Externe 3.5" Hdd enclosure welke 26tb drives ondersteunt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 13:42
Ik krijg nergens gevonden of er USB HDD enclosures zijn welke 26TB schijven (WD Ultrastar DC HC590, SATA, SE, 26TB) ondersteunen en ben heel benieuwd of iemand dit al succesvol heeft getest? Voor zover ik overal kan vinden wordt er steeds geadverteerd tot 16 en in een enkel geval tot 22tb maar weet niet of dat komt omdat ten tijde van de advertentie er nog geen grotere capaciteiten bestonden, of dat de chips in de enclosures daadwerkelijk een capaciteitslimiet hebben.

Ik wil graag een aantal backups kunnen maken van mijn NAS die ik om de week wissel en de storage pool wordt steeds groter, vandaar dat ik nu van 20 (wat tot nu toe uitstekend werkte) naar 26tb wil gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Zover ik weet zijn er geen overduidelijke redenen waarom er een capaciteitslimiet zou zijn (of in ieder geval een capaciteitslimiet die nu relevant is). Het grootste risico dat ik er misschien nog aan zie, is dat schijven met zeer hoge capaciteit vaak ook een grote opstartstroom vereisen (omdat er veel platters in zitten), dat moet de behuizing met bijbehorende voeding wel kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
Een heel andere vraag is natuurlijk of je dit soort datadragers ( in relatie tot datazekerheid) op deze manier moet willen gebruiken. Maar die vraag kun jij alleen voor jezelf beantwoorden.
(Ik kan me nauwelijks omstandigheden voorstellen waarin je dit zo zou willen gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobalt60
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 13:42
Renault schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 01:38:
Een heel andere vraag is natuurlijk of je dit soort datadragers ( in relatie tot datazekerheid) op deze manier moet willen gebruiken. Maar die vraag kun jij alleen voor jezelf beantwoorden.
(Ik kan me nauwelijks omstandigheden voorstellen waarin je dit zo zou willen gebruiken.)
Ik ben nog van de oude stempel, nog net niet zo oud dat ik met tapedrives werk. Maar als ik zeg dat ik ben opgegroeid met het 'grootvader > vader > zoon' concept, en dat ik altijd een kopie op een externe locatie moet hebben, dan weet je dat de leraar tijdens de lessen Informatica het goed heeft uitgelegd. Buiten het feit dat ik mijn live opslag in Raid heb draaien (ja ik weet dat dat geen Backup is, maar wel een vorm van failsafe mocht er een schijf falen, en in mijn geval meerdere). Daarbij komt nog dat ik regelmatig data scrubbing uitvoer op al mijn disks. En dat de écht zeer kritische data ook nog eens backupped is in de cloud.

De offline backups, en in dit geval de disks uit mijn initiële vraag, dienen enkel het doel als laatste redmiddel om geen data te verliezen mocht een raid rebuild falen of mocht ik getroffen worden door een virus dan wel een ransomware aanval. Hoop dat dit mijn use case een beetje verduidelijkt.

Edit:
Ik ben overigens door iemand in een ander forum gewezen op deze: https://www.amazon.com/dp..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Welke in zijn geval werkt met een 24tb Exos schijf. Dit is de eerste keer dat ik ergens lees dat een behuizing werkt met dergelijk grote capaciteiten. Dus de moeite waard om uit te proberen. To be continued...

[ Voor 28% gewijzigd door cobalt60 op 26-03-2025 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:01
In theorie is er geen limiet, in de praktijk is er wel degelijk een limiet. (denk software matig)
Denk dat weinig mensen een 26TB disk in een mobiele enclosure doen vanwege de gevoeligheid van de disk.
Blijft alleen proberen over.

BTW ik ben wel oud genoeg om met tape drives gespeeld te hebben. (Conner CTT3200I-F)
Tapes zijn ook niet geweldig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:25
En ik ben oud genoeg om in het pré- harddisk tijdperk met losse, handmatig te plaatsen IBM-platters gespeeld te hebben. :+
Pagina: 1