Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-05 08:37
Dag, wij hebben recent een installatie van zonnepanelen laten doen. Nu lopen de draden op plekken los over het dak.

Mijn vraag is 1. Is dit veilig/kan dit kwaad? 2. Zijn hier richtlijnen voor?

Wat ik er over kan vinden niet echt eensluidend. Ik lees dat kabel sneller kunnen slijten door invloed van regen en wind, dat is natuurlijk niet wenselijk als dat had kunnen/moeten worden voorkomen.

Alvast bedankt voor de input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-07 15:19
1. is het veilig ja geloof niet dat het problemen kan oplevern.
2. Kan dit kwaad mogelijk kan dit kwaad want het hangt allemaal los. Dus door wind of als je zelf een keer op het dak bent kan ik me bedenken dat je mogelijk wat kapot maakt of de wind wat kapot trekt.

Voor jouw info heb even in de nen1010 en 5310 gekeken (elektriciteits regelgeving) maar zie nergens dat er gesproken word over de kabels buiten dat ze geschikt moeten zijn voor de stroom. Heb ook nog andere regels bekeken en geen info. Dus neem aan dat het toegestaan. Is het beter om het even te verbinden aan het frame denk ik wel maar het is dus niet officieel vereist.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
kabel die af en toe in het water licht/ligt = geen probleem.
stekker die in het water licht/ligt = probleem. (spatwater = geen probleem)

kabel die door een buis zit en daar door een beetje door hangt en het water er niet uit kan.
dat geeft ook problemen op de lange termijn.
(langzaam onder invloed van water en warmte van de zon word de isolatie broos.)

dus grofweg als de afwatering op je dak een beetje in orde is, dan kan de kabel wel op dak liggen.
staan er altijd plassen, dan wil je de kabel er niet hebben liggen.
(dan heb je wel een slecht dak, want veel dakbedekking kan daar ook niet tegen op de lange duur.)

dit geeft je een grof idee, wat wel en niet kan met kabels en stekkers. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 25-03-2025 16:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
Dank! Goed om te weten dat Het op zich niet onveilig is.

Ik ga nog wel met de installateur in overleg, op de offerte staat ‘duurzaam aanleggen, kabels en stekkers van het dak’. Dat is dit niet, maar dan kan/hoef ik niet te hoog van de toren te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:20

timpel_800

Amber 65

Ik vind dat bedrading op een schuin dak gewoon weggewerkt moet worden. Tenzij je misschien geen pannendak hebt maar een ander soort dak? Op platte daken is het lastiger. Post anders eens een foto.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
Zonder foto is dit allemaal maar gegokt in het wild.

Richtlijnen? Zaken moeten deugdelijk bevestigd zijn. Losse dingen gaan stuk door slijtage.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggtazz
Hier een foto van een stukje. Binnenkort even met de ladder naar de rest kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-25OXoV18Z_csk3TBCVuACnx9ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnHuzr3oq7pCNyoOM0bMONKU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Zelf maak ik de connector met tiewraps vast zodat deze nooit kan zakken, zoals dit zou ik het niet achterlaten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Het ziet er slordig en on professioneel uit maar over het algemeen staat nergens dat dit zo niet mag maar als ik een installer was had ik gezorgd dat het er netjes uit zag tie-wraps er omheen misschien zelfs de kabel tiewrappen aan het paneel zodat alleen mogelijk de stekker er uitsteekt.

Mag ook wel zeggen dat die rood/zwart/geel-groene kabel niet echt getuigd van een profi installatie die aders zo los op een dak leggen zou ik niet durven zou netjes een buisje gelegd hebben met een afdopping aan het eind en dat je daar een klein beetje de kabels hebt uitsteken ok maar dit hoeft de isolatie maar wat mee te gebeuren en met een regenbeurt heb je een kortsluiting. Zoiezo weet iet of dit in belgie is maar als het in nederland zou zijn dan zijn de kleuren van de kabels verkeerd in nederland zijn de kleuren bruin/blauw en groen/geel zover ik weet ?

[ Voor 50% gewijzigd door lordgandalf op 26-03-2025 08:36 . Reden: verder kijkend naar de fotos wat gezien met stroom kabels. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:30
lordgandalf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:31:
Mag ook wel zeggen dat die rood/zwart/geel-groene kabel niet echt getuigd van een profi installatie die aders zo los op een dak leggen zou ik niet durven zou netjes een buisje gelegd hebben met een afdopping aan het eind en dat je daar een klein beetje de kabels hebt uitsteken ok maar dit hoeft de isolatie maar wat mee te gebeuren en met een regenbeurt heb je een kortsluiting. Zoiezo weet iet of dit in belgie is maar als het in nederland zou zijn dan zijn de kleuren van de kabels verkeerd in nederland zijn de kleuren bruin/blauw en groen/geel zover ik weet ?
Een buis met afdopping? Zodat je zeker weet dat die over x jaar vol staat met water?

Die zwarte en rode aders zijn toch duidelijk gewoon DC-kabels die naar de string omvormer lopen, die zijn dubbel geïsoleerd, daarom mag dat op deze manier worden aangelegd, het is geen VD-draad.

Het wat netter gekund door de DC kabels + aarde aan de rails of de PV-panelen vast te maken, maar er is zo op de foto niets te zien dat echt fout is. Wat niet te zien is hoe lang het zo op de pannen ligt. Is dat 10 meter, dan gaat het niet blijven liggen is het een stukje van een meter dan is er weinig aan de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door Oilman op 26-03-2025 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Ik dacht dat het standaard koperdraad was daarom vroeg ik me af of dat klopte. Ken genoeg van stroom binnenshuis en natte ruimtes. Maar goed las het dc kabels zijn met dubbele isolatie dan kan ik me bedenken dat dat een standaard aansluiting is. En je hebt gelijk dat een buis vol kan lopen had alleen bedacht dat als ik het had aangelegd ik niet de kabels zoveel meter over het dak te laten lopen dan had ik het intern gedaan en dan op het punt waar ze naar buiten moesten komen de doorgang gemaakt of dicht in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:20

timpel_800

Amber 65

De rails liggen ook verticaal dat maakt het ook lastiger om ze aan de rails te knopen

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggtazz
Helder, maar ik ga nog wel even met de installateur in overleg denk ik. Als men in de offerte zet dat de stekkers en kabel van het dak gemonteerd worden, dat is dit in mijn optiek niet. En als ik jullie goed begrijp had het wel anders gekund.

Eens kijken hoe daarop wordt gereageerd.
Pagina: 1