[Lebara] hoe start de automatische incasso v.e. abonnement?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 14:15
Iemand heeft geprobeerd fraude te plegen met mijn bankaccount.
Het begon met een 0,01 eur transactie naar Lebara om een abonnement en de automatische incasso te starten.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Lebara? Hoe kon deze 0,01 eur transactie plaatsvinden? Ik weet zeker dat ik op het moment van de transactie zelf niet online was.

(Edit: ik heb hierover contact gehad met mijn bank en Lebara maar het bovenstaande is me nog niet duidelijk. Tegenstrijdige informatie.)

Edit2: er staat bij de transactie "euro-incasso". Er is daarna ook meer geld afgeschreven (maandelijkse abonnementskosten. De 0,01 transactie is om de incasso te activeren. Maar dan blijft nog de vraag hoe die 0,01 transactie tot stand kwam. Het kan bijv. dat Lebara aan de persoon vroeg om een 0,01 transactie te signeren in zijn of haar bankomgeving.

Graag dus ervaringen gezocht met Lebara.

[ Voor 45% gewijzigd door vatkruid op 25-03-2025 18:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

The Wizard

Moderator Mobile
Advies is om Lebara zelf te bellen, beter gelijk doen om extra automatische incasso's tegen te gaan.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Lebara bellen en je bank bellen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Twee keer contact gehad met Lebara, twee tegenstrijdige antwoorden. Vandaar dat ik hier maar eens vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vatkruid schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:42:
Iemand heeft geprobeerd fraude te plegen met mijn bankaccount.
Het begon met een 0,01 eur transactie naar Lebara om een abonnement en de automatische incasso te starten.
Heb je ergens op geklikt? Als er vanuit jou bank account 1 cent is overgemaakt. Dan is Lebara toch niet het grootste probleem?

Zou zeggen bel je bank en probeer uit te vinden hoe die 0.01 euro is overgemaakt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
jack zomer schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Heb je ergens op geklikt? Als er vanuit jou bank account 1 cent is overgemaakt. Dan is Lebara toch niet het grootste probleem?

Zou zeggen bel je bank en probeer uit te vinden hoe die 0.01 euro is overgemaakt.
Mijn bank zegt geen ip adressen of toestelinformatie te hebben over de transactie. Geloof me, ik wil ook graag weten hoe de vork in de steel zit. Dus in de eerste plaats is Lebara nog steeds belangrijk. Het kan me duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
automatische incasso, of iDeal ofzo?

Automatische incasso kan vrij makkelijk, gewoon je rekeningnummer invullen en ze schrijven het af. Verkeerd rekeningnummer of niet.
Je kunt wel makkelijk storneren als het foutief is.

Als er via iDeal betaald is, dan is er toch een serieus beveiligingsprobleem; er heeft iemand kunnen inloggen op jouw rekenining. Dan zou ik dat probleem een stuk serieuzer nemen dan iemand die jouw rekeningnummer bij lebara heeft doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
defusion schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:24:
automatische incasso, of iDeal ofzo?

Automatische incasso kan vrij makkelijk, gewoon je rekeningnummer invullen en ze schrijven het af. Verkeerd rekeningnummer of niet.
Je kunt wel makkelijk storneren als het foutief is.

Als er via iDeal betaald is, dan is er toch een serieus beveiligingsprobleem; er heeft iemand kunnen inloggen op jouw rekenining. Dan zou ik dat probleem een stuk serieuzer nemen dan iemand die jouw rekeningnummer bij lebara heeft doorgegeven.
Precies. Vandaar mijn vraag om mensen die meer weten over de manier van werken bij Lebara.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vatkruid schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Mijn bank zegt geen ip adressen of toestelinformatie te hebben over de transactie. Geloof me, ik wil ook graag weten hoe de vork in de steel zit. Dus in de eerste plaats is Lebara nog steeds belangrijk. Het kan me duidelijkheid geven.
Hoe is die 1 cent overgemaakt...

Vanuit de bank app/site door jou
Vanuit de bank app/site door een ander?
Via een machtig?
Via een incasso?

Wat staat er bij die overboeking?
Geloof me, als ze in je bank omgeving zitten heeft dat de prioriteit boven Lebara. Je schrijf 1 cent overgemaakt om de automatische incasso te starten... Dan zou het wel gek zijn als dat ook via een incasso kan gebeuren..

[ Voor 10% gewijzigd door jack zomer op 25-03-2025 18:29 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
vatkruid schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Precies. Vandaar mijn vraag om mensen die meer weten over de manier van werken bij Lebara.
Maar dat kun je toch zelf zien in je bankomgeving?
Tenminste, bij mijn bank kan ik prima zien of iets automatische incasso, iDeal, overboeking, pintransactie, etc. is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 10-09 20:44
^^ precies inderdaad.
Maar 0,01 euro zal geen automatische incasso zijn geweest. Het moet een overboeking of een iDeal zijn. Beide kunnen alleen door iemand gedaan zijn die toegang heeft tot jouw bank app of online bankieren.

[ Voor 3% gewijzigd door Jimster op 25-03-2025 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

Jimster schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:32:
^^ precies inderdaad.
Maar 0,01 euro zal geen automatische incasso zijn geweest. Het moet een overboeking of een iDeal zijn. Beide kunnen alleen door iemand gedaan zijn die toegang heeft tot jouw bank app of online bankieren.
Waarom zou 1 cent geen automatische incasso kunnen zijn? Je ziet dat wel bij meer bedrijven; formulier wordt door klant ingevuld, om te kijken of ze kunnen incasseren doen ze een incasso van een cent. Als dat lukt is dat bevestiging van de order.

@vatkruid; Ik zou in ieder geval meteen die afboeking van 1 cent storneren. Vaak kun je daar bij aangeven dat je van dat bedrijf geen automatische incasso meer accepteerd. Dan is dat alvast schade beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die ene cent wordt afgerekend om te bewijzen dat de aanvrager controle over de betreffende bankrekening heeft. Daarna kan de incasso starten. Is niet specifiek voor Lebara, heel veel partijen met abonnementen werken zo.

Wat dit concreet voor jou betekent: iemand kan bij je bank-app of in je online banking-omgeving.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Croga schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Waarom zou 1 cent geen automatische incasso kunnen zijn? Je ziet dat wel bij meer bedrijven; formulier wordt door klant ingevuld, om te kijken of ze kunnen incasseren doen ze een incasso van een cent. Als dat lukt is dat bevestiging van de order.
Zou kunnen, persoonlijk ben ik deze werkwijze nog nooit tegengekomen. Kunnen ze net zo goed het hele bedrag incasseren.
Vrijwel altijd is het om te 'bewijzen' dat je de rekeninghouder bent. Officieel mogen bedrijven dan eigenlijk nog niet incasseren, daarvoor moet je een schriftelijke of een officiële digitale machtiging afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
Jimster schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Zou kunnen, persoonlijk ben ik deze werkwijze nog nooit tegengekomen. Kunnen ze net zo goed het hele bedrag incasseren.
Vrijwel altijd is het om te 'bewijzen' dat je de rekeninghouder bent. Officieel mogen bedrijven dan eigenlijk nog niet incasseren, daarvoor moet je een schriftelijke of een officiële digitale machtiging afgeven.
Er staat "euro-incasso" bij de transactie. Zie edit2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
vatkruid schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:49:
[...]
Er staat "euro-incasso" bij de transactie. Zie edit2
Bijzonder.
Bedrijven kunnen theoretisch incasseren van elke rekening. Ze hebben alleen het IBAN nodig. Verder niemand die controleert of de rekeninghouder daadwerkelijk een machtiging heeft afgegeven.
Heb je geen machtiging afgegeven? Dan mag je tot 13 maanden terug de incasso's terug laten boeken via je bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Dan gewoon storneren. Iemand heeft jouw rekeningnummer opgegeven. Dat kan iedereen doen / valt niet te achterhalen.
Waarschijnlijk hebben ze wel jouw naam (als rekeninghouder), en mogelijk ook je adresgegevens gebruikt, maar hoeft niet perse.

Zou wel bij lebara aangeven dat je hebt gestorneerd, dat je niks bij hun hebt afgesloten, en dat je vermoed dat iemand jouw bankgegevens (en mogelijk andere gegevens van jou) heeft gebruikt om iets af te sluiten. En verder is het hun probleem. Dan is er iig een papierspoor waarin je de transacties betwist, voordat ze straks ook nog incassobureaus gaan inschakelen ofzo.

Wat de 'oplichter' potentieel heeft gedaan:
- Een bestelling plaatsen bij Lebara voor telefoon+abo
- Jouw gegevens doorgegeven (mogelijk incl. adres)
- Zijn eigen e-mail adres doorgegeven
- Krijgt een mailtje met 'pakket is onderweg'
- Kiest ervoor pakket af te laten leveren bij pakketpunt
- Haalt pakket daar op, en heeft een telefoon
- Jij krijgt de rekening, want op jouw rekeningnummer, en mogelijk adres besteld

Vergelijkbaar met: YouTube: Bestellen bij Zalando zonder te betalen?
Weet niet of dit kan binnen het proces, maar zou dat ook niet jouw probleem maken. Wil alleen even aangeven dat ze best creatief kunnen zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door defusion op 25-03-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vatkruid
defusion schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:53:
Wat de 'oplichter' potentieel heeft gedaan:
- Een bestelling plaatsen bij Lebara voor telefoon+abo
- Jouw gegevens doorgegeven (mogelijk incl. adres)
- Zijn eigen e-mail adres doorgegeven
- Krijgt een mailtje met 'pakket is onderweg'
- Kiest ervoor pakket af te laten leveren bij pakketpunt
- Haalt pakket daar op, en heeft een telefoon
- Jij krijgt de rekening, want op jouw rekeningnummer, en mogelijk adres besteld
Maar dan nog de vraag hoe de 0,01 van mijn rekening is gehaald. Zie edit2. Van Lebara heb ik hierover twee tegenstrijdige antwoorden gehad.

Iemand hier die nog weet hoe dat ging met jullie abonnement afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
vatkruid schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:34:
[...]
Maar dan nog de vraag hoe de 0,01 van mijn rekening is gehaald. Zie edit2. Van Lebara heb ik hierover twee tegenstrijdige antwoorden gehad.

Iemand hier die nog weet hoe dat ging met jullie abonnement afsluiten?
Zoals ik hierboven al aangaf, gewoon automatische incasso. Elk bedrijf (met een incasso contract) kan incasseren van je rekening.
Pagina: 1