Standaardkeuze cookiewall vastleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.033 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:50

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
1. Welk probleem ervaar je?
Soms wordt mij als ingelogd lid van T.net om onduidelijke redenen de cookiewall opnieuw aangeboden.

2. Waarom is dat een probleem?
Het zit mij in de weg, zeker omdat ik altijd dezelfde keuze maak (weiger alles).

3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Eens in de maand?

4. Hoe ziet de ideale oplossing er voor jou uit?
Maak een optie in het profiel of in de cookiewall om altijd alle optionele cookies onder alle omstandigheden te weigeren om zo terugkerende gebruikers niet meer lastig te vallen. Voor functionele (verplichte) cookies volstaat een DM om de gebruiker op de hoogte te brengen dat iets gewijzigd is. Immers is er voor deze cookies een andere juridische grondslag dan toestemming van de gebruiker (als het goed is), dus enkel informeren zonder op te dringen is prima.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat je een nieuw verzoek gekregen hebt omdat ze nu, zowaar, "alles weigeren" gelijk gemaakt hebben aan "alles aanvaarden". Ze voldoen nu dus eindelijk aan de wet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGmAlSJo2ScB3vtk3OSu6uBmzZg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/He79IEGqBbO7FRgUxzNTdjLB.png?f=user_large

Dus ik denk dat ze het wenselijk vonden dat iedereen opnieuw zijn keuze kenbaar maakt. Terecht!

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 25-03-2025 15:52 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:51:
Dus ik denk dat ze het wenselijk vonden dat iedereen opnieuw zijn keuze kenbaar maakt. Terecht!
Nu deze keuze gemaakt is, wil ik graag deze keuze permanent maken over alle toekomstige wijzigingen heen. Daarom nog steeds deze feature request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Theoretisch hebben ze nu een boolean 'rejected_all' dus als die 'true' is, kunnen ze toekomstige addities ook automatisch aannemen. Echter als je nu 'accepted_all' gedaan hebt, zal je in de toekomst niet automatisch akkoord hoeven willen gaan met nieuwe toevoegingen.

Aan de andere kant, waar maak je je druk om? Klik gewoon weer "alles weigeren" en je kunt door met je leven.

En daarnaast; binnenkort komt er wel weer een update van I Still Don't Care About Cookies en gelijke add-ons die automatisch voor jou op alles weigeren klikken.

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 25-03-2025 15:59 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Room42 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:57:
Aan de andere kant, waar maak je je druk om. Klik gewoon weer "alles weigeren" en je kunt door met je leven.
Waarom maak jij je druk over waar ik mij druk over maak? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
The Zep Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Waarom maak jij je druk over waar ik mij druk over maak? ;)
Dat was een vraag. :P

edit:
Oh, ik zie de bug. Ik gebruikte een punt waar ik een vraagteken bedoelde. Excuses, please recompile. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 25-03-2025 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Dat van mij ook. :P

OK, even serieus:
Dit is een site die ik regelmatig bezoek en we hebben allemaal wel een mening over cookiemuren. Ik vind het prima dat anderen een andere mening hebben, bijvoorbeeld omdat ze graag lastig gevallen worden door cookiemuren. Hun ontzeg ik hun voorkeur niet. Andersom hoop ik dat zij hetzelfde denken over mijn mening. *;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Kunnen we dan ook direct het social media domein verder uitsplitsen? Ik hoef geen koekjes van Zuckerberg of Musk, maar wil wel graag (embedded) Youtube videos kunnen zien. Desalniettemin valt dat onder dezelfde selectie.. |:(

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:01:
Kunnen we dan ook direct het social media domein verder uitsplitsen? Ik hoef geen koekjes van Zuckerberg of Musk, maar wil wel graag (embedded) Youtube videos kunnen zien. Desalniettemin valt dat onder dezelfde selectie.. |:(
Graag hier een aparte feature request van maken (als die al niet bestaat). Ik heb wel input voor dit idee om het verder uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:48

jdh009

FP ProMod
Ik loop hier ook regelmatig tegenaan. Het vervelende is dat het probleem op al mijn apparaten en besturingssystemen steeds terugkomt. Het lijkt erop dat ik dit dus elke maand opnieuw op elk apparaat moet instellen. Met twee telefoons, een tablet en twee laptops (beide met twee besturingssystemen) begint dat behoorlijk irritant te worden.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hè gadver, nu krijg ik hem (weer) maar toch weer een die niet aan de wet voldoet. :r @Tweakers
Waarom moet ik nu opeens weer eerst naar 'instellen' om alles te weigeren? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hyzPjrOMtlv-dIcCb2cxBGdUvUo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ksp9xI3cX0hxOKBHv1uVx2Ws.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Room42 op 26-03-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:56
Zou het kunnen dat er op dit moment wordt / is getest met manieren om deze melding weer te geven? Misschien een A/B-test om te kijken of bezoekers met verschillende meldingen vaker / minder vaak op "akkoord" klikken.

Waarom denk ik dat? De melding zoals op de eerste screenshot van @Room42 zou een lang gehoopte wijziging impliceren van het Tweakers-beleid. Het feit dat het weigeren van tracking-cookies meer moeite kost dan het accepteren is een zere doorn in het vlees van veel gebruikers en bovendien juridisch problematisch. Als Tweakers het beleid zou hebben omgegooid, dan zou ik een artikel daarover op de Frontpage verwachten.

Maar dat is niet het geval. Ik heb de vernieuwde melding gisteren en vandaag al gehad op meerdere devices (ben niet overal altijd ingelogd). Uit bovenstaande reacties blijkt dat ik niet de enige ben. En nu krijg ik op een andere browser weer de bekende melding in twee niveau's, zoals op de tweede screenshot van @Room42.

Kan iemand van de staff uitleggen wat hier aan de hand is? Gaat het beleid wijzigen? Zijn jullie data aan het verzamelen voor toekomstige gesprekken hierover (intern of bijvoorbeeld met DPG)?

Ik en vele anderen zouden een koerswijziging op dit gebied waarderen. Ik hoop dat dit daartoe de eerste stap is.

En daarnaast ook nog een kritiekpunt: Het is m.i. onjuist om cookies van Google Analytics als "functioneel" te classificeren. Ik heb hier bij de aan mij voorgeschotelde nieuwe / verbeterde cookie-melding specifiek naar gekeken. Als ik klik op "Alles Weigeren" dan denk ik dat het redelijk is om te verwachten dat er geen cookies worden geplaatst met een uitsluitend analytisch doel. Al helemaal niet als die van een derde partij komen die ook nog eens met afstand de grootste speler is in de online-advertentie en gebruikersprofileringsmarkt. Het is technisch absoluut mogelijk om 100% van de functionaliteit te behouden zonder gebruik van Google Analytics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Zep Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Nu deze keuze gemaakt is, wil ik graag deze keuze permanent maken over alle toekomstige wijzigingen heen. Daarom nog steeds deze feature request.
Jouw keuze (alles weigeren) wordt waarschijnlijk gewoon opgeslagen in een 'session cookie' op jouw eigen machine en niet in de settings aangaande jouw account op Tweakers (Lees: Jouw "Tweakers" account bij DPG).

Cookies hebben een TTL (Time To Live) en dus zul je die vraag nog wel vaker te zien gaan krijgen in de toekomst, zeker als je ALLE cookies pèr browser-sessie weg gooit.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 26-03-2025 21:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Doet niets af aan mijn feature request.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Krijg je de cookie wall ook elke maand als je Alles Aanvaarden hebt gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 08:28

DaFeliX

Tnet Devver
Olaf van der Spek schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:16:
Krijg je de cookie wall ook elke maand als je Alles Aanvaarden hebt gekozen?
Er is sprake van 'herconsent', dit gebeurd als er zaken veranderen die van invloed hebben op de consent die je gegeven hebt. Het maakt daarbij niet uit of je "Alles aanvaarden" of "Alles weigeren" kiest, iedereen krijgt dan de privacy gate te zien.

Hoe vaak zo'n herconsent nodig is weet ik niet; ik gooi elke dag m'n cookies weg dus ik zie de privacy gate elke dag; heel soms twee keer als er in de middag een herconsent nodig is. Wel weet ik dat men zich realiseert dat het vervelend is wanneer mensen opnieuw deze keuze moeten opgeven, dus proberen ze het aantal keer dat dit nodig is te minimaliseren door wijzigingen zoveel mogelijk te groeperen.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
DaFeliX schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:03:
Wel weet ik dat men zich realiseert dat het vervelend is wanneer mensen opnieuw deze keuze moeten opgeven, dus proberen ze het aantal keer dat dit nodig is te minimaliseren door wijzigingen zoveel mogelijk te groeperen.
Zou deze feature request het vervelende aspect weg kunnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
The Zep Man schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Zou deze feature request het vervelende aspect weg kunnen nemen?
Dat kun jij beter beoordelen.

Hoe dan ook, het is een redelijke edge-case en alleen mogelijk als iemand nu en altijd in de toekomst altijd alles zou weigeren. Er zou volgens mij alleen een feature kunnen komen die "weiger nu en altijd alle cookies" aanbied. Als er maar 1 optie/vendor wel geaccepteerd zou moeten worden, gaat dit niet werken omdat er altijd zaken in de toekomst kunnen veranderen waardoor herconsent nodig is.

Hier op Tweakers zullen er een paar mensen zitten waar die "weiger nu en altijd alle cookies" relevant voor is, maar deze privacy gate gaat over alle DPG merken. De kans dat er vanuit DPG iets word aangepast voor zo'n kleine groep lijkt me niet aanwezig. En zonder hun hulp lijkt me dit erg lastig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
DaFeliX schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Dat kun jij beter beoordelen.

Hoe dan ook, het is een redelijke edge-case en alleen mogelijk als iemand nu en altijd in de toekomst altijd alles zou weigeren.
Want? Een "altijd weigeren" vlaggetje zou niet uitgeschakeld kunnen worden in de toekomst?
Er zou volgens mij alleen een feature kunnen komen die "weiger nu en altijd alle cookies" aanbied. Als er maar 1 optie/vendor wel geaccepteerd zou moeten worden, gaat dit niet werken omdat er altijd zaken in de toekomst kunnen veranderen waardoor herconsent nodig is.
Voor noodzakelijke/functionele cookies (vanuit het perspectief van de gebruiker, niet T.net) is er een gerechtvaardigd belang anders dan het vragen om toestemming. Voor nieuwe noodzakelijke cookies is dan ook geen toestemming nodig.

Dan blijven niet-functionele/analytische cookies over. Neem gewoon bij een dergelijke optie aan dat de gebruiker deze altijd weigert. Zodra de gebruiker alsnog achteraf toestemming geeft voor één van de dergelijke cookies dan wordt de "altijd weigeren"-optie uitgeschakeld en is die niet beschikbaar.
Hier op Tweakers zullen er een paar mensen zitten waar die "weiger nu en altijd alle cookies" relevant voor is, maar deze privacy gate gaat over alle DPG merken. De kans dat er vanuit DPG iets word aangepast voor zo'n kleine groep lijkt me niet aanwezig. En zonder hun hulp lijkt me dit erg lastig te maken.
Ik zei niet dat T.net dit alleen moet oplossen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
Opnieuw kreeg ik een onnodige cookiewall aangeboden, want mijn keuze was opnieuw hetzelfde. Ook was deze cookiewall illegaal omdat de keuzes voor "alles toestaan" en "alles weigeren" niet gelijkwaardig werden gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
The Zep Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:17:
Opnieuw kreeg ik een onnodige cookiewall aangeboden, want mijn keuze was opnieuw hetzelfde. Ook was deze cookiewall illegaal omdat de keuzes voor "alles toestaan" en "alles weigeren" niet gelijkwaardig werden gepresenteerd.
Ok, en dit meld je in dit topic waarom?

Jouw probleem is duidelijk, je hoeft dit niet elke keer weer in allerlei omwoordingen te benadrukken hoe onmeunig vervelend je dit vind. Je wens is duidelijk, accepteer dat we je hebben gehoord, dat het zeer onwaarschijnlijk is dat we hier iets aan kunnen doen en stop met 't kicken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
DaFeliX schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:13:
Ok, en dit meld je in dit topic waarom?
Omdat in mijn initiele post de frequentie onduidelijk is (aangegeven met een vraagteken). Daar geef ik met meer informatie meer inzicht in.

De illegaliteit zoals de cookiewall in deze vorm werd aangeboden blijft sowieso relevant:

nieuws: AP: Nederlandse websites hebben cookiebanners aangepast na overtreden...

[ Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 08-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
The Zep Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:20:
[...]

Omdat in mijn initiele post de frequentie onduidelijk is (aangegeven met een vraagteken). Daar geef ik met meer informatie meer inzicht in.
Nee, dat doe je niet.

Meer informatie geef je met bijvoorbeeld "Ik zag het om XX:YY met browser YY". Jij schrijft een rant doorspekt met woorden als "onnodig", "opnieuw", "illegaal" en "niet gelijkwaardig". Daar kun je alleen met een slap excuus achteraf iets van maken dat mogelijk behulpzaam zou kunnen zijn als je andere dingen allemaal negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Topicstarter
The Zep Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:12:
3. Hoe vaak loop je er tegenaan?
Eens in de maand?
Jij schrijft een rant doorspekt met woorden als "onnodig", "opnieuw", "illegaal" en "niet gelijkwaardig".
Ik vind het betreurenswaardig dat jij mijn reactie zo interpreteert. Als je mijn reactie ziet als een rant op de site, zie je jouw reactie dan ook als een rant op een persoon?

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 08-04-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Goed, om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: wij of DPG gaan geen functie aanbieden om de opties in de Privacy Gate (cookiewall) standaard te weigeren. Zoals in DaFeliX in "Standaardkeuze cookiewall vastleggen" wordt toegelicht is dit een redelijke edge-case met waarschijnlijk ook allerlei juridische vraagtekens. Tijd die we daarin zouden stoppen, besteden we liever aan het verbeteren van de site op onderdelen waar veel gebruikers profijt van hebben. Tot slot wordt de Privacy Gate niet door ons beheerd maar door een ander team, voor eventuele inhoudelijke vragen daarover kun je je rechtstreeks tot DPG wenden via https://privacy.dpgmedia.nl/nl/.

Waarom je de cookiewall vaker te zien krijgt dan alleen bij een reconsent weet ik ook niet, we gaan ervan uit dat dit geen wijdverspreid probleem is. Als dit voor alle DPG-sites geldt dan adviseer ik ook daarover contact op te nemen met het Privacyteam van DPG.

Dit topic sluit ik daarom.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.