Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synergy073
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 21:53
Beste Tweakers,

We hebben thuis een Remeha Calenta Ace 40c uit 2021 hangen.
Sinds een maand of twee horen we overdag en 's nachts geknal in de leidingen.
Het lijkt bij de CV-installatie vandaan te komen. Op het moment dat ik de hoofdkraan bij de watermeter dichtdraai of het afsluitkraantje op de inlaatcombinatie van de CV stopt het.
Als we warm water hebben gebruikt knalt het het eerste half uur daarna harder en vaker.

De installatiemonteur heeft wat instellingen aangepast in de ketel (o.a. pomp en vermogen lager gezet en warmwater op eco), maar helaas is er niks veranderd.
Ook de toiletten nagelopen op lekkage en de magneetkleppen van de was- en vaatwasmachine gecheckt en daar is niks mis mee.
In januari is de ketel onderhouden en schoongemaakt. De druk in de ketel is in rust 1,3 bar, wat ik vrij laag vind.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? 8)7

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 14:40
Als je zegt dat het vooral erger word met warm water zou ik het zoeken in dat circuit. Dus of in de ketel of ergens anders

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:07
Als je expansievat niet oke is kun je gelijke symptomen krijgen.
Ook kan lucht dit veroorzaken.
Duss eerst expansievat controleren zowel met geluid als met een bandenspanningsmeter, daarna alle radiatoren eens ontluchten en de ketel aan en uit zetten zodat hij ontlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:50
Kwam er laatst achter dat de keerklep in kranen dit ook kan veroorzaken.
Het kan bijna niet door de ketel veroorzaakt worden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synergy073
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 21:53
Dank voor de snelle reacties!
Ik heb de radiatoren ontlucht. Helaas heeft dat niet geholpen, er zat overigens ook geen lucht in het systeem. Ook de ketel herstarten bood geen oplossing. Het expansievat lijkt ook goed te zijn (qua geluid).

Afgelopen weken zijn er wel vervangingswerkzaamheden aan de waterleidingen in de wijk uitgevoerd, maar dat was 1,5 kilometer verderop en die werkzaamheden zijn inmiddels afgerond.

Wat me wel opviel: vandaag een papiertje onder de afvoer van het overdrukventiel (8 bar) gelegd en die blijkt nat te zijn geworden. Je ziet het niet druppelen/lekken, maar blijkbaar loopt daar toch een kleine hoeveelheid water uit gedurende de dag. Er zijn ook kalkresten te zien. Misschien is dat de boosdoener?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMwppaH5sLSg3bBdBbGFgzwI_HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoGFK0aaZItO5iB9IDcSzib8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Synergy073 op 25-03-2025 20:09 ]