Overigens wel een dikke WTF met die bochten in de leidingen. Retour en de inkomende waterleiding heb ik het dan over... maargoed, ik zie de rest van het leidingwerk niet.
ja ze komen terug, vergeten er tussen de zetten helaas... ze hebben op bestaand leidingwerk aangeheeld, moet eerlijk toegeven dat ik het zelf misschien had afgeslepen, en even opnieuw strak had opgebouwd... het is wel creatief en kan verder geen kwaad toch?_JGC_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:51:
@Broerkonijn1 Ik zie 'm ook niet, dus daar mogen ze voor terugkomen denk ik. Of hij moet verderop in de aanvoer buiten je foto nog zitten...
Overigens wel een dikke WTF met die bochten in de leidingen. Retour en de inkomende waterleiding heb ik het dan over... maargoed, ik zie de rest van het leidingwerk niet.
Die waterleiding kan weinig kwaad, maar 2 knietjes zo direct achterelkaar in je retour wil je eigenlijk vermijden. Geeft beperking in de flow en mogelijk extra stromingsgeluiden.Broerkonijn1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:10:
[...]
ja ze komen terug, vergeten er tussen de zetten helaas... ze hebben op bestaand leidingwerk aangeheeld, moet eerlijk toegeven dat ik het zelf misschien had afgeslepen, en even opnieuw strak had opgebouwd... het is wel creatief en kan verder geen kwaad toch?
Als ze dan terugkomen, dat dode stuk in de koudwater leiding is sowieso niet toegestaan. Koud water de laatste meter opnieuw opbouwen, en dan kan de retour ook zonder knietjes aangesloten worden.Broerkonijn1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:19:
vandaag is de intergas extreme36 geplaatst:) nu viel met het op dat er geen overstort ventiel is geplaatst in de aanvoer CV. lees in het boekje dat dit wel hoort, zie ik iets over het hoofd of moeten ze terugkomen? [Afbeelding]
Het ziet er allemaal maar matig uit als ik eerlijk ben, alles in t kader van snel klaar.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Technisch werkt het allemaal wel maar het ziet er niet uit.
Alle leidingen schots en scheef, geen overdrukventiel, dood stuk waterleiding naar de vulkraan, na het vuil filter zit nog een t-stuk vermoedelijk expansievat dit zou andersom moeten zijn.
Kan je een foto maken van het geheel? Ben benieuwd hoe de rookgas afvoer aangesloten zit.
Please state the nature of the technical emergency
edsandje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:49:
@Broerkonijn1 Dit verklaart vaak de lage prijzen van de grote bedrijven.
Technisch werkt het allemaal wel maar het ziet er niet uit.
Alle leidingen schots en scheef, geen overdrukventiel, dood stuk waterleiding naar de vulkraan, na het vuil filter zit nog een t-stuk vermoedelijk expansievat dit zou andersom moeten zijn.
Kan je een foto maken van het geheel? Ben benieuwd hoe de rookgas afvoer aangesloten zit.
- Is geen groot bedrijf maar kleine cv installateur, maar eens dat het een beetje creatief aangesloten zit. Wat wel zo is, de 2 weg klep moest ertussen en het expansievat moest tussen de klep en ketel om de ketel niet te isoleren. Dat zit dus correct aangesloten. Het dode stukje waterleiding ben ik zelf geweest omdat hier een waterleiding naar een oude wasbak ging. Hij komt sowieso terug om de overdruk ventiel te installeren. Vraag ik meteen of die kniestukken bij de retour toch anders kunnen en of het water opnieuw opgebouwd kan worden. Ook moet de beugel nog even vastgeschroefd worden aan het dakbeschot.
:strip_exif()/f/image/LBzHoZ7cydCMBdanTU6qwBeg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Broerkonijn1 op 25-03-2025 10:04 ]
Dan had het eerst vuilfilter, expansievat, 2 wegklep moeten zijn. (Vanaf de cv ketel gezien)Broerkonijn1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:54:
[...][Afbeelding]
- Is geen groot bedrijf maar kleine cv installateur, maar eens dat het een beetje creatief aangesloten zit. Wat wel zo is, de 2 weg klep moest ertussen en het expansievat moest tussen de klep en ketel om de ketel niet te isoleren. Dat zit dus correct aangesloten. Het dode stukje waterleiding ben ik zelf geweest omdat hier een waterleiding naar een oude wasbak ging. Hij komt sowieso terug om de overdruk ventiel te installeren. Vraag ik meteen of die kniestukken bij de retour toch anders kunnen en of het water opnieuw opgebouwd kan worden. Ook moet de beugel nog even vastgeschroefd worden aan het dakbeschot.
En daarbij de Intergas heeft geen 3-wegklep dus bij geen warmtevraag cv gebeurt er niks.
Hm oke, ik weet niet of ik het hier helemaal mee eens ben, de tweeweg klep word nu ook beschermt, ik had hem zelf ook zo geplaatst denk ik…edsandje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Dan had het eerst vuilfilter, expansievat, 2 wegklep moeten zijn. (Vanaf de cv ketel gezien)
En daarbij de Intergas heeft geen 3-wegklep dus bij geen warmtevraag cv gebeurt er niks.
Je zou dan om vuil in de 2-wegklep te voorkomen deze in de aanvoer kunnen plaatsen.
+ voor de installateur is dat hij wel een automatische ontluchter op de ketel heeft geplaatst.
[ Voor 24% gewijzigd door edsandje op 25-03-2025 18:38 . Reden: toevoeging ]
Welk dode stuk?hesselbeertje schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:31:
[...]
Als ze dan terugkomen, dat dode stuk in de koudwater leiding is sowieso niet toegestaan. Koud water de laatste meter opnieuw opbouwen, en dan kan de retour ook zonder knietjes aangesloten worden.
Het ziet er allemaal maar matig uit als ik eerlijk ben, alles in t kader van snel klaar.
Vulkraan is een dood stuk, want die kraan gaat 1x per jaar open hooguit. Het stompje in het midden van de foto is ook een dood stuk maar minder erg.
Zou dat kastje waar die kabels in samenkomen iets verplaatsen, kraan aan het stompje maken, dan de inlaatcombinatie recht naar beneden onder de ketel en aansluiten met een haakse koppeling.
Dan is er plek om de retour ook recht naar beneden te doen.
A'dam PVOutput
Heel officieel volgens de rogafa: ja.ericplan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:00:
@Broerkonijn1 Ik ben geen beugelexpert, maar is de rookgasafvoer wel correct gebeugeld?
Mijn mening: als die dakbeschotbeugel wordt vastgeschroefd kan er niks mee gebeuren, ik zou het zo laten.
condenswater, stukje PVC er in zodat die mooi wat hoger komt, voor de inlaat combinatie een 45je er op stukje horizontaal en dan met 2x 45 (of 1x 90) naar verticaal, helemaal recht onder de inlaat combinatie krijg je hem zo te zien niet helemaal maar toch..
404 Signature not found
Ja eens, ik lijm zelf wat pvc erop om met minder flex op de condens en overstortcombi te komen.SMSfreakie schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:47:
vind het PVC werk voor de inlaat combinatie / condensafvoer ook wel een beetje zuinigjes bedacht..
condenswater, stukje PVC er in zodat die mooi wat hoger komt, voor de inlaat combinatie een 45je er op stukje horizontaal en dan met 2x 45 (of 1x 90) naar verticaal, helemaal recht onder de inlaat combinatie krijg je hem zo te zien niet helemaal maar toch..
Ik denk dat ik het water zelf maar even netjes doe als ik de tijd heb, die kraan zat al zo sinds we het huis kochten, nooit zo over nagedacht eigenlijk.._JGC_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:42:
[...]
Vulkraan is een dood stuk, want die kraan gaat 1x per jaar open hooguit. Het stompje in het midden van de foto is ook een dood stuk maar minder erg.
Zou dat kastje waar die kabels in samenkomen iets verplaatsen, kraan aan het stompje maken, dan de inlaatcombinatie recht naar beneden onder de ketel en aansluiten met een haakse koppeling.
Dan is er plek om de retour ook recht naar beneden te doen.
Houd er rekening mee dat als je de koppeling onder de ketel losdraait en de leiding draait per ongeluk mee, dat je die binnenin de ketel weer vast moet draaien en daarvoor moeten er onderdelen uit die jij officieel niet mag servicen.Broerkonijn1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:00:
[...]
Ik denk dat ik het water zelf maar even netjes doe als ik de tijd heb, die kraan zat al zo sinds we het huis kochten, nooit zo over nagedacht eigenlijk..
Hmm dan vraag ik vrijdag wat mogelijk is en anders verander ik het vanaf de inlaatcombinatie…_JGC_ schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:15:
[...]
Houd er rekening mee dat als je de koppeling onder de ketel losdraait en de leiding draait per ongeluk mee, dat je die binnenin de ketel weer vast moet draaien en daarvoor moeten er onderdelen uit die jij officieel niet mag servicen.
Van de regen in de drup als je t mij vraagt... Flex slangen zijn voor hobby bob zonder buigijzer. Een installateur die hier mee werkt valt wat mij betreft in de categorie klusjesman.Broerkonijn1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:24:
Instrallateur vraagt nu of het oke is om een flexibele drl slang te gebruiken voor de retour. Denk dat hij het buigen niet ziet zitten. Zie dat warmteservice dit ook verkoopt en lijkt me oke, dan in iedergeval van de knietjes af
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Nee, los van de dakbeschotbeugel die niet vast is geschroefd moeten de moffen ook gebeugeld worden.ericplan schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:00:
@Broerkonijn1 Ik ben geen beugelexpert, maar is de rookgasafvoer wel correct gebeugeld?
Als je vanaf de ketel naar boven toe zou tellen, mag je de eerste mof overslaan omdat beide moffen binnen 50 cm van elkaar zijn. Dus op de mof onder het broekstuk moet zowel rookgasafvoer als luchttoevoer een beugel geplaatst worden.
Een installateur die aan de klant vraagt of een flex slang okay is, is het wel een installateur? Of is dit de eerste ketel die hij doet? Het geleverde werk ziet er nou niet geweldig uit.Broerkonijn1 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:24:
Instrallateur vraagt nu of het oke is om een flexibele drl slang te gebruiken voor de retour. Denk dat hij het buigen niet ziet zitten. Zie dat warmteservice dit ook verkoopt en lijkt me oke, dan in iedergeval van de knietjes af
zo hangt de ketel hier ook.. maar ja dan kan je wel een ketel meer per dag vervangen!hesselbeertje schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:51:
[...]
Van de regen in de drup als je t mij vraagt... Flex slangen zijn voor hobby bob zonder buigijzer. Een installateur die hier mee werkt valt wat mij betreft in de categorie klusjesman.
of ik er blij mee ben? nee... want de binnendiameter is sowieso al weer kleiner dan van 22mm staal maar goed #huurschuur, oftewel niet mijn eigendom (lees ketel) die eerder verslijt
en gewoon door een grotere speler welke volgens eigen info zo`n 1700 installatie experts hebben
404 Signature not found
Die grote heb ik ook aan huis gehad, ben nu weer terug bij zelfstandige loodgietbedrijven. Niet duurder maar leveren wel beter werk af dan de ketens.SMSfreakie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:44:
[...]
<>
en gewoon door een grotere speler welke volgens eigen info zo`n 1700 installatie experts hebben
Heb zelf ook wel eens een beginnerscursus loodgieten gedaan, juist die onmogelijke bochtjes buigen was leuk
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
tja die grote doet hier ook het verplichte onderhoud, al heb ik geen idee welke interval ze tegenwoordig aanhouden....franssie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:10:
[...]
Die grote heb ik ook aan huis gehad, ben nu weer terug bij zelfstandige loodgietbedrijven. Niet duurder maar leveren wel beter werk af dan de ketens.
Heb zelf ook wel eens een beginnerscursus loodgieten gedaan, juist die onmogelijke bochtjes buigen was leukEn PVC is gewoon rond lego
buigen is het allermooiste.. maar goed partijen die in een woning een complete CV installatie met 2 man in 1 dag er in schuiven gaan voor Quick en Easy.. dus buigen kost teveel tijd
en ach een persbochtje / sokje etc vind ik ook nog wel acceptabel maar knel in zicht vind ik toch wel minder....
404 Signature not found