkzaamheden eraan kan je via VNC doen, of door zelf een toetsenbord+muis even aan te hangen.

Bedacht mij net nog een optie die je icm de webserver kan doen, afhankelijk of je het in huis hebt. Als je een whiteboard hebt met magneten die de verschillende activiteiten afbeelden, zou je van dat whiteboard een foto (met een webcam bijvoorbeeld) kunnen maken die dan wordt getoond. Je schrijft dan naast de magneet met een marker de planning. Low tech oplossing als het schrijven van html en php niet wil vlotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 15:15
Hero of Time schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:38:
Om te het browsen te ontmoedigen maak je het systeem als een kiosk, geen tobo+muis, logt automatisch in en start dan de browser in fullscreen (of zelfs kiosk mode). Eventuele werkzaamheden eraan kan je via VNC doen, of door zelf een toetsenbord+muis even aan te hangen.

Bedacht mij net nog een optie die je icm de webserver kan doen, afhankelijk of je het in huis hebt. Als je een whiteboard hebt met magneten die de verschillende activiteiten afbeelden, zou je van dat whiteboard een foto (met een webcam bijvoorbeeld) kunnen maken die dan wordt getoond. Je schrijft dan naast de magneet met een marker de planning. Low tech oplossing als het schrijven van html en php niet wil vlotten.
Als een cam een optie is dan kan je ook de stream openen. Hoef je niks te programmeren enkel programma te installeren om de stream URL te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
De pi's zullen inderdaad zonder toetsenbord en muis draaien - denk dat ik voor de client pi's pi zero's zal gebruiken - dus browsen op de clients zal niet gaan. Op de host maak ik denk ik een samba share die ik dan op de pc's van mijn vrouw en mij koppel waar het schema in staat. Iedere minuut bouw ik de html opnieuw op en reload ik de webserver. Zo hoef ik mijn vrouw (die niet technisch is) geen vnc of ssh te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Oesie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:40:
[...]

Als een cam een optie is dan kan je ook de stream openen. Hoef je niks te programmeren enkel programma te installeren om de stream URL te openen.
Streams kunnen voor een Pi best zwaar zijn en vereist ook dat de camera altijd beschikbaar is. Terwijl een foto een eenmalig ding is en veel lichter is om weer te geven.
Nitroglycerine schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:42:
De pi's zullen inderdaad zonder toetsenbord en muis draaien - denk dat ik voor de client pi's pi zero's zal gebruiken - dus browsen op de clients zal niet gaan. Op de host maak ik denk ik een samba share die ik dan op de pc's van mijn vrouw en mij koppel waar het schema in staat. Iedere minuut bouw ik de html opnieuw op en reload ik de webserver. Zo hoef ik mijn vrouw (die niet technisch is) geen vnc of ssh te leren.
Je hoeft de webserver niet te herstarten ten zij je elke keer de configuratie wijzigt. Pas je een bestand aan, dan wordt dat direct en automatisch gezien geserveerd aan de clients/browser. Scheelt weer in je verwachte complexiteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hero of Time schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:07:
<>
Je hoeft de webserver niet te herstarten ten zij je elke keer de configuratie wijzigt. Pas je een bestand aan, dan wordt dat direct en automatisch gezien geserveerd aan de clients/browser. Scheelt weer in je verwachte complexiteit. :)
Maar dan moet de webbrowser (klantzijde) wel de pagina verversen lijkt me bij html. Al tijden niet meer gedaan maar had het dacht ik eens werkend met een iframe oid met een timer. Of bedoel je wat anders?

Edit: deze had ik gemist uit een eerdere post van je
In het <head> stukje kan je javascript kwijt en daarmee laat je de pagina dan via een timer verversen

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 26-03-2025 18:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

franssie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Maar dan moet de webbrowser (klantzijde) wel de pagina verversen lijkt me bij html. Al tijden niet meer gedaan maar had het dacht ik eens werkend met een iframe oid met een timer. Of bedoel je wat anders?
De browser moet de pagina idd opnieuw laden, dat gaf ik in m'n eerste post hier al aan dat het via javascript of add-on kan. Maar daarvoor hoeft de hele webserver niet herstart te worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Hero of Time schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:14:
[...]

De browser moet de pagina idd opnieuw laden, dat gaf ik in m'n eerste post hier al aan dat het via javascript of add-on kan. Maar daarvoor hoeft de hele webserver niet herstart te worden. ;)
Zie ook mijn ninja edit die had ik gemist :P

Sowieso heb ik nog nooit een webserver herstart na een wijziging in mijn website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

franssie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:15:
Sowieso heb ik nog nooit een webserver herstart na een wijziging in mijn website.
Precies m'n punt met m'n opmerking dat het herstarten niet nodig is na een wijziging van de planning. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
Het heeft een tijdje geduurd maar het resultaat mag er nu zijn. Het basis script (bash) werkt en toont de huidige en komende 6 activiteiten voor beide kinderen, op een overzicht planning en op een kinder specifieke pagina. Het is nog een beetje ruw, ik wil het komende dagen wat gaan verfijnen en een versie in het Engels maken. Zodra dit klaar is, ga ik het op github publiceren zodat de wereld het ook kan gebruiken. Ik ga er vanuit dat een (professionele) programmeur alle handelingen kan verfijnen, indikken en versnellen. Het draaien van het script duurt 4 seconden op een Rpi 4B.
Er zijn 6 kleuren voorgeconfigureerd voor gebruik op de zwarte achtergrond: wit, rood, blauw, groen, geel en paars om zo extra nadruk op bepaalde activiteiten te leggen. Grootste nadeel van dit script is dat het geen inzicht geeft in de voorafgaande activiteiten: het toont de huidige en (max) komende 6 activiteiten, is de volgende activiteit de huidige dan kun je niet meer zien wat hier voorafgegaan is. We gaan in de komende weken kijken hoe de kinderen erop reageren, eventueel moet ik het script herschrijven / nieuw script maken waarbij er naast de rollende tijd ook een paar eerdere activiteiten zichtbaar zijn.

Ter illustratie het begin van de planning voor deze nieuwe dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOgFzelGzw7etBVr0c_BdIqJr7g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YoSI6XxoQ5y5gvKjtrwWoPf8.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Nu online

Nitroglycerine

Topicstarter
De initiele upload naar github van de Engelse versie is klaar: https://github.com/NItroglycerineNL/PlanningToolForAutism

Pagina: 1